Wawli Skrevet 14. november 2023 #1 Skrevet 14. november 2023 (endret) Hei! Min oktobergutt som er 2 år nå snakker fortsatt ikke, og jeg som mamma er skikkelig lei meg og bekymret. Det er sårt. Det skal sies at jeg har en tendens til å alltid tenke det verste og per nå så er det autisme, men han har bortsett fra språket overhodet ingen andre tendenser eller symptomer. Han har hatt et par dager tidligere hvor han sier «mamma» klokkerent, men så er han ikke interessert i å si det. Han sier av og til «mahmaa» og «pahpaa», men det er ikke nødvendig rettet mot oss. Det kan være når vi sitter med han å leker på gulvet. På det sosiale er det ingenting å utsette, han sover godt, spiser godt, er en helt enormt aktiv gutt som elsker å utforske. Veldig omsorgsfull. Ingen rare tendenser til spesiell lek eller gjentagende ritualer. Han er motorisk svært sterk og var veldig tidlig når han var baby; reiste seg opp på bena ved 6 mnd, gikk ved 9 mnd etc. Han har god språkforståelse og er veldig god til å peke på objekter, gjør seg godt forstått uten språk, og jeg mistenker at han ikke gidder fordi han interesserer seg ikke for det verbale når han uansett gjør seg forstått. Babler veldig mye. Jeg har snakket med barnehagen som har det i bakhodet og har tatt han med ut i mindre «språkgruppene» med verbalt sterke barn. Føler jeg har satt himmel og jord i bevegelse når jeg kontakter helsesykepleier, ønsker at han skal bli tatt opp på PPT møtene de har i barnehage. Er det noen som har noen synspunkter eller solskinnshistorier? Jeg trenger dem sårt💔 Endret 14. november 2023 av Wawli
Banjo Skrevet 14. november 2023 #2 Skrevet 14. november 2023 Er hørselen sjekket skikkelig? Det virket som min yngste forsto oss godt, men hun bare bablet og hadde et ordforråd på kanskje 10 ord. Det viste seg at hun hadde masse væske i ørene og fikk satt inn dren. I løpet av noen uker etter operasjonen gikk hun fra 10 forståelige ord til å snakke i lange setninger. Dette var når hun var ca 2,5 år 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #3 Skrevet 14. november 2023 Banjo skrev (7 minutter siden): Er hørselen sjekket skikkelig? Det virket som min yngste forsto oss godt, men hun bare bablet og hadde et ordforråd på kanskje 10 ord. Det viste seg at hun hadde masse væske i ørene og fikk satt inn dren. I løpet av noen uker etter operasjonen gikk hun fra 10 forståelige ord til å snakke i lange setninger. Dette var når hun var ca 2,5 år Den er skikkelig sjekket og han hører godt. Eneste er at han er et «ørebarn» med ørebetennelse veldig mange ganger per år. Men ifølge sykehuset hvor vi har oppfølging er han ikke kandidat for noe dren. Anonymkode: c0e07...97b
Wawli Skrevet 14. november 2023 Forfatter #4 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den er skikkelig sjekket og han hører godt. Eneste er at han er et «ørebarn» med ørebetennelse veldig mange ganger per år. Men ifølge sykehuset hvor vi har oppfølging er han ikke kandidat for noe dren. Anonymkode: c0e07...97b Nå ble jeg visst anonym🤭 TS
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Skrevet 14. november 2023 Høres ut som min dette. Han var vel senest på hele avdelingen med språket. Det gikk det veldig tregt med språket frem til han var nesten 3. Tidlig motorisk og sterk han også, samt språkforståelse som nok var godt over snittet god selv om han ikke pratet. Han kommuniserte også mye med lyder og gester, og jeg mistenkte som deg at han ikke gadd å snakke fordi han gjorde seg forstått. Som sagt løsnet det mellom 2,5 og 3 år, og da snakket han plutselig i lange setninger med avansert ordforråd og kunne reflektere rundt ting. Han var da plutselig blitt en av de med best språk på avdelingen (kanskje til og med den beste?) Jeg observerte forresten noen ganger at enkelte av de andre på avdelingen som snakket litt, ikke skjønte en del beskjeder og instrukser, så de hadde åpenbart dårligere språkforståelse. Noen barn sier alle ordene de kan, andre barn venter til de har et veldig rikt språk før de bruker det. De utvikler seg så forskjellig, og hvor tidlig eller sent ute de er med noe er ikke nødvendigvis representativt for fremtiden. Min var jo f.eks tidlig ute med å gå, men de andre barna kan selvsagt gå like godt i dag. I den alderen barnet ditt er nå er det uansett språkforståelsen som er hovedfokuset. Hvis den er god, er det etter all sannsynlighet ikke noe å bekymre seg for. Anonymkode: eb0cc...d30 2
fru Alving Skrevet 14. november 2023 #6 Skrevet 14. november 2023 Ingen av mine barn snakket særlig tidlig. Den yngste var "tregest" og ble faktisk satt i språkgruppe i barnehagen fordi hun snakket så lite og "kleisete" Når hun fikk briller et par måneder senere kom språket for fullt og hun er i dag meget språklig sterk og bruker ironi og en voksen humor som ikke andre barn på samme alder gjør.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Skrevet 14. november 2023 Ene sønnen min snakket knapt noe før han var tre. Da snakket han til gjengjeld nesten rent fra start og i setninger. Tror bare han ikke gadd å si noe før han visste han kunne gjøre det skikkelig😂 Helt normal unge som nå er voksen med jobb der han snakker masse😉 Anonymkode: 61aae...198 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #8 Skrevet 14. november 2023 Så fint at du lytter til din egen bekymring og at han får være med på språk-gruppe 😊 I akkurat den alderen er det jo veldig store variasjoner i hvor mye språk barn produserer, men det at både du og barnehagen allerede er ekstra observante på hans språkutvikling er helt supert. Liker han å bli lest for? Å se i bøker sammen er en strålende språk-aktiviteter, og det vet du sikkert allerede. Og så kan du jo prøve å lage situasjoner der han MÅ bruke språket for å uttrykke sine behov? Feks gi han en tom kopp når han skal få noe å drikke. Kanskje vil han da uttrykke at han trenger noe oppi koppen? Vi voksne har veldig lett for å fokusere på ORD i voksen definisjon av ordet, men ord-hermende lyder som å si «brrr» når man leker med en lekebil, eller å bruke tegn (som feks å vinke ved avskjed) bør også regnes som ord i denne alderen. En liten stund med sanglek, og å se på bilder sammen av ting som opptar barnet kan være veldig språkstimulerende. Du kan også ta i bruk tegn til tale som forsterking i tillegg til ditt verbale språk når du snakker med ham. Tegn er lettere for hjernen å huske enn bare ord. Det fins mange gode tips på statped sine sider om tegn. 😊 Håper det løsner snart🤞😊 Anonymkode: 33ea4...0cd
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #9 Skrevet 14. november 2023 Jeg jobber med toåringer, og har møtt mange som fortsatt snakker lite på toårsdagen. Og som oftest er det ikke noen grunn til bekymring. De gangene det er et tegn på problemer, er det oftest også andre tegn. Språkforståelsen betyr mye, og når den er god, er en sjelden bekymret. Det at barnet ikke har noen ord, utenom mamma og pappa, ville fått oss til å tenke på hørselen. Og jeg leser at barnet er mye plaget med ørebetennelser, men at dette er sjekket opp mot hørsel. Mitt eget ørebarn har periodevis dårlig hørsel, selv om den har vært sjekket og vurdert som normal også. Hun har heller ikke væske i ørene. Men hun har hatt hull i tommehinnen flere ganger, og til tider kraftig nedsatt hørsel ifbm. ørebetennelsene. Igjen så er jo ikke jeg fagperson på hørsel, men jeg måtte hatt litt overtalelse før jeg slo meg til ro med at ikke ørebetennelsene kan ha/ha hatt noe påvirkning på hørsel og språkutvikling. Til slutt så er lite språk ved to år så vanlig at mange helsestasjoner utsetter toårskontrollen noen måneder. For ganske mange av dem som ikke snakker ved to år, skjer det veldig mye på de månedene. Anonymkode: d2ac6...a61
Wawli Skrevet 14. november 2023 Forfatter #10 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så fint at du lytter til din egen bekymring og at han får være med på språk-gruppe 😊 I akkurat den alderen er det jo veldig store variasjoner i hvor mye språk barn produserer, men det at både du og barnehagen allerede er ekstra observante på hans språkutvikling er helt supert. Liker han å bli lest for? Å se i bøker sammen er en strålende språk-aktiviteter, og det vet du sikkert allerede. Og så kan du jo prøve å lage situasjoner der han MÅ bruke språket for å uttrykke sine behov? Feks gi han en tom kopp når han skal få noe å drikke. Kanskje vil han da uttrykke at han trenger noe oppi koppen? Vi voksne har veldig lett for å fokusere på ORD i voksen definisjon av ordet, men ord-hermende lyder som å si «brrr» når man leker med en lekebil, eller å bruke tegn (som feks å vinke ved avskjed) bør også regnes som ord i denne alderen. En liten stund med sanglek, og å se på bilder sammen av ting som opptar barnet kan være veldig språkstimulerende. Du kan også ta i bruk tegn til tale som forsterking i tillegg til ditt verbale språk når du snakker med ham. Tegn er lettere for hjernen å huske enn bare ord. Det fins mange gode tips på statped sine sider om tegn. 😊 Håper det løsner snart🤞😊 Anonymkode: 33ea4...0cd Takk for en fin kommentar😊 Hvis jeg gir han en tom kopp så gir han beskjed med en gang at det mangler noe i den (har prøvd flere ganger). Sitter han i stolen så rekker han meg koppen og lager lyd/peker på vannet/saften og viser tydelig tegn til at jeg skal fylle. Er han på gulvet så løper han bort til vasken/kjøleskapet og «roper» på meg, gir meg koppen, peker på kjøleskapet og vil at jeg skal fylle opp. Han sier «brrr» av og til når han leker med bilene sine, ellers er han flink til å vinke, både når vi spør om han kan vinke fordi farfar skal gå, eller så vinker han selv til de rundt seg, gjerne i barnehagen når jeg kommer for å hente han. Apropos bok så liker han ikke å bli lest for, men han er veldig opptatt av bilder i boka og forskjellige bildebøker hvor han finner dem frem og peker på ting som interesser han som dyr eller kjøretøy.
123fir Skrevet 14. november 2023 #11 Skrevet 14. november 2023 Jeg er absolutt ingen ekspert, men har et barn på samme alder og ser at det varierer veldig hvor i løypa barna et utviklingsmessig! Så jeg tenker at det ikke behøver å være noe galt 🙂
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #12 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den er skikkelig sjekket og han hører godt. Eneste er at han er et «ørebarn» med ørebetennelse veldig mange ganger per år. Men ifølge sykehuset hvor vi har oppfølging er han ikke kandidat for noe dren. Anonymkode: c0e07...97b Det tror jeg kan spille en stor rolle her. DS min sønn fikk dren så snakket han plutselig mye bedre. Anonymkode: cb737...9b3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #13 Skrevet 14. november 2023 Vår eldste snakket ikke noe særlig før en stund etter toårsdagen. Visste ikke da når det er meningen at de skal begynne å snakke😄 han var en blid og aktiv gutt, så var ikke noe som bekymret meg. Som seksåring så snakker han utrolig godt nå. Anonymkode: 69b36...4cf
miip Skrevet 14. november 2023 #14 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det tror jeg kan spille en stor rolle her. DS min sønn fikk dren så snakket han plutselig mye bedre. Anonymkode: cb737...9b3 Jeg var selv er ørebarn som liten, og øre nese hals lege sa jeg kunne risikere å bli døv, hadde jeg ikke fått dren. Ville bedt om en second opinion, helst privat. Aleris f.eks. Husk at trykk/væske i øret kun kan måles hos øre nese hals, og ikke allmennlege. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #15 Skrevet 14. november 2023 Bruker han smokk? Det kan forstyrre språkutviklingen Anonymkode: 7d6ce...8f7
Wawli Skrevet 15. november 2023 Forfatter #16 Skrevet 15. november 2023 miip skrev (10 timer siden): Jeg var selv er ørebarn som liten, og øre nese hals lege sa jeg kunne risikere å bli døv, hadde jeg ikke fått dren. Ville bedt om en second opinion, helst privat. Aleris f.eks. Husk at trykk/væske i øret kun kan måles hos øre nese hals, og ikke allmennlege. Hørsel og trykk ble testet for 2 mnd siden ved ØNH avdeling på sykehus og alt var fint, men nå har jeg tatt kontakt og bestilt en time hos Aleris da han har hatt 10 (!) antibiotikakurer bare i år. Så får jeg en second opinion. Tusen takk for tips!
