Gå til innhold

Moren min ble helt fortvilet fordi vi skal skaffe oss to kattunger. Tips dere med erfaring

mammaemma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min anbefaling til deg: slutt å dele avgjørelser med din mor før dere har tatt dem. Dine avgjørelser som voksen angår ikke din mor. Deres avgjørelser som familie angår heller ikke din mor. Verken du eller hun bør derfor oppføre dere som om hun har noe med dem å gjøre.

Og etter at dere har hatt avgjørelser - felles og uten å informere utenforstående - bør du heller informere henne (og andre) uten å invitere til å dele synspunkter utover «så hyggelig».

Voksne gjør godt i å skape solid distanse til foreldre som føler de har noen som helst slags rett til å komme med ubedt råd eller med kritikk som ikke er utpreget høflig og konstruktiv - ubedt eller ei. 

Om kattene har jeg ingen råd. Men skap distanse til din uforskammede mor. 

Anonymkode: 4a622...8e3

Takk for svar:) Var akkurat dette jeg gjorde. Men i noen situajsoner så sliter hun veldig med å ikke dele litt for mye av sine synspunkter. Sa FLERE ganger «takk mamma som deler, men jeg har egentlig ikke spurt om meningen din»🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mammaemma skrev (5 minutter siden):

Så ca 1000kr i mnd for fór og kattesand? Hvordan er det for dere i forhold til å reise bort også videre? Finner dere folk som kan komme innom med mat og litt kos? Eller krever det mye planlegging og styr? Er de innekatter eller utekatter?

Man finner alltids folk som er villige til å gjøre det mot betaling, men vil du ha fremmede mennesker inn i huset deres når dere er bortreist? Har dere ikke familie og venner som kan passe? 

Anonymkode: 49027...7c6

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man finner alltids folk som er villige til å gjøre det mot betaling, men vil du ha fremmede mennesker inn i huset deres når dere er bortreist? Har dere ikke familie og venner som kan passe? 

Anonymkode: 49027...7c6

Jo det tror jeg vi har☺️ Har jo ikke spurt de enda😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to, vanlige huskatter. Sand er jo bare til de er 10-12 mnd, når de er inne, etter det er de ute og da fjerner vi doen inne ja. 
Vi kjøper 2 pk med 10 kg klumpesand på plantasjen for 299,-

Kjøper Vigor & Sage kattemat, 10 kg sekker, den holder omtrent 3 mnd til begge to. Koster litt over en tusenlapp. Får hver 6. sekk gratis. 
Flere faste utgifter er det ikke. 
I starten er det litt sånn soveplass, leker, klorebrett, bur, skåler, men det er jo engangs. Også er det sterilisering og chipping, vi fikk rabatt hos dyrlegen fordi vi gjorde de to tingene samtidig på to katter faktisk. Var ikke så høy pris, 1400 elns pr katt. 
Vår ene har vært hos dyrlegen etter et bitt en gang, ellers ingenting, de er friske og har ikke hatt skader. De har fått markekur et par ganger hver, tror det er rundt 300 for to av de. 
Men med rasekatt ville jeg nok hatt forsikring altså. Da dekker jo den endel. 

Anonymkode: 3aaf9...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (22 minutter siden):

Fordi venninna mi har katt og sier det er maaaange som vil passe den. Hun har to jobber, danser og reiser mye. Vi er jo en familie og er ganske så mye hjemme i forhold til henne.

Men hvorfor i all verden velger du å se opp til din venninne som tilbyr katten altfor lite i forhold til hva katten har behov for? Hun burde gitt bort katten til noen som faktisk bryr seg og vet hva en katt trenger!

Mitt beste tips - ta kontakt med en katteorganisasjon, type Kattens Vern, eller et av de stedene som tar imot dyr som eiere ikke vil ha lenger. De vet hva katter faktisk trenger, hva det krever av eier både praktisk og økonomisk.

Har du i det hele tatt lest på Mattilsynets veileder om kattehold, katts rettigheter og eiers plikter?

