Gå til innhold

Konfrontere henne eller ta dem på fersken

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er problemet, mener du?
At din samboer har venner? (I så fall: det er kontrollerende adferd, ikke greit. Slå opp så hen finner seg en mer oppegående partner)

At din samboer skjuler for deg at hen har venner? (I så fall: kan det tenkes hen gjør det fordi du tror du har noe med vedkommendes venner, hobbyer etc å gjøre? I så fall: det er kontrollerende adferd. Slå opp så hen finner seg mer oppegående partner)

uansett: du har ikke noe med hvilke venner, slekt, kollegaer etc din partner velger å tilbringe tid med. Det er ikke din sak. Dere er to frie, likeverdige mennesker som har valgt å være et par. Dere er ikke hverandres foreldre eller voktere, så slutt å agere som det.

Synes du, personlig, at en ikke får ha venner av motsatt kjønn og være i et forhold med deg? Formidle det på første date så potensielle partnere tidlig kan velge bort deg for kontrollerende adferd. Og forbli helst singel.

Anonymkode: d2a16...f57

Leste du i det hele tatt hva ts skrev? Det virker ikke ut som hun forteller hvem hun skal møte og holder denne mannen skjult. Tror neppe du hadde likt det samme… 

Anonymkode: 986c3...6e1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror jeg ville "spionert" litt i det skjulte for finne ut hvilket forhold de hadde, men selvsagt ikke konfrontert de der og da. I ettertid ville jeg spurt om hvem og hva, og dersom hun da ikke hadde fortalt sannheten hadde det vært takk og farvel. Dumt å forlate en kjæreste/kone om dette "forholdet" bare er vennskap, men synes også at hun burde fortalt hvem dette er og hva de gjør sammen.

Min kone har en mannlig bestevenn og de tilbringer noe tid sammen, men er helt åpen om dette. Jeg er også venn med han og mistenker absolutt ingen utroskap. Vi tre er også av og til sammen og merker ingen tiltrekning mellom de. Litt usikker dog siden hun sier han er en bestevenn som hun kan snakke med om ALT. Hva om de snakker om ting som hun ikke åpner seg om for meg?

Anonymkode: dda7e...808

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tror jeg ville "spionert" litt i det skjulte for finne ut hvilket forhold de hadde, men selvsagt ikke konfrontert de der og da. I ettertid ville jeg spurt om hvem og hva, og dersom hun da ikke hadde fortalt sannheten hadde det vært takk og farvel. Dumt å forlate en kjæreste/kone om dette "forholdet" bare er vennskap, men synes også at hun burde fortalt hvem dette er og hva de gjør sammen.

Min kone har en mannlig bestevenn og de tilbringer noe tid sammen, men er helt åpen om dette. Jeg er også venn med han og mistenker absolutt ingen utroskap. Vi tre er også av og til sammen og merker ingen tiltrekning mellom de. Litt usikker dog siden hun sier han er en bestevenn som hun kan snakke med om ALT. Hva om de snakker om ting som hun ikke åpner seg om for meg?

Anonymkode: dda7e...808

Veldig enig i det du skriver, men mener du at om jeg for eksempel ser dem stå og kline, så skal jeg ikke bryte inn? Da kan hun jo bare nekte for det etterpå, selv om hun vet at hun lyver? 

Jeg tror dessverre at dersom din kone virkelig er bestevenn med denne mannen, kan det være lett for henne å åpne seg for han, mer enn for deg.

Anonymkode: b8a40...9cb

Skrevet

Er vanskelig å gjøre det "rette" når folk er mistenksomme. Min kjære hadde i starten av forholdet "konfrontasjoner" over "mistenkelig oppførsel". F.eks at jeg var aleine med venner og kjente (hvorav noen er menn), at jeg iblant sov aleine på hotell (i vervet jeg hadde) og at jeg alltid hadde skifta til reint sengetøy før han kom (var det for å skjule hva som hadde skjedd i senga før han kom?). Så jeg spurte ham rett ut: vil du høre alt om mine venner framover da (for han virka middels interessert i mitt sosiale liv. Han sier ihvertfall nå at han skjønt at jeg er genuint mye mer sosial enn ham), hva er problemet med verv (jeg fikk nytt verv og vervet jeg har nå har ikke tradisjon for overnatting. Derimot skal jeg sove på hotell med nye jobben om 6 uker) og vil du hver gang sove/ha sex i kattehår og sist gangs svette? Han har fått prøve kattehårsseng og skjønte poenget 😉 Det går jo ikke an å ha et forhold om man ikke klarer å stole på hverandre. Kanskje er dama er dårlig papir, kanskje ikke. Du skal selvsagt ikke være med henne om hun lurer deg, men du kan også lett ødelegge forholdet ved å leke "Frøken Detektiv" .

Kanskje heller prøv å få til retningslinjer. Jeg er feks forsiktig med alkohol fordi jeg vet det trigger min kjære (pluss det er ikke sunt). Har vært edru på julebord flere ganger de siste årene og var glad for det da en kollega la an på meg. 

Anonymkode: 11025...9f9

• Liker 1
Skrevet
Macro skrev (10 timer siden):

Du vet allerede hva hun driver med så jeg hadde bare gått. Har aldri skjønt hvorfor ting skal "bevises", utroskap er ikke ulovlig og havner derfor ikke i retten.

Det handler vel litt om "usikkerhet" i bunn og grunn, tipper jeg...  Altså, det er forskjell å på lure på om noen er "utro" og det å være sikker, type ting... 

Det er jo faktisk vesentlig hvordan du fant det ut... Dvs. om hun lyver, eller om det kun er du som er usikker fordi hun henger ut med en mann, TS

Skrevet

Du må vel bare finne ut selv om du ønsker å fortsette med dama di eller ikke? Er det hun som har noe å tape på å miste deg eller omvendt? Per nå er jeg ikke helt overbevist om at du fremstår som en fyr som viser at du er der for henne og bryr deg uten at du krever at hun kun ser deg og ingen andre rundt seg. Du sier at dere har hatt det vanskelig, men det du beskriver er likevel ikke tegn på utroskap. Dama di har en venn (jente eller gutt er irrelevant). Spør heller om å finne på noe koselig sammen en dag du vet hun har avtale ute med vennen. Hvis hun er ærlig om at hun skal på kino e.l. kan du vel si at det er koselig og spørre om du kan bli med? Kanskje dere også kan dra enda flere venner sammen ut? Eventuelt kan du dra ut med venner selv og møte dama med venn etter kino eller annen avtale? Vær grei og bli heller kjent med denne nye vennen og finn ut hvor du står i.f.t. dama. Jeg har hatt mange guttevenner, men de har aldr vært annet enn venner. Hadde gått på flekken om noene hadde konfrontert meg fordi at jeg var ute med en guttevenn og ikke venninne. Du skal være veldig sikker før du drar dette lenger. Og om det skulle stemme om hun er betatt bør du vurdere om du ønsker å fortsette eller ikke. Da bør du heller forstå at hun faller for noe oppmerksomhet hun føler har manglet hjemme uten at du klikker før noe som helst har skjedd. Da bør du heller gå om du ikke ønsker å rette opp i egen relasjon til dama først. Hun valgte deg og savner nok det samme som deg. Men ikke ansvarliggjør henne for alt av feil som har dukket opp underveis og som ikke engang trenger å være årsak til at hun nå finner på venneting med en annen person. Du virker rimelig opphengt i at hun er utro uten noe som helst bevis for at det faktisk er tilfelle. 

Anonymkode: 6d529...cb5

• Liker 4
Skrevet

Hvis relasjonen er så uskyldig, hvorfor sier hun det bare ikke da? 

Hender jeg tar en matbit med en mannlig kollega dersom vi sitter på et felles prosjekt, men da sier jeg det jo bare til samboeren min. "Jeg blir litt sen i dag, meg og Per tar en matbit etter at vi er ferdige". Samboeren min har selvfølgelig hørt om "per" flere ganger også (og møtt han), det er jo kollegaen/vennen min. 

Min x sin kollega"venninne" derimot, fikk ikke jeg høre om før jeg helt tilfeldig dumpet over dem på byen, når min x trodde jeg ikke var i samme by (jeg kom hjem litt tidligere enn forventet, og skulle hente mat på vei hjem, og gikk tilfeldigvis forbi mens de råklinte ved et bord på en pub). 

Viste seg i etterkant at det jeg trodde var "sene kvelder på jobb" egentlig var kino, restaurant og filmkvelder med henne. Skjønner godt at han ikke fortalte meg at de to skulle på kino, det hadde ikke jeg sagt heller, hvis jeg oppførte meg slik de to gjorde.. 

Anonymkode: 181bf...ad1

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Utro mennesker juger, minimerer, holder skjult, sletter meldinger og gashlighter. Dvs får deg til å tro at det hun driver med er helt normalt og at du er problemet. Hun får dopet sitt et annet sted og du er nå en som betaler regningene.

Hun holder forholdet skjult og hun dater i praksis en annen mann.

Og de har hatt sex. Tenåringer kysser og holder hender. Voksne mennesker har sex. Ikke lur deg selv.

Du kan konfrontere, men du får ikke sannheten. Hun vil ikke innrømme mer enn du kan bevise. Dessverre må du gå i FBI modus og samle bevis hvis sannheten er viktig. Sannsynligvis er hun allerede ferdig med deg så isteden for å søke svar du aldri får så burde du bare avslutte.

"Jeg veit du dater og er intim med en annen man, jeg fortjener bedre en dette og gjør det derfor slutt. Håper dette kan gå så fort og smertefritt som mulig".

Så får du bare holde deg sterk men s løgnene og manipuleringen (gashlightning) starter. Lovebombing og sex tilbud.

Hvis hun nekterfor at noe har skjedd så be om å få se telefonen, hvis hun nekter så har du svaret.

Anonymkode: 805e4...ab7

Korrekt.

Skrevet

Vær i området de skal møtes neste gang og ta bilder i smug.

Konfronter fruen og gå fra henne.

Blir forøvrig veldig trist av å lese mange svar. Hadde det vært ei dame som hadde vært TS så hadde alle vært enstemmig i å forlate den utro mannen.

Lykke til Ts 🩵

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er mange her inne som er veldig flinke til å forsvare elle disse "vennegreiene". Les dere opp. Dere driver jo med en kollektiv form for "gaslighting". Går dama/samboer/kone ut på date med en annen mann er hun allerede utro, og i allefall om hun holder det skjult. Kanskje ikke fysisk ennå, men det vil ende der i alle disse "venneforholdene".

Jeg tror mange av dere som kommenterer er enten unge og uerfarne, eller rett og slett gaslightet selv av en eller annen.

Anonymkode: ab803...235

Mistenker og det er en kombinasjon av unge og naive, har svin på skogen selv og en stor porsjon fornektelse over egen oppførsel som de ikke er ærlig med seg selv om.

Mange her krever burde ikke være i et forhold hvis de serøst mener at hemmelige avtaler og kosekvelder med andre menn maskert som vennesamtaler og behov for privatliv. De legger opp til situasjoner som kan føre veldig galt av sted men krever å bli trodd på at de ikke er utro når de oppfører seg som utro gjør.

De oppfører seg som utro mennesker gjør, men de krever 100% tillit når de hevder at ingenting har skjedd eller kommer til å skje. Og hemmeligholdet kommer av behov for privatliv?!?

Kjæresten til TS må planlegge dette, hun må finne tid i kalenderen, hun må komme opp med små løgner og halvsannheter om hvor hun har vært i perioden. Dette bruker hun mye tid og energi på. Det må hun for å ikke vekke mistanke. Og hvorfor gjør hun dette for en platonisk venn. Skaffe seg alibier som  kan brukes. F.Eks stikker innom en venninne i kveld. Så stikker innom venninnen, tar en kaffe på 15 min Før hun treffer den andre mannen i hemmelighet i 2 timer. 

Kjæresten til TS lyver, hun er illojal, hun er fortrolig med en annen mann og prioritere han fremfor TS.

Og alle damene prøver å gashlighte TS til å tro at dette er helt normalt for de ser for seg et scenario hvor dette kan skje og er uskyldig.

Seriøst.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Hadde spurt om å få være med/slengt meg med på dette kulturarrangementet, så kan du jo møte han du også. Om hun protesterer på din deltakelse eller plutselig ikke vil møte han likevel fordi du er med, så har du nå litt svaret ditt. Og viss ikke, så får nå du møtt det som kanskje er en ny venn. 

Synest også det er litt rart at dere ikke deler mer om hverdagene deres, hva dere har gjort og hvem dere har hengt med. For meg er det helt naturlig, men er det ikke naturlig for dere så skjønner jeg at det blir mistenksomt å plutselig spørre nå. 

Anonymkode: 18f38...179

• Liker 8
Skrevet

Folk her inne til tider as. 

Om din samboer plutselig hadde begynt å ta et glass vin eller tre med en venn som h*n også dro på kino med i etterkant, samtidig som forholdet på hjemmebane ikke er helt i vater. Det er klart det vil gjøre en person usikker.. men kontrollerende?

Skjønner deg godt TS. Du trenger ikke å ta henne på fersken, men du kan godt spørre om du trenger å være bekymra da du har fått nyss i at hun henger med en annen mann på kino osv. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men kan det tenkes at hun ikke forteller fordi hun vet hvordan du overreagerer og tar ting ut av proposisjoner....

Anonymkode: 55076...59a

Har du for vane å gasslighte andre mennesker?

Om dette ikke føles greit ut for TS, har TS all mulig rett i verden til å føle det. 
Jeg ville forøvrig kjent på akkurat det samme. Å holde bekjentskap hemmelig er ikke en positiv ting. 

Anonymkode: 4150f...126

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Goodtimes skrev (2 minutter siden):

Folk her inne til tider as. 

Om din samboer plutselig hadde begynt å ta et glass vin eller tre med en venn som h*n også dro på kino med i etterkant, samtidig som forholdet på hjemmebane ikke er helt i vater. Det er klart det vil gjøre en person usikker.. men kontrollerende?

Skjønner deg godt TS. Du trenger ikke å ta henne på fersken, men du kan godt spørre om du trenger å være bekymra da du har fått nyss i at hun henger med en annen mann på kino osv. 

to ting.

1. Utro mennesker innrømmer aldri mer enn det som kan bevises, selv det prøver de å bortforklare.

2. Om hun forstår at TS lukter lunta vil hun ikke slutte å treffe den andre. Ta det med ro en periode kanskje, men utro folk blir smartere i kommunikasjonen og dyktigere til å skjulte (apper ekstra telefoner, skjulte E-Poster, Vipps). Den måten han nå har fått informasjonen fra vil bli steng.

Konfrontasjon uten bevis er dermed nytteløst når man snakker med en utro person. Utro mennesker lyver hele tiden hver dag. En konfrontasjon vil ikke endre det. 

At folk bryters ammen og tilstår skjer bare på film. Utro mennesker er utro fordi de mangler empati, respekt og moral. De vil ikke mirakuløst få dette ved en konfrontasjon.

Hvis TS føler han vil være 100% sikker så er det FBI modus som gjelder. Å møte opp selv til dette arrangement vil ikke hjelpe. Det er noe de lett kan forklare bort. "men jeg sa jo at vi skulle, trodde jeg nevnte det, vi møttes tilfeldig osv" Gashlightning på overdrive. Han kan spørre en arbeidskollega hun ikke kjenner og være tilstede for å observere. Det finnes en del andre triks , men da blir dette innlegget slettet. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du ikke bare si det som det er da? "Jeg fant ut at du har møtt den noen ganger, ved en tilfeldighet, er det en kompis, jeg har ikke hørt noe om den. Jeg er ikke sjalu, men jeg har ikke hørt noe om vedkommende før, så bare nysgjerrig". Utro folk går ofte ikke på kino, drikker vin ute.

Annonse
Skrevet

Det er veldig lite diskret å være utro på den måten, så det er trolig bare en venn. 

Men nå er min tid som hobbypsykolog over her inne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hun tilbringer tid med en venn som tilfeldigvis er mann. De gjør ting som venner gjør og det er overhode ikke noe sexuelt og du vil konfrontere.....?

Tenker at det bare er å gå, hun vil få det bedre uten deg og kontrollbehovet.

Anonymkode: 55076...59a

👌😂..Ja tipper det eneste han ønker fra henne er en å drikke kaffe med....not!

• Liker 2
Skrevet

For å teste ut hennes ærlighet, tenker jeg å foreslå at vi kan gjøre noe sammen på samme tidspunkt som jeg vet de skal treffes. Dersom hun er ærlig, så er vi på rett vei. Men om hun lyver eller pynter på sannheten ved å for eksempel si at hun skal gå med en kvinnelig kollega, da begynner det å bli vanskelig.  Da kjenner jeg at jeg må stille opp i skjul og observere om det er mer enn bare et platonisk vennskap. Å konfrontere dem dersom det ikke er noe som tyder på mer enn normalt vennskap tror jeg virker negativt og viser mangel på tillit, men jeg må ta en runde med meg selv om det er en type forhold jeg ønsker å fortsette i.  Det er på en måte slik at jeg trenger et bevis for å vite at jeg eventuelt tar en riktig beslutning.

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde blitt så sjukt skuffa om kjæresten min gjorde slike ting med en annen dame bak min rygg. Jeg vil tro hun faktisk dater han der ja, og det er jo helt vilt slemt! 

Jeg er også en som ønsker å vite ting sikkert, for det er flere ganger jeg har måtte spurt partner om litt mistenkelige ting, fått en svada forklaring sånn at jeg faktisk lurer enda mer på om jeg har rett eller ikke, og den følelsen ønsker man ikke å gå med. Det dreper i allefall den siste bit av kjærlighet for partneren. 

Jeg støtter derfor at du drar og lurtitter litt, mest for din egen del. Sannheten er nemlig alltid best. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tantemor skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde blitt så sjukt skuffa om kjæresten min gjorde slike ting med en annen dame bak min rygg. Jeg vil tro hun faktisk dater han der ja, og det er jo helt vilt slemt! 

Jeg er også en som ønsker å vite ting sikkert, for det er flere ganger jeg har måtte spurt partner om litt mistenkelige ting, fått en svada forklaring sånn at jeg faktisk lurer enda mer på om jeg har rett eller ikke, og den følelsen ønsker man ikke å gå med. Det dreper i allefall den siste bit av kjærlighet for partneren. 

Jeg støtter derfor at du drar og lurtitter litt, mest for din egen del. Sannheten er nemlig alltid best. 

Nå har vi vært sammen i 10 år, og det er nok naturlig at partneren blir "kjedeligere" med årene.  Det har ført til at forholdet har blitt dårligere med årene. Ikke så dårlig at vi ikke har det fint i hverdagen, men vi gjør for lite sammen etter min mening. Dette er noe vi har diskutert og blitt enige om å jobbe med sammen.  Det er derfor jeg nå føler en uro for at hun bryter tilliten overfor meg, og at jeg dermed trenger et bevis, for min egen del, før jeg eventuelt tar den endelige beslutningen om å gå.  Mitt aller største ønske og håp er at vi skal  finne tilbake til hverdagsromantikken og ha det fint sammen. Hun har også uttrykt tidligere at det er det hun også ønsker.  Vi er det perfekte paret, om begge legger til rette for det, men da må jeg kunne stole på henne.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...