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #17 Skrevet 15. november 2023 Wawli skrev (14 timer siden): Hei! Min oktobergutt som er 2 år nå snakker fortsatt ikke, og jeg som mamma er skikkelig lei meg og bekymret. Det er sårt. Det skal sies at jeg har en tendens til å alltid tenke det verste og per nå så er det autisme, men han har bortsett fra språket overhodet ingen andre tendenser eller symptomer. Han har hatt et par dager tidligere hvor han sier «mamma» klokkerent, men så er han ikke interessert i å si det. Han sier av og til «mahmaa» og «pahpaa», men det er ikke nødvendig rettet mot oss. Det kan være når vi sitter med han å leker på gulvet. På det sosiale er det ingenting å utsette, han sover godt, spiser godt, er en helt enormt aktiv gutt som elsker å utforske. Veldig omsorgsfull. Ingen rare tendenser til spesiell lek eller gjentagende ritualer. Han er motorisk svært sterk og var veldig tidlig når han var baby; reiste seg opp på bena ved 6 mnd, gikk ved 9 mnd etc. Han har god språkforståelse og er veldig god til å peke på objekter, gjør seg godt forstått uten språk, og jeg mistenker at han ikke gidder fordi han interesserer seg ikke for det verbale når han uansett gjør seg forstått. Babler veldig mye. Jeg har snakket med barnehagen som har det i bakhodet og har tatt han med ut i mindre «språkgruppene» med verbalt sterke barn. Føler jeg har satt himmel og jord i bevegelse når jeg kontakter helsesykepleier, ønsker at han skal bli tatt opp på PPT møtene de har i barnehage. Er det noen som har noen synspunkter eller solskinnshistorier? Jeg trenger dem sårt💔 Slik var min sønn også. Få ord men mye babbel. Han var ørebarn. Han fikk satt inn dren før han var 2 år, men da hang allerede språkutviklingen veldig etter. Samt balansen. Når han fikk satt inn dren ble språket raskt mye bedre. Men han hang etter språkmessig til han var ca 4 år. Dette førte til en del frustrasjon i leken med andre barn da han ikke klarte å gjøre seg forstått. Men når det er sagt, så er han nå under utredning for autisme 🙈 Anonymkode: 10772...749
Gjest Chicchi Skrevet 15. november 2023 #18 Skrevet 15. november 2023 Jeg leste et sted at noen barn venter til de føler seg sikre på ord før de ytrer dem. Min datter er også to år og født i oktober og har bare bablet frem til for noen uker siden. Det er helt sprøtt, men på to-tre uker gikk hun fra å bare si mamma og pappa til å plutselig sette sammen setninger med både tre fire og fem ord. Jeg er nesten overveldet over hvor fort det gikk, men hun ventet vel til hun var sikker. Kanskje det er sånn med din også?
miip Skrevet 16. november 2023 #19 Skrevet 16. november 2023 Wawli skrev (På 15.11.2023 den 9.58): Hørsel og trykk ble testet for 2 mnd siden ved ØNH avdeling på sykehus og alt var fint, men nå har jeg tatt kontakt og bestilt en time hos Aleris da han har hatt 10 (!) antibiotikakurer bare i år. Så får jeg en second opinion. Tusen takk for tips! Det høres akkurat ut som meg da jeg var liten. Mamma fortalte at jeg fikk så mye antibiotika, at emaljen på tennene mine begynte å løsne😵 De bare pøste på, uten å tenke på hva dette gjør med kroppen. Jeg ville kreve dren faktisk. Det er et bittelite enkelt inngrep, som gjør enorm forskjell. Jeg ble operert på Aleris i Trondheim. Hvor i landet holder du til? Så bra du har bestilt time. Man må stå opp for barna også i helsevesenet. Alt skal jo ventes og se an, i det uendelige. Få høre hvordan det går da😌
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #20 Skrevet 16. november 2023 Min gutt er forsinket med språket. Han sa 11 ord da han nærmet seg 3 ord. Nå, 6 mnd senere skravler han som en foss! Når det først slipper tak så kommer det. Det skal sies at min gutt nå får ekstra oppfølging pga språkforsinkelsen. Det er ellers ingenting galt med han. Sosial og fin gutt, ingen diagnoser utenom forsinket språk Anonymkode: f571b...7b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå