AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 Er det noen her som har erfaring med autistisk utbrenthet? Jeg fikk autisme-diagnosen i voksen alder. Uoffisielt i 2020, men konoraen satte en stopper for å få diagnosen offisielt (de hadde ikke kapasitet til å gjøre den endelige vurderingen....). Jeg fikk ikke komme til for å ferdigstilt diagnosen før nå i høst. Jeg har mer eller mindre hatt alle tegnene på autistisk utbrenthet i mange år allerede. Men jeg er redd for å ikke bli tatt på alvor av fastlegen, spesielt ikke siden autisme-diagnosen er så ny. Jeg har en fastlege jeg fikk tildelt på random da min gamle fastlege måtte kutte i listen, har bare vært der to ganger, og da bare ifbm med sykt barn, ikke meg selv. Jeg er litt redd for at jeg skal bli møtt med litt sånn "åjasså, det første du gjør når du har klart å grine deg til en diagnose er å skulle utnytte det til å få sykemelding"... Anonymkode: 38826...074
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Jeg har endel erfaring med det, dvs både tidligere og etter at jeg fikk diagnosen og innvilget uføretrygd. Tidligere sier jeg fordi jeg har mange hull på cv`en i livet hvor det rett og slett ikke fungerte p.g.a depresjon, angst etc, men den veldige trøttheten og likegyldigheten som jeg også hadde regner jeg med er sammenfallende med utbrenthet. Noen ganger går det over hurtigere enn andre og det er litt vanskelig å sette en start og stopp dato for lengden men jeg har hatt lange perioder hvor jeg ikke har fungert bra 1+ år. Du har i alle fall job og det er kjempebra 🙂 , jeg hadde en deltidsjobb i fjor men ikke nå lenger, men det var en god erfaring. Anonymkode: e5d2d...349
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 Blir du møtt med slike holdninger må du bare finne deg ny fastlege. Leger bør ha såpass kunnskap at de vet at mange først blir diagnosert som voksen, hva faktisk autisme innebærer, og hvor lang tid det kan ta fra man mistenker autisme til en diagnose faktisk foreligger. Du må sørge for å formidle hendelsesforløp og omfanget på en god måte, så går nok dette bra. Anonymkode: 9c932...a0e
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #4 Skrevet 15. november 2023 Jeg er visst autistisk utbrent uten at jeg visste det selv. Fikk diagnosen og beskjed om at jeg er autistisk utbrent samtidig. Var allerede sykemeldt for symptomene på utbrentheten. Synes ikke det er noe rart i det hele tatt at de to sammenfaller. Det er gjerne når man har maskert og overkompensert alt for lenge at man søker hjelp. Anonymkode: e66f9...70d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå