AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #1 Skrevet 14. november 2023 Frisk og rask ellers, men sover ofte bare et par, tre timer. Resten av natta ligger jeg våken og vrir meg. Jeg har prøvd alt, blir bare ikke bedre. Dilemmaet mitt er jobben. Ofte er jeg trøtt som en dupp, men jeg føler ikke at jeg kan ringe inn syk heller. What to do? ( Jeg ønsker ikke å ta medisiner, og melatonin hjalp meg ingenting.) Anonymkode: 584e9...e9b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #2 Skrevet 14. november 2023 Har du gått til lege? Det er ikke sånn at de kaster sovemedisiner etter folk som førstevalg. Anonymkode: 6735e...0d2 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #3 Skrevet 14. november 2023 Styr unna alt av koffein etter klokken 15 (pepsi max, cola, kaffe, te). Er du trøtt er iskaldt vann det aller beste å drikke. Les en papirbok før du sover og ikke bruk mobilen. Legg deg til samme tid hver kveld. hvis ingenting av dette hjelper etter å ha gjort dette hver kveld i tre uker har du et problem Anonymkode: 50a0e...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #4 Skrevet 14. november 2023 Du kan ikke ringe deg inn syk nei. Prøv alle gode råd, og evt melatonin, som er reseptfritt. Sliter selv med søvn, så jeg jobber turnus. Får sove ut innimellom da. Anonymkode: ce31d...4d1 1
Bålkaffe Skrevet 14. november 2023 #5 Skrevet 14. november 2023 Jeg vil nå si at hvis du ikke sover mer enn 3 timer hver natt, så er det noe som feiler kroppen din. Er på tide å komme seg til fastlegen og bli henvist til søvnspesialist for å finne ut av hvorfor du sover så lite. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #6 Skrevet 14. november 2023 Overgangsalder? Anonymkode: 00175...39d 1
Snublefot62 Skrevet 14. november 2023 #7 Skrevet 14. november 2023 Søvn er en vane og tar tid å få rett. Du skriver at det feiler deg ingenting. Har du vært hos lege og fått dette avklart? Hva sier så legen til dette? Det som virker for meg er å legge meg en gang mellom 22 og 23 (alltid i seng til 23) ut i fra hvor trøtt jeg er. Ingen koffein etter 21 (bør kutte det ut før det og) og en fin rusletur med hunden mellom 21 og 22. Vekking er fast kl 6:15 og da har jeg normalt sett fått ca 7 timer søvn, ofte 7 og en halv. Det er det jeg trenger for å være uthvilt og er en rutine som kroppen reagerer positivt på og blir trøtt av. Nå på vinteren gjør jeg litt ekstra innsats for å få frisk luft og turer ute i dagslys når jeg har mulighet til det. Dette fordi lyset er med på å styre den indre klokka vår og utnytter du ikke dette så har du en jobb i motbakke fremfor deg. Turen med hunden om morgenen gir meg og frisk luft som hjelper til at jeg våkner opp raskere.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #8 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan ikke ringe deg inn syk nei. Prøv alle gode råd, og evt melatonin, som er reseptfritt. Sliter selv med søvn, så jeg jobber turnus. Får sove ut innimellom da. Anonymkode: ce31d...4d1 Klart man kan ringe seg inn syk hvis man ikke har sovet på flere dager. Det kan være farlig for både kropp og arbeidsplass det! Anonymkode: 00175...39d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #9 Skrevet 14. november 2023 For meg var det behov for ekstra vitaminer og mineraler. Jeg har slitt med insomnia i årevis, og bare blitt prakket på sovemedisiner og råd om "søvnhygiene". Tok tilskudd av b-12 og magnesium, og det ble en ny verden. Anonymkode: dfa9a...5e0 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #10 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Styr unna alt av koffein etter klokken 15 (pepsi max, cola, kaffe, te). Er du trøtt er iskaldt vann det aller beste å drikke. Les en papirbok før du sover og ikke bruk mobilen. Legg deg til samme tid hver kveld. hvis ingenting av dette hjelper etter å ha gjort dette hver kveld i tre uker har du et problem Anonymkode: 50a0e...8f6 Har gjort dette i mange år. Tar magnesium og B-vitaminer også. I tillegg til d-vit. Legger meg kl 22 hver kveld, ingen alkohol, ingen koffein. Sovner greit, men våkner av ingenting noen timer etter. Anonymkode: 584e9...e9b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #11 Skrevet 14. november 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Har gjort dette i mange år. Tar magnesium og B-vitaminer også. I tillegg til d-vit. Legger meg kl 22 hver kveld, ingen alkohol, ingen koffein. Sovner greit, men våkner av ingenting noen timer etter. Anonymkode: 584e9...e9b Tar du multitilskudd eller alt dette hver for seg? Hvilke doser av hver? Anonymkode: dfa9a...5e0
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #12 Skrevet 14. november 2023 Har du mye bekymringer? Eller ligger du og kverner på ting om natten? Anonymkode: ed348...0f7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #13 Skrevet 14. november 2023 Trener du? Har du mye skjermbruk i løpet av en dag? Stresser du mye? Spiser du godt og nok i god tid før leggetid? Får du nok "hjernetrim"? Drikker du mye koffein? Har du vitaminmangler? Er så mange faktorer som påvirker søvn, men å kartlegge dine egne vaner og se om det er noe som er svært forstyrrende for søvnen din. Hør med legen din, er jo ganske alvorlig over lang tid å ikke få nok søvn. Anonymkode: 21728...4c5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #14 Skrevet 15. november 2023 Helt greit å ta en egenmelding fordi man har sovet dårlig, mener jeg. Har jeg sovet 3 timer er det ikke vits å møte opp en gang. Da får jeg absolutt ingenting gjort. Anonymkode: 75505...5bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå