AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #1 Skrevet 14. november 2023 Trenger gode råd. har en samboer som har mye gjeld. Gjelden er gammel og løpende. Når vi ble sammen viste jeg ingenting om den. Etterhvert kom det frem fra kjente at han hadde mye gjeld. Han sier da at det er under nedbetaling. Vi flytter sammen og det viser seg at kun 1 ting blir betalt på og alt annen venter. Jeg sier at jeg kan hjelpe han å ordne opp, men han må gjøre noen små ting. Disse tingene gjør han ikke (han sier han glemmer det), selv ved daglige påminnelser fra meg. Vet ikke lenger hva jeg skal gjøre, jeg kan ikke/orker ikke være hand økonomiske verge og det bekymrer meg at han ikke tar tak i situasjonen sin. Jeg har ikke lagt noe skam på han og kun vist forståelse for at alle kan havne i en økonomisk krise og sagt at det kan fikses men det krever innsats fra han. Vet ikke hva jeg skal si eller gjøre lenger og kjenner at det tærer på mine følelser for han og syntes han blir mindre og mindre attraktiv. Anonymkode: d88f8...b9c
Carrot Skrevet 14. november 2023 #2 Skrevet 14. november 2023 Si fra at dette er en dealbreaker for deg, vær helt ærlig! 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #3 Skrevet 14. november 2023 Ikke hjelp han med penger… Sett hardt mot hardt. Hans oppførsel er ikke forenlig med et samboerskap. Enten så gjør han et forsøk på å rydde, eller så går du. Anonymkode: 9da5e...488 3
Usikker1234 Skrevet 14. november 2023 #4 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ikke hjelp han med penger… Sett hardt mot hardt. Hans oppførsel er ikke forenlig med et samboerskap. Enten så gjør han et forsøk på å rydde, eller så går du. Anonymkode: 9da5e...488 Hjelper han ikke med penger. Men han får bidratt mindre til fellesskapet når namsmann trekker i lønna, så det går jo utover min økonomi. vi har bodd sammen i over 1år, og jeg har vist om alt i ca 9mnd. Mast på han i 3-4mnd om å fikse små ting og det blir fortsatt ikke gjort. Holder på å gi opp. Og føler meg overfladisk når følelsene mine for han blir så påvirket av økonomien hans.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Skrevet 14. november 2023 Usikker1234 skrev (Akkurat nå): Hjelper han ikke med penger. Men han får bidratt mindre til fellesskapet når namsmann trekker i lønna, så det går jo utover min økonomi. vi har bodd sammen i over 1år, og jeg har vist om alt i ca 9mnd. Mast på han i 3-4mnd om å fikse små ting og det blir fortsatt ikke gjort. Holder på å gi opp. Og føler meg overfladisk når følelsene mine for han blir så påvirket av økonomien hans. Oppførselen hans er ikke forenlig med samboerskap. Bli særboere igjen. Du hjelper han med penger fordi du betaler for han. Din økonomi lider av hans atferd. Som sagt: flytt ut. Anonymkode: 9da5e...488 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #6 Skrevet 14. november 2023 20 minutter siden, Usikker1234 said: Mast på han i 3-4mnd om å fikse små ting og det blir fortsatt ikke gjort. Holder på å gi opp. Gi opp. Anonymkode: 93e19...432 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Skrevet 14. november 2023 Gi opp. Enten klarer du ikke å følge ham opp slik han åpenbart trenger og da går det ut over din økonomi (du sponser ham nå, at du ikke gir ham penger i hånden betyr ikke at du ikke gjør det når han ikke betaler sin del). Eller så klarer du det, han gjør som du sier, og du blir mammaen hans. Hvem vil vel ha sex med barnet sitt? Anonymkode: 76c19...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #8 Skrevet 14. november 2023 Tråden stenges snart pga manglende overskrift. Anonymkode: d1552...bd9
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #9 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tråden stenges snart pga manglende overskrift. Anonymkode: d1552...bd9 tråden har en overskrift som er veldig talene for TS sin problemstilling siden hun er usikker på hva hun bør gjøre videre. Anonymkode: bf849...ee5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #10 Skrevet 14. november 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: tråden har en overskrift som er veldig talene for TS sin problemstilling siden hun er usikker på hva hun bør gjøre videre. Anonymkode: bf849...ee5 Kunne slengt på "med økonomien" på slutten, så hadde den vært innafor reglene. Nå er den ikke det. Anonymkode: aeae9...361 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #11 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): han ikke tar tak i situasjonen sin. Jeg har ikke lagt noe skam på han og kun vist forståelse for at alle kan havne i en økonomisk krise og sagt at det kan fikses men det krever innsats fra han. Vet ikke hva jeg skal si eller gjøre lenger og kjenner at det tærer på mine følelser for han og syntes han blir mindre og mindre attraktiv. Anonymkode: d88f8...b9c Siden han ikke tar tak selv, hadde det vært en dealbreaker og avslutta forholdet. Anonymkode: 739e8...b7c 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #12 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trenger gode råd. har en samboer som har mye gjeld. Gjelden er gammel og løpende. Når vi ble sammen viste jeg ingenting om den. Etterhvert kom det frem fra kjente at han hadde mye gjeld. Han sier da at det er under nedbetaling. Vi flytter sammen og det viser seg at kun 1 ting blir betalt på og alt