Gå til innhold

ADHD og morsrollen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det sånn at flere og flere kvinner får denne diagnosen, og en av de områdene mange, inkludert meg selv, kjenner på er utfordringer knyttet til morsrollen. Ser også det har vært flere innlegg her den siste tiden, som fikk meg til å spørre her!

Saken er at jeg blir helt gal av all ropingen, logistikken og planleggingen som kreves. Av og til vil jeg bare ha hjernen i fred. Diagnosen kan kanskje også forklare at jeg ble deprimert og full I angst i spedbarnsperioden. Jeg har alltid satt barna først, og jeg ser de er glade i meg og synes jeg er en god mor. Samtidig blir jrg helt konsumert av alle forventningene til meg som familiens daglige leder.

Kan dere dele deres beste tips/ hvordan dere får hverdagen til å gå rundt og samtidig har vettet noenlunde i behold? Innimellom klikker jeg på den stakkars mannen min som skjønner ingenting, og drømmer om å være alene med kun meg selv å tenke på. 

Anonymkode: 9c2eb...8f2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå er det sånn at flere og flere kvinner får denne diagnosen, og en av de områdene mange, inkludert meg selv, kjenner på er utfordringer knyttet til morsrollen. Ser også det har vært flere innlegg her den siste tiden, som fikk meg til å spørre her!

Saken er at jeg blir helt gal av all ropingen, logistikken og planleggingen som kreves. Av og til vil jeg bare ha hjernen i fred. Diagnosen kan kanskje også forklare at jeg ble deprimert og full I angst i spedbarnsperioden. Jeg har alltid satt barna først, og jeg ser de er glade i meg og synes jeg er en god mor. Samtidig blir jrg helt konsumert av alle forventningene til meg som familiens daglige leder.

Kan dere dele deres beste tips/ hvordan dere får hverdagen til å gå rundt og samtidig har vettet noenlunde i behold? Innimellom klikker jeg på den stakkars mannen min som skjønner ingenting, og drømmer om å være alene med kun meg selv å tenke på. 

Anonymkode: 9c2eb...8f2

Det er så synd at man diagnostiserer med ADHD når mye av dette er et resultat av overstimulering over tid. Dette med vettet i behold har ingenting med diagnosen å gjøre, men at man er overstimulert, begeret har rent over. Særlig i 2023 når folk bruker enhver ledige tid til å være på telefonen istedenfor å slappe av mentalt, så vil man være på tuppa hele tiden. 

Veldig mange opplever at de har ADHD først når de blir mamma. Det handler om overstimulering og å være ekstremt vigilant over tid. 

Anonymkode: 1e774...edc

• Liker 2
Skrevet

Jeg sliter med det samme, og dessverre ingen tips. Vi gikk fra hverandre, og jeg har ti dager i måneden der jeg er helt mutters alene og det hjelper mye. Det er ikke mulig for deg å innimellom få være helt alene? Ta en natt/helg på hotell eller lignende? 

Anonymkode: 51e8f...b68

Skrevet

eh jeg vet ikke..

Jeg har karra meg til en karriere etter at vi skilte oss. Før det så var far så mye fraværende at jeg ( uten adhd medisiner ) slet enormt. Trodde jeg hadde slitt meg ut så mye at jeg hadde fått fibromyalgi eller noe. 

Nå har jeg livet på stell med medisiner men det er fortsatt vanskelig med et adhd barn som har så mye kommentarer og tanker og rare bekymringer ( tenk om jeg slapp katta i do mamma...tenk om jeg var så slem..buhu.. ) 

Ting går greit, så lenge vi er friske. Men når vi er syke så er livet skikkelig slit. Da flyter det over i kaos. 

Jeg er allikevel den som faktisk husker på ting, og som handler tingene barnet trenger. Men jeg tør ofte ikke ta barnet med på turer alene fordi jeg blir så sliten og barnet har mye konflikter i seg, mye klaging, mye grining og drama. Orker ikke ferier fordi jeg blir så sliten. Det er litt tungt. Men må finne på noe fint til neste ferie..

Anonymkode: ec591...f09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...