Gå til innhold

Ser ikke problemet med økt rente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med høyere rente og prisstigning vil jo folk også få høyere lønn, da blir eventuelle lån mindre verdt.

Anonymkode: a8848...5e4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Med høyere rente og prisstigning vil jo folk også få høyere lønn, da blir eventuelle lån mindre verdt.

Jepp. Det stemmer. 

Anonymkode: b5f31...341

Skrevet

Ikke så kult å sulte ihjel mens man venter på lønnsøking da. 

Anonymkode: ca2e5...9d4

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja på lang sikt spiser inflasjonen av lånet. På kort sikt kan man bli periodevis sulten.

Anonymkode: 69eee...6d9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke alle som får mer inn. 

Anonymkode: 22ff0...2bb

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Tja riktig så enkelt er det ikke. Er ikke alle bedrifter som har penger til å gi høyere lønn. Så det som skjer er jo at bedriften må spare inn og da må noen gå for å få det til å gå opp. Og da får vi høyere arbeidsledighet i landet. Og det er ikke lett å få ny jobb når det er flere som sloss om de få stillingene som er ledig. 

Anonymkode: 4cfb7...d90

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja riktig så enkelt er det ikke. Er ikke alle bedrifter som har penger til å gi høyere lønn. Så det som skjer er jo at bedriften må spare inn og da må noen gå for å få det til å gå opp. Og da får vi høyere arbeidsledighet i landet. Og det er ikke lett å få ny jobb når det er flere som sloss om de få stillingene som er ledig. 

Eller at bedriften ikke tjener penger, så må alle gå til slutt.

• Liker 6
Skrevet

Er jo allerede meldt om tusenvis av oppsigelser av NAV i 2024. 

På mitt abeidssted er det ansettelsestopp.. Jeg vet om flere som er permitert.  Leser om steder som vurderer situasjonen,eller også kjører ansettelsestopp.

Høye renter er gøy for de med masse penger,lite lån og masse skadefryd. (Det er forbausende mange her i landet))

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er mest bekymret for de som står utenfor arbeidslivet av ulike grunner. De som må stå i matkø på Frelsesarmeen.

Det er rett og slett flaut når regjeringen skryter uhemmet av seg selv og sin egen satsning i kampen mot fattigdom når trygder og stønader rett og slett ikke holder tritt med prisøkningene.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Fant80 skrev (19 minutter siden):

På mitt abeidssted er det ansettelsestopp.. Jeg vet om flere som er permitert.  Leser om steder som vurderer situasjonen,eller også kjører ansettelsestopp.

Høye renter er gøy for de med masse penger,lite lån og masse skadefryd. (Det er forbausende mange her i landet))

Nei høyre renter er gøy for de med mye lån og solide lønninger. For oss er dette gull. Vi blir fortere gjeldsfrie

Anonymkode: ee514...345

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei i grove trekk er det riktig.

Prøv gjerne å betale lånet ditt med 2000års lønna så merker du nok stor forskjell.

Anonymkode: 69eee...6d9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er en av de som leier (av egen fri vilje), og jeg er veldig glad for det i dag. Har hørt uendelig mye piss oppigjennom tidene fra folk som sitter på sin høye hest og forteller meg hvor dum jeg er. De stemmene har blitt mer og mer stille, gitt...

Dog skadefro er jeg ikke. Alt blir mindre verd, også investeringer som ikke er bolig. Verdien på fremtidig arv går jo også ned nå som boligprisene faller.

Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Problemet er en lønns-pris-spiral.

https://snl.no/lønns-pris-spiral

Når denne prosessen med inflasjon og lønnsøkninger går for fort, så dreper du økonomien til slutt.

Når handlevognen har økt med millioner før du har nådd kassen, så har du et stort problem når din lønn ikke justeres før i morgen tidlig.

Norge påvirkes mye fra de andre nasjonene rundt oss. Vi importerer inflasjon. Selv om norsk inflasjon er grei og lav, så kan utenlandsk inflasjon bli farlig.

Politikk og samfunn kjører debatt om hvilke virkemidler som kan brukes for å begrense slike effekter. 

Om en høyere styringsrente er svaret får vi sjå om noen år.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser problemet med høyere rente, nemlig at det blir mindre penger til forbruk for folk. Det er imidlertid også det som er meningen med økt rente. Håper nedtr øknimg blir firedobbelt. Minst. Da kan vi kanskje begynne å få opp kroneverdien litt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eh... jeg har fått høyere rente, men ikke høyere lønn. Er ikke sånn at arbeidsgiver justerer lønna samtidig som banken justerer renta. I mellomtiden blir det trangt.

Anonymkode: 8eb00...c12

• Liker 7
Skrevet

Ja, i grove trekk. Problemet er bare det at det tar tid før lønna øker, og den øker gjerne ikke med like mye som lånet har økt. Og på toppen av økte renter kommer prisøkning på alt annet.

Men ja, vi er en av de med mye lån og god lønn og lånet vårt blir mindre verdt om bare noen få år.

Anonymkode: 10953...141

• Liker 1
Skrevet

Bare fra januar til nå var vært lån økt med 3000 kroner i mnd...og daogså Lånekassen... forsikring etc..så ut eks i januar var på 350000 er nå 39-40.000 i mnd ..jeg går på aap og mannen min har ikke fått opp i lønn siden da...så nei renter er ikke gøy...og neste mnd går lånet vårt opp 300 kroner til...og en til skal komme...

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Sofakona skrev (2 timer siden):

Bare fra januar til nå var vært lån økt med 3000 kroner i mnd...og daogså Lånekassen... forsikring etc..så ut eks i januar var på 350000 er nå 39-40.000 i mnd ..jeg går på aap og mannen min har ikke fått opp i lønn siden da...så nei renter er ikke gøy...og neste mnd går lånet vårt opp 300 kroner til...og en til skal komme...

300 kr opp er da ikke galt.

Anonymkode: be999...b95

• Nyttig 1
Skrevet
Fant80 skrev (7 timer siden):

Og det ironiske er jo at det er de som ikke er skyld i inflasjonen som blir påvirket av tiltakene regjeringen setter inn for å kvele inflasjonen. De rike må bare skru av varmekablene i oppkjørselen på dagtid, så går dette veldig veldig bra!

Hele systemet vi lever under er så forbannet pill råttent og urettferdig at det er vanskelig å ta noe av det seriøst lenger. Men første steg er tatt, aldri mer stemme på et norskt politisk parti. Så får vi se hva fremtiden bringer for dette synkende skipet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Lønnsøkning? Det har jeg ikke fått i år. 

Anonymkode: b1dd8...935

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...