AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 Jeg tar over leilighet i desember, hva jeg bør sjekke og spørre om ved overtagelsen som man kanskje ikke tenker på umiddelbart?😊 Anonymkode: 67d39...07f
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Du kan jo spørre om hvor de gjorde av alt slagget de boret frem? Anonymkode: c68df...aca 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 Er det nybygg eller kjøper du av noen som har bodd der? Dersom det siste, spør om de har husket å rense sluket i vasken og dusjen på badet under flytterengjøringen. Det hører med til rengjøringen man skal ta før utflytting, men mange glemmer akkurat det. Grøsser langt inn i margen ved tanken på å skulle rengjøre et sluk fullt av andre folks hudfett, såperester og hårrester... Spør (hvis du ikke vet det) hvor hovedstoppekrana til vannet er, og ev sikringsskapet til leiligheten er (mitt er i gangen ute, men midt mellom to etasjer så forvirrende om man skal gå opp eller ned en halv etasje). Anonymkode: ccf9d...5ba 1 1
spinner Skrevet 15. november 2023 #4 Skrevet 15. november 2023 Sett mobilen på opptak, putt den i lomma og spør om alt du kommer på. Spesielt om ting virker, om det har vært feil/utbedringer, rettigheter og plikter overfor borettslag/naboer, parkering osv, osv. Ta helst med deg et vitne med fagjunnksap eller erfaring. Få all info enten på opptak eller skriftlig. 1
spinner Skrevet 15. november 2023 #5 Skrevet 15. november 2023 spinner skrev (Akkurat nå): et vitne med fagjunnksap eller Dett ble en kanskje vel passende skrivefeil. Får håpe utbygger har fagkunnskap
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #6 Skrevet 15. november 2023 https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/kjop-av-bolig/sjekkliste-for-overtakelse-av-bolig/ Anonymkode: 5f93b...5f6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #7 Skrevet 15. november 2023 Sjekk om det er vaska oppå ting (kjøkkenskap, dørkarm etc) Anonymkode: 0cbb8...8d5
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 15. november 2023 #9 Skrevet 15. november 2023 Spør om det har blitt gjort noen reparsjoner/renovasjoner på badet eller el. systemet. Spesielt varmekabler. Spør om det har vart vannlekasjer ol. Spør om det har blitt gjort større arbeid med vegger dører ol. Ikke nødvendigvis for at du skal få ja/nei svar men mer som forholds regel at hvis det skulle være noe i ettertid og tidligere eier har ikke nevnt det (men han hadde kjennskap til det) så har du loven på din sine i tilfelle det kommer så langt. Spør om dette når megler er der også så har du vitner.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #10 Skrevet 15. november 2023 Visningen er normalt mye viktigere enn overtakelsen, selv om det også er ting du bør huske i overtakelsen. F eks at du får tre nøkler, som er standard til ytterdører. Jeg opplevde å få kun to nøkler og ringte eierskifteforsikringsselskapet (jeg valgte slik forsikring da under kontraktmøtet i forkant). Selskapet anbefalte meg å ikke underskrive overtakelsen før nøkkel nr tre var funnet eller at de skriv på at beløpet for å skifte lås fra låsesmed, 2500,- i mitt tilfelle, skulle betales av selger Anonymkode: 5f93b...5f6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #11 Skrevet 15. november 2023 spinner skrev (15 minutter siden): Sett mobilen på opptak, putt den i lomma og spør om alt du kommer på. Spesielt om ting virker, om det har vært feil/utbedringer, rettigheter og plikter overfor borettslag/naboer, parkering osv, osv. Ta helst med deg et vitne med fagjunnksap eller erfaring. Få all info enten på opptak eller skriftlig. Hva skal det være godt for? Avtalen er allerede inngått. Vil man f.eks. gjøre mangler gjeldende, spiller det ingen rolle hva selger sier ved overtagelsen, med mindre det har skjedd ting på de månedene/ukene mellom avtaleinngåelsen og overtakelse, f.eks. plutselig vannlekkasje eller noe. Anonymkode: 348c5...b90 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #12 Skrevet 15. november 2023 Tips ellers: Sjekk renhold nøye. Overraskende mange som ikke eier skam på slikt. For min del er det helt ok om det er litt støv på stuegulvet eller skorusk i gangen - sånt blir det uansett når jeg skal inn med flyttelasset, og det tar under en halvtime å støvsuge og moppe over. Å rense kjøkkenviften, sluket på badet eller vaske ut av kjøkkenskapene, er derimot ikke din jobb - og det tar tid. Anonymkode: 348c5...b90 1
spinner Skrevet 15. november 2023 #13 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva skal det være godt for? Avtalen er allerede inngått. Vil man f.eks. gjøre mangler gjeldende, spiller det ingen rolle hva selger sier ved overtagelsen, med mindre det har skjedd ting på de månedene/ukene mellom avtaleinngåelsen og overtakelse, f.eks. plutselig vannlekkasje eller noe. Anonymkode: 348c5...b90 Enig i prinsippet, men overtagelse er sannsynligvis eneste gang man møter selger i leiligheten. Fint å få dokumentert, gjerne ved løsprat, at det ikke er lik i lasten. Da står du sterkere i en konflikt senere hvis dere krangler om noe selger nekter kjennskap til. Du er like mye ute etter hva selger sier er i orden og greit som hva som påtales av mangler.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #14 Skrevet 15. november 2023 Da jeg overtok hadde de ikke vasket gulvene engang, bare brukt robotstøvsuger… Brukte enormt med tid på å rengjøre alt, det var veldig slaskete gjort alt av rengjøring. Hele badegulvet hadde et lag med brunpudder. Og det var brunpudder overalt. På dørhåndtak, badflisene etc etc. Men, ble stilt oppi et hjørne ved at megler sa foran meg og selger, på overtakelsesdagen: «og renhold er gjort og tilfredsstilende» og måten det ble gjort og sagt på, gjorde at jeg måtte bare si ja… Så i tillegg til flytting , og ha brukt fire dager på grundig utvask av min forrige leilighet, måtte jeg sette igang med ny runde med vasking. 🙄 Så sjekk vasking nøye og ikke la deg manipulere, som jeg ble. Anonymkode: 08c49...b2a
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #15 Skrevet 15. november 2023 tidsfordriv2023 skrev (3 timer siden): Spør om det har blitt gjort noen reparsjoner/renovasjoner på badet eller el. systemet. Spesielt varmekabler. Spør om det har vart vannlekasjer ol. Spør om det har blitt gjort større arbeid med vegger dører ol. Ikke nødvendigvis for at du skal få ja/nei svar men mer som forholds regel at hvis det skulle være noe i ettertid og tidligere eier har ikke nevnt det (men han hadde kjennskap til det) så har du loven på din sine i tilfelle det kommer så langt. Spør om dette når megler er der også så har du vitner. Dette er jo ting som skal stå i tilstandsrapporten, ikke ting man spør om etter man har kjøpt . Anonymkode: dc2cf...82e 2
Elle Melle Skrevet 15. november 2023 #16 Skrevet 15. november 2023 Sjekk at alt "fast inventar" som skal være der fremdeles er der (med mindre noe annet er avtalt) Sjekk at alt som virket på visning fremdeles virker Sjekk at renholdet er godt nok Dette er eneste mulighet man har til å oppdage og evt utsette overtakelse til et evt problem er løst, når man har overtatt er det for sent.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #17 Skrevet 16. november 2023 Hvilket sikringsskap, hvilken postkasse og hvilke boder som tilhører din leilighet. Anonymkode: 5738b...1b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå