Gå til innhold

Thale eller Tale?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor? Th uttales ikke slik på norsk.

Ch uttalt k er ikke uvanlig i norsk. Spesielt i navn.

Ch uttalt sj er vel fransk uttale i motsetning til k-uttalen som kommer fra italiensk (og gresk?). Tror jeg.

Selv 7-åringer vet at ch i Christian og Charlotte uttales forskjellig, eller at det uttales Joakim.

Du prøver altså bevisst å være vanskelig og kverulerende, uten en gang å ha rett.

Hadde noen skrevet det Joacim og du sa Joasim hadde du i hvert fall hatt et (lite) poeng.

Anonymkode: 1f6f8...97d

Det handler vel om reglene. Joachim er CHI. Slik som ord som f.eks chihuahua(som uttales  shi eller tsji) eller China, som uttales Tshina og ikke som Kina. 

Anonymkode: 1417a...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke noe glad i "unødvendige" h-er, men Thale og Thea er to unntak. Kjente ei da jeg var tenåring som skrev navnet sitt Monicha. Det så litt dumt ut, men hun kunne jo ikke noe for at foreldrene hadde valgt å skrive det sånn. Jeg ville byttet til Monica eller Monika med en gang jeg ble gammel nok og det er det jo ikke umulig at hun har gjort heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det handler vel om reglene. Joachim er CHI. Slik som ord som f.eks chihuahua(som uttales  shi eller tsji) eller China, som uttales Tshina og ikke som Kina. 

Ch brukes ikke ofte på norsk, det er vel ikke noen faste regler på hvordan det uttales vel?

Og China uttales vel likt som Kina på norsk? Eventuelt med K?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ch brukes ikke ofte på norsk, det er vel ikke noen faste regler på hvordan det uttales vel?

Og China uttales vel likt som Kina på norsk? Eventuelt med K?

Det uttales likt ja, men ch uttales thsj ish når det er en i eller e som kommer etter. Så strengt talt skal Joachim uttales joashim. Utrolig teit måte å skrive Joakim på uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uttales likt ja, men ch uttales thsj ish når det er en i eller e som kommer etter. Så strengt talt skal Joachim uttales joashim. Utrolig teit måte å skrive Joakim på uansett.

Hvor har du denne såkalte "regelen" fra?

Ch uttales ofte som sj eller tsj fordi de ofte blir uttalt slik i franske eller engelske lånord. Men f.eks. chianti uttales med K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du denne såkalte "regelen" fra?

Ch uttales ofte som sj eller tsj fordi de ofte blir uttalt slik i franske eller engelske lånord. Men f.eks. chianti uttales med K.

91A6DF00-5C39-459D-A4CB-369612AE8042.png

91F56CE0-2540-47F7-8A01-FF7275E136D9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

91A6DF00-5C39-459D-A4CB-369612AE8042.png

91F56CE0-2540-47F7-8A01-FF7275E136D9.png

Det første bildet handler om italiensk og rumensk (og sier som jeg sa at ch kan uttales k, selv foran i og e). Det andre bildet handler om tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det første bildet handler om italiensk og rumensk (og sier som jeg sa at ch kan uttales k, selv foran i og e). Det andre bildet handler om tysk.

I de nordiske landene er C foran E og I også uttalt S. Men CH er utenlandsk. Det et ikke en norsk uttale. Selvfølgelig vil det da komme utenlandske regler. Men Chi er fremdeles TSHI, ikke K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I de nordiske landene er C foran E og I også uttalt S. Men CH er utenlandsk. Det et ikke en norsk uttale. Selvfølgelig vil det da komme utenlandske regler. Men Chi er fremdeles TSHI, ikke K.

Det er ingen regel om at ch skal uttales slik, lånord med ch uttales som regel likt eller nesten likt språket det er lånt fra. Og selv om den regelen fantes, så finnes det unntak fra sånne regler.

I f.eks. chianti og Joachim uttales det som K. 

Hvorfor skriver du tsh og ikke tsj forresten? Den t-en er ikke alltid uttalt på norsk forresten, selv når lånordet er engelsk. (I franske lånord med ch er den vel aldri uttalt, da ch tilsvarer mer eller mindre sj-lyden på fransk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 23.50):

Det er ingen regel om at ch skal uttales slik, lånord med ch uttales som regel likt eller nesten likt språket det er lånt fra. Og selv om den regelen fantes, så finnes det unntak fra sånne regler.

I f.eks. chianti og Joachim uttales det som K. 

Hvorfor skriver du tsh og ikke tsj forresten? Den t-en er ikke alltid uttalt på norsk forresten, selv når lånordet er engelsk. (I franske lånord med ch er den vel aldri uttalt, da ch tilsvarer mer eller mindre sj-lyden på fransk)

Er det en i eller e bak så skal det uttales tsh. Makan til kverulering det skulle være. Heter du Joachim eller har en Joachim selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det en i eller e bak så skal det uttales tsh. Makan til kverulering det skulle være. Heter du Joachim eller har en Joachim selv?

Du har ikke klart å vise til en slik regel. Og som sagt, selv om den skulle finnes, så finnes det unntak.

Jeg kjenner ingen som heter Joachim med CH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 3.08):

Stygt og wannabe kunstnerisk navn.  Harry. Hva med et vanlig navn?

Anonymkode: ce296...697

Hei Bodil, wannabe...-hva med å bare scrolle seg forbi dette innlegget hvis du ikke kan svare på  hva Ts spør om. Makan til ufint svar. 

Trådstarter synes at Tale og Thale er et fint navn. 

Anonymkode: 83fde...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Tale minner veldig om det å ha en samtale, men samtidig ser Thale litt rart ut i mine øyne.

Konklusjonen er kanskje at jeg ikke er så begeistret for navnet....

Anonymkode: 8398f...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...