AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 Dette vil sikkert høres ut som et rart spørsmål:P men det er noe jeg genuint lurer på Jeg er uføretrygdet og får da penger på nav, jeg bruker å sende inn søknad på forskjellige realityprogrammer. Om jeg skulle få mulighet til å bli med på et av dem en gang som for eksempel Farmen eller 71 grader nord, er det slik at nav kunne hatt problemer med det og eventuelt kuttet trygden om jeg ble med på programmet? Spørsmålet blir da, har man lov til av nav å være med på et realityprogram om man er uføretrygdet? Anonymkode: 8f972...5ae 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Nå vet ikke jeg hvordan dette blir praktisert, men jeg er også uføretrygdet og jeg ville aldri gjort det. Ta farmen, for eksempel. Du skal jobbe hardt hver dag, spise lite. Være sosial 24 timer i døgnet. Forholde deg til kameraer, filming og produksjon. Er det egentlig noe du orker? Jeg kjenner et par stykker som har vært med på farmen, og etter hva de har fortalt så går det i ett. Jeg er ikke helt sikker på om du egentlig klarer å se for deg hvordan det hadde vært. Jeg er hvertfall helt sikker på at det hadde blitt for hardt for meg, som er kronisk syk. Så kommer det selvsagt an på hvorfor du er ufør. Hva sykdommen din går ut på. Kanskje noen sykdommer er mer forenelige med slikt? Jeg har sterk PTSD (livshemmende) og går jo sjelden ut av huset. Så for meg hadde alt sånt vært helt krise, hadde ikke hatt sjans til å være med på det der. I forhold til Nav, så er det jo sånn at folk kan ha gode og dårlige perioder, som kommer litt an på hva som er sykdommen din. For eksempel, hvis du er bipolar så kan du jo ha en manisk periode som varer i flere måneder, og da kan du sikkert orke å være med på farmen akkurat da. Men det kan man jo aldri vite på forhånd, så det ville bli vanskelig å "time" det. Hvilken sykdom har du egentlig? Anonymkode: bc530...9ab 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå vet ikke jeg hvordan dette blir praktisert, men jeg er også uføretrygdet og jeg ville aldri gjort det. Ta farmen, for eksempel. Du skal jobbe hardt hver dag, spise lite. Være sosial 24 timer i døgnet. Forholde deg til kameraer, filming og produksjon. Er det egentlig noe du orker? Jeg kjenner et par stykker som har vært med på farmen, og etter hva de har fortalt så går det i ett. Jeg er ikke helt sikker på om du egentlig klarer å se for deg hvordan det hadde vært. Jeg er hvertfall helt sikker på at det hadde blitt for hardt for meg, som er kronisk syk. Så kommer det selvsagt an på hvorfor du er ufør. Hva sykdommen din går ut på. Kanskje noen sykdommer er mer forenelige med slikt? Jeg har sterk PTSD (livshemmende) og går jo sjelden ut av huset. Så for meg hadde alt sånt vært helt krise, hadde ikke hatt sjans til å være med på det der. I forhold til Nav, så er det jo sånn at folk kan ha gode og dårlige perioder, som kommer litt an på hva som er sykdommen din. For eksempel, hvis du er bipolar så kan du jo ha en manisk periode som varer i flere måneder, og da kan du sikkert orke å være med på farmen akkurat da. Men det kan man jo aldri vite på forhånd, så det ville bli vanskelig å "time" det. Hvilken sykdom har du egentlig? Anonymkode: bc530...9ab Jeg er ung uføre grunnet autisme diagnose (Aspergers) ble det fra 18 års alder. Jeg er ikke like sosial som andre men jeg liker også å utfordre meg og når jeg tenker på farmen så ser jeg flere utfordringer som jeg mer enn gjerne ville tatt:D Jeg liker å utfordre meg, lurer på liksom om nav kunne bestemt seg for at jeg ikke skal få mer trygd siden jeg er på et tv program. Eller hadde de kuttet det ut mens jeg var der? Har en drøm om å være med på farmen hehe:) mange vil nok fnise av det men for meg så er det en av de tingene jeg vil gjøre i livet før jeg dør 😃 Anonymkode: 8f972...5ae
