Gå til innhold

Barn og uoppdragen hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle. 

Jeg har to barn under fire og broen min har også ett lite barn. Vi skal alle feire jul hos mine foreldre, noe jeg i utgangspunktet ser frem til. Men, mine foreldre har en ganske uoppdragen, voksen og mellomstor hund.

Den hopper på oss voksne, løper etter barna når de leker og hopper gjerne opp på de også. Hunden er veldig opptatt av ungene. Mine foreldre prøver så godt de kan å sette grenser, men hunden hører ikke etter. Det ender ofte med at vi sitter med barna på fanget når hunden er i samme rom. Mine foreldre er ganske nærtagende av seg, og det kan fort bli dårlig stemning hvis de føler seg kritisert, uansett hvor rettferdig kritikken er. 

Jeg vil gjerne sette en grense hvor de har hunden i et annet rom (tror ikke han er vant til bur) så lenge det er barn på besøk. Noen som har vært borti lignende? Hvordan hadde dere formulert dere best for at de ikke skal gå helt i forsvar, men samtidig få poenget frem? 

Anonymkode: fc313...721

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri i livet om jeg hadde utsatt mine barn for å bli jaktet av en 'mellomstor' hund besteforeldrene ikke har kontroll på. 

Anonymkode: cd142...19c

• Liker 3
Skrevet

Hva med å starte besøket med å ta hunden ut på en skikkelig tur, leke mye med.dem, kaste ball, slik at den får utløp før energi og glede? De blir ofte roligere etter en slik tur på en time eller oøto, og barna får også frisk luft og får løpt av seg. 

Anonymkode: 81bdd...1f2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Aldri i livet om jeg hadde utsatt mine barn for å bli jaktet av en 'mellomstor' hund besteforeldrene ikke har kontroll på. 

Anonymkode: cd142...19c

En hund som herjer og har dårlig oppdragelse er en irritasjon men uhyre sjelden farlig.

Anonymkode: 80d70...cdd

• Liker 1
Skrevet

Bur eller bånd inne er alternativer. Bur bør trenes inn over tid, da blir hunden vant til at det er hans plass.

Skjer selskapet i hundeeiernes hus? I så fall har de mer «rett» til å avgjøre hva hunden skal.

Jeg har hatt besøkende som ikke liker hund og som mener at jeg kan låse den inne på badet så lenge de er på besøk. Så lenge de ikke er redd for hund og hunden oppfører seg greit så synes jeg at det er urimelig.

• Liker 1
Skrevet

"Tusen takk for hyggelig invitasjon, men vi kan desverre ikke komme. Vi opplever situasjonen med Pluto som utrygg for barna " 

Det blir antakelig samlet sett bedre å feire alene eller med mannens familie.

Anonymkode: bf9e2...f39

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva med å starte besøket med å ta hunden ut på en skikkelig tur, leke mye med.dem, kaste ball, slik at den får utløp før energi og glede? De blir ofte roligere etter en slik tur på en time eller oøto, og barna får også frisk luft og får løpt av seg. 

Anonymkode: 81bdd...1f2

Dette, og som en annen her sa, TS sier ikke noe om at hunden  er farlig, ikke liker barn eller noe. Den er bare irriterende. Hvis den får seg en god tur, er nok mye gjort, den får brukt litt energi, den blir kjent med barna, og da er ikke de så interessante å herje med inne etterpå.

Skrevet

Åh nei min egen mor hadde en uoppdaget Chihuahua (!) og den krevde jeg at var innestengt på rommet når jeg kom på besøk med barna. Den kunne lett finne på å både hoppe på og bite. Heldigvis min mor respekterte mine grenser og den hunden døde ikke lenge etter 🙈

Anonymkode: c6f37...1db

Skrevet

Vi hadde barnegrind når hunden vår var valp, og brukte gjesterommet som "time-out" rom. Det var en sånn som du presser fast i sidene på døra så man trenger ikke å skru den fast.

Ville satt krav om at noe sånt blir satt opp for ungene sin skyld.

Anonymkode: f2c55...78e

Skrevet

Jeg hadde ikke orket å besøke noen med en slik hund selv engang. I hvert fall ikke utsatt barn for det. Der må dere bare ta en alvorsprat med hundeeierne. Enten må de oppdra hunden, låse hunden bort i et annet rom eller så må dere bare droppe besøket. Da får heller de komme til en av dere.

Gjest eelisabethh
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bur eller bånd inne er alternativer. Bur bør trenes inn over tid, da blir hunden vant til at det er hans plass.

Skjer selskapet i hundeeiernes hus? I så fall har de mer «rett» til å avgjøre hva hunden skal.

Jeg har hatt besøkende som ikke liker hund og som mener at jeg kan låse den inne på badet så lenge de er på besøk. Så lenge de ikke er redd for hund og hunden oppfører seg greit så synes jeg at det er urimelig.

De pleier aldri å ta med seg hunden til andre, men julen skal feires hjemme hos hundeeier. 

Jeg blir veldig stresset av hele situasjonen. Det er nok litt bare fordi jeg er en over gjennomsnittet bekymret mor i utgangspunktet, også har jeg ingen erfaring med hunder så jeg vet ikke helt hva som er vanlig. Med det sagt så har jeg aldri sett hunden aggressiv eller «farlig», men jeg synes ikke at den trenger å være helt oppi barna selv om… 

Har snakket med søsken og de tenker det samme, men ingen som har satt noen grenser på det enda. Jeg må kanskje bare bite i det sure eple og si det akkurat som det er😬 

Skrevet

Som hundeeier må jeg si at det iallefall er et godt tegn at hunden oppsøker og ønsker å være sammen med barna. Klart det kan bli halvskummelt om det går litt hett for seg og den velter barna eller smånapper etter de i lek. Dette bør begrenses slik at det ikke oppstår en hendelse. Uten å kjenne denne hunden, er det mye mer skummelt med hund som er utrygg på barn og trekker seg unna. Eller som gjeter barna, ved å løpe etter og styre de.

Hvis den har en hundeseng i stua, kan dere hjelpe til med oppdragelsen ved å kaste godbiter i senga når hunden ligger der og barna leker rundt. Da er det veldig greit at hunden er sliten etter tur først. Da kan dere få hunden til å slappe mer av mens dere er på besøk. Så kan heller hunden få lov å være i nærheten av barna når det er rolig aktivitet med pusling, tegning osv. 

Jeg syns det er viktig lærdom for barna også at de kan være i samme rom som hunden uten å fyre hunden opp, og at de lærer seg å respektere hundens grenser. Og kose når det passer og den selv oppsøker barna. 

Anonymkode: adde4...ed3

Skrevet

Grind. Kompostgrind fra felleskjøpet eller dyrere grind hvor man kan dele av en krok av stuen hvor hunden kan være når dere og barna er på besøk. Da får hunden lære at den skal være rolig rundt barna. 

Anonymkode: bee22...d0f

Skrevet
eelisabethh skrev (24 minutter siden):

De pleier aldri å ta med seg hunden til andre, men julen skal feires hjemme hos hundeeier. 

Jeg blir veldig stresset av hele situasjonen. Det er nok litt bare fordi jeg er en over gjennomsnittet bekymret mor i utgangspunktet, også har jeg ingen erfaring med hunder så jeg vet ikke helt hva som er vanlig. Med det sagt så har jeg aldri sett hunden aggressiv eller «farlig», men jeg synes ikke at den trenger å være helt oppi barna selv om… 

Har snakket med søsken og de tenker det samme, men ingen som har satt noen grenser på det enda. Jeg må kanskje bare bite i det sure eple og si det akkurat som det er😬 

Men når du ankommer stedet, så tar du med deg hunden på en lang tur. Det gjør hunden mer rolig. 

Skrevet

Kan du på en rolig måte forklare situasjonen og be dine foreldre om å ha hunden i bånd hos seg slik at den ikke løper etter barna. Hvis hunden kan være i bånd nær sine eiere, og kanskje også få et godt tyggebein, så kan det være lettere å akseptere enn bur.

Skrevet

Jepp, jeg sa bare:

Selv om ingen her tror at noe farlig skal skje så kan det fremdeles skje uhell. Jeg forstår at denne hunden er nære dere, men nå er det sånn at barn er uromoment for hunder. Og det vil være tragisk for alle parter om et barn skulle bli bitt i ansiktet. Selv om det var barnet sitt skyld som hoppet på hunden så den skvatt. Jeg kan ikke være trygg her med mine barn om ikke vi finner en løsning på hunden. Forslag er at den enten er på et annet rom halvparten av tiden vi er her, eller står i bånd på et avgrenset område som vi holder barna unna, være ute i hundegård, ute i bånd. Jeg kan ikke sitte med barna på fanget bekymret, da blir det dessverre til at vi besøker dere mindre. Beklager å måtte være så brutal men det er ærligheten. Kan vi finne en løsning?

Anonymkode: 59d9a...b33

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...