Gå til innhold

Alkoholproblemer. «Vannvogna» eneste løsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i mange år alltid blitt veldig full når jeg først drikker alkohol. Ofte blackouts. Tisser på meg selv. Osv. Har aldri LYST til å bli så full jeg bare har ikke noe i meg som forteller meg å stoppe. (?) Jeg har åpenbart et problem.

I tillegg tåler jeg veldig lite alkohol. Mindre nå enn tidligere, blir nesten «drita» full på 4 øl nå. 
Har aldri skjønt hvorfor jeg sliter så mye med alkohol mens andre både tåler mer og klarer kontrollere det mer. Jeg synes mitt forhold til alkohol «alltid» har vært sånn her. Er det noe i meg som bare er feil som gjør at jeg ikke «får til» alkohol? 

Jeg orker da ikke å ha det slik lenger.. Jeg er veldig glad i øl og noen drinker osv men det er ikke verdt det når det blir sånn.. Så er «vannvogna» altså å nærmest bli en tørrlagt alkoholiker eneste løsning? Noen som har slitt med slikt før som kan dele erfaringer? Flau over hele greia egentlig..

Anonymkode: d5f5a...b84

Skrevet

Jeg tenker at det som må til er selvdisiplin. Ikke drikke for fort, men nyte drikken. Liten sipp, nyte selskapet og prate. Liten sipp til, nyte selskapet og prate. Drikke et glass vann. Da rekker du å kjenne etter på formen. Samme med neste runde. Kjenne på formen. Drikke til du er "komfortabelt brisen". Så stopper du, og velger heller å drikke noe annet. Jeg vet nøyaktig hvor mange glass med vin jeg kan drikke, og fortsatt være meg selv og ha kontroll. Jeg drikker sakte, og koser meg.

Det er sikkert ikke lett, når man er vant til å bare "bælje" ned. Men med øvelse og trening, så kan man nyte mindre mengder alkohol i godt selskap uten at det ødelegger kvelden.

Anonymkode: 903db...013

• Liker 4
Skrevet

Du bør prøve vannvogna en periode. Og nei, alle får ikke til alkohol. Det er en illusjon skapt av miljøet rundt oss.

Jeg var fungerende alkoholiker, og har vært til behandling 1 gang.

Det er veldig pes fra alle i behandlingsmiljøet om at du må slutte å drikke for alltid, og dette gjorde liver veldig deprimerende for meg.

Jeg startet da med å være avholds i noen måneder, for så å tillate meg å drikke 1 -2 ganger i måneden. Det fungerte ikke de første gangene, men nå etterhvert så går det bra.

Anonymkode: 44856...f58

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du bestemmer deg på forhånd at du skal ha to enheter, går dette forsettet i søpla med en gang du tar deg en slurk? Hvis du ikke klarer å drikke mindre når du først er ute, kan jeg ikke se at du har andre valg enn å kutte helt. 

Anonymkode: fc198...469

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør prøve vannvogna en periode. Og nei, alle får ikke til alkohol. Det er en illusjon skapt av miljøet rundt oss.

Jeg var fungerende alkoholiker, og har vært til behandling 1 gang.

Det er veldig pes fra alle i behandlingsmiljøet om at du må slutte å drikke for alltid, og dette gjorde liver veldig deprimerende for meg.

Jeg startet da med å være avholds i noen måneder, for så å tillate meg å drikke 1 -2 ganger i måneden. Det fungerte ikke de første gangene, men nå etterhvert så går det bra.

Anonymkode: 44856...f58

Det er dette som funker. Om en alkoholiker tillater seg å bli full, er det rett på kjøret igjen. En må stanse etter 3-4 enheter, enten en vil eller ei.

Mer enn det og en begynner å gi faen og tror en fikser det. Det gjør man ikke.

Anonymkode: d9216...f8e

Skrevet (endret)

Jeg tenker at det som må til er selvdisiplin. Ikke drikke for fort, men nyte drikken. Liten sipp, nyte selskapet og prate. Liten sipp til, nyte selskapet og prate. Drikke et glass vann. Da rekker du å kjenne etter på formen. Samme med neste runde. Kjenne på formen. Drikke til du er "komfortabelt brisen". Så stopper du, og velger heller å drikke noe annet. Jeg vet nøyaktig hvor mange glass med vin jeg kan drikke, og fortsatt være meg selv og ha kontroll. Jeg drikker sakte, og koser meg.

Det er sikkert ikke lett, når man er vant til å bare "bælje" ned. Men med øvelse og trening, så kan man nyte mindre mengder alkohol i godt selskap uten at det ødelegger kvelden.

Forferdelig råd.

Det ts beskriver er alkoholisme: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/alkoholisme?page=1

Når man ikke evner og stoppe, og det blir et mønster hvor alkoholen styrer, så har man et alvorlig alkoholproblem.

Da handler det ikke lenger om selvdisiplin eller moderasjon. Det vil aldri funke dersom man sliter med alkoholisme, det ts skildrer i hovedinnlegg er alkoholisme.

Ville du seriøst gitt en alkoholiker råd om selvdisiplin, kun ta en sipp og drikke alkohol moderat. 

Løsningen for trådstarter, slik problemet presenteres er avhold. Hjelp med dette kan man få gjennom psykolog, atferdsterapi, støttegrupper, hjelpeorganisasjoner.

Sliter man med alkoholisme skal man ta fullstendig avstand fra alkohol, ingen unntak. Hjelper ikke å tro at man bare skal drikke litt, men stoppe før man blir full. En alkoholiker klarer ikke det.

Derfor skal man være fullstendig avholds dersom man sliter med dette. Brutalt, men ærlig.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Sliter med det samme selv. Godt voksen. Kan ta et glass øl hjemme te maten og det er det. Men fest/julebord/konsert u name it, det går rett te helvete å alltid vært slik. Har derfor i flere perioder tatt bilen og avstått helt. Det klarer jeg. Men skulle virkelig ønske jeg kunne ta 4-5 øl og la det bli med det.

Anonymkode: f1939...bcc

• Hjerte 1
Skrevet

Herlighet. Tror du alkoholisme hadde eksistert om det «bare» var å gjøre dette? 

Anonymkode: 43fab...a4b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Den dagen jeg hadde blitt så full at jeg tisset på meg selv (!) hadde eg blitt redd meg selv!

Du bør absolutt holde deg til alkoholfritt 

Anonymkode: ca9b6...0a2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har slutta å drikke flere ganger i løpet av livet fordi jeg kjente at jeg ikke klarte å drikke med kontroll. Det finnes en bryter i meg. Når den sier klikk, drikker jeg til det ikke er mer å drikke. Men hvor fort det sier klikk, varierer. Jo lengre det er siden jeg drakk, jo større margin har jeg. Når jeg slutter å drikke, holder jeg meg unna til det kjennes som om marginen er stor nok, om det gir mening. Sist tok det to år. Nå kan jeg drikke to øl og stoppe. Men jeg har alltid stoppa etter å ha mista kontrollen en gang, jeg har aldri gjort det to ganger på rad. 

Det er ikke sikkert det er likt for deg som for meg (sannsynligvis ikke). Men det er altså ikke bare du som har et problematisk forhold til alkohol. Håper du finner ut av det!

Anonymkode: eae21...5ed

• Liker 2
Skrevet

Det har kommet noen medisiner på markedet som gjør at du kan ta deg noen øl og så er det stopp. Campral og Revia. Har ingen erfaringer med de, men det er kanskje verdt et forsøk?

Anonymkode: 538f3...820

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært rusavhengig, og for meg er det totalavhold fra alle rusmidler som gjelder. Det fjerner masse tankestøy, for muligheten er bare ikke tilstede. Anbefales på det varmeste! 

Anonymkode: 4c3d1...f2a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du ADHD?

Anonymkode: d80cb...3d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 18.58):

Det har kommet noen medisiner på markedet som gjør at du kan ta deg noen øl og så er det stopp. Campral og Revia. Har ingen erfaringer med de, men det er kanskje verdt et forsøk?

Anonymkode: 538f3...820

Selincro! Mirakelmedisin for meg. Nå tar jeg meg to øl eller et glass vin og stopper der fordi jeg ikke har lyst på mer. 

Anonymkode: 36996...95f

Skrevet

Dette er jo veldig rart. Bruker du noen form for medisiner? Er du norsk, forresten? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2023 den 8.31):

Har du ADHD?

Anonymkode: d80cb...3d7

Hvorfor spør du? Jeg er ikke ts, men har samme problem. Har antagelig også adhd.

Anonymkode: ea0c3...2c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...