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #4 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nå vet ikke jeg hvordan dette blir praktisert, men jeg er også uføretrygdet og jeg ville aldri gjort det. Ta farmen, for eksempel. Du skal jobbe hardt hver dag, spise lite. Være sosial 24 timer i døgnet. Forholde deg til kameraer, filming og produksjon. Er det egentlig noe du orker? Jeg kjenner et par stykker som har vært med på farmen, og etter hva de har fortalt så går det i ett. Jeg er ikke helt sikker på om du egentlig klarer å se for deg hvordan det hadde vært. Jeg er hvertfall helt sikker på at det hadde blitt for hardt for meg, som er kronisk syk. Så kommer det selvsagt an på hvorfor du er ufør. Hva sykdommen din går ut på. Kanskje noen sykdommer er mer forenelige med slikt? Jeg har sterk PTSD (livshemmende) og går jo sjelden ut av huset. Så for meg hadde alt sånt vært helt krise, hadde ikke hatt sjans til å være med på det der. I forhold til Nav, så er det jo sånn at folk kan ha gode og dårlige perioder, som kommer litt an på hva som er sykdommen din. For eksempel, hvis du er bipolar så kan du jo ha en manisk periode som varer i flere måneder, og da kan du sikkert orke å være med på farmen akkurat da. Men det kan man jo aldri vite på forhånd, så det ville bli vanskelig å "time" det. Hvilken sykdom har du egentlig? Anonymkode: bc530...9ab Farmen er vel barnemat i forhold til 71 gr nord. Anonymkode: 622eb...439 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #5 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Farmen er vel barnemat i forhold til 71 gr nord. Anonymkode: 622eb...439 Ja sant, vil ikke være med på 71 grader nord egentlig:P Bare Farmen og Robinson som jeg synes ser kult ut å være med på, og en spesiell opplevelse Anonymkode: 8f972...5ae
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #6 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg er ung uføre grunnet autisme diagnose (Aspergers) ble det fra 18 års alder. Jeg er ikke like sosial som andre men jeg liker også å utfordre meg og når jeg tenker på farmen så ser jeg flere utfordringer som jeg mer enn gjerne ville tatt:D Jeg liker å utfordre meg, lurer på liksom om nav kunne bestemt seg for at jeg ikke skal få mer trygd siden jeg er på et tv program. Eller hadde de kuttet det ut mens jeg var der? Har en drøm om å være med på farmen hehe:) mange vil nok fnise av det men for meg så er det en av de tingene jeg vil gjøre i livet før jeg dør 😃 Anonymkode: 8f972...5ae Vet ikke hvordan det fungerer i forhold til asperger, men det er jo veldig strenge krav til å bli UNG uføre, og da er det jo slått fast at du har utfordringer som går langt utover bare det å jobbe. Jeg vet det, for jeg er midt i et krav om ung uføre selv, og kjære vene for et dokumentasjonskrav. Det holder jo ikke bare å være "vanlig ufør" eller for syk for å jobbe for å få ung uføre, men man må jo være så syk at man har veldig dårlig fungering på hjemmebane i tillegg. Jeg har jo såpass alvorlig PTSD at jeg ikke går ut av huset, ikke har noe sosialt eller noe, klarer ikke følge opp familie engang. Og enda er det ikke noe soleklart "ung uføre" tilfelle. Så jeg tenker at det blir litt spesielt akkurat når du har ung uføre, for da er det ikke bare for Nav å si at "det ser ut som du er frisk siden du gjør ting." I og med at det da er så godt dokumenter hvor syk du er, så blir nok ting litt annerledes enn med "vanlig" ufør. Jeg tror jeg rett og slett ville spurt Nav om det, hvis jeg var deg. Send en melding inne på mine sider på Nav, og spør hvordan det stiller seg om du hadde vært med på f eks farmen. Så får du svaret skriftlig og. Anonymkode: bc530...9ab 3
Gjest Adobyen Skrevet 15. november 2023 #7 Skrevet 15. november 2023 Det hadde jeg ikke klart,så får nøye meg med å se på,men det er jeg jo god til nå da
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #8 Skrevet 15. november 2023 Adobyen skrev (Akkurat nå): Det hadde jeg ikke klart,så får nøye meg med å se på,men det er jeg jo god til nå da Jeg hadde heiet på deg 😁 Anonymkode: 8f972...5ae
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #9 Skrevet 15. november 2023 Ganske sikker på at de fleste om ikke alle realityprogrammene har en psykologi screening før du får være med, så spørs om du kommer igjennom der bare sånn at du er klar over det. Good for you at du liker og ønsker å utfordre deg selv, men vet ikke helt hvor lurt det er å følge akkurat den veien. Hva med å heller jobbe frivillig noen steder (som eldresenter ++)? Alt er opp til deg så klart. Kan godt være nav reagerer, du kan jo ringe de og høre med de? Ville gjort det i tilfelle du setter deg selv i en kinkig situasjon med de. Er selv uføre og ville aldri utsatt meg for noe sånt eller lignende. Jeg hater oppmerksomhet, være mye sosial osv. Alle er forskjellige da. Viktig å tenke realistisk og ikke bli for impulsiv og revet med også, ville satt opp noen spørsmål til meg selv angående dette før jeg hadde hoppet i det. Anonymkode: a9909...990 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #10 Skrevet 15. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg tror jeg rett og slett ville spurt Nav om det, hvis jeg var deg. Send en melding inne på mine sider på Nav, og spør hvordan det stiller seg om du hadde vært med på f eks farmen. Så får du svaret skriftlig og. Anonymkode: bc530...9ab Enig. Og om trådstarter fortsatt går til en behandler så ville jeg spurt behandleren om han/hun tror du er i stand til å takle å være med på et slikt reality-program. Alle som er med på reality blir psykisk evaluert for å sjekke om man takler å være med på reality. Men de som lager reality-show ønsker underholdning så de er svært liberale med hvem de slipper til på disse showene. Men at det kan være "gøy underholdning" for seerne betyr ikke at det er bra for deltakerne. Anonymkode: a669d...370 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #11 Skrevet 15. november 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Og om trådstarter fortsatt går til en behandler så ville jeg spurt behandleren om han/hun tror du er i stand til å takle å være med på et slikt reality-program. Alle som er med på reality blir psykisk evaluert for å sjekke om man takler å være med på reality. Men de som lager reality-show ønsker underholdning så de er svært liberale med hvem de slipper til på disse showene. Men at det kan være "gøy underholdning" for seerne betyr ikke at det er bra for deltakerne. Anonymkode: a669d...370 Edit: Det jeg mener er at trådstarter bør snakke med en psykolog som ikke er ansatt i tv-selskapet før han/hun takker ja til å være med på reality. Anonymkode: a669d...370 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #12 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig. Og om trådstarter fortsatt går til en behandler så ville jeg spurt behandleren om han/hun tror du er i stand til å takle å være med på et slikt reality-program. Alle som er med på reality blir psykisk evaluert for å sjekke om man takler å være med på reality. Men de som lager reality-show ønsker underholdning så de er svært liberale med hvem de slipper til på disse showene. Men at det kan være "gøy underholdning" for seerne betyr ikke at det er bra for deltakerne. Anonymkode: a669d...370 Veldig enig i det du skrev. Og så tenker jeg forresten at det er jo ikke noe vits i å spørre Nav før man eventuelt får beskjed om at man blir vurdert som deltager. Så er det kanskje lurt å være litt obs på at de som lager disse tv programmene er opptatt av å tjene mest mulig penger, eller altså få flest mulig seere. Så det er jo mange som føler at de blir framstilt feil etterpå, fordi det blir god tv. Det er nok ganske kynisk i den bransjen der, så man skal være litt obs. Anonymkode: bc530...9ab 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #13 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ganske sikker på at de fleste om ikke alle realityprogrammene har en psykologi screening før du får være med, så spørs om du kommer igjennom der bare sånn at du er klar over det. Good for you at du liker og ønsker å utfordre deg selv, men vet ikke helt hvor lurt det er å følge akkurat den veien. Hva med å heller jobbe frivillig noen steder (som eldresenter ++)? Alt er opp til deg så klart. Kan godt være nav reagerer, du kan jo ringe de og høre med de? Ville gjort det i tilfelle du setter deg selv i en kinkig situasjon med de. Er selv uføre og ville aldri utsatt meg for noe sånt eller lignende. Jeg hater oppmerksomhet, være mye sosial osv. Alle er forskjellige da. Viktig å tenke realistisk og ikke bli for impulsiv og revet med også, ville satt opp noen spørsmål til meg selv angående dette før jeg hadde hoppet i det. Anonymkode: a9909...990 Jeg sendte mld til nav nå og spurte, jeg slet helt sykt med å være sosial for en del år tilbake men nå har det blitt så mye bedre at jeg er sikker på at jeg fint kunne klart å være med på noe sånt. Anonymkode: 8f972...5ae
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #14 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sendte mld til nav nå og spurte, jeg slet helt sykt med å være sosial for en del år tilbake men nå har det blitt så mye bedre at jeg er sikker på at jeg fint kunne klart å være med på noe sånt. Anonymkode: 8f972...5ae Da er det jo mulig du kan begynne å jobbe også. Anonymkode: 7cb17...068 14 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #15 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Enig. Og om trådstarter fortsatt går til en behandler så ville jeg spurt behandleren om han/hun tror du er i stand til å takle å være med på et slikt reality-program. Alle som er med på reality blir psykisk evaluert for å sjekke om man takler å være med på reality. Men de som lager reality-show ønsker underholdning så de er svært liberale med hvem de slipper til på disse showene. Men at det kan være "gøy underholdning" for seerne betyr ikke at det er bra for deltakerne. Anonymkode: a669d...370 Hva mener du med at de er liberale med det? AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Edit: Det jeg mener er at trådstarter bør snakke med en psykolog som ikke er ansatt i tv-selskapet før han/hun takker ja til å være med på reality. Anonymkode: a669d...370 Psykolog har jeg ikke noe behov for hadde det for en del år tilbake men nå de siste par årene så har jeg vært på en mye bedre plass. Anonymkode: 8f972...5ae
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #16 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da er det jo mulig du kan begynne å jobbe også. Anonymkode: 7cb17...068 Det er et mål for framtiden ja Anonymkode: 8f972...5ae 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #17 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du med at de er liberale med det? Anonymkode: 8f972...5ae At de slækker. De er mer opptatt av å lage ydmykende underholdning enn å ivareta deltakerne sine. Anonymkode: 18ac8...c2e 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #18 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At de slækker. De er mer opptatt av å lage ydmykende underholdning enn å ivareta deltakerne sine. Anonymkode: 18ac8...c2e Så de kunne latt noen som egentlig ikke burde være på noe i tv bli med for underholdningen? Anonymkode: 8f972...5ae
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #19 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): At de slækker. De er mer opptatt av å lage ydmykende underholdning enn å ivareta deltakerne sine. Anonymkode: 18ac8...c2e Det er faktisk sant. Han ene jeg kjenner er ganske rar, og jeg tror de tok han med i programmet nettopp fordi han er så typete og sær. Han ser det jo ikke selv, men det blir litt sånn drite-ut-tv egentlig. Syns egentlig det er dårlig gjort ovenfor de som melder seg på, når det er for at andre skal peke og le. Anonymkode: bc530...9ab 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #20 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er faktisk sant. Han ene jeg kjenner er ganske rar, og jeg tror de tok han med i programmet nettopp fordi han er så typete og sær. Han ser det jo ikke selv, men det blir litt sånn drite-ut-tv egentlig. Syns egentlig det er dårlig gjort ovenfor de som melder seg på, når det er for at andre skal peke og le. Anonymkode: bc530...9ab Han Frank?:p Anonymkode: 8f972...5ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå