AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #1 Skrevet 14. november 2023 Jeg gjør...men vil helst ikke. Blir så revet med av reklame, får lyst på noe sjøl mens jeg skal handle gaver, mat o.l. Dette blir jo så dyrt. Tips til hvordan IKKE bli revet med? Anonymkode: 28019...ed9
Fiske Skrevet 14. november 2023 #2 Skrevet 14. november 2023 Innfør en regel om at det må gå minst 24t fra du er inne og ser på noe, til du har lov å kjøpe det. F.eks lov å legge i handlekorga i nettbutikken, men der må det ligge i 24t. Så skal du se at det blir mindre handling 😉
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #3 Skrevet 14. november 2023 Nei. Jeg skal ha det jeg skal ha. Anonymkode: e482e...cc5
Gjest Adobyen Skrevet 14. november 2023 #4 Skrevet 14. november 2023 (endret) Bare når det gjelder julemat. Da kjøper jeg inn noe til senere nytelse. Handler mest etter jul. Sort edamer, lutefisk, salt lammelår,ribbe, andre nedsatte varer. Få en mykere overgang til neste prisstigning. Endret 14. november 2023 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #6 Skrevet 14. november 2023 Ja, synes det er så gørr å bare kjøpe til andre, så jeg hiver fort noe i kurva til meg selv og. Skal prøve å la være i år 🙈 Anonymkode: ddd67...b3b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Skrevet 14. november 2023 Akkurat nå er vel det beste for inflasjonen at vi ikke handler. Så lenge vi har høyt forbruk så vil de fortsette å sette opp renten. Prøver å unngå reklame men det blir jo alltid mer penger brukt denne tiden på året. Men ikke nødvendigvis på "tilbud". Anonymkode: 57dd3...d54 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #8 Skrevet 14. november 2023 ok, takk for svar skal prøve å lage en plan på det, og håper jeg kan holde meg til den . Jeg vil jo helst ikke kjøpe flere ting til hjemmet, har siste året kjøpt mest på gjenbruk, både bøker og annet. ts Anonymkode: 28019...ed9
exictence Skrevet 14. november 2023 #9 Skrevet 14. november 2023 Nei, all fokuset på å kjøpe gaver gir meg mer lyst til å bare la det være 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #10 Skrevet 14. november 2023 Nei kjøper aldri noe til meg selv når jeg er på gavejakt, syns det er stress nok som det er. Men kan bli revet med av at jeg ikke føler jeg har nok gaver! Anonymkode: ccfa2...3c3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #11 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg gjør...men vil helst ikke. Blir så revet med av reklame, får lyst på noe sjøl mens jeg skal handle gaver, mat o.l. Dette blir jo så dyrt. Tips til hvordan IKKE bli revet med? Anonymkode: 28019...ed9 Jeg blir ikke revet med, alt jeg handler er nøye planlagt. Hvis jeg ser noe jeg liker de siste månedene før jul eller bursdag noteres det rett på ønskelisten. Anonymkode: ff469...694 1
Sheik Skrevet 14. november 2023 #12 Skrevet 14. november 2023 Jeg planlegger nøye og skriver ned ønskelister gjennom hele året til de jeg kjøper gaver til. Når september kommer begynner jeg å finpusse listen, sette stjerner ved det jeg tenker kan passe til årets julegaver. Hver gang jeg går og handler, handler jeg målrettet. Ja, jeg har lyst på mye selv, men jeg klarer å motstå fordi jeg vet at økonomien min ikke er den beste. 1
Navani Skrevet 14. november 2023 #13 Skrevet 14. november 2023 Nei. Jeg har min ønskeliste jeg bruker aktivt hele året, og om jeg får lyst på noe må det være der i minst 30 dager før jeg kjøper der. I løpet av 30 dager har jeg stort sett glemt tingen, eller ser ikke lengre behovet. Reklame funker dårlig på meg, jeg kan ikke fordra det og unngår det så langt jeg kan. Det er bare folk som vil ha pengene dine. Du bestemmer selv hvor de går. Jeg handler inn årets julegaver nå i november, og kjøper kun det jeg planlegger også. Ikke maser ekstra fordi "så fint det var". Nope, her er vi bevisste på forbruket. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #14 Skrevet 14. november 2023 Både ja og nei, jeg vil så gjerne gi fine gaver at jeg lett kan bli litt overivrig, julepynt er jeg også veldig glad i så jeg «må» ha noe nytt hvert år. Min løsning er å lage budsjett for dette. Altså at jeg har feks 1200kr til julegave til person x, 500 til person y, 500 kr til julepynt og så videre. Når det er tomt for penger i hver kolonne er det tomt så da begrenser jeg meg i frykt for å gå tom for penger for tidlig. Jeg gjør det samme for julemat, bakst, godis og drikke. Da kjøper jeg ikke inn masse kjekt å ha eller i tilfelle. Anonymkode: c6769...463
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #15 Skrevet 14. november 2023 Jeg kjøper mange gaver til meg selv. Jeg kjøper en veske hver gang jeg skal noe. Er ikke så ofte jeg skal noe. Men kjøpte meg ei veske når jeg skulle på weekend tur. Også kjøpte jeg med ei veske fordi jeg skal på julebord. Jeg har jo mange vesker. Så jeg forstår ikke hvorfor jeg må gjør det. Men er flink til å kjøpe litt forskjellige farger da. Så alle er ikke svart eller brun. Kjøpte grønn mini veske. Som jeg ikke får mobilen nedi en gang. Men veldig kul da. Anonymkode: 85ebb...d05
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #16 Skrevet 14. november 2023 Nei, heldigvis er det omvendt. Jeg hater å gå og handle i desember når det er masse folk, drittvær, fullstappet parkering og alle er stressa. Da har jeg liste og planlegger slik at jeg kommer meg ut igjen fortest mulig. I januar, når alle er blakke og det er masse tilbud, da kan jeg ta meg en rolig tur og ved behov har tom de ansatte i butikken et øyeblikk for å hjelpe. Anonymkode: 99529...afe 1
ElectricScum Skrevet 14. november 2023 #18 Skrevet 14. november 2023 Nei, tvert i mot. Jeg hater å handle. Vil helst gjøre meg ferdig med en økt på et par timer foran data'n, enn å handle i overstappa butikker. Har aldri lidd av shopping-glede. Skulle nesten ønske jeg hadde et snev av det slik at handling av driiit ble litt mer lystbetont. 1
c_buk Skrevet 14. november 2023 #19 Skrevet 14. november 2023 Revet med blir vel ikke helt riktig. Har et bevisst økt forbruk inn mot jula, spesielt mtp forbruksvarer.
Brunhilde Skrevet 14. november 2023 #20 Skrevet 14. november 2023 Enig med @ElectricScum. Jeg mister heller lysten til å handle når alt blir så hysterisk, og heldigvis har vi mer eller mindre sluttet med julegaver hos oss, så jeg behøver ikke å handle. Jeg kjøper selvfølgelig inn julemat og julegodter og jeg baker, men jeg tar ikke av her heller. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå