Gå til innhold

Jeg ønsker å bli mer utadvendt og sosial, men er samtidig redd for å bli såret/avvist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig begynt å åpne meg litt mer, gir mer blikk kontakt, sier litt mer, hilser på folk jeg ikke nødvendigvis kjenner så godt og er litt mer "på" enn før. Til nå har det gått bra, men når man åpner seg, åpner man seg ikke bare for positive opplevelser, men også negative. Å være innelukket har sine fordeler siden det kan beskytte en mot avvisende og potensielt sårende interaksjoner, men det kan også være selvbegrensende. Jeg er en veldig følsom person og dermed sårbar. Når disse negative signalene kommer (fordi negative signaler er uunngåelige) hvordan skal jeg håndtere dem på en måte som ikke sender meg tilbake til "hiet" igjen? Jeg ønsker utvikling, ikke regresjon.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må rett og slett lære deg at avvisninger VIL skje. Du kommer til å bli såret en eller annen gang. Det er sånn livet er. Du kan ikke endre andre men du kan endre hvordan du reagerer. Øv deg i situasjoner som er lettest å bli "avvist" uten å gå helt i kjelleren. Fint at du hilser på fremmede. Hvordan reagerer du hvis du sier hei til noen som ikke sier hei tilbake? Blir du lei deg? Eller børster du det av deg? 

Husk at selv de største har blitt avvist. Man dør ikke av det. Hvis du skal drive å bli såret av at andre ikke spiller etter din pipe så kommer du til å bli utslitt. Husk, du har avvist mange du også uten at du mente noe vondt med det. En tigger utenfor butikken kanskje, eller en fyr du oppfattet som creepy men som egentlig bare prøvde å være hyggelig fordi han syntes du var vakker.

Ikke ta ting så alvorlig. Loosen up

Anonymkode: 600ee...f3d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis en person «avviser» deg på en eller annen måte, er personen ofte ikke er klar over dette selv. Vedkommende har altså ingenting imot deg personlig. Om noen mot formodning er direkte uhøflige kan du trøste deg med at det kanskje ikke er disse du ønsker oppmerksomhet fra heller. Husk også at frykt for avvisning er svært vanlig. Folk kan like godt være redde for deg.

Dette er bare enkle eksempler på hvordan du kan vri om de negative tankemønstrene dine på veien mot små fremskritt i livet. Alt starter i hodet og hva slags tanker du gir oppmerksomhet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan reagerer du hvis du sier hei til noen som ikke sier hei tilbake? Blir du lei deg? Eller børster du det av deg? 

Dessverre blir jeg såret når det skjer, men har ikke lyst til å bli det. Irriterer meg over min egen sårbarhet.

Anonymkode: 066a7...6ae

Skrevet

Det verste som kan skje er at du får nei. Det vil alltid være avvisning i livet, det er ikke noe man kan unngå. Hvis man velger å unngå det, så du går glipp av mange muligheter i livet. Da kan man bare angre når man er 70+ og tenker på hvor annerledes det ville vært, om man bare tok sjanser i livet

Anonymkode: 1ea12...597

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...