AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 Hvis man kjøper f.eks kjøtt som går ut på dato om noen dager, og fryser det ned. Kan man da ta det opp fra fryseren en mnd etterpå, og steke det når det har tint? For fryser forlenger holdbarheten? Anonymkode: f8bf9...070
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Hvorfor skulle man fryse ting hvis det ikke tåler å ligge der? Ja, holdbarheten forlenges når man fryser det ned, med mindre det var dårlig i utg.pkt. Men ulik mat har ulik holdbarhet, spesielt etter hvor mye fett. Jo fetere, jo kortere. Anonymkode: e78f0...d79 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 Selvfølgelig forlenger frysing holdbarheten. Dette er ganske så elementær kunnskap... Mine nieser på 5 og 7 år vet dette. Er en banan spiselig etter å ha ligget på kjøkkenbenken i ett år? Er en banan spiselig etter å ha ligget i fryseren i ett år? Anonymkode: 137c6...cbf
Brunhilde Skrevet 16. november 2023 #4 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Selvfølgelig forlenger frysing holdbarheten. Dette er ganske så elementær kunnskap... Mine nieser på 5 og 7 år vet dette. Er en banan spiselig etter å ha ligget på kjøkkenbenken i ett år? Er en banan spiselig etter å ha ligget i fryseren i ett år? Anonymkode: 137c6...cbf Siden jeg foretrekker halvmodne bananer er svaret på begge et stort NEI! Men ja, noe av poenget med å fryse maten er at holdbarheten blir lenger. Det jeg syns er viktig er å pakke godt inn. Om jeg kjøper en pakke svinekoteller og fryser de jeg ikke bruker pakker jeg hver i frysefolie før alle puttes i en tett boks eller pose, da blir det mindre "frysesmak". For meg gjelder dette spesielt svinekjøtt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #5 Skrevet 16. november 2023 Av og til blir jeh litt forundret over evnenivået til folk her inne.. Eller mater jeg trollet nå? JA, fryser forlenger holdbarheten, om maten var frisk da den ble fryst. Imidlertid kan den ikke ligge ubegrenset, da de veiledende tidene er angitt ved industriell innfrysning. Ville latt det ligge absolutt max 1-2 mnd om datoen var så kort som noen dager før siste forbruksdag. Anonymkode: d850a...1a2 1
Brunhilde Skrevet 16. november 2023 #6 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Av og til blir jeh litt forundret over evnenivået til folk her inne.. Eller mater jeg trollet nå? JA, fryser forlenger holdbarheten, om maten var frisk da den ble fryst. Imidlertid kan den ikke ligge ubegrenset, da de veiledende tidene er angitt ved industriell innfrysning. Ville latt det ligge absolutt max 1-2 mnd om datoen var så kort som noen dager før siste forbruksdag. Anonymkode: d850a...1a2 Nei, jeg tror faktisk ikke du mater noe troll. Jeg tror mye (elementær) matkunnskap har gått tapt de siste årene, men jeg er uenig i max 1 -2 måneder. Så lenge man er innenfor holdbarhetsdatoen med noen dager kan maten ligge ganske lenge. Jeg har fryst ned mye biff som kjøpes på datosalg og har aldri opplevd at den har vært dårlig når jeg har tatt ut av fryseboksen inntil et år etterpå. 1
Gjest Lurven Skrevet 18. november 2023 #7 Skrevet 18. november 2023 Det varierer jo fra matvare til matvare hvor lenge de holder seg. Det er alt fra 1-12 måneder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå