AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #1 Skrevet 14. november 2023 Har dessverre blitt nødt til å få hjelp via DPS pgr av noen tøffe år og er også under utredning for muligens ADHD. Men gjennom hele prosessen så langt, så har jeg kun vært i dialog med kvinner. Også på legekontoret hvor jeg har fastlege er det nå kun kvinner. Hadde helt ærlig foretrukket å snakke med noen menn, i forhold til det jeg sliter med. Kan det være slik at mangelen på menn innen psykisk helsevesen kan være et problem for oss menn som sliter og føre til at vi ikke blir helt hørt? Menn og kvinner kan jo forskjellig utfjordinger her i livet og kan jo tenkes at en mannlig psykolog kan forstå våres utfordringer bedre? Anonymkode: f0b63...b8b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #2 Skrevet 14. november 2023 Det kan også være en styrke at en person som ikke er som deg hjelper deg. Fokusér mer på din egen helse enn kjønnene til de som behandler deg. De er ikke der som kvinner, men som utdannet helsepersonell. Anonymkode: 9b160...b26
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #3 Skrevet 14. november 2023 Jeg postulerer bare her, men jeg tror det er mindre at folk foretrekker kvinnelige terapeuter og mer fordi kvinner historisk sett har en tendens til å falle inn i omsorgsroller oftere enn menn. Kvinner har også en tendens til å være mer empatiske enn menn, noe som jeg er sikker på gjør at flere kvinner tiltrekkes av psykologi enn menn også. Det er sannsynligvis også en sak for at stigmaet som omgir mental helse for menn er en grunn til at de ikke søker det som et karrierevalg så ofte også. Anonymkode: 8a046...479
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #4 Skrevet 14. november 2023 Tror mannlige psykologer i større grad er privat og avtalespesialister. Går selv til mannlig psykolog med avtale, kvinne og foretrekker klart det. Opplever at menn er mindre dullete og ikke like redd for å si ting som de er. Anonymkode: 663e4...71e
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Skrevet 14. november 2023 En god psykolog forstår deg godt uavhengig av kjønn. At det er flaut å snakke med kvinner om noe må du legge vekk. De har hørt mye og intet nytt under solen. Arten mann er ikke ukjent. Anonymkode: d8b0d...032
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #6 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg postulerer bare her, men jeg tror det er mindre at folk foretrekker kvinnelige terapeuter og mer fordi kvinner historisk sett har en tendens til å falle inn i omsorgsroller oftere enn menn. Kvinner har også en tendens til å være mer empatiske enn menn, noe som jeg er sikker på gjør at flere kvinner tiltrekkes av psykologi enn menn også. Det er sannsynligvis også en sak for at stigmaet som omgir mental helse for menn er en grunn til at de ikke søker det som et karrierevalg så ofte også. Anonymkode: 8a046...479 Fra gammelt av var leger, psykologer og lærere, mannsyrker. Nå har flere og flere kvinner tatt over. Lønnen er blitt dårligere, og det er ikke lenger statusyrker. Nå kaller vi det omsorgsyrker. Anonymkode: ba327...6a6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Skrevet 14. november 2023 Synes absolutt det burde være flere menn i helsevesenet generelt! Det tror jeg hadde hjulpet mange. Når det er sagt kan en god psykolog hjelpe deg med problemene dine, helt uavhengig av kjønn. Anonymkode: c858f...e8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå