Gå til innhold

Alltid feire jul sammen med den ene forelderen? Normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normalt at unge voksne barn alltid feirer julaften sammen med den ene forelderen, aldri den andre? Når foreldrene ikke er sammen altså, aldri bodd sammen med forelderen som hen aldri feirer jul sammen med.

Blir å møtes i løpet av romjula til en lunsj eller middag av noe slag, ikke noe særlig mer. Er det vanlig?

Anonymkode: 311ea...8f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som er normalt er veldig individuelt. Det har sikkert sine grunner. Ikke alt de rundt får vite :)

• Liker 4
Skrevet

Det er vanlig ja, man høster som man sår.

Anonymkode: f34a0...e7f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis stemningen ikke er bra hos ene siden hvorfor utsette seg for det? 

Jul må ikke handle om dårlig samvittighet.

Anonymkode: 6cfec...eea

• Liker 3
Skrevet

Ja, vil tro det ikke er uvanlig og det kan jo sikkert være ulike grunner, ikke nødvendigvis at ene forelderen er dårlig eller noe slikt. Bare hva barnet trives med, eller hvem barnet tror er mest sårbare og de ikke vil dere, eller de som gar mest morro med eller der de har besteforeldre som barnet er redd skal dø eller der ene forelderen legger press på barnet om at den skal velge jul hos dem også videre også videre ... 

Tror det kan være flere grunner til noen over ger ser ut til å tro.. 

Anonymkode: a3ee1...432

Skrevet

Ja, her feirer ungene alltid med meg. Men det er jo fordi faren er en deadbeat-dad som bare setter egne behov først, så han har jo lagt opp til det selv. De har aldri villet feire med han, men har alltid hatt valget. (De er voksne nå, så har hatt muligheter til å gjøre som de vil ved julefeiring i laaang tid)

Anonymkode: 32a31...234

• Liker 1
Skrevet

Kanskje grunnen til at "barnet" ikke bodde hos ene forelderen, er samme grunn for at de ikke feirer jul med han/henne.

Kanskje de ikke ser på vedkommende som familie hvis de ikke har bodd med den forelderen?

Hvorfor har barnet kun bodd hos den ene forelderen?

Anonymkode: 77a32...e0b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det normalt at unge voksne barn alltid feirer julaften sammen med den ene forelderen, aldri den andre? Når foreldrene ikke er sammen altså, aldri bodd sammen med forelderen som hen aldri feirer jul sammen med.

Blir å møtes i løpet av romjula til en lunsj eller middag av noe slag, ikke noe særlig mer. Er det vanlig?

Vet ikke om det er vanlig men det  er iallefall trist at man ikke kan klare  å være proffe og ha jevnlig kontakt/samvær. Skulle tro at det er en slags sorg for den ene som ikke har samvær m/ungen sin i julehøytiden. Hvis det ikke er alvorlige grunner til det da…

Skrevet

Vi feirer aldri jul med svigermor. Hun er narsissist. Så min mann har ikke kontakt med henne. Svigerfar feirer jul med oss stort sett hvert år. 

Anonymkode: ce17e...2e2

• Liker 1
Skrevet

Høres jo veldig unaturlig ut å skulle feire jul sammen med et menneske man aldri har bodd sammen med engang.

Så jeg vil si at ja det er helt normalt og naturlig å alltid feire jul med den av foreldrene som var der for deg hele oppveksten.

Hva er grunnen til at barnet aldri har bodd sammen med den andre av sitt biologiske opphav?

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Rødstrupa skrev (20 minutter siden):

Vet ikke om det er vanlig men det  er iallefall trist at man ikke kan klare  å være proffe og ha jevnlig kontakt/samvær. Skulle tro at det er en slags sorg for den ene som ikke har samvær m/ungen sin i julehøytiden. Hvis det ikke er alvorlige grunner til det da…

Det behøver ikke å være noe annet enn at den ene forelderen har mange å feire med mens den andre ikke har andre enn et barn. 

• Liker 2
Skrevet

vanlig for enkelte ja.
Har selv valgt å feire med min far de siste 3-4 årene for å kunne feire med mine gamle besteforeldre på den siden. Nå vil de ikke feire noe særlig lenger da de er slitne og vil være hjemme, så neste år blir det sikkert hos min mor igjen. Har pleid å feire jul med min mor og den familien 1-2 juledag uansett, så har ikke nødvendigvis følt at vi har gått glipp av julaften sammen, da vi uansett skaper den på nytt en av de andre dagene. Nå har jeg også en partner som vil feire sammen etter mange år uten det, så får se hvordan det blir fremover. 
Broren min har en sjelden gang i historien feiret med oss, men feirer som regel hvert år med kona sin familie med barna sine der. 

Anonymkode: 22173...d6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje grunnen til at "barnet" ikke bodde hos ene forelderen, er samme grunn for at de ikke feirer jul med han/henne.

Kanskje de ikke ser på vedkommende som familie hvis de ikke har bodd med den forelderen?

Hvorfor har barnet kun bodd hos den ene forelderen?

Fordi faren gjorde det slutt med moren få mnd etter barnets fødsel, han ville ikke ha familie med henne men hun ville ikke ta abort (barnet vet ikke dette).

Har hatt normalt samvær i alle årene inntil hen ble 18, inkludert flere uker sammen hver sommerferie f.eks.

Skrevet
velociraptor skrev (7 timer siden):

Høres jo veldig unaturlig ut å skulle feire jul sammen med et menneske man aldri har bodd sammen med engang.

Så jeg vil si at ja det er helt normalt og naturlig å alltid feire jul med den av foreldrene som var der for deg hele oppveksten.

Hva er grunnen til at barnet aldri har bodd sammen med den andre av sitt biologiske opphav?

Fordi faren gjorde det slutt med moren få mnd etter barnets fødsel, han ville ikke ha familie med henne men hun ville ikke ta abort (barnet vet ikke dette).

Har hatt normalt samvær i alle årene inntil hen ble 18, inkludert flere uker sammen hver sommerferie f.eks.

Det er vel ganske normalt at også skilsmissebarn kun har bodd hos den ene forelderen?

Skrevet

Julaften er full av tradisjoner og minner, og det er en familiehøytid. Tenker det er naturlig at barnet feirer der det selv ønsker når det er voksent, og at det gjerne blir der det føler seg mest hjemme. En forelder som i stor grad har vært fraværende i oppveksten vil selvfølgelig ikke få samme forholdet til barnet som den som alltid har stilt opp for barnet og vært der for det i hverdagen.

Anonymkode: bc324...7e9

Skrevet

Noen har delt omsorg og noen har bare samvær annenhver helg og noe i ferier, dette vil jo ha noe å si for forholdet til foreldrene. 
Men uansett velger et voksent barn selv hvor det vil feire jul, og det valget vil jo avhenge av så mye; bl.a. hvor en føler det blir ordentlig jul, hvor en føler seg mest hjemme, hvem som feirer der osv. 

Anonymkode: bc324...7e9

Skrevet

Hvorfor kan du ikke be hen hjem til deg en dag i jula? Disk opp med alt som hører jula til, se på julefilm, drikk gløgg og spis julekaker. Lag en middag for dere to. Pynt hjemmet og gjør det samme som du hadde gjort hvis dere hadde hatt julaften sammen.

Du virker også bitter på moren hens. Pass på at dette ikke skinner igjennom, det gir bare dårlig stemning

Anonymkode: cd82b...bb5

Skrevet

Jeg var 9 år da mine foreldre ble skilt. Jeg har aldri feiret jul sammen med pappa etter det. 

Ikke fordi det var noe galt med han,  og jeg har vært mye hos han oppigjennom årene. Men julaften ville jeg være med mamma og storfamilien der. Har feiret med de så og si alle årene etter jeg ble voksen også. 

Feiret alle nyttårsaftener med pappa da. 

Anonymkode: eff99...6cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel ganske normalt at også skilsmissebarn kun har bodd hos den ene forelderen?

Det kaller jeg ikke å «aldri ha bodd hos», da har jo barnet bodd der i normalt samvær.

Men da er vel ikke barnet så interessert i denne faren da 🤷🏼‍♀️ Alle kan ikke like alle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor sa du at barnet ikke hadde bodd med faren da? Har de samvære og har rom og klær der og går til skolen derfra så har jo barnet bodd hos begge. Eller hadde barnet kun dagsbesøk? 🤔

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...