Siden det virker som om dere leier bosted, har du sjekket med huseier at det er ok å skaffe seg katter der du bor? Og om dere leier, så kan dere aldri være sikre på at dere kan fortsette å bo der (eier kan komme til å selge huset, dø, eller eiers familie trenger leiligheten dere bor i) - og i så fall er det langt vanskeligere å finne ny leiebolig med to store katter på slep. Hva gjør dere da?

Helt ærlig - du virker veldig urealistisk. På ene siden har dere ikke sertifikat, bil eller egen bolig. På andre siden sier du at dere skal ha to dyre katter og at dere skal spare utenom. Har dere virkelig så mye i inntekt og så lite i utgifter at dere kan spare nok hvis dere skaffer dere to dyre katter? Dere må tross alt også ha en sparekonto med et betydelig beløp mpt. uforutsette veterinærutgifter som kan komme på både fem, ti og flere titalls tusen kroner. Har dere virkelig så god råd? I så fall, hvorfor har dere i så fall ikke allerede tatt sertifikat (siden dere åpenbart ønsker å ta lappen)? Hvorfor har dere i så fall ikke allerede spart opp en egenkapital?

Har dere ikke egenkapital, ikke sertifikat, men likevel har flere tusen kroner tilovers hver måned er det eneste riktige å gjøre nå å spare så mye dere overhodet kan greie å spare, slik at dere kan skape en tryggere ramme rundt barna deres.

Anonymkode: 0168f...235

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (44 minutter siden):

Oki for de jeg prater med som har katt sier ikke det samme som dere sier nå🥲

Da tar de ikke godt vare på kattene sine. Får man dyr har man ansvar for å sette seg inn i dyrets behov og alt de trenger.

De trenger
* kvalitetsfor (ikke tørrfor - det er mer som godteri)
* God forsikring
* Kattedoer (3 stk). Man skal alltid ha en kattedo mer enn man har katt. 1 katt=2 doer. 2 katter=3 doer osv.
* Kattesand av god kvalitet
* Utstyr (klorestativ, du må søke på "catification", viktig at kattene har det de trenger inne, slev om de skal være ute.
* Dyrlegetimer
* de er like sosiale med like mye behov for aktivisering som hunder. lek minst 30 min x2 om dagen.

Du må også rense doene flere ganger om dagen, og vaske de med jevne mellomrom med ikke giftig såpe (aldri klor eller salmiakk).

Jeg bruker ca 2500 i mnd per katt, og samme på hundene.

Anonymkode: d5524...9cf

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter kan man potensielt ha i 15-18 år og da dere ikke har egen bolig må dere virkelig tenke dere om. Du sier at det ikke er sikkert dere kommer til å kjøpe heller. Hvordan ser livssituasjonen deres ut om 10 år? Er det plass til dere, to store katter og to ungdommer? Man er aldri garantert å finne en bolig hvor de tillater dyr. I tillegg høres det ikke ut som dere har en solid økonomi til å kunne takle uforutsette utgifter hvis noe skulle skje kattene? I tillegg koster jo to main coon-katter mer enn førerkort?

En ting er å ikke få spart til førerkort og hus (som jeg personlig synes er viktige prioriteringer), men det venter dere også en rekke uforutsette utgifter ved å ha barn de kommende årene. 

Skjønner at dere ønsker dere noen søte katter, men ta noen runder med deg selv og se på et 15-18 års perspektiv. Hvor bor dere? Hva kan endre seg på de årene av behov for dere som familie, behovet for huseier, sannsynligheten for å finne en ny leilighet som leier ut med dyr?

Ser til stadighet katter som gis bort av disse årsakene. Ikke bli en av de, kun fordi dere ønsker dere katt her og nå.

Anonymkode: 36825...598

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bli fosterhjem for katter en periode? Da får dere funnet ut om det passer for dere å ha katter, og kattene får et (midlertidig) hjem. Dyrebeskyttelsen er alltid på utkikk etter fosterhjem, og de sponser alt av mat og utstyr.

Jeg var fosterhjem i noen år, og anbefaler det på det sterkeste. Det var spennende og koselig å bli kjent med ulike katter og se hvor utrolig ulike de er. Ved et par anledninger var jeg på nippet til å adoptere noen av dem selv, men det passet ikke helt inn i livssituasjonen da. 

Baksiden er at man blir glad i kattene, og så må de plutselig flytte. Også er det krav om at kattene kun skal være innendørs mens de er i fosterhjem. Rasekatter er heller ikke det aller vanligste å få på besøk. Men skulle man falle pladask er det altså mulig å adoptere kattene selv. 

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi har to, vanlige huskatter. Sand er jo bare til de er 10-12 mnd, når de er inne, etter det er de ute og da fjerner vi doen inne ja. 
Vi kjøper 2 pk med 10 kg klumpesand på plantasjen for 299,-

Kjøper Vigor & Sage kattemat, 10 kg sekker, den holder omtrent 3 mnd til begge to. Koster litt over en tusenlapp. Får hver 6. sekk gratis. 
Flere faste utgifter er det ikke. 
I starten er det litt sånn soveplass, leker, klorebrett, bur, skåler, men det er jo engangs. Også er det sterilisering og chipping, vi fikk rabatt hos dyrlegen fordi vi gjorde de to tingene samtidig på to katter faktisk. Var ikke så høy pris, 1400 elns pr katt. 
Vår ene har vært hos dyrlegen etter et bitt en gang, ellers ingenting, de er friske og har ikke hatt skader. De har fått markekur et par ganger hver, tror det er rundt 300 for to av de. 
Men med rasekatt ville jeg nok hatt forsikring altså. Da dekker jo den endel. 

Anonymkode: 3aaf9...302

Katter skal ha do inne. Dette for å følge med på om katten er frisk og rask. 

Dyreplageri å ikke ha do inne! 

Anonymkode: c1c75...ec9

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (51 minutter siden):

Fordi venninna mi har katt og sier det er maaaange som vil passe den. Hun har to jobber, danser og reiser mye. Vi er jo en familie og er ganske så mye hjemme i forhold til henne.

Kan ikke forvente at dem passer dyra dine. Hjelpes.

Jeg har to huskatter, har abo på kattemat og sand som kommer på døra hver 8 uke. Utenom ormkur og flåttmiddel når det er innkjøp av det, da mine går ute, eller dyrlege, så merker jeg svært lite økonomisk at jeg har dem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Man angrer alltid etter at man har fått kat. Katta mi er 3 år. Jeg elsket den, den er snill og kosete og elskrr meg. Men jeg skulle ikke fått den.

Anonymkode: 9a697...ce0

Mye idioti man skal lese gitt. Selv om det er en sannhet for deg, er det ikke en universal samnhet. Jeg angrer ikke et sekund. Men i motsetning til deg innså jeg nok ansvaret i forkant

Anonymkode: 86d56...a1c

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (1 time siden):

Vi har to gutter 5 og 6 år. Vi har ingen dyr fra før av. Hvordan er det, dere med erfaring med katter? Moren min har en hund selv. Vi skal ha to maine coons. Og hun bare nei dere som skulle spare til lappen og spare til hus osv osv. Hun mener det er 20000kr osv om de plutselig må operere, at det er kjempe dyrt og at vi aldri kan ta spontane helgeturer osv. Har aldri hørt folk med katter ha disse problemene? Overdriver hun? Hvor dyrt er det med ro katter i mnd for dere ca? Har det vært store økonomiske plutselige kostnader ofte? Blir man totalt låst med katter? Kan man aldri ta helgeturer osv? Ble nesten nervøs nå for hun gikk litt i krise og bare dere kan fortsatt angre. «Ikke gjør det, plis!» Osv🤣🐱 Jeg sa «vi kan jo fortsatt spare til lappen og fikse gangen og etter hvert til hus…?» Og er det helt håpløst å få noen til å mate om man er borte osv?

Det ER dyrt med katt! Først koster katten penger. En Maine Coon koster 15 000kr stk.

Hver av disse må steriliseres/kastreres. 3000kr/stk. 

Så er det forsikring. Minst 6000kr/året fordi dere har to stk. (det er dyrere å forsikre rasekatter) 

Utstyr, mat, kattesand. Minst 1000kr/mnd. 

Årlig helsesjekk 3000kr. (For to) 

Kattehotell opphold, 3-4000kr/uka (minst) 

Da er man oppe i 58 000kr. Kanskje har jeg glemt noe, men med to katter er alt dobbelt så dyrt. 

Anonymkode: 07b99...5cb

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to gutter 5 og 6 år. Vi har ingen dyr fra før av. Hvordan er det, dere med erfaring med katter? Moren min har en hund selv. Vi skal ha to maine coons. Og hun bare nei dere som skulle spare til lappen og spare til hus osv osv. Hun mener det er 20000kr osv om de plutselig må operere, at det er kjempe dyrt og at vi aldri kan ta spontane helgeturer osv. Har aldri hørt folk med katter ha disse problemene? Overdriver hun? Hvor dyrt er det med ro katter i mnd for dere ca? Har det vært store økonomiske plutselige kostnader ofte? Blir man totalt låst med katter? Kan man aldri ta helgeturer osv? Ble nesten nervøs nå for hun gikk litt i krise og bare dere kan fortsatt angre. «Ikke gjør det, plis!» Osv🤣🐱 Jeg sa «vi kan jo fortsatt spare til lappen og fikse gangen og etter hvert til hus…?» Og er det helt håpløst å få noen til å mate om man er borte osv?

Det viktigste er at dere forstår at dere skal ha ansvar for et liv, som er avhengig av dere og som dere ikke bare plasserer bort om dere er lei. Skaff aldri katt uten å sette dere inn i katters psykologi. De er herlige sosiale vesener!  Vi har brukt noen tusen på veterinær. Og ja man må ha forsikring. Endel dekkes ikke likevel,så viktig med sparepenger. 

Anonymkode: 79988...8c0

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

de er like sosiale med like mye behov for aktivisering som hunder. lek minst 30 min x2 om dagen.

Veldig bra du sier det, for vi var overrasket over at katten vår var like sosial som valpen. Katter som ikke får nok stimuli blir ofte lite sosiale. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært fosterhjem for katt i høst, og det koster en del. Den får ferskt våtfor flere ganger om dagen i tillegg til tørrfor, pga veskeopptak. Den skal spise godt og variert. Den får kattesand av god kvalitet som ikke støver. Den er selvsagt kastrert, vaksinert og chippet, og jeg har penger på sparekonto til mulig veterinærregning.

Rutiner er endret, det er uaktuelt at den sitter hjemme hele dagen uten tilsyn.  Mitt kjæledyr er selvsagt ikke andre sitt problem. Katten vil klappes og lekes med hver kveld. Og vil være i samme rom som meg om natta.

Katten er helt avhengig av meg, og det tar jeg alvorlig.

Anonymkode: a4474...dfa

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orchideae skrev (56 minutter siden):

Om du chipper katten med chip i nakken trenger du ikke halsbånd. Halsbånd er en uting, og er farlig for katter da de lett setter seg fast. Begge våre er chippet, og vi har luke fra sureflap. Fungerer supert. 😊

Dette visste jeg ikke om. Takk for god info👏

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maine Coon er fantastiske, men til tider slitsomme raser. De har personlighet, griser med vann og do om mulig, prater ofte veldig mye og er sosiale energibunten i stor skala og størrelse. Det koster litt mer med rasekatt forsikring og greit fôr inkludert råfôr er i grunn ganske viktig. De krever litt plass og gjerne en STOR kattedo samt katteluke (om det er aktuelt) minimum i størrelse liten hund. De elsker ofte apport og hvis man som "vanlig" katteeier syns huskatten kan være plagsom om man går på do er disse som en hund i kattekropp med blanda personlighet. De leker gjerne med vannkrana og en del av dem vil ofte være med i dusjen også. De er hærlige, morsomme, kjærlige og litt plagsomme. Men.. at det følger med sykdommer og skjør helse er det dummeste jeg har sett på lenge her på kg (kommentar nr. 2 side 1). De seriøse oppdretterne vil gjerne ha 18-20k per hode, men da er de også ofte ferdig chippet, grunnvaksinert og kastrert/sterilisert. Du vil da få bevis på god stamtavle og de avler BORT sykdommer. Mix eller useriøse oppdrettere derimot får man ofte med både øye- øre- luftvei og/eller hjertesvakheter. 

Uansett, vent.. hus og lappen først. For deres egen del... Og meld deg inn i Maine Coon på fb eventuelt. Lærer mye der❤️

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Mente forsikring koster fort 1000krpr katt pr mnd....

Anonymkode: 292e2...b47

Det gjør det ikke! Jeg har to rasekatter og den med dyrest forsikring (seniorkatt) koster nærmere 4500 i året. Altså knappe 400 kr pr mnd. Katteforsikring er dyrt, men ikke 1000 kr pr katt i måneden.

Til Mammaemma: jeg skjønner veldig godt at dere vil ha katt, da de er fantastiske vesener som sprer mye glede og gir mye underholdning i hverdagen. Men det å skaffe seg katt er også et stort ansvar, da kattene skal ha mat og stell i mange år fremover, kanskje så lenge som 15-20 år. Dere skal være så sikre som mulige på at livet deres fremover er såpass stabilt at dere kan ta ordenlig vare på kattene (minst mulig flytting og andre store endringer). Er dere glade i å reise mye, er kanskje ikke det å få seg kjæledyr optimalt. Når man reiser bort må enten kattene tas med, eller så må de ha noen til å ta vare på dem. Enten noen som kommer innom hver dag og ser til kattene, eller så kan man ha dem på kattepensjonat (og det koster!). Hvis dere er klare for å ha ansvar for to pelsdotter i mange år fremover, er det en del å tenke på.
Først og fremst; vær nøye på hvor dere kjøper rasekatt ifra! Se mer på ryktet/omdømmet til oppdretter, hvordan kattene har det (både voksne og kattunger), og at de har papirene i orden, enn hva kattene koster. Dra gjerne på besøk til oppdretter og se på oppdrettet og kattene. Man handler ikke rasekatter på billigsalg, da vet man aldri hva man får. I beste fall får man bare en papirløs katt som ikke er renraset. I verste fall får man en dårlig sosialisert katt med masse adferds- og helseproblemer.

Når man finner en oppdretter man stoler på og kattekjøpet er i boks, så bør katten selvfølgelig chippes, kastreres, vaksineres og forsikres. Sjekk forsikringsvilkårene nøye! Sjekk både dekning, premie og egenandel, og ikke velg den billigste for å spare penger.

Kattene trenger også kvalitetsfór, store kattedoer (minst to, helst tre), kloremøbler, trygge soveplasser, leker og solide bur til frakt i bil. Kattene trenger oppmerksomhet og lek, og man må regne med en del pelsstell for å unngå tover i pelsen. Hele familien må være med på "prosjekt katt", men dere voksne har hovedansvaret.

Hvis kattene skal gå ute, må de vennes gradvis til å være ute, gjerne ved at man går tur med dem i sele mens de er små. Ikke slipp dem løs på egen hånd før de er kastrerte og helst ett år gamle. Utekatter kan også lettere pådra seg skader og sykdom, og dermed medføre flere veterinærkostnader.
Hvis kattene skal være innekatt, anbefaler jeg også å lære dem å gå tur i sele så de kan få luftet seg og få variasjon i omgivelsene. Luftegård er også fantastisk for en innekatt. Innekatter trenger en del ekstra lek og stimulanse siden de ikke er ute og løper fra seg, så da må man belage seg på jevnlige lekestunder med kattene, hver dag. Og MYE pelsstell, da innekatter ofte røyter mer (og hele året, uavhengig av årstid).

Jeg hadde nok kjøpt eget hus først, og deretter kjøpt katt, da det å leie og ha kjæledyr er vanskelige greier. Men dere vet best om dere er klar for katt, så hva moren din mener har ingenting med saken å gjøre. Bare tenk dere nøye om og forbered dere på ansvaret som følger med å ha katt. Forhåpentligvis i mange år fremover.

Anonymkode: 349d4...8c2

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki har skjønt poenget og sett denne siden av saken nå. Takk:) Noen som er uenige og ser andre sider av saken?

Du er umoden i svarene. Mat, forsikring, utstyr, kattebørste, flåttkur osv. det er vel bare å regne på det selv. 

Dere må ikke ha kattebur. Eller egen matskål. Men det er utrolig praktisk. Så koster  vaksiner, sterilisering. Tannsjekk. Lag budsjett å se om du har råd. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...