Gå til innhold

Skal si opp jobben, hva har jeg krav på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Stillingen min går fra 50% til 100% og har blitt tilbudt jobben 100%. Dette passer ikke i min tilværelse og har takket nei, og kommer til å si opp snart. Hva har jeg krav på av det offentlige når jeg slutter å jobbe?

Anonymkode: ab931...eb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei

Stillingen min går fra 50% til 100% og har blitt tilbudt jobben 100%. Dette passer ikke i min tilværelse og har takket nei, og kommer til å si opp snart. Hva har jeg krav på av det offentlige når jeg slutter å jobbe?

Anonymkode: ab931...eb2

https://www.nav.no/dagpenger#hvem

Etter 18 uker vil du ha rett på dagpenger.

Anonymkode: f1b2d...fd0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Meld deg som arbeidssøker via nav + søk om dagpenger fra den dagen du sier opp. Viktig å huske på! 

Ang stillingen din. Om du har skrevet under på en kontrakt på at du skal stå i en 50 % stilling så kan de ikke tvinge deg inn i en 100 % stilling. Da må de ansette en annen for resterende av den 50 % stillingen som er igjen. 

Endret av Fighter83
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Fighter83 skrev (3 timer siden):

Meld deg som arbeidssøker via nav + søk om dagpenger fra den dagen du sier opp. Viktig å huske på! 

Ang stillingen din. Om du har skrevet under på en kontrakt på at du skal stå i en 50 % stilling så kan de ikke tvinge deg inn i en 100 % stilling. Da må de ansette en annen for resterende av den 50 % stillingen som er igjen. 

Kan de ikke gå veien om endringsoppsigelse? 

Anonymkode: b990f...a60

Skrevet

Om de kun ønsker å endre til høyere stillingsprosent men arbeidsoppgavene er de samme så ser jeg ikke noe grunnlag til at de trenger dette. Om de vil kombinere stillingen med en annen rolle og på den måten ønsker å endre stillingen så ser jeg heller ikke behov for at du må godta dette. De kan jo bare ansette noen til å ta denne andre rollen istedenfor. Er jo bare for de å lyse ut en ny stilling med stillingsbrøken de vil mangle fordi du ikke ønsker å øke stillingen din. Det er ikke unormalt i stat og kommune at det f.eks jobber flere helsesykepleiere i 80 eller 50 % stilling ved samme arbeidssted. Evt at det jobber flere sykepleiere ved legevakten med kun 75% stilling. 

Om arbeidsplassen endrer eier o.l å går fra offentlig til privat o.l så blir det en helt annen greie igjen. Da må man signere ny kontrakt men da skal man uansett igjennom en ny intervjurunde med muligheter for forhandlingsrom osv sånn jeg vet. 

Men les igjennom denne linken. Snakk med din hovedtillitsvalgte igjennom Fagforbundet ditt evt med hovedkontoret o.l om det er manko på gode svar her. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/endringsoppsigelse/

Skrevet

Du skal ha en endringsoppsigelse, og hvis du takker nei til økt stillingsprosent så er det arbeidsgiver som sier deg opp, ikke du som sier opp. 
Endringen i stillingsprosent skal ha vært drøftet med deg, og det er strenge krav til saklighet i endringsoppsigelser. 

Her er kanskje en tilsvarende situasjon? 
Jobbekspertene: Kan man bli sagt opp om man nekter økt stillingsprosent? – E24

Når det gjelder hva du har krav på, så er det eventuelt dagpenger. 
Hvis man sier opp jobben selv er det vanligvis 18 ukers karantene, men karantene kan utgå dersom det er rimelig grunn til at man har sagt opp. 
Du har rett på dagpenger dersom du mister minst 50% av den totale inntekten din. Da får du 62,4 % av den deler av inntekten du mister.  Dvs, hvis denne jobben ga deg 10 000,- brutto pr måned, vil du da kunne få 6240,- pr måned i dagpenger. 

Skrevet

Her er det viktig at DU nekter å godta stillingen med 100% og at du heller ikke sier opp. Du får raskere dagpenger hvis arbeidsgiver sier deg opp.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom det er pga helsa, så er du bedre tjent med å ta 100% stillingen of sykemelde deg 50% etter noen uker. 

Sier man frivillig opp en jobb har man minimalt med rettigheter. Man antar jo at folk som sier opp jobben ikke trenger penger, så da har man lite støtteordninger.

Anonymkode: b99c8...98b

Skrevet

Hvorfor skal du ha krav på noe når du velger å si opp jobben din?

Anonymkode: f5c4f...d36

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor skal du ha krav på noe når du velger å si opp jobben din?

Anonymkode: f5c4f...d36

Ikke sant - krav meg her og der. Hva med hva folk har plikt til å gjøre selv…

Anonymkode: bb1af...f7f

• Liker 2
Skrevet

Med 50% jobb skulle du jo gått på dagpenger allerede, fin kombinasjon det :) Benyttet meg av det i årevis.

Anonymkode: 68428...439

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med 50% jobb skulle du jo gått på dagpenger allerede, fin kombinasjon det :) Benyttet meg av det i årevis.

Det er kun dersom man får redusert stillingen.

Anonymkode: c53fd...dd9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så du skriver bare 18.5 timer og arbeider ikke resten selv om du kan?

Endret av NakenPanda
Skrevet
Tobias001 skrev (55 minutter siden):

Her er det viktig at DU nekter å godta stillingen med 100% og at du heller ikke sier opp. Du får raskere dagpenger hvis arbeidsgiver sier deg opp.

Dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...