Gå til innhold

Hvilken potteplante er dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en plante jeg fikk avlegger av for et år siden. Hun som eide den visste ingenting om den, hun hadde fått den i arv for mange år siden. Har forsøkt å finne ut hvilken plante det er til ingen nytte, så håper noen her kanskje kan hjelpe!

Den er grønn med taggete blader som blir ganske store. Får mest sannsynlig ingen blomster, hun som hadde planten har i hvert fall ikke sett noen. Stilkene kan ligne litt på grener og hele planten kan på et vis minne litt om en busk eller et lite tre når den får en viss størrelse.

Legger ved noen bilder, på forhånd takk for svar!

FE29BB16-54DA-4182-8ACF-ABE4BC553AC7.thumb.jpeg.324321cabd8fc19af1a5c1898eef460e.jpeg

F068722A-DF52-40F5-AFD2-98C9620432AC.thumb.jpeg.6b8a72ee590f3303eeb0d07d94c28796.jpeg

Anonymkode: 026a4...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kan det være eføy? Synes den ligner på drue-eføy.

Anonymkode: 9caee...583

Takk! Det kan være, bladene ligner definitivt veldig på ‘Ellen Danica’ innenfor den familien. Morplanten vokste kun oppover og utover, det samme gjør denne så langt. Ingen av de har «klatrebein» stikkende ut heller. Kan det likevel være den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Stuevin sier bildesøk med Google 

Anonymkode: 2aac3...f2e

Takk! Det kan være, men har så langt ikke sett noen klatring. Den ser veldig lik ut som kongevin og det ville vært spennende om den får blomster og bær etterhvert, synes på en måte det ser ut som en plante som det skal være noe mer på. Tidsmessig kan det også stemme siden det var en populær plante på 40-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det MÅ være kongevin (Cissus rhombifolia) du har der. Jeg har hatt den selv, og det var det første jeg tenkte på og jeg ble helt sikker da jeg så nærmere på bildet ditt.

Her er et bilde fra nettet:

kongevin---cissus-rhombifolia-_151248846

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

F068722A-DF52-40F5-AFD2-98C9620432AC.thumb.jpeg.6b8a72ee590f3303eeb0d07d94c28796.jpeg
Sjekket om dette er jord, eller smådyr? 

Anonymkode: 71324...38c

Det er jord etter bytting av potte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (27 minutter siden):

Det MÅ være kongevin (Cissus rhombifolia) du har der. Jeg har hatt den selv, og det var det første jeg tenkte på og jeg ble helt sikker da jeg så nærmere på bildet ditt.

Her er et bilde fra nettet:

kongevin---cissus-rhombifolia-_151248846

Takk for svar! Du har nok rett, det må nesten være det.

Nå blir det mye enklere å stelle den, det stod en rekke tips på den danske nettsiden. Det skal bli spennende å se hvordan den vokser etterhvert og om jeg kanskje kan få frem litt blomster til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...