AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #1 Skrevet 14. november 2023 Dere som har delt omsorg for barn, hvordan løser dere logistikken praktisk? Tenker på kjøring/oppfølging til fritidsaktiviteter, middag, husarbeid osv. Vi har fritidsaktiviteter her 5-6 dager i uka, treneransvar for et av barna, kamper, dugnader, lekser, venneavtaler, møter med skole… osv. + at en av oss jobber turnus (kveld/natt/helg++)og på dagvakt begynner på jobb så tidlig at barna ikke engang har stått opp før hn drar i tillegg. Stiller dere opp for hverandre fast? Følger dere opp fritidsaktivitetene bare i «din» uke? Får du hjelp av familie eller andre? Hva slags avtale har dere? Forstår ikke hvordan man skal klare å få hverdagen til å gå opp uten å være to…. Anonymkode: 3a49b...827
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #2 Skrevet 14. november 2023 Følger opp i våre uker, bortsett fra ting som skjer på kveld. Da stiller gjerne den forelderen som ikke har barna opp. Litt romslighet er fint. Vi er også foreldre som egentlig har krevende jobber men vi har ikke turnus skift. Jeg eier firma, eks er professor. Til tider må jeg stille opp mere, når han har mye å gjøre. Andre perioder må han stille opp da jeg har mye. Som oftest mest for meg på vår, og han har mest på høsten. Det er virkelig ikke noe problem. Ikke med mindre du allerede sliter, med det dere har å følge opp. Da ville jeg ha vurdert og avslutte noe av det. Anonymkode: c81a3...6a6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #3 Skrevet 14. november 2023 Når det gjelder turnus så har jeg forstått det slik at man gjerne får arbeidet tilrettelagt ny tilværelse. Altså jobb må tilpasse seg dine behov for å være hjemme med barna, de ukene du har de. Samtidig kan du jo jobbe så mye du vil de ukene de ikke er hos deg. Tidsmessig har jeg det romsligere, eksen har nok ikke samme oppfatning da jeg brukte og ta meg av det meste. Om du synes det er stress så har du tid til å ordne klart de dagene, de ikke er hos deg. (Ha mat klart i fryseren f.eks). Vi drar også å svømmer 2-3 ganger pr.uke. Anonymkode: c81a3...6a6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #4 Skrevet 14. november 2023 Vi har ungene samtidig. Vi går selv på elevsamtaler og foreldremøter til våre egne barn. Også når vi ikke har barna (begge foreldrene stiller). Vi tar ansvar for egne barn, og trenger den andre hjelp, så stiller jeg selvsagt hvis jeg kan. Jeg har selv en aktivitet jeg går på 2 ganger i måneden, og da kan jeg ikke kjøre hans barn. Om man ikke har mulighet til å følge opp barna sine, så tenker jeg at man ikke stiller som trener og tenker at da får samboeren stille. Anonymkode: 8472a...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi har ungene samtidig. Vi går selv på elevsamtaler og foreldremøter til våre egne barn. Også når vi ikke har barna (begge foreldrene stiller). Vi tar ansvar for egne barn, og trenger den andre hjelp, så stiller jeg selvsagt hvis jeg kan. Jeg har selv en aktivitet jeg går på 2 ganger i måneden, og da kan jeg ikke kjøre hans barn. Om man ikke har mulighet til å følge opp barna sine, så tenker jeg at man ikke stiller som trener og tenker at da får samboeren stille. Anonymkode: 8472a...cf0 Jeg tenkte på samarbeid med den andre forelderen, ikke samboer/kjæreste. Er det vanlig å følge opp barna i de ukene man ikke har de? Kan man forplikte den andre foreldren til å bidra fast, eller er det slikt som reguleres i samarbeidsavtaler? Anonymkode: 3a49b...827
