AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 Jeg prøvde ut intermitterende faste og god pause mellom måltider i noen måneder nå. Har alltid vært tynn og hatt høy forbrenning, men nå er jeg undervektig (noe jeg ikke har vært før) Har prøvd å legge på meg i 3 uker, men vekten rikker seg ikke. Tok litt tid før jeg skjønte at jeg hadde blitt for tynn.. Har prøvd å fokusere på å få i meg fett, protein og komplekse karbohydrater. I dag hadde jeg til og med gått en kilo ned fra forrige uke igjen.. Har alltid slitt med fordøyelsen, og intermitterende faste bedret det. Men nå har jeg null energi, sliter med svimmelhet, føler meg svak osv. Mensen har også uteblitt og jeg føler jeg har ødelagt kroppen min, er ganske fortvilet nå Har eksamen om en måned og det går utover alt føler jeg. Hvor mange ganger bør jeg spise om dagen for å klare og gå opp i vekt? Og hva slags type mat er best (for en sunn, men effektiv vektoppgang, ønsker ikke å dytte innpå med godteri osv.). Og en ting jeg lurer på er hvordan jeg kunne bli så tynn av å bare droppe frokost? (og spise 2-3 måltider i løpet av dagen). Tusen takk på forhånd ❤️ Anonymkode: 1c079...4a7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Spis næringstett mat, og sørg for å få i deg i hovedsak fett og proteiner. Karbohydrater får du sannsynligvis i deg nok av uansett. Kan være lurt å be om henvisning til ernæringsfysiolog og få satt opp en matplan som også er bra for fordøyelsen. Hvor mye man går ned ved å kutte frokost kommer bare ann på hva du spiser til de andre måltidene og hvor mye aktivitet du er i. Anonymkode: 0bf1c...d57 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 Periodisk faste er ikke for alle. Noen trenger mer jevnlig påfyll. Mannen min (og store deler av slekten hans) er forferdelig tynne, og blir svimle og svake av å gå mer enn 4 timer uten mat. Så du må gjerne spise oftere, for å klare å få i deg nok. Om du ikke klarer spise store nok måltider, må du ha flere små. Flytende kalorier er lettere å få i seg enn faste. Så du kan prøve deg på smoothier o.l. med avocado, tilsette litt olje for mer fett evt. Anonymkode: fd28a...155 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #4 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Periodisk faste er ikke for alle. Noen trenger mer jevnlig påfyll. Mannen min (og store deler av slekten hans) er forferdelig tynne, og blir svimle og svake av å gå mer enn 4 timer uten mat. Så du må gjerne spise oftere, for å klare å få i deg nok. Om du ikke klarer spise store nok måltider, må du ha flere små. Flytende kalorier er lettere å få i seg enn faste. Så du kan prøve deg på smoothier o.l. med avocado, tilsette litt olje for mer fett evt. Anonymkode: fd28a...155 Takk for svar! Har vel kanskje ikke klart å spise store nok måltider, selv om jeg har trodd jeg har klart det.. Har hvert fall tydeligvis ikke fått i meg nok mat. Er nok som mannen din for jeg ble jo svimmel og svak, men tenkte det ville gå over. Sulten kom jo og gikk, og man leste jo at det var bra å kjenne litt på sulten, så stod bare i det.. Det var visst ikke så lurt. Hvor mange ganger om dagen spiser mannen din? Anonymkode: 1c079...4a7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #5 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Spis næringstett mat, og sørg for å få i deg i hovedsak fett og proteiner. Karbohydrater får du sannsynligvis i deg nok av uansett. Kan være lurt å be om henvisning til ernæringsfysiolog og få satt opp en matplan som også er bra for fordøyelsen. Hvor mye man går ned ved å kutte frokost kommer bare ann på hva du spiser til de andre måltidene og hvor mye aktivitet du er i. Anonymkode: 0bf1c...d57 Takk for svar! Spiser ikke brød eller hvitt mel/gluten så ikke nødvendigvis gitt at jeg får i meg nok karbohydrater. Hvis det ikke bedrer seg snart får jeg be om henvisning:) Anonymkode: 1c079...4a7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #6 Skrevet 15. november 2023 Spis næringstett mat! Avocado, nøtter, laks, etc. Bruk ekstra smør og olje ved steking. Jeg pleier også å ta en næringsdrikk eller to når vekten blir for lav. Peanøttsmør på ristet brød med banan er kaloririkt og veldig godt! Eventuelt kan man bruke riskaker eller maiskaker om man ikke spiser brød. https://www.apotek1.no/livsstil/kost-og-ernaering/medisinsk-ernaering/fullverdige-naeringsdrikker Anonymkode: 89c04...744 1
Lorieen Skrevet 15. november 2023 #7 Skrevet 15. november 2023 Du har høy forbrenning og bør spise hyppig og næringstett. Avocado, nøtter, laks og fullfete meieriprodukter er gode fettkilder. Laks og meieriprodukter inneholder også godt med protein. Unn deg dressinger, sauser etc. Spis frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. F.eks frokost kl 8, mellommåltid (yoghurt og nøtter) kl 10, lunsj kl 12, mellommåltid kl 14, middag kl 16 og kvelds kl 20. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #8 Skrevet 15. november 2023 Kan du spise nøtter, avokado, nakkekoteletter med fettet på? Næringsrettet mat? Kanskje lage smoothie med rømme? Jeg ville forsøkt å logge maten du spiser i my fitness pal så du vet hvor mye du spiser. Det tar dessverre litt tid å gå opp igjen, men få i deg næringsrik mat, så begynner du kanskje å føle deg bedre snart. Anonymkode: f4808...8ce 1
Flintis Skrevet 15. november 2023 #9 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for svar! Spiser ikke brød eller hvitt mel/gluten så ikke nødvendigvis gitt at jeg får i meg nok karbohydrater. Hvis det ikke bedrer seg snart får jeg be om henvisning:) Anonymkode: 1c079...4a7 Er du glutenallergiker?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #10 Skrevet 15. november 2023 Ikke bare spis ordentlig og riktig, men prøv å trene muskler også! Anonymkode: bd46d...418 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #11 Skrevet 15. november 2023 Lorieen skrev (8 minutter siden): Du har høy forbrenning og bør spise hyppig og næringstett. Avocado, nøtter, laks og fullfete meieriprodukter er gode fettkilder. Laks og meieriprodukter inneholder også godt med protein. Unn deg dressinger, sauser etc. Spis frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. F.eks frokost kl 8, mellommåltid (yoghurt og nøtter) kl 10, lunsj kl 12, mellommåltid kl 14, middag kl 16 og kvelds kl 20. Jeg er ikke ts, men er undervektig. Med så ofte måltider så hadde jeg blitt mer enn stappmett og kvalm. Hadde nok også fått en aversjon mot mat. Anonymkode: 56575...b8e
Grüner Skrevet 15. november 2023 #12 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg prøvde ut intermitterende faste og god pause mellom måltider i noen måneder nå. Har alltid vært tynn og hatt høy forbrenning, men nå er jeg undervektig (noe jeg ikke har vært før) Har prøvd å legge på meg i 3 uker, men vekten rikker seg ikke. Tok litt tid før jeg skjønte at jeg hadde blitt for tynn.. Har prøvd å fokusere på å få i meg fett, protein og komplekse karbohydrater. I dag hadde jeg til og med gått en kilo ned fra forrige uke igjen.. Har alltid slitt med fordøyelsen, og intermitterende faste bedret det. Men nå har jeg null energi, sliter med svimmelhet, føler meg svak osv. Mensen har også uteblitt og jeg føler jeg har ødelagt kroppen min, er ganske fortvilet nå Har eksamen om en måned og det går utover alt føler jeg. Hvor mange ganger bør jeg spise om dagen for å klare og gå opp i vekt? Og hva slags type mat er best (for en sunn, men effektiv vektoppgang, ønsker ikke å dytte innpå med godteri osv.). Og en ting jeg lurer på er hvordan jeg kunne bli så tynn av å bare droppe frokost? (og spise 2-3 måltider i løpet av dagen). Tusen takk på forhånd ❤️ Anonymkode: 1c079...4a7 Når det har gått så langt at du har blitt synlig undervektig, har mistet mensen, er slapp og svimmel, er det så pass alvorlig at du bør oppsøke lege, ikke minst for å sjekke alle blodverdier, blodtrykk osv. Du sier at du har spist 2-3 måltider hver dag, men da har du tydeligvis spist altfor lite eller altfor kalorifattig ut fra ditt behov. For å legge på deg, må du spise mer enn ditt dagsbehov, men du behøver ikke dytte nedpå med potetgull og godteri til hverdags for det. Siden du føler deg tom for energi og svimmel, ville jeg ha økt fra hyppigheten av måltidene fra 2-3 til 4 måltider: frokost, lunsj, middag, kveldsmat + et lite mellommåltid (f.eks en banan og en neve nøtter) hvis du skal trene. Brødskiver med smør + ost/fiskepålegg/kjøttpålegg med melk til gir god metthetsfølelse til frokost, lunsj, kveldsmat og middag bør inneholde en proteinkilde (kjøtt/fisk/vegetarprodukt), en karbohydratkilde (potet/ris/pasta/byggris), grønnsaker og gjerne litt saus eller dressing, hvis middagen er mager. Men hvis det er slik at du får mageplager av veldig mange typer mat, kan det være en idé å oppsøke ernæringsfysiolog. Lykke til 😊 2
Grüner Skrevet 15. november 2023 #13 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ikke bare spis ordentlig og riktig, men prøv å trene muskler også! Anonymkode: bd46d...418 Første skritt må bli å få igjen kreftene og bli kvitt svimmelheten, før hun begynner med masse trening. 2
jabx Skrevet 15. november 2023 #14 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg prøvde ut intermitterende faste og god pause mellom måltider i noen måneder nå. Har alltid vært tynn og hatt høy forbrenning, men nå er jeg undervektig (noe jeg ikke har vært før) Har prøvd å legge på meg i 3 uker, men vekten rikker seg ikke. Tok litt tid før jeg skjønte at jeg hadde blitt for tynn.. Har prøvd å fokusere på å få i meg fett, protein og komplekse karbohydrater. I dag hadde jeg til og med gått en kilo ned fra forrige uke igjen.. Har alltid slitt med fordøyelsen, og intermitterende faste bedret det. Men nå har jeg null energi, sliter med svimmelhet, føler meg svak osv. Mensen har også uteblitt og jeg føler jeg har ødelagt kroppen min, er ganske fortvilet nå Har eksamen om en måned og det går utover alt føler jeg. Hvor mange ganger bør jeg spise om dagen for å klare og gå opp i vekt? Og hva slags type mat er best (for en sunn, men effektiv vektoppgang, ønsker ikke å dytte innpå med godteri osv.). Og en ting jeg lurer på er hvordan jeg kunne bli så tynn av å bare droppe frokost? (og spise 2-3 måltider i løpet av dagen). Tusen takk på forhånd ❤️ Anonymkode: 1c079...4a7 Du må innta flere kalorier enn du forbrenner. Så enkelt er det.
Maskinfører Skrevet 15. november 2023 #15 Skrevet 15. november 2023 Hamburger med feit ost og dressing pizza og kebab men ikke for mye da 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #16 Skrevet 15. november 2023 Grüner skrev (24 minutter siden): Første skritt må bli å få igjen kreftene og bli kvitt svimmelheten, før hun begynner med masse trening. Står det noen sted å begynne med «masse» trening? 🙄 Å bevege seg + god spising setter kroppen og blodsirkulasjon i gang og svimmelheten forsvinner. Anonymkode: bd46d...418 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #17 Skrevet 15. november 2023 Sliter med det samme. Må spise oftere enn det kroppen selv tror. Spiser veldig fettrik. Som majones, nøttesmør, smør, fløte osv osv. Det er næringstett, noe jeg trenger pga jeg så raskt blir mett. Og så sjokolade, det hjelper 😅 Anonymkode: 97825...8ff
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #18 Skrevet 15. november 2023 Jeg er slank og driver med fasting. Jeg har kuttet alt av lettprodukter og erstattet med ekte mat. Kjøper h-melk og ordentlig yoghurt. Spiser en del nøtter (paranøtter, valnøtter og mandler). Jeg blir slapp hvis jeg ikke får i meg nok protein, da helst fra kjøtt. (Spiser roastbeef, strandamør og makrell i tomat utenom kjøtt til middag.) Anonymkode: 13dc4...89d 1 1
Bacteria Skrevet 15. november 2023 #19 Skrevet 15. november 2023 Maskinfører skrev (15 minutter siden): Hamburger med feit ost og dressing pizza og kebab men ikke for mye da …og sjokoladepudding m vaniljesaus til dessert 😋 1
Maskinfører Skrevet 15. november 2023 #20 Skrevet 15. november 2023 Bacteria skrev (36 minutter siden): …og sjokoladepudding m vaniljesaus til dessert 😋 Åhh ja 😀🥰 må ikke glemme det 😀😀 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå