Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden med hva man tenker er en god og veldig god lønn. Hva med motsatt? Hva er en dårlig lønn og hva er en veldig dårlig lønn? Hva er en grei inntekt? 

Anonymkode: 802ed...ee6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva enn som gjør at jeg kan bo komfortabelt, kle meg, spise og drikke en god flaske vin i måneden.

Hva det beløpet er kommer an på hvor jeg bor og hvilke forpliktelser jeg har.

Anonymkode: 0183b...6d1

Skrevet

kunne fint klart meg med halve. bruker lite,  liker å jobbe heller enn å ha ferie.. men vet aldri hva fremtiden bringer, så greit med oppsparing

Anonymkode: e728f...b1b

Skrevet

Etter dagens prisnivå vil jeg si følgende om jeg må sette en prislapp på lønn.

Veldig dårlig lønn, under 20 000 utbetalt.

Dårlig lønn, under 25 000 utbetalt.

Alt over kan man regnes som grei lønn, så lenge man er noen lunde økonomisk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil si at det kommer ann på området man bor og lever i men om jeg skal si noe veldig generelt 

Veldig dårlig lønn = under 300 000 brutto for heltidsarbeid. 

Dårlig lønn = under 500 000 brutto for heltidarbeid. 

For ytelser vil jeg si at alt under 250 000 brutto er å regne som både dårlig og veldig dårlig. 

Anonymkode: e2470...52a

• Nyttig 1
Skrevet

Glemte helt grei punkte!

Helt grei lønn = alt mellom 550 - 650 000 for heltidarbeid.

Helt grei ytelse = alt over 250 000.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

kunne fint klart meg med halve. bruker lite,  liker å jobbe heller enn å ha ferie.. men vet aldri hva fremtiden bringer, så greit med oppsparing

Anonymkode: e728f...b1b

.... Og hva er halve?

Skrevet

Alle i 100 % jobb burde fått 500 000 og skattet kun 60 000 av de. Uføre burde ikke fått mer enn 420 000 og skattet 20 000 av de. Jeg ser på det som en fornærmelse og frekkhet over at uføre har mer utbetalt pr mnd enn meg som er i full jobb. Jeg er dypt forbannet og sint over urettferdighet. 

Anonymkode: 8d451...9b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle i 100 % jobb burde fått 500 000 og skattet kun 60 000 av de. Uføre burde ikke fått mer enn 420 000 og skattet 20 000 av de. Jeg ser på det som en fornærmelse og frekkhet over at uføre har mer utbetalt pr mnd enn meg som er i full jobb. Jeg er dypt forbannet og sint over urettferdighet. 

Kan jeg spørre om hva du har utbetalt? 

Er forsåvidt enig med deg i det du sier! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan jeg spørre om hva du har utbetalt? 

Er forsåvidt enig med deg i det du sier! 

Etter skatt 25 500 kr. 

Uføre jeg kjenner har 28 900 kr etter skatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det ville jo funger svært dårlig 🫠 

Forøvrig så har jo gjerne de med høye trygdeytelser også hatt høy lønn, sånn sett er det jo helt rett og rimelig at de derfor har en høyere trygdeytelse. Men det er langt flere som ligger i nedre sjikt enn det er av de som ligger i øvre sjikt.... 

Tankeeksperiment ; ville du også følt det var dypt urettferdig om du selv gikk fra 800 000 i lønn og som i ditt eksempel fikk max 420 000? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det ville jo funger svært dårlig 🫠 

Forøvrig så har jo gjerne de med høye trygdeytelser også hatt høy lønn, sånn sett er det jo helt rett og rimelig at de derfor har en høyere trygdeytelse. Men det er langt flere som ligger i nedre sjikt enn det er av de som ligger i øvre sjikt.... 

Tankeeksperiment ; ville du også følt det var dypt urettferdig om du selv gikk fra 800 000 i lønn og som i ditt eksempel fikk max 420 000? 

Ja. Helt greit det. Skal lønne seg med jobb. Jeg lever fint med 420 000 året og kun gå hjemme. Sparer bensinpriser, bompenger, matpakke, gavekasser, julebord osv. Hadde solgt bilen og tatt buss. 

Nå jobber jeg fullt, men har ikke råd til en dritt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. Helt greit det. Skal lønne seg med jobb. Jeg lever fint med 420 000 året og kun gå hjemme. Sparer bensinpriser, bompenger, matpakke, gavekasser, julebord osv. Hadde solgt bilen og tatt buss. 

Nå jobber jeg fullt, men har ikke råd til en dritt. 

Hvis du jobber fult og ikke har råd til en dritt så gjør du noe feil. 

• Liker 1
Skrevet

Helt grei. Andre ville sikkert sagt det var luselønn, men når kona mi og jeg får utbetalt rundt 47000 og har faste utgifter på rundt 11000, har vi ingen grunn til å klage (vi har vært lutfattige, så vi vet hva det betyr også). Vi har verken barn, bil eller bikkje, og jeg har to minutter å gå til jobben. Jeg føler meg ganske rik, men skjønner godt at folk som tjener mye mer enn meg, føler seg fattige med de pris- og renteøkningene vi har sett det siste året.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dårlig lønn: under 550k

veldig dårlig lønn: under 420k

grei lønn (ikke = god lønn); 550k-700k

Anonymkode: b3d9e...d5d

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Inspirert av tråden med hva man tenker er en god og veldig god lønn. Hva med motsatt? Hva er en dårlig lønn og hva er en veldig dårlig lønn? Hva er en grei inntekt? 

Det er jo veldig situasjonsbetinget da. Om man tjener 800'000 i året er det tallet i seg selv ganske bra. Men om man legger til at man jobber som revisor i EY og alle kollegaene tjener 1'200'000 er det ikke lenger like bra. 

Statsministeren i Norge tjener bra, men det er en såpass omfattende jobb hvor man er tilgjengelig døgnet rundt og må (prøve å) oppføre seg skinnhellig i 4-8 år at det ikke er verdt det. Lønna er for dårlig. Da ville jeg heller vært styremedlem i en batterifabrikk og tjent 2x statsminister.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...