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #6 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tenkte på samarbeid med den andre forelderen, ikke samboer/kjæreste. Er det vanlig å følge opp barna i de ukene man ikke har de? Kan man forplikte den andre foreldren til å bidra fast, eller er det slikt som reguleres i samarbeidsavtaler? Anonymkode: 3a49b...827 Hva mener du med forplikte den andre forelderen til å bidra fast? Man er jo uansett, alltid en foreldre selvom de bor 50/50. Eller ? Så, dere må vel finne ut hvilken ordning dere skal ha?men at den ene skulle ha kommet på morgenen hver morgen, fordi den andre forelderen ikke får til en ordning på jobb?eller hva er det du må ha hjelp med ? Vi har ikke standfestet noe av dette i samarbeidsavtalen. Bruker litt sunn fornuft. Men, om du vet at den andre forelderen har for vane å ikke stille opp, ville jeg ha ordnet det skriftlig kanskje. Eller bare funnet andre løsninger. Anonymkode: c81a3...6a6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hva mener du med forplikte den andre forelderen til å bidra fast? Man er jo uansett, alltid en foreldre selvom de bor 50/50. Eller ? Så, dere må vel finne ut hvilken ordning dere skal ha?men at den ene skulle ha kommet på morgenen hver morgen, fordi den andre forelderen ikke får til en ordning på jobb?eller hva er det du må ha hjelp med ? Vi har ikke standfestet noe av dette i samarbeidsavtalen. Bruker litt sunn fornuft. Men, om du vet at den andre forelderen har for vane å ikke stille opp, ville jeg ha ordnet det skriftlig kanskje. Eller bare funnet andre løsninger. Anonymkode: c81a3...6a6 For eksempel på morran ja… Eller om far er fotballtrener og opptatt med de tre kvelder i uken med det ene barnet. Er det da vanlig at den andre forelderen følger opp det andre barnet, selv om det er «pappauke»? Eller kan ikke «aleneforeldre» påta seg slike verv. Spør av nysgjerrighet, kjenner veldig få som er skilt… Her på KG høres det ut som så mange skilte nyter «friuken» sin, men jeg forstår ikke hvordan det kan gjennomføres i praksis når man har flere aktive barn. Anonymkode: 3a49b...827
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #8 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): For eksempel på morran ja… Eller om far er fotballtrener og opptatt med de tre kvelder i uken med det ene barnet. Er det da vanlig at den andre forelderen følger opp det andre barnet, selv om det er «pappauke»? Eller kan ikke «aleneforeldre» påta seg slike verv. Spør av nysgjerrighet, kjenner veldig få som er skilt… Her på KG høres det ut som så mange skilte nyter «friuken» sin, men jeg forstår ikke hvordan det kan gjennomføres i praksis når man har flere aktive barn. Anonymkode: 3a49b...827 På morran, burde man jo såklart ordne noe med jobb. Det at man har valgt å være trener, er jo noe den ene har påtatt seg frivillig. Den forelderen kan jo velge selv. En jeg datet han var fotballtrener for laget til sønnen, da var han jo såklart det uansett hvilken uke han hadde barna. Samt at han fulgte opp det som var nødvendig iforhold til det. Men, hvor aktiv man ønsker å være iforhold til fritidsaktiviteter er jo frivillig.. Man, tar jo bare noen helt enkle valg. Han "nøt" også fritid, slik voksne gjør. Altså tid til å jobbe mere, trene og en gang ibland dra på en date her å der. Tid til å rydde å organisere. Det er veldig uproblematisk, det er jo veldig mye mere fritid, enn til vanlig. Anonymkode: c81a3...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #9 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tenkte på samarbeid med den andre forelderen, ikke samboer/kjæreste. Er det vanlig å følge opp barna i de ukene man ikke har de? Kan man forplikte den andre foreldren til å bidra fast, eller er det slikt som reguleres i samarbeidsavtaler? Anonymkode: 3a49b...827 Åja, da misforstod jeg. Når jeg har ungene, så har jeg ansvaret for å få de til/fra skole, fritidsaktiviteter, vennebesøk, etc. Er det noe som kræsjer, så spør vi samboer eller eks eller andre. Begge drar på møter på skolen og fritidsaktiviteter. Vi deltar i dugnader. Jeg tar baking og vakt, mens eksen tar seg av dugnader med snekring og lignende. Spesielle arrangementer stiller begge opp på, avslutninger, familiedag, og forestillinger, etc. Anonymkode: 8472a...cf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå