AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #1 Skrevet 14. november 2023 ? Hva er isåfall differansen? Anonymkode: 7d1d5...d03
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #2 Skrevet 14. november 2023 Grunnlønna skiller ca 50. 000 i året. Anonymkode: f2dc7...455
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #3 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Grunnlønna skiller ca 50. 000 i året. Anonymkode: f2dc7...455 Godt eksempel på at utdanning ikke lønner seg… Anonymkode: 35cda...012 8 7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #4 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Godt eksempel på at utdanning ikke lønner seg… Anonymkode: 35cda...012 Jeg som sykepleier får tilrettelegging som helsefagarbeidere ikke får i lik grad. Jeg har også større sjans på høy/full stilling uansett hvor jeg søker ift en helsefagarbeider. Utdanning=trygghet Anonymkode: b2114...6d6 5 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg som sykepleier får tilrettelegging som helsefagarbeidere ikke får i lik grad. Jeg har også større sjans på høy/full stilling uansett hvor jeg søker ift en helsefagarbeider. Utdanning=trygghet Anonymkode: b2114...6d6 Jeg vet det fører med seg andre ting enn bare penger. Men det bør også lønne seg økonomisk. Det er snakk om mange år med tapt arbeidsinntekt og studielån, 5-6 år hvis man har master eller profesjonsutdanning. Anonymkode: 35cda...012 11
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #6 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet det fører med seg andre ting enn bare penger. Men det bør også lønne seg økonomisk. Det er snakk om mange år med tapt arbeidsinntekt og studielån, 5-6 år hvis man har master eller profesjonsutdanning. Anonymkode: 35cda...012 *tenker her på de lengre profesjonsutdanningene (på masternivå), ikke bachelorer. Selv om en bachelor selvsagt også gir tre år med tapt arbeidsinntekt og tapt pensjonsopptjening. Anonymkode: 35cda...012
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Skrevet 14. november 2023 Jeg som sykepleier i 60% stilling har like mye utbetalt som en hfa i 100% stilling hos oss (kommunen). Vi jobber dag/aften/helg. Anonymkode: 2ab85...153 3
Topsi Skrevet 14. november 2023 #8 Skrevet 14. november 2023 (endret) Tror det skiller litt, men sykepleie er vel ett av yrkene der helsefagarbeidere tjener mer enn oss gjennom et livsløp hvis en ser på studielån og tapt arbeidsinntekt Endret 14. november 2023 av Topsi 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #9 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Godt eksempel på at utdanning ikke lønner seg… Anonymkode: 35cda...012 Her bommer du helt. 1) helsefagarbeidere har også utdanning. FagUTDANNING er også utdanning 2) lønnsvekst, karriere muligheter, utvikling 3) muligheten for å kvalifisere seg til andre bedre betalte stillinger 4) rekrutterings bonuser med mer. Anonymkode: fb7d2...954 7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #10 Skrevet 14. november 2023 Pensjonssystemet er laget av og rigget for akademikere. En helsefagarbeider som begynner å jobbe som 20 åring og legger inn 42 år på jobben blir fattig pensjonist. En sykepleier som begynner å jobbe ved 25 og jobber like lenge vil ha en fet pensjon. Fordi de siste 5 årene teller MYE mer en de første 5. Så gå på fylla og feste som student i 20 årene blir vinneren tilslutt 🙂 Anonymkode: e930f...93f 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #11 Skrevet 14. november 2023 Topsi skrev (1 time siden): Tror det skiller litt, men sykepleie er vel ett av yrkene der helsefagarbeidere tjener mer enn oss gjennom et livsløp hvis en ser på studielån og tapt arbeidsinntekt Problemet til barnehagene er at de er organisert i Utdanningsforbundet hvor lærerne dominerer og prioriteres. Barnehager og deres ansatte vil sakke akterut til evig tid sålenge deres eget forbund har dem nederst på prioriteringslisten. De er i tillegg kommunalt ansatte som lever på grunnlønn. Aldri røde dager, aldri skifttillegg eller overtid. Og kommuner har kronisk dårlig råd så ingen frynsegoder, julebord, ansatt hytter/feriesteder, telefon ordninger eller hjemme kontor. All ære til de som gidder å jobbe der. Blodslit for luselønn til helsa svikter. Anonymkode: e930f...93f 6 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 14. november 2023 #12 Skrevet 14. november 2023 Topsi skrev (1 time siden): Tror det skiller litt, men sykepleie er vel ett av yrkene der helsefagarbeidere tjener mer enn oss gjennom et livsløp hvis en ser på studielån og tapt arbeidsinntekt Fint du henviste til den, den bør dras opp oftere. Galskap selvfølgelig. Jeg så en annen rapport nylig som viser at forskjellene øker i samfunnet, men mindre mellom de med minst inntekt og de med høyest, og sykepleiere og lærere er de som synker mot bunnen fordi lønn ikke følger inntektsutvikling i samfunnet. Hvis ikke sykepleieres lønnsutvikling bedres vil sykepleieryrket slutte å være et middelklasseyrke.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #13 Skrevet 14. november 2023 Lærere har meget godt lønn, det samme har sykepleiere. Dere må realitetsorientere dere. Se på andre samfunnsvitenskapelige yrker. Vilkår og goder derimot, der er jeg enig. Anonymkode: ffadc...bc6 4 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #14 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Godt eksempel på at utdanning ikke lønner seg… Anonymkode: 35cda...012 Er ikke slik i Norge at utdanning er veien til god økonomi. Det har det for så vidt aldri vært. Veien til god økonomi for «folk flest» er fagutdanninger som feks håndtverkere av ulike slag. Skill på lønn og økonomi. Din økonomi handler om langt mer en lønnen. En som begynner på tømrer på vgs, vil være ferdig utdannet uten studielån, raskt ut i arbeid med tilsvarende rask inntektsbringende arbeid, raskt på boligmarkedet osv. En med feks lang universitetsutdannelse vil komme mye senere ut i inntektsbringende arbeid, studielån, mye senere inn på boligmarkedet etc. Innen den høyt utdannede akademikeren har tatt igjen tømreren økonomisk, er tømreren snart klar for å gå av med pensjon. Det er ikke og har aldri vært slik at «jo høyere utdannelse jo bedre økonomi». Anonymkode: d191e...4f8 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #15 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Er ikke slik i Norge at utdanning er veien til god økonomi. Det har det for så vidt aldri vært. Veien til god økonomi for «folk flest» er fagutdanninger som feks håndtverkere av ulike slag. Skill på lønn og økonomi. Din økonomi handler om langt mer en lønnen. En som begynner på tømrer på vgs, vil være ferdig utdannet uten studielån, raskt ut i arbeid med tilsvarende rask inntektsbringende arbeid, raskt på boligmarkedet osv. En med feks lang universitetsutdannelse vil komme mye senere ut i inntektsbringende arbeid, studielån, mye senere inn på boligmarkedet etc. Innen den høyt utdannede akademikeren har tatt igjen tømreren økonomisk, er tømreren snart klar for å gå av med pensjon. Det er ikke og har aldri vært slik at «jo høyere utdannelse jo bedre økonomi». Anonymkode: d191e...4f8 Dette er direkte feil. Høyere utdanning lønner seg generelt sett, men det lønner seg ikke for alle. Et eksempel er meg selv. Når de andre gikk ut i læretid etter vgs så fullførte jeg 3 årig vgs, for så og jobbe i kassa på rema noen år. Jeg tjente endel bedre enn de allerede der. De fikk i hvertfall ikke noe boliglån på hverken lærlingelønn! Videre begynte jeg på universitetet, jobbet da 60-100% i noen år og trengte ikke studielån. De var ferdige fagarbeidere nå og vi tjente omlag akkurat det samme. Jeg fikk boliglån på fordi det var forventet at jeg kom til å ha en betydelig økning i lønn i årene som kom. De fikk ikke boliglån. Midt i mitt utdanningsløp fikk jeg en relevant stilling i mitt fagfelt. Jeg var nå omlag 200 000 bedre lønnet enn fagarbeidere, og når jeg var ferdig med utdanningen dro jeg videre til neste jobb. Totalt ble jeg omlag 350 000 bedre betalt på fra fagarbeideren på 3 år. Jeg fikk boliglån tidligere og kunne kjøpe meg hakket opp etter endt utdanning. Bare forskjellen i opptjeningen til pensjon i 20-30 årene er enorm alene. Jeg er nå 34 år og leder i mitt fagfelt, med 1,4 mil i lønn. De er fortsatt... fagarbeidere med 400 - 500 000 i lønn. Det ene året jeg hang etter de ut fra vgs har i aller høyeste grad vært en god investering og gitt avkastning herfra til måneden. De yrkene det trekkea frem at det ikke lønner seg for er bhglærere osv. Men på generelt grunnlag lønner det seg. Anonymkode: fb7d2...954 2 1
Traktor Skrevet 15. november 2023 #16 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette er direkte feil. Høyere utdanning lønner seg generelt sett, men det lønner seg ikke for alle. Et eksempel er meg selv. Når de andre gikk ut i læretid etter vgs så fullførte jeg 3 årig vgs, for så og jobbe i kassa på rema noen år. Jeg tjente endel bedre enn de allerede der. De fikk i hvertfall ikke noe boliglån på hverken lærlingelønn! Videre begynte jeg på universitetet, jobbet da 60-100% i noen år og trengte ikke studielån. De var ferdige fagarbeidere nå og vi tjente omlag akkurat det samme. Jeg fikk boliglån på fordi det var forventet at jeg kom til å ha en betydelig økning i lønn i årene som kom. De fikk ikke boliglån. Midt i mitt utdanningsløp fikk jeg en relevant stilling i mitt fagfelt. Jeg var nå omlag 200 000 bedre lønnet enn fagarbeidere, og når jeg var ferdig med utdanningen dro jeg videre til neste jobb. Totalt ble jeg omlag 350 000 bedre betalt på fra fagarbeideren på 3 år. Jeg fikk boliglån tidligere og kunne kjøpe meg hakket opp etter endt utdanning. Bare forskjellen i opptjeningen til pensjon i 20-30 årene er enorm alene. Jeg er nå 34 år og leder i mitt fagfelt, med 1,4 mil i lønn. De er fortsatt... fagarbeidere med 400 - 500 000 i lønn. Det ene året jeg hang etter de ut fra vgs har i aller høyeste grad vært en god investering og gitt avkastning herfra til måneden. De yrkene det trekkea frem at det ikke lønner seg for er bhglærere osv. Men på generelt grunnlag lønner det seg. Anonymkode: fb7d2...954 Du er helt klart unntaket her. De færreste har 1,4 millioner i lønn. 4 3
Topsi Skrevet 15. november 2023 #17 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Lærere har meget godt lønn, det samme har sykepleiere. Dere må realitetsorientere dere. Se på andre samfunnsvitenskapelige yrker. Vilkår og goder derimot, der er jeg enig. Anonymkode: ffadc...bc6 Sykepleiere har ikke meget god lønn når det økonomisk hadde lønnet seg med å kun ha vgs 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #18 Skrevet 15. november 2023 Traktor skrev (1 time siden): Du er helt klart unntaket her. De færreste har 1,4 millioner i lønn. Unntakene er altså bhglærer osv.. Unntakene er ikke regelen og på generelt grunnlag vil det lønne seg med utdanning, selv om man ikke ender opp med 1,4 i lønn. Det er også stort utslag å ha 500- 700 000 i lønn i 30- 40 år kontra og ha 400-500 000 i lønn i de samme årene. Anonymkode: fb7d2...954
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #19 Skrevet 15. november 2023 Som sykepleier blir jeg lønnstaper mot helsefagarbeider, selvom min grunnlønn er 50.000 mer ila et år. Jeg har 300.000 i studielån, noe hea ikke har feks. I tillegg så er det slik at på min arbeidsplass får ikke sykepleierne ekstravakter med mindre det ikke er noen spl på jobb. Hea får overtid hver måned, og kan tjene opptil 10.000 mer enn meg i måneden på det. Synes selvfølgelig de fortjener hver krone, men er innmari synd at mer utdanning og mer ansvar, skal gi dårligere inntekt. Anonymkode: 9f3fd...ea8 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #20 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er nå 34 år og leder i mitt fagfelt, med 1,4 mil i lønn. Anonymkode: fb7d2...954 Irrelevant og ganske meningsløst i denne diskusjonen. Du representerer en promille med 1.4m i lønn og 34 år. Blir som at Neil Armstrong hevder det ikke lønner seg å utdanne seg til pilot, fordi han fløy til månen…. Irrelevant. Anonymkode: d191e...4f8 5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå