Gå til innhold

2 egg om dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker å holde meg på den vekta jeg har nå, og synes kokt egg metter godt og lenge, så jeg har spist 2 om dagen. Trodde egg var friskmeldt mtp kolesterol, men ser på nettet at alle ikke er enige i det. Noen som har tanker/kunnskap?

Anonymkode: 5b9da...88c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra matprat: 
Det er imidlertid bred faglig enighet om at kolesterolet vi får i oss gjennom mat har liten eller ingen påvirkning på kolesterolverdiene i blodet hos de aller fleste. For 2 av 3 har kolesterolinnholdet i maten ingen praktisk betydning. Derfor kan de aller fleste av oss inkludere kolesterolholdige matvarer i det daglige kostholdet, uten at det innebærer noen helserisiko. Derimot tilfører egg kroppen med flere helt nødvendige næringsstoffer, vitaminer og mineraler.

Vil tro at du ikke bærer noen spesiell risiko av å spise to egg om dagen, og hvis du er bekymra så kan du ta en test hos legen etter et par måneders inntak og se om du er innenfor normalverdier. 

• Liker 2
Skrevet

Egg er supermat, så kos deg med eggene dine du :)

Anonymkode: 75387...bb6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

2 kokte egg om dagen er helt supert. Mye bedre for kroppen enn rekesalat. 

Anonymkode: e5b2f...d75

• Nyttig 4
Skrevet
drohatha skrev (1 time siden):

Fra matprat: 
Det er imidlertid bred faglig enighet om at kolesterolet vi får i oss gjennom mat har liten eller ingen påvirkning på kolesterolverdiene i blodet hos de aller fleste. For 2 av 3 har kolesterolinnholdet i maten ingen praktisk betydning. Derfor kan de aller fleste av oss inkludere kolesterolholdige matvarer i det daglige kostholdet, uten at det innebærer noen helserisiko. Derimot tilfører egg kroppen med flere helt nødvendige næringsstoffer, vitaminer og mineraler.

Vil tro at du ikke bærer noen spesiell risiko av å spise to egg om dagen, og hvis du er bekymra så kan du ta en test hos legen etter et par måneders inntak og se om du er innenfor normalverdier. 

Takk for svar. Jeg har vært veldig overvektig og gikk da på kolesterolsenkende, og var i grenseland for type 2-diabetes. Har gått ned 30 kg, og prøvene var fine da jeg tok for 2 år siden. Lurt å sjekke på nytt, det skal jeg gjøre! 

• Hjerte 1
Skrevet

Pass heller på å filtrere kaffen din. Det har faktisk påvirkning på kolesterolet om man drikker mange kopper med kapsler, maskinkaffe eller presskanne daglig. 
2 egg går helt fint! Sunn og god mat. Bør heller redusere inntak av pølse, remulade, bacon osv

Anonymkode: b9d04...8a8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 15.37):

Liker å holde meg på den vekta jeg har nå, og synes kokt egg metter godt og lenge, så jeg har spist 2 om dagen. Trodde egg var friskmeldt mtp kolesterol, men ser på nettet at alle ikke er enige i det. Noen som har tanker/kunnskap?

Hvis du kler egget bløtkokt gir det ikke fra seg særlig negativt kolesterol. Derimot hardkokte og gjennomstekte egg gir negativt kolesterol.

https://fedon.no/temaartikler/er-hardkokte-eller-myke-egg-sunnere-og-hvorfor-hva-med-kolesterolet/

Endret av exictence
  • Nyttig 1
Skrevet

Både Marit Kolby og Berit Nordstrand har vel "godkjent" 2-3 egg om dagen, så spørs vel hvem man velger å lytte til :) Handler vel om en helhet og er vel ikke eggene det står på vil jeg tro.

Anonymkode: 225ce...bde

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 15.37):

Joda, konsensus er at egg er sundt. Det at det er farlig er gammel, dårlig og utdatert forskning 

Anonymkode: 6ebbc...196

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...