Gå til innhold

Lavt jernlager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Har tatt blodprøver hos legen jeg fikk svar på i dag. Ser at jeg har ferritin lager på 14. Er dette lavt? 
Legen sa ingenting om dette, og tenker derfor at han ikke synes det var noe krise.
Eller bør jeg begynne med jerntabletter? 

Anonymkode: 8a378...c27

Skrevet

14 er rett under normalverdier. Hvis du ikke har noen symptomer relatert til det, så er det greit. Men hvis du har symptomer, så kan det være greit å få opp nivået. Spiser du regelmessig rødt kjøtt? Dette er den beste kilden til jern (hem-jern), og forøvrig andre viktige mineraler/vitaminer. 

Anonymkode: 7beaf...6c9

Skrevet

Jeg er veganer. Spiser mye jern i kosten, men er ikke hem-jern.
Ser at kroppen min ikke tar opp jern fra planteriket spesielt godt. Får begynne med kosttilskudd :)
Føler meg litt sliten for tiden, men vet ikke om det kommer av det. 

Takk for svar :)

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser at kroppen min ikke tar opp jern fra planteriket spesielt godt. Får begynne med kosttilskudd :)

Jeg var veganer i mange år og fikk etterhvert  problemer med jernrelaterte ting, selv om jeg spiste mye plantebasert jern kombinert m kilder til c vitamin. Dette var en av flere grunner til at jeg ga meg, ble for mye helseproblemer som ikke kunne rettes opp med tilskudd.

Jo det kommer nok av det, slapphet er et symptom på for lite jern. Greit å sjekke referanseverdiene på b12 også, om du lå lavt innenfor normalen, eller hadde optimale nivåer. Jeg antar du tar tilskudd her? 

Du får prøve tilskudd og se om det hjelper :) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har aldri hatt problemer med lavt jern selv,men er veganere på tyvende året. Gode kilder til jern for oss er korn og fullkornsprodukter, og da særlig hirse og havre, bønner, linser, erter, soyaprodukter, nøtter, tørket frukt, frø og enkelte grønnsaker som brokkoli, grønne erter, grønnkål, rosenkål, sukkererter og bladbete. Og som du kanskje vet tas jern lettere opp om det kombineres med c vitamin eks presset appelsinjuice sammen havregrøt,har paprika på linseposteien,1 kiwi og noen nøtter til mellommåltid,smoothie med banan,bær,Kiwi,peanøttsmør,væske og hvite bønner(du smaker ikke bønnene). Når det kommer til middager er det jo veldig enkelt. Og om man vil sikker seg ennå mer er det mange som bruker jernfisk.https://luckyironlife.com

Anonymkode: ccf93...7a0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har aldri hatt problemer med lavt jern selv,men er veganere på tyvende året. Gode kilder til jern for oss er korn og fullkornsprodukter, og da særlig hirse og havre, bønner, linser, erter, soyaprodukter, nøtter, tørket frukt, frø og enkelte grønnsaker som brokkoli, grønne erter, grønnkål, rosenkål, sukkererter og bladbete. Og som du kanskje vet tas jern lettere opp om det kombineres med c vitamin eks presset appelsinjuice sammen havregrøt,har paprika på linseposteien,1 kiwi og noen nøtter til mellommåltid,smoothie med banan,bær,Kiwi,peanøttsmør,væske og hvite bønner(du smaker ikke bønnene). Når det kommer til middager er det jo veldig enkelt. Og om man vil sikker seg ennå mer er det mange som bruker jernfisk.https://luckyironlife.com

Jeg hadde masse problemer med jern da jeg var veganer, og spiste alle disse "gode" kildene til jern sammen med c vitamin - hver eneste dag.
Da jeg nærmet meg år 17 så hadde jeg bleke lepper og "anemisk fjes", som veldig fort forsvant da jeg innførte animalsk. Slike fjes ser jeg forøvrig til stadighet hos mangeårige veganere, mens de snakker om hvor sunne de er.

Veldig fint at det har gått fint for deg - så langt. Men for veldig mange er jern en av flere ting som blir et problem på sikt. 

Anonymkode: 6ee84...47d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde masse problemer med jern da jeg var veganer, og spiste alle disse "gode" kildene til jern sammen med c vitamin - hver eneste dag.
Da jeg nærmet meg år 17 så hadde jeg bleke lepper og "anemisk fjes", som veldig fort forsvant da jeg innførte animalsk. Slike fjes ser jeg forøvrig til stadighet hos mangeårige veganere, mens de snakker om hvor sunne de er.

Veldig fint at det har gått fint for deg - så langt. Men for veldig mange er jern en av flere ting som blir et problem på sikt. 

Kilde takk! Jeg har et stort vegansk nettverk og  ingen av de ser sånn ut.

Og den så langt kan du spare deg for. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Kaffe og grønn/ svart te kan forhindre opptak av jern. Vent alltid minst en time før du drikker kaffe før eller etter du spiser. Dersom du har noen usunne vaner kan det være at de spiller inn negativt. Dersom du spiser lite og er for tynn, så kan det spille inn negativt.

Å ha jernmangel som kvinne er ikke så uvanlig. Jeg hadde jernmangel selv om jeg spiste både kjøtt hver dag. Spesielt de som blør mye når de har mensen er utsatt. Det er ikke nødvendigvis et kostholdsproblem.

Anonymkode: bf4bc...567

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kilde takk! Jeg har et stort vegansk nettverk og  ingen av de ser sånn ut.

Og den så langt kan du spare deg for. 

Jeg sier "så langt" fordi noen bruker lenger tid på å innse, og noen bruker lenger tid på forfallet. Men, du kan være den lille andelen hvor plantebasert mat fungerer. Jeg har også hatt et stort vegansk nettverk, og relativt mange våknet. De som fortsatt er igjen og snakker om hvor sunt det er, har store problemer med angst, sinne, og flere andre ting. Flere har innsukne øyne, men jeg så ikke det på verken meg selv eller dem da jeg fortsatt var veganer ;) 

Du kan jo se Vegan Detoriation på youtube. 

"84% of vegetarians/vegans abandon their diet"

• Liker 1
Skrevet

Kaffe og grønn/ svart te kan forhindre opptak av jern. Vent alltid minst en time før du drikker kaffe før eller etter du spiser. Dersom du har noen usunne vaner kan det være at de spiller inn negativt. Dersom du spiser lite og er for tynn, så kan det spille inn negativt.

Å ha jernmangel som kvinne er ikke så uvanlig. Jeg hadde jernmangel selv om jeg spiste både kjøtt hver dag. Spesielt de som blør mye når de har mensen er utsatt. Det er ikke nødvendigvis et kostholdsproblem.

Anonymkode: bf4bc...567

Helt riktig at man kan ha jernmangel også når man spiser kjøtt. Men utfordringen med plantejern er at det inneholder mye antinæringsstoffer, som hemmer opptak. Dette gjelder også for sink, kalsium, og magnesium, og dette vises ikke på blodprøver, med mindre mangelen er alvorlig.

Så dette er greit å ha i bakhodet når man belager seg utelukkende på plantemat. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei :)
Jeg har vært veganer i 10 år selv. Har aldri hatt noen problemer(som jeg vet om).
Skal sies at jeg er en kvinne med endometriose, så det kan sikkert føre til at jernlagrene er lave også. 
Men jeg spiser allerede mye jern i kosten, men hos kvinner så forsvinner jo mye jern også. Men stusser over at nivået er så lavt. Så jeg tror kanskje ikke kroppen min tar opp jern så godt? 
Det er ikke noe problem for meg å ta kosttilskudd, kommer til å  være veganer til evig tid uansett:) 
Også  skal  jeg begynne  å spise noe med vitamin c til måltider med mye jern framover. Takk for tips :D 

• Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært veganer i 10 år selv. Har aldri hatt noen problemer(som jeg vet om).
Skal sies at jeg er en kvinne med endometriose, så det kan sikkert føre til at jernlagrene er lave også. 
Men jeg spiser allerede mye jern i kosten, men hos kvinner så forsvinner jo mye jern også. Men stusser over at nivået er så lavt. Så jeg tror kanskje ikke kroppen min tar opp jern så godt? 
Det er ikke noe problem for meg å ta kosttilskudd, kommer til å  være veganer til evig tid uansett:) 
Også  skal  jeg begynne  å spise noe med vitamin c til måltider med mye jern framover. Takk for tips :D 

Les det som skrives om antinæringsstoffer i plantemat i kommentaren over, dette er èn grunn til at jern ikke taes opp (eller nyttiggjøres). Det er stor forskjell på hem-jern og plantejern mtp absorpsjon og nyttiggjøring. 

Du bør ta tilskudd av kalsium, magnesium, høye doser k2, b12, d vitamin, og sink i tillegg.

De fleste jeg vet om sverget forøvrig til å være veganer for livet, meg inkludert. Men når det kom til stykket så er det visse ting man ikke får fikset med tilskudd. A vitamin retinol, kollagen, m.m
Men du kjenner etter selv :) 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ta jerntilskudd

Anonymkode: 5692d...8e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sier "så langt" fordi noen bruker lenger tid på å innse, og noen bruker lenger tid på forfallet. Men, du kan være den lille andelen hvor plantebasert mat fungerer. Jeg har også hatt et stort vegansk nettverk, og relativt mange våknet. De som fortsatt er igjen og snakker om hvor sunt det er, har store problemer med angst, sinne, og flere andre ting. Flere har innsukne øyne, men jeg så ikke det på verken meg selv eller dem da jeg fortsatt var veganer ;) 

Du kan jo se Vegan Detoriation på youtube. 

"84% of vegetarians/vegans abandon their diet"

Så ingen kilde med andre ord.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så ingen kilde med andre ord.

Hvorfor trenger du en kilde for å akseptere dette? Sosiale medier var det som reddet meg ut av vegan-bobla. Det kryr av eks-veganere verden som forteller sin historie. Instagram, FB, youtube, det er overflod av eks-veganere som har fått tilbake helsa sin. Som sagt, du kan gjerne begynne med å se Vegan Detoriation, det er en haug med videoer å gå gjennom. 

Men, man ser bare det man vil se. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor trenger du en kilde for å akseptere dette? Sosiale medier var det som reddet meg ut av vegan-bobla. Det kryr av eks-veganere verden som forteller sin historie. Instagram, FB, youtube, det er overflod av eks-veganere som har fått tilbake helsa sin. Som sagt, du kan gjerne begynne med å se Vegan Detoriation, det er en haug med videoer å gå gjennom. 

Men, man ser bare det man vil se. 

Fordi når man slenger uten å si en påstand uten å kunne bevise det har det påstanden null verdi og man sprer vranglære og et forsøk på skremmeselspropaganda.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da er det nok endometriosen som tuller med jernlagrene dine. jeg kjenner flere altetere med samme diagnose som har problemer med jernopptaket.

Å være hyggelig å kunne være til hjelp. Det er ikke alltid det kreves mer enn et par små grep på kostholdet for å kunne justere eventuelle mangler. Men selvsagt om det ikke fungerer så får man jo bare skyte tilskudd. Det er jo der for en grunn😊

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi når man slenger uten å si en påstand uten å kunne bevise det har det påstanden null verdi og man sprer vranglære og et forsøk på skremmeselspropaganda.

Det er verken vranglære eller skremselspropaganda. Hvor mange av videoene til vegan detoriation så du? 

Du kan vende og vri på det alt du vil, men det er et rent faktum at som veganer så får man ikke i seg 
a vitamin retinol, kollagen, flere aminosyrer, kolestrol (ja, vi trenger faktisk det), og biotilgjengelige kilder til flere mineraler. Nøtter er ikke en biotilgjengelig kilde til verken kalsium eller magneisum, pga mengder med antinæringsstoffer som hemmer opptak. Og hvis du tror at blodprøver gir et reellt bilde av mineraler i kroppen? Tro igjen. 

"Studies that examine vegetarians and vegans together show a lower bone mineral density (BMD), but not always increased fracture risk compared to omnivores. However, vegans consistently have higher risk of fracture at multiple bone sites, especially at the hip."

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36129610/#:~:text=Studies that examine vegetarians and,sites%2C especially at the hip.

https://blog.pitchero.com/does-a-plant-based-diet-improve-athletic-performance#:~:text=Researchers from Oxford University have,some people on vegan diets.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er verken vranglære eller skremselspropaganda. Hvor mange av videoene til vegan detoriation så du? 

Du kan vende og vri på det alt du vil, men det er et rent faktum at som veganer så får man ikke i seg 
a vitamin retinol, kollagen, flere aminosyrer, kolestrol (ja, vi trenger faktisk det), og biotilgjengelige kilder til flere mineraler. Nøtter er ikke en biotilgjengelig kilde til verken kalsium eller magneisum, pga mengder med antinæringsstoffer som hemmer opptak. Og hvis du tror at blodprøver gir et reellt bilde av mineraler i kroppen? Tro igjen. 

"Studies that examine vegetarians and vegans together show a lower bone mineral density (BMD), but not always increased fracture risk compared to omnivores. However, vegans consistently have higher risk of fracture at multiple bone sites, especially at the hip."

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36129610/#:~:text=Studies that examine vegetarians and,sites%2C especially at the hip.

https://blog.pitchero.com/does-a-plant-based-diet-improve-athletic-performance#:~:text=Researchers from Oxford University have,some people on vegan diets.

TS her. Jeg så en video nå av vegan detoriation hvor hun snakker om at James Cameron ser for bra ut til å være veganer, derfor lyver han om det? Men siden kona var rynkete så var hun åpenbart veganer. 
Altså, seriøst?  

Hvilken video anbefaler du? 
Jeg synes freelee the banana girl er ganske ekstrem. Virker som hun har tatt for seg mange slike tilfeller?

Jeg vet ikke om du følger Goatis/S3rige? Men han synes jeg virker direkte uintelligent og psykopatisk. 

Skrevet

Spiser normalt, har ferritin på 5. Har hatt det de siste 7 årene. Har fått jerninfusjon og niferex, men får det ikke opp.

Anonymkode: 2e5ba...e05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...