Gå til innhold

Hvordan avsløre for tiåringen av julenissen ikke finnes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn, og eldste er nå 10 år. Takket være et svært kreativt opplegg med julenissen, tror begge barna fullt og helt at han er virkelig, og det går gitt masse ekstra spenning og glede for hele familien. De ønsker seg moderate og beskjedne gaver, og får alltid én eller to ting i en spesiell eske fra nissen. 

Men denne jula er jeg litt usikker på hvordan vi skal angripe ting. Tiåringen har blitt veldig begeistret for Harry Potter, og nå er det kun HP og magi som står i hodet på ham. Så årets ønskeliste består kun av ting som "ekte sopelime som kan fly på ordentlig", "ekte magisk usynlighetskappe" og "ekte ugle". 😵‍💫

Vi har prøvd å få ham til å putte noen mindre magiske ting på lista, men han insisterer på at julenissen kan jo lage magiske ting, for han er jo magisk selv. 

Vi kommer til å gi ham noen fine HP-relaterte ting, men jeg er redd vi står ovenfor den første skuffende jula her. Jeg vet ikke helt hva jeg hadde tenkt, men vi hadde ikke trodd at det skulle backfire å gi barna en magisk juletid, og vi har bare hatt det så gøy med å gjøre nissebesøkene realistiske. 

Hvordan kan vi gå fra å støtte ham i troen til en myk landing i realiteten? Jeg trodde vel kanskje det skulle g over av seg selv, det er ingen av vennene som tror på nissen lenger. 😵‍💫 Og vi vil jo gjerne at lillesøsteren skal få beholde julemagien litt lenger (hun er 6).

Anonymkode: fbc6d...dfb

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Nissen har tatt fri i år, så pappa er vikar" 😅

Anonymkode: d1624...1d3

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare de magiske, som julenissen, kan bruke magiske ting. Når barn (som ikke er magiske på den måten) får tingen, virker ikke magien lenger. 

Anonymkode: 01aef...b9c

• Liker 22
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er veldig spesielt at en 10-åring er overbevist om at julenissen finnes på ordentlig, uansett hvor "svært kreativt opplegg" dere har hatt. Men dere får jo bare legge alle kortene på bordet, da, og avsløre all denne kreativiteten i detalj.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke huske at mine barn trodde på at julenissen eksisterte på ordentlig. Men det er bare å si sannheten.  :)

Endret av Eloise12345
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er VELDIG imponert over at de fremdeles tror på julenissen, alle mine barn fikk drept den troen i barnehagen da de var 4-5 år. Det er jo alltid noen barnehagebarn som vet at nissen ikke finnes og bare er naboen eller noe sånt, så det sprer seg raskt.

Har du barna kun på hjemmeskole? Har barna noengang hatt tilgang til internett?

Anonymkode: 34e71...6f0

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har aldri avslørt at nissen ikke finnes jeg. Dem vokser det av seg. Jeg tviholder enda. Gir dem gaver fra nissen enda og dem er 21 og 18 år. Dem synes det er lik artig hvert år. For julenissen gir de beste gavene som dem sier. Julenissen og hunden vår er veldig god på gaver😂

Anonymkode: 1e8a5...547

• Liker 13
  • Hjerte 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Fint å tro på julenissen, men du må jo si at ikke en gang julenissen kan lage slike ting - det er bare på film og i bøker. Litt merkelig å ikke ha nevnt det før. 3 åringen vet at hun ikke kan besøke skye i paw patrol tårnet fordi det er eventyr og på film mer som 😛

Anonymkode: 47f04...741

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette finner de ut av selv. Er mer skummelt at han tror HP er ekte

Anonymkode: 78559...c0b

• Liker 12
Skrevet

Dere er ikke et magisk hjem men muggles så magien virker ikke for dere. 
Julenissen kan ikke overstyre magiske lover selv om han er aldri så kul.

Anonymkode: b6bdb...328

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Send et brev fra Hogwarts til han, og skriv at etter nøye observasjon er han desverre ikke magisk nok til å delta i det magiske univers og at han bare er en vanlige gomp/muggle.

Men la han tro på nissen litt til.

Anonymkode: 5b977...f23

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde blitt svært bekymret om jeg hadde en 10-åring som trodde på en magisk julenisse.

Anonymkode: 19de1...10c

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Fantastisk at du har greid å bevare julemagien så lenge ❤️ 

jeg greide det i 11 år. 😃
men- ville definitivt ikke ødelagt det nå rett før jul! 
Fortell det heller i juni når julen er langt unna! 

Og det er jo uansett ikke din skyld at julenissen ikke leverte akkurat DEN magiske gaven han ønsket. 
Det er jo julenissen som bestemmer gaven, så tenker at du skal la ham ønske seg akkurat det han vil uten å ødelegge noe. 

Anonymkode: bc974...f88

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Kanske bytte til å tro på troll? 

Anonymkode: 04745...4ef

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde blitt svært bekymret om jeg hadde en 10-åring som trodde på en magisk julenisse.

Anonymkode: 19de1...10c

👆🏻

Anonymkode: 21063...e03

• Liker 4
Skrevet

Altså, dette får dere ta på egen kappe. Jeg syns faktisk det er litt drøyt å skulle overbevise så store barn om at julenissen finnes. Her skjønte han det av seg selv når han var 6 år, og når han da spurte og inviterte på at jeg skulle si sannheten så gjorde jeg selvsagt det. Trodde han skulle bli megaskuffet, men han var mer stolt over at han hadde skjønt det selv! Så det gikk helt fint. Kanskje det går bedre enn du tror. 

Anonymkode: f5b64...2fb

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså, dette får dere ta på egen kappe. Jeg syns faktisk det er litt drøyt å skulle overbevise så store barn om at julenissen finnes. Her skjønte han det av seg selv når han var 6 år, og når han da spurte og inviterte på at jeg skulle si sannheten så gjorde jeg selvsagt det. Trodde han skulle bli megaskuffet, men han var mer stolt over at han hadde skjønt det selv! Så det gikk helt fint. Kanskje det går bedre enn du tror. 

insisterte* 

Skrevet

Jeg synes dette var veldig rørende jeg da ❤️ Så søt!

Jeg tror jeg heller ville kjøpt et skikkelig bra tryllesett til ham, så han ser at det er sånn «magi» funker. Ikke sånt ræl som en del tryllesett er, men et litt ordentlig ett 😊

Anonymkode: d9ece...ecb

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Er du helt sikker på at han fremdeles tror han finnes? At han ikke spiller med for at de ekstra gaven ikke skal forsvinne.

Mine unger har gjort noe lignende.

Anonymkode: cbe5d...e58

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette kan enkelt løses uten bryte magien. Jeg har ikke bøkene på norsk, men i andre kapittel i Harry Potter and the Chamber og Secrets, "Dobby's warning", får Harry et brev. Det avsluttes med:

We would also ask you to remember that any magical activity which risks notice by members of the non-magical community (Muggles) is a serious offense, under section 13 of the International Confederation of warlocks' Statute of Secrecy.

Hvis du finner ut hva dette heter på norsk (dere har vel bøkene), kan du skrive et brev fra nissen som henviser til det samme. Eventuelt kan du si at nissen sikkert ikke har lyst til å bryte "statute 13" (igjen, finn den norske ordlyden), og derfor foreslå noen gompetilpassede ønsker.

Anonymkode: 6744a...7ba

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...