TK3 Skrevet 14. november 2023 #1 Skrevet 14. november 2023 Hva tror dere folkens? Er vi på vei inn i en finanskrise? Vil renten synke eller øke i 2024? Mange dystre spådommer i avisene om dagen. Permitteringer i fler bedrifter, konkurser og mindre solgte boliger sammenlignet med før. Kjøpe bolig nå om man sitter med egenkapitalen eller lurt å vente? Vil gjerne høre deres tanker rundt hva som skjer.
Jajajane Skrevet 14. november 2023 #2 Skrevet 14. november 2023 Tror det går til h… med de fleste de neste to åra. Folk mister jobber, hjem og går i grus økonomisk! Skal man kjøpe nå, bør man tenke seg om flere ganger. Kjøpe billig og fornuftig, fremfor stort og flott. 2 1
Duraton Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 Den norske bank selger jo unna norske kroner så det ryker av dem. Det er jo fordi oljeselskapene tjener så mye nå at dem må betale rekord beløp i skatter og avgifter til den norske stat. Og jo flere som har behov for den norske kronen, jo mer er den verd. Det er jo derfor vi ser at kronen styrker seg hele tiden. Og med en sterk krone, så blir strømmen billigere, fordi strømmen blir kjøpt og solgt i euro gjennom Nordpool, så da blir det «billigere» strøm når den norske kronen er så sterk og ettertraktet. Eller? 2 1
Daisy_B Skrevet 15. november 2023 #4 Skrevet 15. november 2023 Det er allerede mange gode objekter på markedet hvis man vil investere i eiendom. Mange som av ulike grunner må selge, som ikke får solgt. Alt ligger til rette for å gjøre en god deal.
AdonisFFM Skrevet 15. november 2023 #6 Skrevet 15. november 2023 Vi er litt over 6 uker til verden vil hqndle over halvparten av olje i annen valuta enn dollar. Så dollaren vil behynne å svekke seg betydelig med mindre USA hever renta betraktelig OG holder på utenlandske investorer. Når vil Norge vurdere alternative transaksjoner til dollar? Jeg tror både rentehevinger OG kronekursfall er veldig sannsynlig. USA og vasaller vet dette, men her må illusjonen opprettholdes til sisye slutt. Fra og med 1. Januar vil vi få interessante tider. Det som KAN berge levestsndarden til folk flest er massive prisfall på boliger. Mer og billigere på markedet. Inflasjon vil hjelpe til og berge folk med høy boliggjeld. 1
jabx Skrevet 15. november 2023 #7 Skrevet 15. november 2023 AdonisFFM skrev (19 minutter siden): Så dollaren vil behynne å svekke seg betydelig med mindre USA hever renta betraktelig OG holder på utenlandske investorer. Næh. Dollaren vil fortsette å være sterk.
Druid Skrevet 15. november 2023 #8 Skrevet 15. november 2023 TK3 skrev (På 14.11.2023 den 18.10): Hva tror dere folkens? Er vi på vei inn i en finanskrise? Vil renten synke eller øke i 2024? Mange dystre spådommer i avisene om dagen. Permitteringer i fler bedrifter, konkurser og mindre solgte boliger sammenlignet med før. Kjøpe bolig nå om man sitter med egenkapitalen eller lurt å vente? Vil gjerne høre deres tanker rundt hva som skjer. Med den type renter vi ser nå, er det vanskelig å se for seg finanskrise. Det er godt med kapital i systemet , og iallefall i Norge er det lav risiko. Det er nok helst det motsatte som er problemet, at vi driver inn i en stagflasjon.
TK3 Skrevet 16. november 2023 Forfatter #9 Skrevet 16. november 2023 Daisy_B skrev (22 timer siden): Det er allerede mange gode objekter på markedet hvis man vil investere i eiendom. Mange som av ulike grunner må selge, som ikke får solgt. Alt ligger til rette for å gjøre en god deal. Helt enig med deg. Jeg følger hele tiden med på boligmarkedet, da vi ønsker å kjøpe vår første bolig. Per dags dato leier vi billig og vi får faktisk spart en del hver mnd. Mye boliger som har ligget ute lenge og jeg krysser fingrene for en god deal veldig snart. For to-tre år siden gikk boliger her vi bor myyyye over takst, var helt galskap. Andre tider nå 1
TK3 Skrevet 16. november 2023 Forfatter #10 Skrevet 16. november 2023 Duraton skrev (På 15.11.2023 den 4.15): Den norske bank selger jo unna norske kroner så det ryker av dem. Det er jo fordi oljeselskapene tjener så mye nå at dem må betale rekord beløp i skatter og avgifter til den norske stat. Og jo flere som har behov for den norske kronen, jo mer er den verd. Det er jo derfor vi ser at kronen styrker seg hele tiden. Og med en sterk krone, så blir strømmen billigere, fordi strømmen blir kjøpt og solgt i euro gjennom Nordpool, så da blir det «billigere» strøm når den norske kronen er så sterk og ettertraktet. Eller? Dette kan jeg alt for lite om. Gi meg gjerne en innføring 😂👍🏻
TK3 Skrevet 16. november 2023 Forfatter #11 Skrevet 16. november 2023 AdonisFFM skrev (22 timer siden): Vi er litt over 6 uker til verden vil hqndle over halvparten av olje i annen valuta enn dollar. Så dollaren vil behynne å svekke seg betydelig med mindre USA hever renta betraktelig OG holder på utenlandske investorer. Når vil Norge vurdere alternative transaksjoner til dollar? Jeg tror både rentehevinger OG kronekursfall er veldig sannsynlig. USA og vasaller vet dette, men her må illusjonen opprettholdes til sisye slutt. Fra og med 1. Januar vil vi få interessante tider. Det som KAN berge levestsndarden til folk flest er massive prisfall på boliger. Mer og billigere på markedet. Inflasjon vil hjelpe til og berge folk med høy boliggjeld. Vil gjerne ha en innføring i dette også, kan alt for lite om dette temaet… hvorfor vil inflasjon hjelpe til og berge folk med høy boliggjeld? Har jo fått med meg at de setter opp renta for at vi IKKE skal gå inn i en finanskrise. Men samtidig når alt blir dyrere og folk mister jobbene sine? Jeg skjønner det, men skjønner det ikke. Takk for svar 😊
Mis Skrevet 16. november 2023 #12 Skrevet 16. november 2023 (endret) AdonisFFM skrev (22 timer siden): Vi er litt over 6 uker til verden vil hqndle over halvparten av olje i annen valuta enn dollar. Så dollaren vil behynne å svekke seg betydelig med mindre USA hever renta betraktelig OG holder på utenlandske investorer. Når vil Norge vurdere alternative transaksjoner til dollar? Jeg tror både rentehevinger OG kronekursfall er veldig sannsynlig. USA og vasaller vet dette, men her må illusjonen opprettholdes til sisye slutt. Fra og med 1. Januar vil vi få interessante tider. Det som KAN berge levestsndarden til folk flest er massive prisfall på boliger. Mer og billigere på markedet. Inflasjon vil hjelpe til og berge folk med høy boliggjeld. What? Dette har jeg ikke fått med meg. Er dette en gradvis endring som har skjedd, eller er det noe som har blitt forespeilet at skal skje? Plz explain 🙂 Endret 16. november 2023 av Mis 1
aishaaa Skrevet 16. november 2023 #13 Skrevet 16. november 2023 Jeg jobber som finansrådgiver, og begynner å ha noen år på baken innenfor bank/finans. Vi er nok ikke helt der at vi nærmer oss en finanskrise. Men, at vi er i en dyrtid - det stemmer. Renten skal sannsynligvis opp én gang til før vi ser mot en nedgang mot slutten av 2024. Lønnsveksten i 2024 blir sannsynligvis bra, noe som tar igjen (litt) av de økte kostnadene. Så nei, ingen grunn til bekymring. ifht. Kjøp av bolig nå - det er kjøpers marked. Det kommer selvfølgelig an på HVOR du skal kjøpe, men jevnt over fjøla er omløpshastigheten på boliger pt. litt lengre enn for et års tid siden. Hadde definitivt vurdert kjøp av bolig nå, du kan potensielt gjøre et godt kjøp slik markedet er i dag. Et boligkrakk har jeg lite tro på, men at vi kan få en prisnedgang ila. 2024 er nok relativt sannsynlig.
AdonisFFM Skrevet 17. november 2023 #14 Skrevet 17. november 2023 TK3 skrev (12 timer siden): Vil gjerne ha en innføring i dette også, kan alt for lite om dette temaet… hvorfor vil inflasjon hjelpe til og berge folk med høy boliggjeld? Har jo fått med meg at de setter opp renta for at vi IKKE skal gå inn i en finanskrise. Men samtidig når alt blir dyrere og folk mister jobbene sine? Jeg skjønner det, men skjønner det ikke. Takk for svar 😊 ISOLERT sett vill inflasjon hjelpe til å spise opp dyre lån. Det er dette som "kompenserer" moe for disse folkene. Ellers vil jo økt inflasjon og synkende kronekurs gjøre at ting generelt blir dyrere. Det er derfor de som er boligspekulanter og leiehaier kommer godt utav dette.
AdonisFFM Skrevet 17. november 2023 #15 Skrevet 17. november 2023 Mis skrev (12 timer siden): What? Dette har jeg ikke fått med meg. Er dette en gradvis endring som har skjedd, eller er det noe som har blitt forespeilet at skal skje? Plz explain 🙂 Da er det bare å begynne å lese om BRICS. Spørsmålet blir jo HVOR du skal lese om dette. Vestlig media og alle satelitter av dette vil jo stort sett enten ikke snakke om det; eller gjøre alt for å misinformere. Norske politikere (ifra Rødt til FrP) gjør ingenting med dette, fordi de nok har fått klare direktiver om å holde kjeft. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå