Gå til innhold

Hvordan fungerer strømstøtten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt min første leilighet og betaler mine første strømregninger. Har strøm fra Fjordkraft og bruker appen for å følge med på strømprisene. Jeg har på minimalt med varmekilder og kler meg heller godt for å spare strøm. Jeg ser at jeg, noen dager, vil få strømstøtte. Det jeg lurer på er om, dersom jeg de dagene jeg kommer over grensen for strømstøtte like gjerne kunne skrudd opp ovnene og sluppet å fryse siden jeg får strømstøtte uansett? Håper dere skjønner hva jeg mener! 😅

Anonymkode: 21082...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har akkurat kjøpt min første leilighet og betaler mine første strømregninger. Har strøm fra Fjordkraft og bruker appen for å følge med på strømprisene. Jeg har på minimalt med varmekilder og kler meg heller godt for å spare strøm. Jeg ser at jeg, noen dager, vil få strømstøtte. Det jeg lurer på er om, dersom jeg de dagene jeg kommer over grensen for strømstøtte like gjerne kunne skrudd opp ovnene og sluppet å fryse siden jeg får strømstøtte uansett? Håper dere skjønner hva jeg mener! 😅

Hva er egentlig strømstøtte, og hvor mye får du? | Fortum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Les det som står i linken til Illuminatum

Strømstøtten beregnes time for time, så det er ikke noen vits med massivt misbruk lenger. Du betaler full markedspris opp til pristaket, og utover det betaler du 10% av strømprisen. 

Så nei, ditt forslag om å bruke ekstra mye strøm når du først får strømstøtte er tullete, siden du må betale for det. Det er alltid best å bruke strøm når den er billigst. (det var i fjor, med månedssnitt, det var "gøy" å bruke absurde mengder strøm når den falt under støttenivået.)

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (20 minutter siden):

Strømstøtten beregnes time for time, så det er ikke noen vits med massivt misbruk lenger. Du betaler full markedspris opp til pristaket, og utover det betaler du 10% av strømprisen. 

Så nei, ditt forslag om å bruke ekstra mye strøm når du først får strømstøtte er tullete, siden du må betale for det. Det er alltid best å bruke strøm når den er billigst. (det var i fjor, med månedssnitt, det var "gøy" å bruke absurde mengder strøm når den falt under støttenivået.)

I mrg er det gratis strøm store deler av døgnet med noen kroner i pluss noen gode timer. Hurra for fastpris.

Anonymkode: b89fe...a31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I mrg er det gratis strøm store deler av døgnet med noen kroner i pluss noen gode timer. Hurra for fastpris.

Ja, for de med fastpris er det billigst å bruke strøm når den egentlig er dyrest. Derfor er dagens strømstøtteløsning egentlig litt håpløs. Samme gjelder for oss med solkonto, vi lader elbilene og skrur opp varmen de dyreste timene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 minutt siden):

Ja, for de med fastpris er det billigst å bruke strøm når den egentlig er dyrest. Derfor er dagens strømstøtteløsning egentlig litt håpløs. Samme gjelder for oss med solkonto, vi lader elbilene og skrur opp varmen de dyreste timene. 

Ja, en følger med på appen og drar til når prisen stiger. Staten mener jo at de aller fleste med fastpris har gått ut av avtalene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde fastprisavtale hos Fjordkraft. Jeg hadde ikke peiling. Det er det dummeste jeg noen gang har gjort, og jeg druknet i skyhøye strømregninger i fjor vinter.

Anonymkode: 2be59...222

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde fastprisavtale hos Fjordkraft. Jeg hadde ikke peiling. Det er det dummeste jeg noen gang har gjort, og jeg druknet i skyhøye strømregninger i fjor vinter.

Anonymkode: 2be59...222

Da må det ha vært en veldig dyr fastprisavtale. Strømmen kostet rundt 140 øre/kWh i snitt forrige vinter. De fleste som sitter på fastprisavtaler nå ligger nok nede på 30-50 øre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Laveste nivå (N01) imorgen er 151 øre, og høyeste 270. Hvordan kan det da være "noen kroner i pluss" i enkelte tidsintervaller? Hva slags fastpris har du?  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (59 minutter siden):

Laveste nivå (N01) imorgen er 151 øre, og høyeste 270. Hvordan kan det da være "noen kroner i pluss" i enkelte tidsintervaller? Hva slags fastpris har du?  

Fastpris på 50 øre på strøm og 38 øre i nettleie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fastpris på 50 øre på strøm og 38 øre i nettleie. 

88 øre per kWh altså. For å gå i pluss må strømstøtten da overstige 88 øre 88/0,9+87,5=185 øre. Så når strømprisen overstiger 185 øre inkl. mva. går du i pluss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (2 minutter siden):

88 øre per kWh altså. For å gå i pluss må strømstøtten da overstige 88 øre 88/0,9+87,5=185 øre. Så når strømprisen overstiger 185 øre inkl. mva. går du i pluss. 

Det stemmer bra. Etter nyttår er fastprisen 36 øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det stemmer bra. Etter nyttår er fastprisen 36 øre.

Da blir regnestykket 74/0,9+91,25=~173,5 øre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-jk- skrev (25 minutter siden):

Da blir regnestykket 74/0,9+91,25=~173,5 øre 

Riktig. Men jeg er jo glad for strømpriser under dette også, man får støtte likevel. Men i pluss er jo self det hyggeligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (9 timer siden):

-jk- skrev (8 timer siden):

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja. Men nei.

Dere glemmer den nye modellen for nettleie.

Hvor høy nettleie du må betale blir bestemt ut fra den enkelt timen i løpet av en måned du bruker mest strøm.

Det er dette som gjør at det ikke lengre er mulig å tjene penger på å bruke masse strøm når prisen er høy - om en har fastprisavtale.

Da vil du komme opp i en høyere klasse for nettleie, og regninga sprette opp i været likevel.

Anonymkode: eab7d...a33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Men nei.

Hvor høy nettleie du må betale blir bestemt ut fra den enkelt timen i løpet av en måned du bruker mest strøm.

Det er dette som gjør at det ikke lengre er mulig å tjene penger på å bruke masse strøm når prisen er høy - om en har fastprisavtale.

Da vil du komme opp i en høyere klasse for nettleie, og regninga sprette opp i været likevel.

Er veldig lite. Fra 0-5 kw her er fastleddet 216. Fra 5-10 kw er det 350. Dette hankes fort inn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kanskje. Kanskje ikke.

Du må sjekke hvordan din strømleverandør beregner nettleien, og om ditt forbruk er nært å komme opp i en dyrere klasse for nettleie.

Sånn det gjøres nå, blir nettleien høyere om en bruker veldig mye strøm i løpet av kort tid.

Les her f.eks - eller helst sjekk din egen strømleverandør:

https://www.linea.no/info2/nettleiepriser-2023/

• Kapasitetsleddet er et beløp per måned som bestemmes av gjennomsnittet av de tre høyeste døgnmaksene dine i løpet av en måned. Den timen i løpet av ett døgn der du bruker mest strøm blir døgnmaksen.
  • Energileddet per kWh er kostnaden du betaler for hvor mye strøm som er fraktet til deg gjennom strømnettet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. Men nei.

Forskjellen her er 70-80 kroner per måned så det går fint an å tjene på det likevel. Ikke trenger man å gå opp heller, vi bruker i snitt 2kW nå, men må opp i intervallet 5-10kW da vi ellers ikke får ladet elbilene samtidig med at varmepumpa går. Da har vi ganske stort muligheter til å styre forbruket til de dyreste timene uten at nettleia stiger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er veldig lite. Fra 0-5 kw her er fastleddet 216. Fra 5-10 kw er det 350. Dette hankes fort inn.

Ikke alle har samme pris på energileddet - derfor jeg sa sjekk egen strømleverandør hvor mye det utgjør for deg.

Men.

Du glemmer kapasitetsleddet.

En får et påslag per kilowatt brukt også, avhengig av hvor mye strøm du bruker på de 3 dagene du bruker mest.

Så å bruke ekstra mye de dagene det er strømstøtte, vil gi en høyere kilowattpris hele resten av måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (4 minutter siden):

Forskjellen her er 70-80 kroner per måned så det går fint an å tjene på det likevel. Ikke trenger man å gå opp heller, vi bruker i snitt 2kW nå, men må opp i intervallet 5-10kW da vi ellers ikke får ladet elbilene samtidig med at varmepumpa går. Da har vi ganske stort muligheter til å styre forbruket til de dyreste timene uten at nettleia stiger. 

Du glemmer også kapasitetsleddet.

Kan få deg en overraskelse…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...