AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #1 Skrevet 14. november 2023 Jeg skal kjøpe min første bolig til neste år. Har en god egenkapital spart opp. Planen har alltid vært å kjøpe en liten enebolig men jeg har innsett at det blir veldig dyrt for meg som er enslig og ikke veldig handy. Så da har jeg bestemt meg for at det må bli leilighet istedenfor. Frykten er at jeg havner i en skikkelig dritt blokk med bråk, brannalarmer og shady folk inn/ut hele dagen og natten lang. Har ei venninne som bor i en sånn blokk og hun har nesten fått PTSD av hele greia. Hvordan unngår man sånt? Bør jeg se etter litt nyere type leilighetskomplekser? Lavblokk? Eller bør jeg gå for et rekkehus? Anonymkode: 36d60...e1e 2
Rødstrupa Skrevet 14. november 2023 #2 Skrevet 14. november 2023 Det kommer helt an på din økonomi. Beliggenheten har mye, nesten alt å si…Sjekk nøye området og hør med et meglerkontor når/dersom du kommer over et objekt som virker interessant. En leilighet i lav blokk eller et rekkehus er hyggelig. Høyblokk ikke veldig attraktivt. Der vil jo mange flere bo tett på hverandre og problemer kan lettere oppstå…. Dersom det blir leilighet på deg så prøv å få m/balkong. Deretter syd/vest vendt og ugenert/ikke så mye innsyn. Du vil oppleve at balkongen blir leilighetens viktigste rom i vår/sommer halvåret.🌤🦋🐝 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #3 Skrevet 14. november 2023 Se på navnene på ringeklokkene og gjør deg kjent med området på forhånd. Det er alt jeg har å si. Anonymkode: 17017...a7e 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #4 Skrevet 14. november 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Se på navnene på ringeklokkene og gjør deg kjent med området på forhånd. Det er alt jeg har å si. Anonymkode: 17017...a7e Noen spesielle navn du tenker jeg bør være obs på? 🤪 Anonymkode: 36d60...e1e 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg skal kjøpe min første bolig til neste år. Har en god egenkapital spart opp. Planen har alltid vært å kjøpe en liten enebolig men jeg har innsett at det blir veldig dyrt for meg som er enslig og ikke veldig handy. Så da har jeg bestemt meg for at det må bli leilighet istedenfor. Frykten er at jeg havner i en skikkelig dritt blokk med bråk, brannalarmer og shady folk inn/ut hele dagen og natten lang. Har ei venninne som bor i en sånn blokk og hun har nesten fått PTSD av hele greia. Hvordan unngår man sånt? Bør jeg se etter litt nyere type leilighetskomplekser? Lavblokk? Eller bør jeg gå for et rekkehus? Anonymkode: 36d60...e1e Man får ikke PTSD av det🤦♀️ lær å bruk ord med fornuft, dvs. i riktige settinger 🙄🤦♀️ bor i "sånn blokk"? Holder vel å si bor i blokk? 🤣🤪🤯 Hvorfor ikke gjøre som tenkt i utgangspunktet? Kjøpe en koselig liten enebolig / plass litt utenfor byen? Virker jo egentlig ikke som du passer til å bo så veldig urbant uansett… Og du vil få et fint og koselig sted til samme prisen! Men du sier jo ikke noe om hvorfor osv. 🤷♀️ Anonymkode: f6286...de3 7
Blueberrymuffin Skrevet 14. november 2023 #6 Skrevet 14. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg skal kjøpe min første bolig til neste år. Har en god egenkapital spart opp. Planen har alltid vært å kjøpe en liten enebolig men jeg har innsett at det blir veldig dyrt for meg som er enslig og ikke veldig handy. Så da har jeg bestemt meg for at det må bli leilighet istedenfor. Frykten er at jeg havner i en skikkelig dritt blokk med bråk, brannalarmer og shady folk inn/ut hele dagen og natten lang. Har ei venninne som bor i en sånn blokk og hun har nesten fått PTSD av hele greia. Hvordan unngår man sånt? Bør jeg se etter litt nyere type leilighetskomplekser? Lavblokk? Eller bør jeg gå for et rekkehus? Anonymkode: 36d60...e1e Gærne naboer finnes alle steder. Det gjør også hyggelige naboer. Det er det som er litt «dritt» med boligmarkedet, man kan ikke alltid vite åssen naboer man får på forhånd. Men når du sier bråk, shady folk, natten. Hvis dette er ting du frykter, har jeg tre tips. 1) Finne blokk hvor det f.eks. bor flere eldre, eldre naboer er ofte roligere og legger seg tidligere. 