Gå til innhold

Konsekvenser for tenåringer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken regler og konsekvenser har dere for 14-15 åringen deres? 

Anonymkode: 350ee...505

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig lite som er nødvendig her, men vi har et par regler:

Ingen måltid etter kl. 22.00 i hverdager.

Han må si fra hvor han er.

Tror ikke der er noe mer egentlig 🤷‍♀️

Anonymkode: b69dd...df1

• Liker 1
Skrevet

Ingen uttalte i grunnen. Hun må allikevel oppføre seg, komme hjem i tide (vi avtaler fra gang til gang hvis i tvil), si ifra hvor hun er, skal i teorien rydde rommet sitt og ellers hjelpe til når vi ber henne om det. Holde avtaler. Får begrenset med lommepenger, så der har vi (og hun lar oss ha) fortsatt kontroll. 

Konsekvenser? faste straff etter visse regelbrudd?

Det er jo bare sånn at hvis hun kommer sent og ikke tar telefonen er vi mer skepstiske til å la henne dra til akkurat den venninna neste gang og er strengere på avtalen, gjør hun ikke lekser blir hun stressa og får dårlige karakterer (og vi maser mer), kommer hun ikke hjem til middag blir vi sure og snakker om det, og neste gang hun er fem min sen, har vi kanskje ikke venta. Jeg kommer ikke på noen "konsekvenser" vi påfører henne, det gjør hun jo selv. 

Hun får jo ikke lov tilå drikke eller gjøre andre ulovlige ting, men det sier liksom seg selv. Den dagen kommer nok, den konsekvensen får tar vi da.

Anonymkode: 82dfc...b48

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis de viser seg ansvarlig så får de tillit, og i motsatt tilfelle så måtte vi sette strengere regler for når de måtte være hjemme osv. 

Den eldste hadde ingen regler, mens den yngste hadde masse regler. Men det var jo fordi den yngste prøvde alkohol tidlig, og gjorde en del dumme ting. Da måtte vi passe mer på henne, sette innetider, sjekke at hun hadde det bra ved at hun kom hjem osv..., og det visste hun veldig godt. Det er vel en konsekvens av oppførsel, eller mangel på gode valg. 

Anonymkode: fb6d2...d06

• Liker 1
Skrevet (endret)

Akkurat de samme som jeg hadde for 3- 13 åringer. Ja- barn gir ja- mamma og nei- barn gir nei- mamma. Veldig konsekvent. 

De kunne jo bare prøve å spørre meg om å bli kjørt/hentet/penger til noe/tjenester av hvilken som helst form dersom de selv ikke hadde utført det jeg ba dem om, eller holdt seg innenfor det vi hadde avtalt. Siden barn stadig trenger at mor er ja- mamma angående det de ønsker og trenger var dette svært effektivt, og det har knapt vært nødvendig å heve stemmen. Krever imidlertid at man er dønn konsekvent. Ikke bare lar ting gå "fordi de ikke kan være med på... med sine venner, stakkars" for eksempel. De må kjenne at det har konsekvenser for dem å ikke gjøre oppgaver de har fått eller holde avtaler. Om så hele vennekretsen drar på kino/i skitrekket uten dem.

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig lite som er nødvendig her, men vi har et par regler:

Ingen måltid etter kl. 22.00 i hverdager.

Han må si fra hvor han er.

Tror ikke der er noe mer egentlig 🤷‍♀️

Den siste er grei, men hva er greia med maten?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Mousj skrev (1 minutt siden):

kanskje det faktum at korppen hviler best uten å måtte fordøye masse mat? 

Anonymkode: 49dd8...8d4

• Liker 3
Skrevet

Konsekvenser trenger jeg ikke tenke så mye på, har en 14-åring som jobber flittig på skolen/med lekser, trener mye, kokkelerer frem gode middager, tar ansvar for seg og sitt. Sier eller gjør han noe "galt" er han rask til å beklage seg, og han får fort dårlig samvittighet dersom han har gått litt over grensen i forhold til noe. Hører andre foreldre si at de ikke vet hva barnet deres driver med, men det vet jeg, og det går for det meste i skole og sport. Null alkohol, festing, some-drama eller liknende. Har en veldig grei gutt😊

Anonymkode: c5886...4d7

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

kanskje det faktum at korppen hviler best uten å måtte fordøye masse mat? 

Anonymkode: 49dd8...8d4

Eller det at det kan være best at distré ungdommer ikke skur på komfyrer og sånt når resten av huset sover.

Her har tenåringene faste leggetider (i alle fall må ha gjennomført vask/tannpuss og være på rommet uten skjerm-tid) og innetider. De må bruke hjelm hvis de skal bruke elektriske sparkesykler. De må gjøre oppgavene sine i huset.

De overholder stort sett reglene, så det har ikke vært bruk for så mye konsekvenser. Det har skjedd at noen har blitt fratatt sparkesykkel en periode (pga. manglende hjelmbruk) eller har fått stramma inn innetider fordi de ikke ble overholdt. Jeg synes det er bra med konsekvenser, men de må være logiske - det gjelder både små og store barn.

Skrevet

Hos oss er det slik at jo eldre de blir, jo mer tillit og frihet får de. 
Om de gjør det de skal, og oppfører seg pent, så maser vi lite. 

Er de til å stole på, så stoler vi på dem. 
Bryter de vår tillit, så må de tåle at vi har mindre tillit til dem. 

Lyver du om å ha gjort lekser, så hjelper det ikke lengre å SI at du har gjort leksene. Da må de vises frem. 
Kommer du ikke hjem til avtalt tid, så er det ikke sikkert du får reise ut alene neste gang. Kanskje må du kjøres og hentes. 
Klarer du ikke å informere om hvor du er, så må vi kanskje begynne å spore deg? 
Om det å ha telefon på rommet gjør at du ikke får sovnet om kvelden, så må kanskje telefonen ligge på stua? 
Klarer du ikke å lage deg mat selv når du er sulten, da må du kanskje ha noen som passer på deg og passer på at du får i deg mat? (Barnevakt?) 

Konsekvensene skal i størst mulig grad henge sammen med oppførselen. 
Og vi prøver alltid å knytte det sammen med det å kunne stoles på. Eller det å vise at man er i stand til å ta ansvar. 

Klarer du ikke å vise at du fortjener tillit og at du er i stand til å ta ansvar, så er konsekvensen at du må passes på og ha noen som tar ansvar for deg. 

Anonymkode: 42207...4e3

• Liker 2
Skrevet

Konsekvens kommer an på hva som har blitt gjort. 

Her er det feks trekk i ukepenger om oppgaver ikke blir blir innen en viss tid. Det er informert om på forhånd. 

Anonymkode: 298e3...38a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Altså ingen trenger å vokse opp med konsekvenser i ungdomstiden. Foreldre må sette deg selv som et godt eksempel og ungdommene vil høre etter. Konsekvenser er straff og straff er ut fra barneoppdragelsen. Er de voksne gode forbilder er mye gjort. 

Anonymkode: f024b...e25

Til en viss grad, og om man har enkle barn. 

Konsekvenser er ikke nødvendigvis straff, men naturlige konsekvenser av egen oppførsel. Noe man bør lære seg, at egne handlinger og holdninger gir konsekvenser. 

Akkurat som venner eller sjefen de kommer til å få senere ikke blir velvillig til å si ja til noe man spør om dersom man selv ikke er positiv/raus/gjør sine oppgaver bra, så er ikke jeg velvillig til å si ja når barna ikke gjør det de skulle gjort. Det er en naturlig konsekvens, og barn og ungdom har bare godt av å lære at det kommer konsekvenser av å ikke oppføre seg ok. 

Straff har jeg derimot aldri praktisert. Kun naturlige konsekvenser. Mine barn har aldri hatt husarrest eller noe av det der straffe- tullet folk finner på. Konsekvenser har likevel deres oppførsel fått. Alltid naturlige konsekvenser, og tilsvarende konsekvenser de vil oppleve at andre gir slik oppførsel som voksne. For viktig å lære at man ikke kan oppføre seg dårlig, og så tro at andre ikke noterer seg det og reagerer i forhold til det videre. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Har en på 14 år. Vi har forventninger og hun vet hva de er, men så mange regler har ikke vært nødvendig. De vi har er: få nok søvn, bruke refleks, gjøre skolearbeid, vite hvor hun er og oppføre seg som folk. Hun har det ganske fritt, fordi hun overholder alle disse. Trenger derfor ikke leggetid, inntid, leksetid osv. Så lenge hun er opplagt, får levert lekser i tide osv får hun styre det selv.

Kan legge til at storebror på 20, måtte ha faste rammer og regler i samme alder. 

Barn er forskjellige.

Anonymkode: c67e9...350

Skrevet

Vi har i grunnen ingen uttalte regler fordi det har det ikke vært behov for. Både tenåringen og han som blir tenåring ganske snart er fornuftige ungdommer som oppfører seg pent, har fine venner som også oppfører seg bra, alltid sier i fra hvor de går, gjør det bra på skolen og bidrar hjemme. Hvis det skulle være behov ville konsekvens i første omgang dreid seg om en samtale om hva som skjedde og hvorfor og hvorfor vi mener at dette ikke er greit. Hvis vi hadde en tenåring som oppførte seg uakseptabelt på flere områder ville vi nok måtte tenke annerledes i forhold til regler og konsekvenser, men enn så lenge har det ikke vært behov for det. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor bare enkle? Og hvem eller hva går innen vanskelig og lette? Hvis grenser testes på deg møter du det med respekt Tolmodighet og toleranse. Ingenting går inn hvis begge partner er i 100. Jeg tenker at hvis grensene testes gjør den andre det fordi den er trygg på deg. Møter du da det ned kjeft mister du tilliten til vedkommende. 

Verden er ikke bestandig perfekt, og selv gode foreldre kan få utfordrende barn. Ekstremt få/ingen foreldre klarer å være perfekte alltid. Jeg var selv et svært utfordrende barn, og enda verre som tenåring. Jeg har hatt svært åpen dialog med mine barn, og likevel har det hendt at jeg ikke har forstått ting godt nok.

Jeg har veldig god erfaring med oppdragelse hvor barna får naturlige konsekvenser av å ikke gjøre det de skal gjøre, og det på måter de må forholde seg til i resten av verden og i resten av livet også. Jeg har respekt for mine barn, så absolutt, men jeg møter ikke dårlig oppførsel med toleranse og respekt, for det er en dumsnillhet de ikke vil møte i resten av verden og resten av livet. Noe de også bør ha god lærdom til å forstå og takle. Når de skal ut i jobb kan du bare glemme at sjefen og kollegaer møter deg med toleranse og respekt dersom du ikke oppfører deg ok. Om mor og far ikke har lært deg at dårlig oppførsel gir deg selv negative konsekvenser har mor og far ikke vært gode foreldre, men har feilet fullstendig på dette området. At man har et sosialt ansvar for relasjoner og hvordan man selv blir møtt og behandlet er også noe de unge må lære seg for å kunne gå ut i verden med nødvendig forståelse for hvordan verden fungerer. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Skrevet

Vi praktiserer leggetid

Telefonen/pc skal ligge i stua på natta

Gi beskjed hvor du er/når du er ventet hjem. 

Spør før du tar noe som ikke er ditt. 

Konsekvenser bruker vi lite, da tenåringen oppfører seg som forventet. Er han ikke enig i noe, så må vi prate om det på en ordentlig måte. En vinner mer frem, når man viser modenhet, fremfor trass. 

Anonymkode: f45fe...e9a

Skrevet

Hvilke regler?  Hmm .. Vår jente på straks 15år, er fornuftig, skoleflink, sosial, aktiv på fotball, pliktoppfyllende - OG ungdom. Hun tester grenser, utfordrer, har hemmeligheter og krangler. 

Men når jeg tenker meg om har vi ikke noen helt klare regler, annet enn at hun ikke skal lyve om hvor hun er, at man oppfører seg med normal folkeskikk, at hun ikke juger for meg, og at vi ikke sitter på mobilen når vi spiser middag. 
Jo, Vaping og røyking er NoNoNo.
Tok henne i å vape for et halv år siden, og det fikk vel egentlig ikke så mange konsekvenser annet enn at vi satt oss ned og snakket om det. Har ikke tro på kjefting og så voldsom straff.  Og nå er hele det vape-greinene gjengen der over. 
Hun ringte også oss for noen måneder siden da hun hadde vært på fest og drukket alt for mye (veldig glad for at vi alltid har sagt hun kan ringe oss uansett hva). Var takknemlig for at hun ringte , og hentet vi henne. Møtte henne ikke med kjeft da heller. Men dagen etter satt vi oss ned og snakket sammen. Konsekvensen av det der var at hun ikke fikk gå på fest på En god stund.
Likte heller ikke at hun var på fest før det, men hun påstod hardnakket at hun ikke drakk (noe vi trodde halvveis på, da vi alltid henter, så hun har nok drukket tidligere - bare ikke så mye).

De er ungdommer, og de kommer til å prøve og feile mange ganger - og sånn er livet. 
MEN å oppføre seg kan man gjøre uansett. 

Anonymkode: 273b0...8fa

Skrevet
Arkana skrev (5 timer siden):

Vi har i grunnen ingen uttalte regler fordi det har det ikke vært behov for. Både tenåringen og han som blir tenåring ganske snart er fornuftige ungdommer som oppfører seg pent, har fine venner som også oppfører seg bra, alltid sier i fra hvor de går, gjør det bra på skolen og bidrar hjemme. Hvis det skulle være behov ville konsekvens i første omgang dreid seg om en samtale om hva som skjedde og hvorfor og hvorfor vi mener at dette ikke er greit. Hvis vi hadde en tenåring som oppførte seg uakseptabelt på flere områder ville vi nok måtte tenke annerledes i forhold til regler og konsekvenser, men enn så lenge har det ikke vært behov for det. 

Mener du man ikke oppfører seg pent fordi man tester grenser, har egne meninger osv?

Anonymkode: 571c4...73e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Mousj skrev (6 timer siden):

Rett og slett at han bruker lang tid på måltid, og så skal han gjerne på do og så dusje. Kommer seg da for sent i seng i forhold til skolen. Fikk tilbakemelding fra skolen om at han virket trøtt de første timene. Da vet han f.eks at hvis han skal spise, så må han f.eks stoppe å game så han rekker det før kl.22. 

Var han selv om foreslo det som tiltak faktisk 🙂

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Gav du aldri penger eller hentet dersom de ikke gjorde som du ville? 

Jeg har aldri blandet lommepenger og det å bidra med husarbeid eller være lydig. Lommepenger anser jeg å tjene et selvstendig formål, angående å lære seg å disponere sin økonomi. For å kunne lære seg å prioritere økonomisk var det vesentlige at de hadde fast sum å disponere, så de kunne planlegge og disponere ut fra det. Lommepenger var derfor fast avtalt sum (stigende ved økt alder, og skulle da også dekke mer, så kravet om å disponere klokt økte), uansett om de var flinke til å gjøre det de skulle av husarbeid eller ikke. 

Noe jeg faktisk aldri har hatt problemer med at de gjorde, siden jeg bare minnet dem på at nei- barn gir nei- mamma om de prøvde seg på nei. Noe de opplevde i praksis innimellom, og fant så kjipt at de valgte å ha ja- mamma. 

Selvfølgelig hentet jeg i forhold til det som allerede var planlagt og nødvendig. Det de fikk nei angående var å spørre meg om noe utover dette. Bli hentet fra/kjørt til venner, om vi kunne ha det eller det til middag, om jeg kunne kjøpe slikt eller sånn, om de kunne få en is, om de kunne få lov til noe. Da var det konsekvent "Nei og du vet hvorfor." når de hadde sagt nei til det jeg hadde bedt dem om. Det var sjeldent nødvendig også, for jeg var generelt en ja- mamma som strakk meg langt for deres ønsker, innspill og behov, og det satte de stor pris på, og fant det så kjipt når jeg ikke var det, på grunn av deres valg om å ikke gjøre det jeg ba dem om, at de valgte å gjøre det jeg ba om. Jeg ba aldri om urimelig mye, og det skjønte de også. At det var selvfølgelig å bidra hjemme, når jeg ba dem om noe. 

Min sønn spesielt har innimellom anmerket at han ikke fikk betalt for å gjøre oppgaver, slik som diverse kamerater fikk, og da har jeg bare spurt ham om han ville hatt det slik istedenfor, med de forhandlinger og konflikter han også observerte at slik ordning ofte førte til. Han svarte nei hver gang da, når han tenkte litt på det. Oftest anmerket han faktisk slikt på fleip, fordi han selv synes det var så tåpelig. Vi forhandlet eller kranglet aldri om husarbeid og hvilken sum som var akseptabel for ditt og datt. De fikk sine faste lommepenger, de fikk ekstra om de ønsket å være med på noe som kostet litt mer enn budsjettet deres tilsa (om det var sosialt  eller noe positivt aktivt, som å dra i slalåmbakken), de gjorde det jeg ba dem om (minus noen få ganger innimellom som ga konsekvenser de ikke likte), de hadde en velvillig og imøtekommende mamma angående det meste, og forhandlinger og krangel om slikt tiltalte ikke dem heller når alt kom til alt. Konfliktnivået som ofte var i familier der oppgaver og lommepenger hang sammen var ikke noe de ønsket seg de heller. Husarrest og annet slikt tull ønsket de heller ikke at vi innførte. 

Endret av Trolltunge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...