Gå til innhold

Nabo som ikke kastrerer hannkatten…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en nabo som har en hannkatt. Vi bor i sameie med mange leiligheter, katten hans er utekatt, og går vilt omkring og fritt inn i leilighetene til alle naboene… Når eier er bortreist i flere dager, lar eieren naboene «ta seg av den» ved at de tar inn katta for å gi mat… Ellers er han bare ute. Naboene virker til å synes at det er helt greit… 

Jeg har innekatt. (Rasekatt)  Hun sitter i vinduene av og til. Den er under ni måneder, og kommer til å fortsette å være innekatt. Sterilisert. 

Og katta til naboen har funnet ut at det er katt her, og står og gauler utenfor hos oss. Den løp på ytterdøra med et brak, og gauler (høres ut som et menneske) høyt så alle naboene hører det. Ble bråvekt av dette styret… 

Hva var det man kunne ha utenfor døra for at katten holder seg unna? Edikk? Tips? (Vi vil jo sove om natta)…

Anonymkode: 4b333...c82

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper virkelig den stakkars katten har et varmt sted å være…. 

Anonymkode: db905...68b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vet ikke om eddik, men har hørt at alt fra sitronsaft,lavendel,hvitløk og rosmarin holder katter unna.

Anonymkode: 9bae1...929

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Håper virkelig den stakkars katten har et varmt sted å være…. 

Anonymkode: db905...68b

Jeg vet ikke alt, men har sett den gående omkring utenfor ytterdørene til naboene og mjaue høyt. Det var sånn jeg fikk vite av en nabo at han overlater «ansvaret» til tilfeldige naboer som mater den, når han er bortreist….
 Da får den sikkert være inne en time eller to, men virker som om den er ute om nettene. 10 minusgrader i natt… Vet ikke om vedkommende er bortreist nå, men lar den nok gå fritt ute som den vil. 

Er så mangel på kunnskap om kattehold i nabolaget…  Jeg har allerede fått kommentarer på min katt fra en eldre kvinne at «jeg ser katta di sitter i vinduene. Det ser ut som at den vil ut»…. 🙄 er som sagt innekatt, og usnsett under ni måneder gammel. Hun har aldri hatt katt selv, men slenger synsingen og meningene sine rundt som konfetti…

• Liker 2
Skrevet

Det beste i slike tilfeller er å ta en prat direkte med eier av katten. Gjerne over en kopp kaffe. Informer om fordelene ved kastrering. Tilby deg å ta katten til veterinær og kastrer den for egen regning. Det har jeg gjort for en eldre mann som bor et stykke unna meg. (Den ukastrerte hannkatten vandret langt) 

Du kan også spørre om din lokale dyrevernsorganisasjon kan ta den praten med naboen din, hvis du ikke har lyst å gjøre det selv. 

• Nyttig 2
Skrevet
Troyamin skrev (1 minutt siden):

Det beste i slike tilfeller er å ta en prat direkte med eier av katten. Gjerne over en kopp kaffe. Informer om fordelene ved kastrering. Tilby deg å ta katten til veterinær og kastrer den for egen regning. Det har jeg gjort for en eldre mann som bor et stykke unna meg. (Den ukastrerte hannkatten vandret langt) 

Du kan også spørre om din lokale dyrevernsorganisasjon kan ta den praten med naboen din, hvis du ikke har lyst å gjøre det selv. 

Latterlig. Du mener at vi andre skal betale for at en voksen mann er en uansvarlig katteeier? Han er tretti år, voksen nok til å kunne sette seg inn i kattehold og betale utgiftene sine selv.

Betale flere tusen for katta til en som ikke engang gidder å hilse når vi er utenfor boligene? Neitakk!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Troyamin skrev (8 minutter siden):

Jeg ville ha gjort som deg. Det er ikke kattens skyld at den har en uansvarlig eier. Og jeg ville spurt eieren om han kunne være så snill å ha den inne om nettene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Latterlig. Du mener at vi andre skal betale for at en voksen mann er en uansvarlig katteeier? Han er tretti år, voksen nok til å kunne sette seg inn i kattehold og betale utgiftene sine selv.

Betale flere tusen for katta til en som ikke engang gidder å hilse når vi er utenfor boligene? Neitakk!

Ja, hvis du vil bli kvitt problemet med katten. Det koster deg en tusenlapp å kastrere katten. Ikke flere tusen... 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde bare fanget katta og fått den kastrert når han plutselig var bortreist. En ting er at den kanskje plager naboene, men jeg synes først og fremst synd på katten. Det er kaldt ute nå også, så den kan få frostskader og fryser sikkert stakkars

Anonymkode: cfb79...aee

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg r så lei av folk som ikke kastrerer hannkattene sine, så jeg hadde tatt en prat med vedkommende, først vennlig og sett hvordan tonen ble, og hvis eier ikke forstod at katten må kastreres hadde jeg kontaktet styret.

Hadde vel også anmeldt eier til dyrebeskyttelsen hvis det hadde gått an

Anonymkode: a77f5...d58

• Liker 5
Skrevet

Katta er neppe cippet, hva med å bare spleise på kastrering og fikse det mens naboen er bortreist.  Hen virker ikke å bry seg så mye om katta, at hen merker sikkert ikke at ballene forsvinner.

Anonymkode: 0b540...0a9

• Liker 4
Skrevet
Troyamin skrev (16 minutter siden):

Ja, hvis du vil bli kvitt problemet med katten. Det koster deg en tusenlapp å kastrere katten. Ikke flere tusen... 

CD726393-9D0D-4107-A0B6-9FD25B63A2AB.thumb.jpeg.749bf3c747a79f7569cd59a730aa11a1.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Katta er neppe cippet, hva med å bare spleise på kastrering og fikse det mens naboen er bortreist.  Hen virker ikke å bry seg så mye om katta, at hen merker sikkert ikke at ballene forsvinner.

Anonymkode: 0b540...0a9

Tviler på at naboene bryr seg eller gidder. Er jo ikke oss andre sitt ansvar, er jo eier selv som valgte å ha katt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

CD726393-9D0D-4107-A0B6-9FD25B63A2AB.thumb.jpeg.749bf3c747a79f7569cd59a730aa11a1.jpeg

Jeg skjønner at du ikke ønsker en løsning. Du vil kun sanke sympati...

Screenshot_20231115_085137_Chrome.jpg

Endret av Troyamin
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

jeg er leieboer og huseier kan ikke kastrere katta si.... Så mine katter er mye inne pga det. Mye slitasje på huset hans , men det bestemmer han jo selv....

Anonymkode: 8a0b4...f10

• Hjerte 1
Skrevet
34 minutter siden, Troyamin said:

Jeg skjønner at du ikke ønsker en løsning. Du vil kun sanke sympati...

Screenshot_20231115_085137_Chrome.jpg

Du mener seriøst at ts skal både ha bryet og kostnaden med dette? 

Anonymkode: 0dadb...17b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du mener seriøst at ts skal både ha bryet og kostnaden med dette? 

Anonymkode: 0dadb...17b

For å bli kvitt et problem, ja. Alternativet er å la en ukastrert hannkatt terrorisere rundt huset. 

• Liker 1
Skrevet

Er det en voksen/gammel katt, TS? 

Da jeg ble voksen og opplyst nok til å vite at kattene må kastreres for sin egen helse-del, og jeg ringe klinikken for å forhøre meg om å kasterere mammas katt som da var 6-7 år gammel, mente de at det var for sent. Risiko for operasjonen for så gammel katt (7 år er mye når katten ikke er kastrert) var for høy til at klinikken ville ta den risiko, og mente at den katten må bare fortsette.

Bare sånn du vet ts. At det kan være at det er ingenting å gjøre mer.

Anonymkode: f6270...991

Skrevet

Jeg henger meg mest opp i at han reiser fra den og lær den være ute flere dager i strekk i minus 10 grader. På bakgrunn av det hadde jeg anmeld han for dyremishandling. Sendt inn varsel til mattilsynet.

Anonymkode: c6193...13e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg henger meg mest opp i at han reiser fra den og lær den være ute flere dager i strekk i minus 10 grader. På bakgrunn av det hadde jeg anmeld han for dyremishandling. Sendt inn varsel til mattilsynet.

Anonymkode: c6193...13e

dette! 

Anonymkode: 916a0...b66

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...