2) Gå for et mindre sentralt område, helst lite tettsted. Da er sjansen for flyt med masse folk, inn og ut av blokka mindre. 3) Gå for en nyere leiligheter, det er ofte mennesker som er godt etablerte som har råd til nytt, men da må du ha en veldig god egenkapital. Beste er jo om man klarer å kombinere alle tre, da tror jeg sjansen for mye bråk, shady folk, og natteravner er mindre. Endret 14. november 2023 av Blueberrymuffin 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Skrevet 14. november 2023 Bråk er det vel alltid til en viss grad når man bor så tett på andre. Etter min erfaring er lavblokk myyye bedre enn høyblokk. Lavblokk - man deler som regel inngang (og postkassestativ) med 4-8 andre leiligheter, og trenger ikke forholde seg til resten av borettslaget egentlig. Ingen andre kommer rekende inn i din oppgang enn disse 4-8 andre beboerne, og man blir som regel «på hils» med disse. Koselig og trygt. Høyblokk - man deler gjerne inngang med «hele» borettslaget/blokka, det blir med en gang mye mer sjabby, det blir mer rot og ting som slenger rundt i fellesarealet, man aner ikke om folk som går i gangene egentlig hører til i blokka eller ikke, unger løper rundt og leker i trappene og gangene, ting stjeles fra postkassene, ting som blir «levert på døra» forsvinner på mystisk vis. Kaotisk og utrygt. En annen ting å tenke på er om det er en blokk med litt store leiligheter med 2-3-4 soverom, da kan det være mye barnefamilier som bor der, eller studenter/yngre som bor flere sammen. Mens hvis det er samme pris men litt mindre leiligheter med ett soverom og kanskje litt høyere standard, da er det ofte enslige voksne, eller voksne par uten barn, eller eldre som bor der. Anonymkode: ac13d...bd8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #8 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bråk er det vel alltid til en viss grad når man bor så tett på andre. Etter min erfaring er lavblokk myyye bedre enn høyblokk. Lavblokk - man deler som regel inngang (og postkassestativ) med 4-8 andre leiligheter, og trenger ikke forholde seg til resten av borettslaget egentlig. Ingen andre kommer rekende inn i din oppgang enn disse 4-8 andre beboerne, og man blir som regel «på hils» med disse. Koselig og trygt. Høyblokk - man deler gjerne inngang med «hele» borettslaget/blokka, det blir med en gang mye mer sjabby, det blir mer rot og ting som slenger rundt i fellesarealet, man aner ikke om folk som går i gangene egentlig hører til i blokka eller ikke, unger løper rundt og leker i trappene og gangene, ting stjeles fra postkassene, ting som blir «levert på døra» forsvinner på mystisk vis. Kaotisk og utrygt. En annen ting å tenke på er om det er en blokk med litt store leiligheter med 2-3-4 soverom, da kan det være mye barnefamilier som bor der, eller studenter/yngre som bor flere sammen. Mens hvis det er samme pris men litt mindre leiligheter med ett soverom og kanskje litt høyere standard, da er det ofte enslige voksne, eller voksne par uten barn, eller eldre som bor der. Anonymkode: ac13d...bd8 Gode råd! Jeg bor i lavblokk, åtte leiligheter i oppgangen. treromsleiligheter. Stille og rolig Anonymkode: d22d5...54c 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #9 Skrevet 15. november 2023 Og så kan man bare ha skikkelig uflaks🥴Jeg bor i en koselig lavblokk, ganske ny, fra 2019. Leiligheten er strøken med topp standard. Men naboen min som har er etnisk norsk(for å poengtere at Muhammed kan være en bedre nabo) støyer mye om natten. Dette er psykatri, og ambulanse og politi dukker innimellom opp på nattetid. Jeg skal selge, ikke kun pga naboen-men har nå angst for å havne i samme suppa igjen. Er for syk, for lav inntekt og for lite handy til at enebolig er aktuelt. Anonymkode: d94ac...7e5 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #10 Skrevet 15. november 2023 Jeg merker ikke at jeg har naboer i det hele tatt. Hører ingenting, og treffer ingen i oppgangen. Ny blokk og høy snittalder bidrar nok til det. Anonymkode: 18436...1f5 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #11 Skrevet 15. november 2023 Bor i blokk i en større by på Østlandet, det er null problemer. Det er over 100 enheter i borettslaget, fordelt på flere blokker. Det som har mye av æren for det, er nok at styret er ekstremt ryddig og effektivt. Ting blir tatt tak i. Det største problemet her har ikke vært beboere, men gjestene, særlig til hun ene. Ellers er det jo det vanlige, med folk som ikke evner å brette papp osv, men det er aldri støy og bråk. Jeg hører av og til en sentrifuge, og jeg tror han over meg har heftig hjemmekino, men det er likevel ikke forstyrrende høyt. I tillegg er leilighetene her rimelige. Så du må bare gjøre litt undersøkelser på forhånd, sjekk om du kjenner noen som bor der du tenker å søke, ta kontakt med styret for konkrete spørsmål etc. Lykke til! Anonymkode: 4be79...69c 1
Belima Skrevet 15. november 2023 #12 Skrevet 15. november 2023 Jeg var på visning for noen år siden i blokk på dagtid. Da var det stille og rolig der. Ba om å få visning ved middagstider og da hørte jeg at folk som bodde under meg spiste middag. Hørte at bestikket traff tallerkenen. Ble ikke den leiligheten.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #13 Skrevet 15. november 2023 Jeg hadde gått for eldre borettslag med mindre leiligheter, f eks 3-roms på 60-70 kvm. I slike leiligheter bor det sjelden store familier eller flere sammen i kollektiv. Stort sett eldre, enslige, par. Mindre bråk bår ute og inne. Anonymkode: 06ca0...500 1
Daisy-love Skrevet 15. november 2023 #14 Skrevet 15. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg skal kjøpe min første bolig til neste år. Har en god egenkapital spart opp. Planen har alltid vært å kjøpe en liten enebolig men jeg har innsett at det blir veldig dyrt for meg som er enslig og ikke veldig handy. Så da har jeg bestemt meg for at det må bli leilighet istedenfor. Frykten er at jeg havner i en skikkelig dritt blokk med bråk, brannalarmer og shady folk inn/ut hele dagen og natten lang. Har ei venninne som bor i en sånn blokk og hun har nesten fått PTSD av hele greia. Hvordan unngår man sånt? Bør jeg se etter litt nyere type leilighetskomplekser? Lavblokk? Eller bør jeg gå for et rekkehus? Anonymkode: 36d60...e1e For å pirke på de som sier noe her: venninnen bor i en «sånn» blokk, og da sikter TS til det som står i setningen før. En blokk med masse bråk, brannalarmer, og shady folk inn/ut hele dagen, og natten lang. Vi har alle hørt om de blokkene, om vi ikke bor bak en stein da, så skjønner greia her. Endret 15. november 2023 av Daisy-love 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #15 Skrevet 15. november 2023 Kan anbefale Åsjordet, terasseblokkene der. Masse ressursterke gamlinger. Rene fine oppganger og null bråk! Anonymkode: 9a046...c5e
Daisy-love Skrevet 15. november 2023 #16 Skrevet 15. november 2023 (endret) Jeg vil si at jeg kjenner flere som bor i blokk. Jeg bodde noen måneder hos en venninne i en høyblokk med 10 etasjer. Mener det var 9. etasje hennes leilighet lå i. Området av byen er ikke det beste, og da lettere å kjøpe der for en enslig. Gikk aldri en brannalarm der. Nå har det vært noen saker i media om blokker som faktisk ikke har felles varslingssystem, og dette er ett tiår siden, men jeg mener at det var det i den blokken. Stille og rolig der generelt. Kjempefin innebygg veranda som ble en forlengelse av stua, og hun hadde til og med folk som overnattet der inni mellom. Jeg bodde der på vinteren, og det ble litt for kaldt for meg 🤣🥶 Fantastisk utsikt så høyt oppe, og ingen innsyn siden det ikke var blokker tett i tett, og ingen i området der verandaene var. Dette var en av de blokkene som i gamledager hadde kjempesmå balkonger, men som ble utbygget. Så jeg hadde sett etter en sånn type blokkleilighet med stor veranda. Hos henne var det vaskemaskin på kjøkkenet fordi badet var for lite. Det fungerte helt fint. Mye «nye landsmenn» i den blokken og ikke noe problem, og jeg personlig hadde ikke tenkt på det som et kriterie i seg selv om jeg så etter plass å bo. Vi er ulike alle mann. Annen venninne bodde i lavblokk. Felles vaskeri. Egentlig hakket bedre område av byen, men ikke fantastisk. Der hadde hun en nabo som båret i mur av og på i nærmere ett år. Styret gjorde ingenting. Mye bråk og en del brannalarmer. Det stinket røyk i oppgangen fordi han i første etasje som også var leder av styret, og hadde bodd der en manns alder røykte inne. For å holde litt oversikt på verden så hadde han døren til sin leilighet på gløtt hele tiden. Jeg var der mange ganger, og han kom aldri ut eller noe, og jeg fikk ikke inntrykk av at det var noe han pleide å gjøre heller. Vaskeriet var et kapittel for seg også. Hun var sjeleglad når de kom seg videre, men bodde der en del år. Lavblokk er ikke alltid bedre, men kan være det. Av og til er det en eller noen få som forpester alt, og det kan svinge også. Kan være kjempebra, også flytter det inne noen som «ødelegger», og kontra. Lurt å se an området. Har du muligheten til å sjekke litt ut så er det greit. Du kan også sjekke på Twitter om det er mye utrykning til de aktuelle adressene fra brannvesenet. De legger ikke alt på Twitter, men en får litt innsikt. Jeg er selv ikke avskremt fra blokk. Det er greit å slippe en del vedlikehold, tross alt. Endret 15. november 2023 av Daisy-love 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #17 Skrevet 15. november 2023 Jeg bor i et leilighetskompleks hvor alle har egen inngang. Det ble bygget på begynnelsen av 2000-tallet og er overraskende lydtett. Jeg er heldig og har endeleilighet i første etasje, så jeg har en leilighet over meg og en på ene siden. Jeg hører absolutt ingenting. Ingen lyd når de prater, ikke når de går på gulvet, ikke støvsuging, ikke TV, ikke musikk... det eneste jeg kan høre er en veldig svak lyd av vaskemaskin/tørketrommel til de over når jeg er på badet. Samt at jeg kan høre hvis de er på toalettet når jeg er på badet, pga rørene. Utenom det hører jeg ingenting og jeg har bodd her i 12 år. Det kan være verdt å sjekke hvor soverommet ligger. Vi har soveromsvindu vendt ut mot utgangene, der alle går frem og tilbake når de skal noe sted. Dvs at hvis jeg f.eks har fri så vil det være lyd utenfor om morgenen når alle gjør seg klar for å dra på jobb. Spesielt de som har små barn som skal til barnehagen, barn er ikke alltid lavmælte om morgenen. 😅 Anonymkode: 4bb35...1eb 1
Traktor Skrevet 15. november 2023 #18 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan anbefale Åsjordet, terasseblokkene der. Masse ressursterke gamlinger. Rene fine oppganger og null bråk! Anonymkode: 9a046...c5e På hvilken ås ligger dette jordet? 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #19 Skrevet 15. november 2023 Man må være åpne for å høre folk når man bor i blokk. Selv stortrivdes jeg i blokk, men var aldri plaget av annet enn vanlige leve-lyder. Ført i tomannsbolig og etterpå hus et jeg har vært plaget av naboers oppførsel og bråk. Anonymkode: f3ae4...bab
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #20 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg skal kjøpe min første bolig til neste år. Har en god egenkapital spart opp. Planen har alltid vært å kjøpe en liten enebolig men jeg har innsett at det blir veldig dyrt for meg som er enslig og ikke veldig handy. Så da har jeg bestemt meg for at det må bli leilighet istedenfor. Frykten er at jeg havner i en skikkelig dritt blokk med bråk, brannalarmer og shady folk inn/ut hele dagen og natten lang. Har ei venninne som bor i en sånn blokk og hun har nesten fått PTSD av hele greia. Hvordan unngår man sånt? Bør jeg se etter litt nyere type leilighetskomplekser? Lavblokk? Eller bør jeg gå for et rekkehus? Anonymkode: 36d60...e1e Vi gjorde det samme. Rekkehus i stedet for enebolig. Å vi angrer. Nabofamilien bråker noe jævlig. Far roper, barna skriker og løper fram og tilbake. Men kun på kveldstid. Der hvor vi bor er det lav blokkbebyggelse, rekkehus og eneboliger. Min erfaring er at det er mye trangboddhet og fattigdom i blokk. Noe som igjen vil kunne føre til støy. Anonymkode: 6d07c...7dc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå