AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #1 Del Skrevet 14. november 2023 Legen vil utrede meg for ME. Jeg leter febrilsk etter andre alternativer... Etter mye googling mener jeg at jeg er lav på jern, folat og litt langt ned på d-vitamin? Men jeg har jo ingen kompetanse her. Og håper noen av dere har 😇 B-Hemoglobin:12.9 B-Leukocytter:5.4 B-Trombocytter:375 B-Neutrofile:3.1 B-Lymfocytt.:1.8 B-Monocytter:0.3 B-Eosinofile:0.1 B-Basofile:0.0 S-Jern:12 S-Transferrin:3.1 S-Transferinmetning:16 S-Ferritin:47 S-B12:452 S-Folat:9 S-Natrium:139 S-Kalium:4.4 S-Kalsium:2.35 S-Glukose:5.0 S-25-OH-Vitamin D (total):59 S-Kreatinin:76 Estimert GFR (CKD-EPI):86 S-Urinsyre(Urat):230 S-ALAT:18 S-CK:186 S-Alkaliske fosfataser:66 S-CRP:1 S-TSH:0.80 S-Kortisol:174 Anonymkode: 18958...2a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #2 Del Skrevet 14. november 2023 Legen kan fortelle deg om du har vitaminmangel eller ikke. Hør på ham/henne Anonymkode: 02544...017 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 14. november 2023 #3 Del Skrevet 14. november 2023 Du bør iallfall anstrenge deg med å øke folat og D-vitamin. Lave verdier av dette kan gjøre at du får diverse plager. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #4 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Legen kan fortelle deg om du har vitaminmangel eller ikke. Hør på ham/henne Anonymkode: 02544...017 Unnskyld 😅 Glemte noen setninger. Smertepasient, var gjennom en stor operasjon i vår. Hørte en gang at Smertepasienter bør ligge litt høyt i disse verdiene.. Men vet ikke om det stemmer. Legen mente alt så bra ut. Er nok bare jeg som tviholder på håpet 😉😊 Anonymkode: 18958...2a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Del Skrevet 14. november 2023 Om du er lav på jern, folat og d-vitamin vil du gjerne oppleve typiske symptomer på ME. Kan lønne seg å ta tilskudd på dette en tid fremover og se om du klarer å øke det til nesten øverst på referanseverdien. Har selv fatigue og merker stor forskjell fra like innenfor referanseverdien og til opp mot toppen av referanseverdien. Problemet er ofte at legene er fornøyd så lenge man ligger innenfor referanseverdien. Anonymkode: f55be...ee3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 14. november 2023 #6 Del Skrevet 14. november 2023 Både folat og d-vitamin er jo normalt her 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Del Skrevet 14. november 2023 Du kan gjerne få opp jern, d vitamin, og folat, b12 nivåene dine er helt ok, men optimalt kan de godt være enda høyere. Spis mer hem-jern (rent rødt kjøtt). Spis mer grønne grønnsaker (folat) Spis mer fet fisk/egg (d vitamin). I tillegg bør du ta tilskudd. 59 nmol er ikke veldig lavt, men i nedre grense av normalen. For å få nivåene opp på et godt nivå så fort som mulig, så er dette et godt tilskudd. Jeg ville vurdert magnesium i tillegg. NB, ta d vitamin med hovedmåltid og litt fett for best absorbsjon https://sunkost.no/bio-life-vitamin-d3-k2-1 Magnesium til kvelds https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler Anonymkode: 929ee...071 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #8 Del Skrevet 14. november 2023 1 minutt siden, Topsi said: Både folat og d-vitamin er jo normalt her Nei, 50-74 er "utilstrekkelig". Bør være minst 75 nmol. Folat ligger helt i grenseland, og ved utmattelse bør man se på symptomer og det å få verdiene opp så de er godt innenfor referanseområdene. Har selv ME og vet veldig godt hvor stor forskjell det er å ligge i nedre vs øvre del av skalaen. Anonymkode: 929ee...071 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #9 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Legen vil utrede meg for ME. Jeg leter febrilsk etter andre alternativer... Etter mye googling mener jeg at jeg er lav på jern, folat og litt langt ned på d-vitamin? Men jeg har jo ingen kompetanse her. Og håper noen av dere har 😇 B-Hemoglobin:12.9 B-Leukocytter:5.4 B-Trombocytter:375 B-Neutrofile:3.1 B-Lymfocytt.:1.8 B-Monocytter:0.3 B-Eosinofile:0.1 B-Basofile:0.0 S-Jern:12 S-Transferrin:3.1 S-Transferinmetning:16 S-Ferritin:47 S-B12:452 S-Folat:9 S-Natrium:139 S-Kalium:4.4 S-Kalsium:2.35 S-Glukose:5.0 S-25-OH-Vitamin D (total):59 S-Kreatinin:76 Estimert GFR (CKD-EPI):86 S-Urinsyre(Urat):230 S-ALAT:18 S-CK:186 S-Alkaliske fosfataser:66 S-CRP:1 S-TSH:0.80 S-Kortisol:174 Anonymkode: 18958...2a7 Hvis du går inn på fürst.no eller søker opp det nettstedet legesenteret ditt bruker og ser svarene dine der vil det også være forklaring på om du ligger innenfor normale verdier. Anonymkode: c3464...aa0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 14. november 2023 #10 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, 50-74 er "utilstrekkelig". Bør være minst 75 nmol. Folat ligger helt i grenseland, og ved utmattelse bør man se på symptomer og det å få verdiene opp så de er godt innenfor referanseområdene. Har selv ME og vet veldig godt hvor stor forskjell det er å ligge i nedre vs øvre del av skalaen. Anonymkode: 929ee...071 Lab-svarene vi får fra sykehuset skal d-vitamin være mellom 50 og 150, og folat over 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #11 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Unnskyld 😅 Glemte noen setninger. Smertepasient, var gjennom en stor operasjon i vår. Hørte en gang at Smertepasienter bør ligge litt høyt i disse verdiene.. Men vet ikke om det stemmer. Legen mente alt så bra ut. Er nok bare jeg som tviholder på håpet 😉😊 Anonymkode: 18958...2a7 Så du velger å overse legen og legger din lit til fremmende mennesker på et nettforum? Anonymkode: 361ce...607 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #12 Del Skrevet 14. november 2023 Du kan fint Google alle referanseverdier på blodprøver... Du har nok samme grunnlag for å tolke selv, som en gjeng bedrevitere på kvinneguiden 🤭 Anonymkode: 41cd4...4ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #13 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Unnskyld 😅 Glemte noen setninger. Smertepasient, var gjennom en stor operasjon i vår. Hørte en gang at Smertepasienter bør ligge litt høyt i disse verdiene.. Men vet ikke om det stemmer. Legen mente alt så bra ut. Er nok bare jeg som tviholder på håpet 😉😊 Anonymkode: 18958...2a7 Leit å høre at du er gått gjennom så mye. Men igjen, legen din vet bedre enn lekfolk på et nettforum. Dersom du absolutt vil ha en "second opinion", dra privat. Jeg vil uansett anbefale deg å høre på legen din, ikke KG. Anonymkode: 02544...017 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #14 Del Skrevet 14. november 2023 Hør med legen din. Nå er det verdt å legge til at ulike laboratorier har ulike referanseverdier etter hvilke maskiner og analyser de har, så googling av referanseverdier behøver ikke å gjøre deg så mye klokere Anonymkode: 61c05...d4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #15 Del Skrevet 14. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Leit å høre at du er gått gjennom så mye. Men igjen, legen din vet bedre enn lekfolk på et nettforum. Dersom du absolutt vil ha en "second opinion", dra privat. Jeg vil uansett anbefale deg å høre på legen din, ikke KG. Anonymkode: 02544...017 Jeg har nå mange års erfaring med ME, og har nok ganske grei kunnskap om hvordan vitaminer bør være i forhold utmattelse. At en fastlege ikke forstår at en pasient med utmattelse bør få opp d vitamin og folat her, sier jo sitt. Selv om det ikke er en mangel, så er det likevel utilstrekkelig, og for noen så kan det være av vesentlig betydning å få nivået opp fra 59 til 100. Jeg kan heller ikke se at fastlegen har sjekket aktivt-b12, som er det viktigste. Ikke magnesium heller. Anonymkode: 929ee...071 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 14. november 2023 #16 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har nå mange års erfaring med ME, og har nok ganske grei kunnskap om hvordan vitaminer bør være i forhold utmattelse. At en fastlege ikke forstår at en pasient med utmattelse bør få opp d vitamin og folat her, sier jo sitt. Selv om det ikke er en mangel, så er det likevel utilstrekkelig, og for noen så kan det være av vesentlig betydning å få nivået opp fra 59 til 100. Jeg kan heller ikke se at fastlegen har sjekket aktivt-b12, som er det viktigste. Ikke magnesium heller. Anonymkode: 929ee...071 Ja, enig. Når jeg hadde kombinasjon av lavt B12, lavt jern og lavt D-vitamin hadde jeg alle mulige merkelige symptomer: utmattelse, hjernetåke, glemskhet, så til og med syner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #17 Del Skrevet 15. november 2023 Hei. Ts her. Takk til dere alle som har kommet med synspunkter og erfaringer. Jeg setter stor pris på de. Ser at flere som har ME opplever symptomforverring ved lave verdier. For de som var bekymret for å legge min lit til KG og ikke legen, kan jeg trøste med at jeg skal til legen. Av og til kan det være fint å lufte ting med andre og få andre synspunkter/ erfaringer som ikke bare er kliniske. Jeg har erfart at helse er ikke nødvendigvis et svar med to streker under, det er mange nyanser som ikke alle leger tar med i regnestykket. Anonymkode: 18958...2a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #18 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så du velger å overse legen og legger din lit til fremmende mennesker på et nettforum? Anonymkode: 361ce...607 Er nok bare du som tilegger andre meninger de ikke har. Anonymkode: 18958...2a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 15. november 2023 #19 Del Skrevet 15. november 2023 Tråden er ryddet for gjengivelse av innhold fra ekstern kilde, og svar til dette. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå