Gå til innhold

Er det gyldig fraværsgrunn å være hjemme fordi kjæledyret er akutt syk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten min trenger dyrlege. Ble akutt syk nå i kveld, og etter å ha snakket med dyrlege over nett fikk jeg vite at jeg må ringe dyrlegen vår i morgen tidlig.

Jeg kommer jo ikke til å rekke jobben, det er et stykke til dyrlegen, men kan tilby meg å jobbe ettermiddag/kveld. Hva tenker arbeidsgivere om dette som grunn til å ikke komme på jobb til avtalt tid? 

Det er faktisk dyreplageri å ikke få denne pusen til dyrlege i morgen tidlig.. jeg kommer til å gjøre det uansett, men er redd for å miste jobben. Jeg har nettopp begynt og er en måned ut i prøvetid.

Anonymkode: 0f331...4e6

• Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fraværsgrunn som i at du får lønn om du er borte er det ikke, men avhengig av om det går med tanke på oppgavene dine kan du kanskje ta en fridag eller avspasere? Går ikke det bør du bruke nettverket ditt, sånn at de kan ta med pus til dyrlegen.

Du bør ta kontakt med lederen din nå for å avklare hva som er mulig.

Anonymkode: 46ff1...d59

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må be om permisjon uten lønn, og du burde gi arbeidsgiver beskjed så raskt som mulig. 

Anonymkode: 80283...714

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønna bryr jeg meg ikke om. Jeg må redde pus, og jeg vil beholde jobben.

• Liker 5
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lønna bryr jeg meg ikke om. Jeg må redde pus, og jeg vil beholde jobben.

Da ringer du arbeidsgiver nå å spørr hva du skal gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da ringer du arbeidsgiver nå å spørr hva du skal gjøre. 

Kunne gjort det, men føler det er litt sent å ringe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke dyrlegevakt? Hvis katten er akutt syk skal den vel ikke vente helt til i morgen tidlig? 
Når det kommer til arbeidsgiver er det jo bare ringe inn å legge kortene på bordet. Ulønnet fri får du helt sikkert. 

Anonymkode: ad3b3...a77

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller tatt en spansk en om at det er du selv som skulle til legen å ikke katten din.

Anonymkode: ff048...ebc

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, det er ikke ofte jeg anbefaler dette altså, men om sjefen er vanskelig/fraværende hadde jeg kontaktet sjefen nå og sagt at jeg var syk. Du får nok ikke lønn for den dagen, men det ser jeg at du (heldigvis) ikke bryr deg om. 

Er helt enig i at det er dyreplageri å la pus lide fordi du liksom skal være på jobb. 

Du tenker helt riktig, stol på deg selv. Pus er familie og er avhengig av deg for å ha det bra. Nå har ikke pus det bra og trenger faktisk medisinsk hjelp. 

Anonymkode: 244fb...883

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Katten min trenger dyrlege. Ble akutt syk nå i kveld, og etter å ha snakket med dyrlege over nett fikk jeg vite at jeg må ringe dyrlegen vår i morgen tidlig.

Jeg kommer jo ikke til å rekke jobben, det er et stykke til dyrlegen, men kan tilby meg å jobbe ettermiddag/kveld. Hva tenker arbeidsgivere om dette som grunn til å ikke komme på jobb til avtalt tid? 

Det er faktisk dyreplageri å ikke få denne pusen til dyrlege i morgen tidlig.. jeg kommer til å gjøre det uansett, men er redd for å miste jobben. Jeg har nettopp begynt og er en måned ut i prøvetid.

Du kan gå til dyrlegen, og du mister nok ikke jobben hvis du sier ifra om hva det gjelder, men det blir nok fri uten lønn.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært arbeidsfør om jeg gikk fra et akutt sykt dyr for å rekke jobben. Det hadde også vært brudd på dyrevelferd. 

Så jeg hadde fulgt dyret til dyrlege. Arbeidsgiver hadde heller ikke vært tjent med at jeg ble langvarig psykisk nedbrutt av å mishandle et kjæledyr for å rekke jobb. 

Anonymkode: 18f9e...70c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har dere ikke dyrlegevakt? Hvis katten er akutt syk skal den vel ikke vente helt til i morgen tidlig? 
Når det kommer til arbeidsgiver er det jo bare ringe inn å legge kortene på bordet. Ulønnet fri får du helt sikkert. 

Anonymkode: ad3b3...a77

Jeg ringer de heller ja. Orker ikke vente til i morgen. Pus har det jo ikke godt. Syns han har det verre nå.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt ærlig, det er ikke ofte jeg anbefaler dette altså, men om sjefen er vanskelig/fraværende hadde jeg kontaktet sjefen nå og sagt at jeg var syk. Du får nok ikke lønn for den dagen, men det ser jeg at du (heldigvis) ikke bryr deg om. 

Er helt enig i at det er dyreplageri å la pus lide fordi du liksom skal være på jobb. 

Du tenker helt riktig, stol på deg selv. Pus er familie og er avhengig av deg for å ha det bra. Nå har ikke pus det bra og trenger faktisk medisinsk hjelp. 

Anonymkode: 244fb...883

Vurderte det, men tenker det er best å være ærlig. De kommer jo til å se meg kjøre forbi på veg til dyrlegen, mest sannsynlig. Ringer dyrlegen nå. De har akutthjelp heldigvis og nå orker ikke jeg eller pus vente mer. Det var ikke lett å få denne jobben, men går heller i årevis på sosialhjelp enn å miste pusen min! Hvis de ikke tåler dette er det ikke jobben for meg uansett. Tusen takk for svar ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er vel pålagt å hjelpe dyr i nød, så hvis det står om livet må det da være innafor.

Anonymkode: 2cbfa...199

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har hjelpeplikt på katten din. 

OG enhver dott av en sjef vil ikke oppmuntre deg til å begå lovbrudd. Prøver vedkommende seg, så spør om hen oppfordrer deg til å bryte loven. 

Mvh en som jobber på dyreklinikk. 

Anonymkode: f59dd...d27

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en kan sykmelde seg for å stjæle briller så er nok det du prøver på innafor også...

Endret av PITTY
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenmelding, ville ikke sakt at pus er dårlig.. Arbeidslivet slik jeg kjenner det har ingen sympati for dyr

Anonymkode: f7dce...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd pusen din. Jobben vil forstå. Hvis ikke er det ikke er sted du vil være. 

Anonymkode: bf588...261

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...