annen venter. Jeg sier at jeg kan hjelpe han å ordne opp, men han må gjøre noen små ting. Disse tingene gjør han ikke (han sier han glemmer det), selv ved daglige påminnelser fra meg. Vet ikke lenger hva jeg skal gjøre, jeg kan ikke/orker ikke være hand økonomiske verge og det bekymrer meg at han ikke tar tak i situasjonen sin. Jeg har ikke lagt noe skam på han og kun vist forståelse for at alle kan havne i en økonomisk krise og sagt at det kan fikses men det krever innsats fra han. Vet ikke hva jeg skal si eller gjøre lenger og kjenner at det tærer på mine følelser for han og syntes han blir mindre og mindre attraktiv. Anonymkode: d88f8...b9c Du må kreve eller rømme før dette også vil ramme deg. Rentene på forbruksgjeld øker vanvittig med tid og kanskje kommer han seg aldri ut av det. Får lønnstrinn, namsmannen på døra og du må betale alle utgifter fordi kreditorer tar pengene hans. Og hvor motivert for jobb blir han om kreditorer tar lønnen hver måned? Anonymkode: 79c7d...b52 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #13 Skrevet 14. november 2023 Har dere barn? Sånn som det er nå, så vil han nok ikke ta tak, fordi de regningene han ikke har penger til betaler du. Jeg ville bodd hver for seg, så ikke du blir gjeldsslave pga hans dumskap. Det kan godt hende at at han ikke ønsker at det skal være sånn, og at han "ikke får det til". Men det er likevel hans ansvar. Og så lenge du ordner opp, så får han ikke nok press til å ordne opp. Anonymkode: ee997...274
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #14 Skrevet 14. november 2023 Jeg tror det er mye skam og redsel hos han. Det at han ikke tar tak i dette ligger nok som en stor byrde som han ikke tør å ta tak i. Det er ikke sikkert han vet beløpet engang... Hvis du er glad i mannen så sier du bestiller du time hos gjeldsrådgiver, og der kan han få tak i en fullstendig oversikt over hva han skylder, og hva som kan gjøres. Han utsetter.... og tviholder fast på dette med deg, og er redd for at det skal ta slutt hvis det viser seg at situasjonen er helt håpløs. Men det er ikke sikkert at det er så ille, eller så kan det faktisk være veldig ille. Det at han svarer "skal gjøre det"...er bare han som kjøper seg tid, og hele tiden utsetter det uugåelige. Been there, done that...og jeg ordnet opp, og er alldeles fri for alt slikt tull. Men jeg fikk også et dytt som jeg trengte fra en ny kjæreste. Han er jeg gift med nå mange år etter. Anonymkode: 455e7...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #15 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kunne slengt på "med økonomien" på slutten, så hadde den vært innafor reglene. Nå er den ikke det. Anonymkode: aeae9...361 men hun er ikke usikker på kun økonomien - du kverulerer, hvis du vil ta på deg moderatorrollen kan du gjøre det uten å være anonym og melde deg som moderator ellers er det for dumt å komme med slike innspill i random tråder som gir mening for alle andre. Anonymkode: bf849...ee5
Usikker1234 Skrevet 14. november 2023 #16 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere barn? Sånn som det er nå, så vil han nok ikke ta tak, fordi de regningene han ikke har penger til betaler du. Jeg ville bodd hver for seg, så ikke du blir gjeldsslave pga hans dumskap. Det kan godt hende at at han ikke ønsker at det skal være sånn, og at han "ikke får det til". Men det er likevel hans ansvar. Og så lenge du ordner opp, så får han ikke nok press til å ordne opp. Anonymkode: ee997...274 Vi har ikke felles barn, men hver våre
Usikker1234 Skrevet 14. november 2023 #17 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg tror det er mye skam og redsel hos han. Det at han ikke tar tak i dette ligger nok som en stor byrde som han ikke tør å ta tak i. Det er ikke sikkert han vet beløpet engang... Hvis du er glad i mannen så sier du bestiller du time hos gjeldsrådgiver, og der kan han få tak i en fullstendig oversikt over hva han skylder, og hva som kan gjøres. Han utsetter.... og tviholder fast på dette med deg, og er redd for at det skal ta slutt hvis det viser seg at situasjonen er helt håpløs. Men det er ikke sikkert at det er så ille, eller så kan det faktisk være veldig ille. Det at han svarer "skal gjøre det"...er bare han som kjøper seg tid, og hele tiden utsetter det uugåelige. Been there, done that...og jeg ordnet opp, og er alldeles fri for alt slikt tull. Men jeg fikk også et dytt som jeg trengte fra en ny kjæreste. Han er jeg gift med nå mange år etter. Anonymkode: 455e7...fd1 Han vet hvor mye det siden jeg fikk fullmakt til å kontakte alle kreditorer som finnes. jeg har sagt at han må bestille seg time hos gjeldsrådgiver fordi jeg ikke fikk til å lage avtale med kreditorene. Men ingenting skjer. Jeg har sagt at han kan søke om gjeldssanering, da må han printe ut 3ark, resten har jeg fikset. Men fortsatt ingenting. jeg har selv vært ærlig om at jeg har hatt samme problem, og pratet om at jeg følte på som kanskje han føler på ++, men igjen så virker det ikke som det betyr noe, eller at han tar det til seg.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #18 Skrevet 14. november 2023 Dette hadde jeg ikke orket i lengden. Han var uærlig da dere flyttet sammen, nå vet du om saken og fremdeles blir det ikke ryddet. Anonymkode: de082...2cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå