Gå til innhold

Dere som drikker kaffe. Hva opplever dere når dere får lyst på kaffe ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt rart spørsmål, men jeg lurer på hva som skjer med dere når de får lyst på kaffe? Er det fysiske symptomer som hodepine? Eller er det liksom bare sug likt søtsug ? Hva skjer om du får lyst på kaffe men ikke får tak i det? Hvorfor er det slik at mange «trenger» flere kopper hver dag?

Jeg har aldri klart å lære meg å drikke kaffe kan ikke fordra smaken. Så kan ikke se for meg hvordan der er 😂 

Anonymkode: 1e3dc...acb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt spørmål. 

Jeg får en sånn "nå skal det smake med en kopp kaffe-følelse" og trakter meg noen kopper. 

Jeg drikker kaffe fordi det smaker godt, drikker gjerne 3-4kopper om dagen, men kan fint klare meg uten. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunhilde skrev (6 minutter siden):

Godt spørmål. 

Jeg får en sånn "nå skal det smake med en kopp kaffe-følelse" og trakter meg noen kopper. 

Jeg drikker kaffe fordi det smaker godt, drikker gjerne 3-4kopper om dagen, men kan fint klare meg uten. 

Kjenner meg igjen. Jeg får ikke noen følelse av hodepine eller at jeg må ha for å våkne eller noe. MÅ ha når jeg står opp, fordi det føles så bra, den første smaker så godt🥰 Men kan klare meg med den ene. Men blir ofte 1 til. ☺️

• Liker 1
Skrevet

Om morgenen får jeg også et "nå ville det vært godt med en kopp kaffe"-følelse, et slags kaffesug. Spesielt de gangene jeg er på jobb eller av andre grunner har stått tidlig opp.

Hvis jeg ikke får kaffe om morgenen når jeg kjenner på det suget så begynner jeg etterhvert å kjenne på trøtthet og begynnende hodepine. 

De gangene jeg har anledning til å sove ut og stå opp når jeg vil og ikke fordi ringeklokken ringer, så er ikke det kaffebehovet der så stort.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var avhengig av Coca-Cola - som inneholder bl.a. koffein som også finnes i kaffe - fikk jeg vondt i hodet og magen om jeg ikke drakk det. Mulig det er sånn for folk som er avhengig av kaffe også?

Min kaffedrikking er relativt beskjeden - det går i perioder. Og jeg er - heldigvis - ikke avhengig.
Noen blir mer våkne av kaffe - sånt har jeg aldri merket noe til.

Anonymkode: 3d9ae...dbf

Skrevet

For min del handler det kun om smak. Drikker normalt 1-3 kopper om dagen, men er null problem om jeg ikke får laget meg noe kaffe heller. Det er også noe koselig over å lage en skikkelig god kopp kaffe, spennende å smake på ulike typer og eksperimentere med ulike bryggemetoder. Setter man seg litt inn i det er det veldig mye å lære.

Når det er sagt er ulempen med å dykke litt dypt nedi det slik som jeg har gjort at jeg ikke klarer å drikke "vanlig" kaffe lenger. Det er fullstendig jævlig vondt og umulig å få ned, så om jeg er på besøk hos folk og får tilbudt kaffe takker jeg pent nei med mindre jeg vet de har peiling.

• Liker 2
Skrevet

Er jeg ute ere kram med kvistbrenner,n er det hjemme ere Trakter,n som gjelder 😉

Skrevet

Jeg drikker kaffe når jeg skal kose meg med bok, podcast eller annet trivelig tidlig på morgenen, eller når jeg jobber og det føles fint å ta slurker av noe varmt. 

Kaffesuget er altså knyttet opp mot det å sette seg ned og slappe av/kose seg. Jeg får altså ikke kaffesug når jeg er ute og går eller gjør andre aktiviteter.

Drikker vanligvis mellom 1-4 kopper hver dag, avhengig av hva jeg driver med. Jeg kan fint gå uten kaffe i mange dager uten å få abstinenser. 

Anonymkode: 78cc5...7f8

• Liker 1
Skrevet

Jeg forbinder kaffe veldig med kos og en rolig stund. Dette andre sier med "nå skal det smake godt med en kopp kaffe" er det nærmeste jeg kommer å forklare det også. Det kjennes ut som det er vel så mye å sette meg ned, ha den varme koppen i hånda, lyden av kaffemaskina og kjenne kaffelukta, som selve kaffen, alt dette gir meg en god følelse. 

Jeg drikker kaffe om morgenen, og noen ganger i pausen på jobb. På ettermiddagstid har jeg ikke lyst på kaffe, med mindre jeg er i et eller annet møte, særlig hvis det er et møte jeg skulle ønske jeg slapp. Da hjelper den kaffekoppen, mest fordi den betyr kos for meg, tror jeg. 

Før jeg fikk barn, jobbet jeg turnus, og da drakk jeg en del mer kaffe enn nå. Da fikk jeg vondt i hodet hvis jeg ikke drakk kaffe på morgenen. Jeg opplevde flere ganger på ferie hvor jeg hadde sovet lenge, at jeg fikk hodepine i 12-tiden, og så gikk den over etter at jeg hadde satt meg ned med en kaffekopp. Nå får jeg ikke vondt i hodet av en dag uten kaffe, men de dagene er veldig sjeldne (da har jeg enten hatt det fryktelig travelt på morgenen, eller jeg er ikke i form). 

Anonymkode: f6702...45a

Skrevet

Jeg har ikke noe fysisk behov for kaffe, ikke abstinenser. Men elsker smaken,kosen og det sosiale med kaffen. Å vite at jeg kan drikke en kopp kaffe er ofte det eneste som får meg opp om morgenen. Og å sette seg med kaffe når jeg har stått på og jobba en stund, er en belønning. Å ikke ha kaffe i huset er trist og det er den tingen jeg aldri kunne prioritere bort uansett hvor dyr den ble. 

Anonymkode: 22c3e...864

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Citpensacola skrev (37 minutter siden):

For min del handler det kun om smak. Drikker normalt 1-3 kopper om dagen, men er null problem om jeg ikke får laget meg noe kaffe heller. Det er også noe koselig over å lage en skikkelig god kopp kaffe, spennende å smake på ulike typer og eksperimentere med ulike bryggemetoder. Setter man seg litt inn i det er det veldig mye å lære.

Når det er sagt er ulempen med å dykke litt dypt nedi det slik som jeg har gjort at jeg ikke klarer å drikke "vanlig" kaffe lenger. Det er fullstendig jævlig vondt og umulig å få ned, så om jeg er på besøk hos folk og får tilbudt kaffe takker jeg pent nei med mindre jeg vet de har peiling.

Kjenner til det med å bli vant til god kaffe.. bestilte i posten fra kaffebar i covidtida og gikk aldri tilbake til «butikk-kaffe»:sjenert:

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg får lyst på kaffe når jeg vet anledningen byr seg for en bit bakst av noe slag. Kaffe helt alene interesserer meg lite, men skal jeg f.eks. ta meg en kanelbolle er kaffe et nødvendig tilbehør for den beste opplevelsen. 

Anonymkode: 8d432...4ee

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg både gått på barista kurs og jobbet med kaffe i en del år før og for meg er kaffe ganske hellig. Og et godt stykke kjærlighet ❤️

Kaffe for meg kan inneholde ganske mye og mange assosiasjoner. Som kaffeslumring om morningen: god tid, avslapning, noe godt i koppen som gjør både godt for smaksløkene og for velvære. Og ja jeg kan kjenne litt irritasjon viss morningen ikke inneholder kaffe. Kaffe om morningen er helt obligatorisk, en morning uten kaffe før jeg forlater hjemmet for dagen er som å forlate hjemmet uten klær: helt feil.

For 2 år siden kjøpte jeg meg kaffetrakter med timer funksjon; å det å våkne til kaffe lukt, og nytraktet kaffe: så digg!

Jeg eksperimenterte mye mer før med kaffe smaker når jeg jobbet med det naturligvis, da var det spesielt en kaffe type vi lagde som jeg elsket som vi kalte "I seng med fienden" med blant annet chili, kanel, espresso og vaniljeis. Og jeg er veldig glad i kaffedrikker, slik andre er glad i te.  Allt til sine anledninger. 

Kaffe er overalt i dagens samfunn så jeg har aldri opplevd "å ikke få tak i", alle de jeg omgåes med drikker kaffe så det er heller ikke noe problem når jeg er på besøk hos noen, til og med når jeg overnatter i naturen er kaffekjelen alltid med i sekken. Det er kos, smaker godt, gir en go følelse..  Og kaffe lukt er helt amazing 🙌 Går aldri en dag uten...

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg får lyst på kaffe på samme måte som jeg får lyst på sjokolade, potetgull, spekeskinke, et eple - en sånn "nå hadde det vært godt med X"-følelse, bare. Som det stort sett går helt fint å ignorere.

Dersom jeg har hatt en travel dag, kanskje litt stressende tilogmed, og jeg IKKE har fått i meg koffein, så får jeg hodepine, men når den hodepinen først kommer så er det ikke mulig å kurere den ved å drikke kaffe, så den abstinensen har bare som fuksjon å få meg til å huske til neste gang at "uten kaffe får jeg sikkert vondt i hodet, for nå skal jeg kjøre i 6 timer og ha et viktig møte, og blir helt sikkert stressa". 

Skrevet

Aldri vondt i hodet eller magen nei! Er jeg skikkelig forkjølet feks så synes jeg ikke kaffe frister, og kan da fint gå noen dager uten.

Jeg drikker 1-3 kopper om dagen, med en del melk. Og det er «frokosten min», så blir bare en vane for slik jeg starter dagen. På ettermiddagen er jeg kanskje egentlig fysen, så blir det en kopp kaffe isteden.

Men om jeg er på restaurant og skal gå for dessert, så merker jeg at jeg «må» ha en god cappuccino til, og at det virkelig smaker godt ved siden av det søte.

Anonymkode: e64b3...f55

Skrevet

Jeg elsker kaffelukta om morgenen. det blir deilig i magen om jeg har litt luft eller vondt osv. Smaker godt med sterk kaffe eller espresso.

Anonymkode: e94fd...2d2

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg vet ikke, jeg får bare lyst til det. Og kanskje er noe av lysten egentlig bare en vane (feks at jeg må ha en kopp eller to til frokosten), men eller drikker jeg fordi jeg får lyst på. På samme måte som jeg kan få lyst på vann, te, brus, jus osv.

Jeg har ikke vondt i hodet eller magen. Men da jeg røykte, kunne jeg starte dagen med en røyk og en sterk kopp kaffe om jeg hadde hard mage/ikke fått til å gå på do på noen dager. Det gjorde underverker😂🙈

Anonymkode: 7c809...6c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...