Gå til innhold

Bruke renter til å betale ned studielån

Anbefalte innlegg

Skrevet

På forhånd må jeg beklage for at jeg ikke er helt hundre i økonomisk sans 😅 Jeg har tatt opp maks studielån og har derfor 650 000 på sparekonto. Fordi jeg er et økonomisk analfabet har jeg latt disse stå på vanlig sparekonto uten rente (ja jeg vet..). Jeg er nå ferdig utdannet og skal spare til bolig i tre år til. Jeg har akkurat flyttet studielånet over til konto med 5% rente. Dette blir da 32 500 i rente pr år (også renters rente). Fordi jeg er ferdig utdannet må jeg begynne å betale avdrag nå). Kan jeg altså da betale ned studielånet (de neste tre årene) med renter fra studielånet? Dette føles så «kriminelt» og spekulativt fordi det betales ned med «andres» penger men det er sikkert lov? Kan noen opplyse meg her.. 😅 Er dette smart eller helt idiotisk?

Anonymkode: 4fe81...21e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du gjerne gjøre. Bare sjekk hvor mange gebyrfrie uttak du har på sparekonto. Hvor mye ender du opp med i månedsavdrag? Jeg er ferdig til sommeren og ender opp med ca det samme så spent på månedsavdrag.

Skjønner du kan føle det sånn, men det er penger du skal betale tilbake, med renter og du har ikke lurt dem til deg. Det var din rett da du studerte. Du gir tilbake til landet ved å ta utdannelse og få deg en jobb som får Norge videre.

Hvis du har råd til å betale på avdrag fra lønna di så gjør gjerne det så lar du pengene forrente seg på sparekonto.

Anonymkode: 8dd91...cca

Skrevet

Ja selvfølgelig kan du det, hvordan du har disponert studielånet er ikke av betydning og det er selvfølgelig ikke slik at man kun kan betale ned med penger tjent via arbeid. 

Noe annet er jo hvordan du praktisk hadde sett for deg og gjøre dette? 

- er det penger som nå er låst i x år til x rente? Hvor mange uttak? 

- skal du betale avdrag på lånet månedlig? I så fall kommer dette da i konflik med punkt 1? 

- ser du sier du har regnet renters rente, har du da også tatt høyde for det motsatte? Altså for hver gang du gjør betaler avdrag med/fra disse pengene vil du ha mindre som renter seg

Uansett korte svaret er - du kan betale med hvilken som helst penger så fremt de ikke har opphav i kriminalitet.

Anonymkode: 4b4ed...d58

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan du gjerne gjøre. Bare sjekk hvor mange gebyrfrie uttak du har på sparekonto. Hvor mye ender du opp med i månedsavdrag? Jeg er ferdig til sommeren og ender opp med ca det samme så spent på månedsavdrag.

Skjønner du kan føle det sånn, men det er penger du skal betale tilbake, med renter og du har ikke lurt dem til deg. Det var din rett da du studerte. Du gir tilbake til landet ved å ta utdannelse og få deg en jobb som får Norge videre.

Hvis du har råd til å betale på avdrag fra lønna di så gjør gjerne det så lar du pengene forrente seg på sparekonto.

Anonymkode: 8dd91...cca

Avdrag/renter på 600-700 000 ligger på omlag 5-6000 i mnd.

Anonymkode: 4b4ed...d58

Skrevet

Tusen takk for gode svar 😀

Jeg skal betale 4900 (og noen kr) tilbake i måneden. Rentene utbetales årlig leser jeg nå. Jeg har en liten sparekonto så rent praktisk tenker jeg at jeg legger inn autotrekk på fakturaene fra Lånekassa fra denne, og når de årlige rentene blir utbetalt (vet noen når dette er? Nyttår?) så setter jeg disse inn på sparekontoen og gjentar det samme neste år. Kom gjerne med innspill :) 

Skrevet

Jeg forsto ikke så mye av dette. Hvorfor mener du renter på sparekonto er "andres" penger? Eller har jeg misforstått noe helt? Og er det slik at du ikke har brukt noe av studielånet under studiene?

Anonymkode: 6f906...a7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg forsto ikke så mye av dette. Hvorfor mener du renter på sparekonto er "andres" penger? Eller har jeg misforstått noe helt? Og er det slik at du ikke har brukt noe av studielånet under studiene?

Anonymkode: 6f906...a7c

Det bare føltes så «lettvint» ut at det måtte være feil, hvis det gir mening 😅 Betale ned lån med penger jeg får for å ha lån.. Jeg har aldri vært flink økonomisk men nå har jeg klart å sette av over 600 000, så jeg har ikke så mye innsikt i det. Prøver å lære :) Jeg har brukt 25 kr av studielånet og det var til en Ruter-billett første skoledag for mange år siden 😂

TS

Skrevet (endret)
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Det bare føltes så «lettvint» ut at det måtte være feil, hvis det gir mening 😅 Betale ned lån med penger jeg får for å ha lån.. Jeg har aldri vært flink økonomisk men nå har jeg klart å sette av over 600 000, så jeg har ikke så mye innsikt i det. Prøver å lære :) Jeg har brukt 25 kr av studielånet og det var til en Ruter-billett første skoledag for mange år siden 😂

TS

Det kalles "å gire". 

Det er mange som girer lånekassen men som regel så bruker de det som EK til bolig.

Lånekassen sin rente er 4,419 og får du høyere rente for samme pengene en annen plass, så tjener du differansen.

Sykt ikke sant?

Men du glemte skatt. Du må betale skatt på renteinntekt og det kan velte regnestykket ditt.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Skrevet

Ikke noe ulovlig eller galt uansett, TS. Du har vært smart! Så creds til deg 😊

Anonymkode: f0c50...1c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...