mammaemma Skrevet 14. november 2023 #1 Del Skrevet 14. november 2023 (endret) Vi har to gutter 5 og 6 år. Vi har ingen dyr fra før av. Hvordan er det, dere med erfaring med katter? Moren min har en hund selv. Vi skal ha to maine coons. Og hun bare nei dere som skulle spare til lappen og spare til hus osv osv. Hun mener det er 20000kr osv om de plutselig må operere, at det er kjempe dyrt og at vi aldri kan ta spontane helgeturer osv. Har aldri hørt folk med katter ha disse problemene? Overdriver hun? Hvor dyrt er det med ro katter i mnd for dere ca? Har det vært store økonomiske plutselige kostnader ofte? Blir man totalt låst med katter? Kan man aldri ta helgeturer osv? Ble nesten nervøs nå for hun gikk litt i krise og bare dere kan fortsatt angre. «Ikke gjør det, plis!» Osv🤣🐱 Jeg sa «vi kan jo fortsatt spare til lappen og fikse gangen og etter hvert til hus…?» Og er det helt håpløst å få noen til å mate om man er borte osv? Endret 14. november 2023 av mammaemma 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #2 Del Skrevet 14. november 2023 Ville ikke skaffet meg den rasen iallefall. De er svært skjøre i helsa så blir mye dyrlege. Bare for guds skyld skaff forsikring Anonymkode: 6b828...7ff 25 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #3 Del Skrevet 14. november 2023 Du må nok regne bortimot ca 2.000 kr pr mnd på forsikring, mat og kattesand. Så kommer utstyr i starten i tillegg, de trenger klorestativ, liggeplasser, kattedoer, leker etc. Du bør vel selv vite om du har noen som kan mate 2 ganger pr dag dersom du er borte? Enig med moren din at det ikke virker gjennomtenkt dette..... Anonymkode: 292e2...b47 33 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 14. november 2023 #4 Del Skrevet 14. november 2023 Moren din har rett. Ville anslått et snitt på minst 1000–1500 kr i måneden. (For, utstyr, forsikring, årlig helsesjekk, vaksiner, ormekur, egenandel på forsikring etc) 18 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammaemma Skrevet 14. november 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 14. november 2023 Oki for de jeg prater med som har katt sier ikke det samme som dere sier nå🥲 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 14. november 2023 #6 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må nok regne bortimot ca 2.000 kr pr mnd på forsikring, mat og kattesand. Så kommer utstyr i starten i tillegg, de trenger klorestativ, liggeplasser, kattedoer, leker etc. Du bør vel selv vite om du har noen som kan mate 2 ganger pr dag dersom du er borte? Enig med moren din at det ikke virker gjennomtenkt dette..... Anonymkode: 292e2...b47 Klorestativ og do og spade er bare de minste kostnadene heller mere på det andre du sier 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Del Skrevet 14. november 2023 Tja, vi har 1 katt. Og den har kostet oss flerfoldige tusen i veterinærutgifter😅 Første runde var et uhell fra huseieren som slo til katta med en ljå, 8k der. Så fikk a kronisk gastritt, da var det til veterinær for å ta en del prøver; blodprøve, urinalyse, avføringsprøve, ultralyd av magen og endoskopi. Og en biopsi av magevev for å stille endelig diagnose. Helgeturer og ferier må vi jo ha kattepass for. Har vi ingen venner/familie tilgjengelig så har det blitt noen tusen på kattehotell. Anonymkode: b16ac...f3c 8 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillegumman Skrevet 14. november 2023 #8 Del Skrevet 14. november 2023 Jeg ville LETT prioritert lappen og hus. Dere har jo to barn og. Virker svært umodent å heller velge to dyre rasekatter. 33 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #9 Del Skrevet 14. november 2023 mammaemma skrev (2 minutter siden): Oki for de jeg prater med som har katt sier ikke det samme som dere sier nå🥲 For det første: du må gi dem skikkelig for, IKKE butikkfor. Skikkelig for er dyrere enn butikkfor. Kattesand er også dyrt, du må ha minst 2 store doer, Maine Coon er store katter, de spiser også endel mer enn vanlige huskatter, du må kastrere dem ved ca 6mnders alder - dette koster et par tusen per katt minst. Du må ha helsesjekk hvert år med vaksiner- ca 2000 for dette. Forsikring koster fort 1000kr pr katt per år. Moren din har rett. Anonymkode: 292e2...b47 12 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #10 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For det første: du må gi dem skikkelig for, IKKE butikkfor. Skikkelig for er dyrere enn butikkfor. Kattesand er også dyrt, du må ha minst 2 store doer, Maine Coon er store katter, de spiser også endel mer enn vanlige huskatter, du må kastrere dem ved ca 6mnders alder - dette koster et par tusen per katt minst. Du må ha helsesjekk hvert år med vaksiner- ca 2000 for dette. Forsikring koster fort 1000kr pr katt per år. Moren din har rett. Anonymkode: 292e2...b47 Mente forsikring koster fort 1000krpr katt pr mnd.... Anonymkode: 292e2...b47 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammaemma Skrevet 14. november 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mente forsikring koster fort 1000krpr katt pr mnd.... Anonymkode: 292e2...b47 oki har skjønt poenget og sett denne siden av saken nå. Takk:) Noen som er uenige og ser andre sider av saken? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #12 Del Skrevet 14. november 2023 Man angrer alltid etter at man har fått kat. Katta mi er 3 år. Jeg elsket den, den er snill og kosete og elskrr meg. Men jeg skulle ikke fått den. Anonymkode: 9a697...ce0 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 14. november 2023 #13 Del Skrevet 14. november 2023 mammaemma skrev (7 minutter siden): Oki for de jeg prater med som har katt sier ikke det samme som dere sier nå🥲 Hva tror dere to katter vil koste i måneden og hvis de ikke skal være med på hver tur dere tar, hvor tenker du de skal være? 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #14 Del Skrevet 14. november 2023 Måtte nylig betale 10k i to omganger, altså 20k pga akutt sykdom hos katten, så kan fort bli noen kroner av å ha katt altså! Også må du jo ha mat, leker, soveplass, kloreplass, toalett osv. Også må du sørge for kattepass om du skal bort, ja. Anonymkode: 61c5e...efb 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #15 Del Skrevet 14. november 2023 mammaemma skrev (18 minutter siden): Vi har to gutter 5 og 6 år. Vi har ingen dyr fra før av. Hvordan er det, dere med erfaring med katter? Moren min har en hund selv. Vi skal ha to maine coons. Og hun bare nei dere som skulle spare til lappen og spare til hus osv osv. Hun mener det er 20000kr osv om de plutselig må operere, at det er kjempe dyrt og at vi aldri kan ta spontane helgeturer osv. Har aldri hørt folk med katter ha disse problemene? Overdriver hun? Hvor dyrt er det med ro katter i mnd for dere ca? Har det vært store økonomiske plutselige kostnader ofte? Blir man totalt låst med katter? Kan man aldri ta helgeturer osv? Ble nesten nervøs nå for hun gikk litt i krise og bare dere kan fortsatt angre. «Ikke gjør det, plis!» Osv🤣🐱 Jeg sa «vi kan jo fortsatt spare til lappen og fikse gangen og etter hvert til hus…?» Og er det helt håpløst å få noen til å mate om man er borte osv? Bare den siste setningen sier meg at du tar veldig lett på det å anskaffe deg katt. Anonymkode: ec526...fb3 11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #16 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mente forsikring koster fort 1000krpr katt pr mnd.... Anonymkode: 292e2...b47 What, hvilken forsikring skulle det være? Vet at rasekattforsikring gjerne er dyrere, men så mye dyrere? Hilsen katteeier som verken bruker 2000 kr måneden eller blir hindret fra å reise. Anonymkode: 58fc5...5db 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #17 Del Skrevet 14. november 2023 Jeg har katt og elsker den! Ville aldri byttet den eller solgt den nå. Men, jeg anger på at jeg fikk den. Det er mye dyrere og mye mer ansvar enn man tror. Anonymkode: 56522...845 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #18 Del Skrevet 14. november 2023 Jeg har to store katter. De koster rundt 1000 kr i for i måneden. Forsikring er omtrent 900 i måneden for begge to. Så månedlige kostnader er rundt 2000 kr. Reell kostnad er allikevel høyere siden de må vaksineres og undersøkes årlig (kanskje 2000 kr per katt? Husker ikke helt men rundt det), innimellom skader de seg, har magetrøbbel og andre småting som jeg må bruke egenandel på. Ser nå at jeg i snitt de siste to årene har brukt rundt 5000 på dette pr år. Også kostet såklart kastrering av de begge noen tusen. Det er også veldig stress å ha kattunge siden de ikke kan være ute, du må regne med at de ødelegger møbler og klorer dere og barna når de leker de første månedene. Nå er mine store nok til å være ute så jeg trenger ikke kattesand osv, men det må du også beregne for et år. Jeg ville ikke skaffet katt hvis jeg var dere. Hvis dere ikke engang har råd til bolig og førerkort og har to barn har dere IKKE råd til kjæledyr. Dere er jo fattige. Og vi vet jo ikke om dere har noen til å mate dem når dere reiser bort. Det er uansett ulovlig å reise fra dyr, også en helg (så det spiller jo ingen rolle). Anonymkode: 49027...7c6 20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammaemma Skrevet 14. november 2023 Forfatter #19 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare den siste setningen sier meg at du tar veldig lett på det å anskaffe deg katt. Anonymkode: ec526...fb3 Fordi venninna mi har katt og sier det er maaaange som vil passe den. Hun har to jobber, danser og reiser mye. Vi er jo en familie og er ganske så mye hjemme i forhold til henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammaemma Skrevet 14. november 2023 Forfatter #20 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): What, hvilken forsikring skulle det være? Vet at rasekattforsikring gjerne er dyrere, men så mye dyrere? Hilsen katteeier som verken bruker 2000 kr måneden eller blir hindret fra å reise. Anonymkode: 58fc5...5db Tusen takk for innspill. Gjerne skriv mer. Fint å få sett flere sider av saken:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå