Gå til innhold

Bror som sier fra for sent om besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min har 2–6 årlige jobbreiser til byen der jeg bor. Han bor langt unna så det er vanskelig å treffes ellers, så når han er her i byen vil jeg gjerne treffes. Problemet er at han ikke gir meg beskjed før han setter seg på flyet eller er kommet til hotellet. Når han sier fra så sent så får jeg ikke tid til å omrokkere på planene mine. Jeg har bedt ham mange ganger om å gi meg beskjed med en gang han vet at han skal hit, og at det er bedre for meg hvis han sier at han ikke vet nøyaktig dato men tror det blir en gang i uke 17 eller 18. Han har innrømmet at han nesten alltid vet om reisen minst en uke i forveien, men likevel sier han ikke fra før på selve dagen.

Jeg blir lei meg når jeg ikke klarer å omrokkere planene mine, men jeg har forpliktelser med jobb (turnus), barnas aktiviteter pluss at jeg har en frivillig jobb som jeg ikke bare kan la være å møte opp på. Og ofte blir broren min sur over at jeg ikke prioriterer ham, og da får jeg dårlig samvittighet. Føler at jeg ikke strekker til på noen fronter.

Men, har ikke han også et ansvar for å gi meg beskjed sånn at jeg kan få byttet vakt og flyttet om på ting?

Jeg er så lei av å ha dårlig samvittighet for at jeg må si nei til han. Jeg orker ikke å ha det sånn, og det har jeg sagt mange ganger, men han er jo ikke villig til å komme meg i møte. Nå begynner jeg å lure på om han gjør det med vilje? Sånn at han kan si til familien vår at det er min skyld at vi nesten aldri treffes. 

Anonymkode: a0caa...55a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke bare ditt ansvar, i hvert fall. Hvis du har sagt i fra, må han jo kunne ta hensyn til det og gi deg et vink i forveien. Det er ikke nødvendigvis bevisst fra hans side, noen  er jo totalt ute av stand til å planlegge, kanskje han er en av dem?

Uansett virker det jo som om du gjøre det man kan forvente, så jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet når han ikke gjør sin del for at dere skal få til å møtees.

Skrevet

Slutt å ha dårlig samvittighet. Dette er hans ansvar, og det må du gi klar beskjed om til han. Du kan ikke forventes å omrokkere livet ditt på en dags varsel. Ville gitt tydelig beskjed en siste gang, og så ikke møtt han om han ikke lytter og igjen kommer og forventer at du har tid. Hvis han vil treffes så må han gi beskjed så fort han vet.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. 

Ja, han er veldig spontan og dårlig på å planlegge. Men dette er jo jobbreiser som er planlagt litt tid i forkant. Han vet at han skal holde en presentasjon eller delta på et møte.
Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke kan gi meg beskjed med en gang han vet at han kanskje kommer til byen min. 

Det som gjør meg så lei meg er at det blir så sjeldent at vi treffes. Og det er liksom min feil, føles det som. 

Skrevet

Kutt navlestrengen og slutt å la denne bøllete drittsekk av en bror hundse rundt med deg.

Anonymkode: 073e6...a3b

• Liker 2
Skrevet

Hans feil. Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet her. Du får finne frem til en løsning med han som får han til å huske å si ifra. Du kan sende et pip til han hver søndag eller noe slikt. 😅

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Det gjør godt at dere støtter meg i at jeg ikke behøver å ha dårlig samvittighet. 

Jeg synes kanskje det blir litt feil hvis jeg skal måtte minne ham på at jeg finnes hver søndag? Må han ikke ta litt ansvar selv, og ikke bare jeg?  

Skrevet

Har det slik med et familiemedlem også. Hum blir fornærmet hvis jeg f.eks prioriterer en bursdagsfest. Men bursdagsfesten ble jeg invitert til for 4 uker siden. Hun ga beskjed dagen før hun kom. Da legger ikke jeg planene på hyllen. 

Bare gjør som meg og si "åja, nå ble jeg overrasket, jeg viste ikke at du skulle hit. Nå skal jeg x og y. Det var synd du ikke informerte på forhånd, planen mine kan ikke omrokkeres". 

Anonymkode: 87be5...459

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...