Gå til innhold

Syv slag småkaker - smaker de egentlig så forskjellig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en grunndeig de har jobbet seg ut fra, med veldig lite smaksforskjell, egentlig? 
Jeg vurderer nemlig å kjøpe en slik boks, men må høre litt med folk som kan noe om dette. :) 
56c389b8-1989-4e90-8a0f-382609fcbd13.jpg

• Liker 1
Skrevet

ja de smaker ulikt. for en vakker boks. Jeg ville kjøpt den.. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar og ja den er skikkelig nostalgisøt. :)  Da skal jeg lytte til erfarne kakesmakere og kjøpe den snart. 

Skrevet
Hoppetaujenta skrev (4 minutter siden):

Takk for svar og ja den er skikkelig nostalgisøt. :)  Da skal jeg lytte til erfarne kakesmakere og kjøpe den snart. 

jeg spiser ikke julekaker så erfaren kakesmaker passer ikke til meg, men jeg baker de :P og oppskriften på de sortene på boksen er ulik selv om alle starter med egg, smør, sukker og mel liksom.. 

• Nyttig 1
Skrevet

Huff, kjære vene, bak kaker sjøl. Smaker så mye bedre og med en grunndeig så gjør du det på en kveldsstund. 

Anonymkode: 71883...75c

Skrevet

Synes de norske julekakene ofte er tørre og jævlige og smaker likt. Kjøper ikke sånt. Lager risboller, krumkaker, havreflan og vepseebol selv.

Anonymkode: f7960...d5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Huff, kjære vene, bak kaker sjøl. Smaker så mye bedre og med en grunndeig så gjør du det på en kveldsstund. 

dette er jo helt feil, for det finnes ikke en "grunndeig" da det er ulik mengde sukker og egg osv i alle de ulike variantene. Ikke rart mange påstår de baker syv sorter på en kveld om de egentlig baker en men legger på litt sukker på toppen eller former de ulikt. 

Anonymkode: f3cb3...9cd

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Synes de norske julekakene ofte er tørre og jævlige og smaker likt. Kjøper ikke sånt. Lager risboller, krumkaker, havreflan og vepseebol selv.

alle disse er jo "tradisjonsjulekaker" :P

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

dette er jo helt feil, for det finnes ikke en "grunndeig" da det er ulik mengde sukker og egg osv i alle de ulike variantene. Ikke rart mange påstår de baker syv sorter på en kveld om de egentlig baker en men legger på litt sukker på toppen eller former de ulikt. 

Det er ikke feil da. Man har en grunndeig og tilsetter ymse ting og lager ymse former for å få forskjellige kaker. Se linken jeg la ut, det er den jeg bruker. Fungerer så fint at. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

alle disse er jo "tradisjonsjulekaker" :P

Ja, jeg mente de man kjøper på butikken som i den boksen som ts viste. De smaker omtrent likt og er tørre. Sandkaker osv. Nei, smaken er nok som baken ja

Skrevet

Nå ble jeg veldig i tvil her. :klo:  De blir muligens laget av samme deigen, formet ulikt, men smaker muligens helt likt alle sammen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Huff, kjære vene, kjøp en boks for å få litt variasjon. Det er gjort på 5 minutter!

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke feil da. Man har en grunndeig og tilsetter ymse ting og lager ymse former for å få forskjellige kaker. Se linken jeg la ut, det er den jeg bruker. Fungerer så fint at. 

Fyttigrisen for noen kjedelig kaker. 

Nei, skal jeg først bake, så gjør jeg det ordentlig og så får det ta den tiden det tar. Men å lage 7 sorter av en grunndeig hadde jeg aldri giddet å bruke tid på. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes mange er ganske like. Baker selv slike med kanelsukker oppå og vaniljekranser. Ut over det synes jeg ikke det er noen ekstra i å ha 5 til like kaker 😬

Lager hellere noen av følgende: makroner med ostekrem rullet i knuste polkagriser, Sarah Bernard, noen type av konfektkake med sjokolade oppi, cookies, vurderer gule bomber i år. Lager ikke alle, men litt etter hva jeg har tid til. 

Hvert år lager jeg marsipankonfekt, kokosboller, kokosmakroner og ikke minst: brendte mandler (husk litt salt oppi!). 

Liner variasjon. Har en svigermor som baker masse like kaker og det spises omtrent ingenting av det.

Anonymkode: b4c9c...7de

Skrevet

Mange er veldig like, ja. Men det spørs jo hvilke du lager. Lager du 7 slag som på den boksen så er de jo ganske like. Er dine sju slag for eksempel kakemenn, pepperkaker, ristopper, krumkaker, delfiakake, sarah bernhard og fløtekarameller, så er de ganske varierte.

Anonymkode: 9870f...4db

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo ikke julekaker? Det er bare mørdeigskjeks med variasjoner. Ingen av disse småkakene ville gitt meg julestemning - det er jo som å bake Danish Butter Cookies fra butikken.

Anonymkode: cfa65...8de

• Liker 3
Skrevet
Brunhilde skrev (1 time siden):

Huff, kjære vene, kjøp en boks for å få litt variasjon. Det er gjort på 5 minutter!

Fyttigrisen for noen kjedelig kaker. 

Nei, skal jeg først bake, så gjør jeg det ordentlig og så får det ta den tiden det tar. Men å lage 7 sorter av en grunndeig hadde jeg aldri giddet å bruke tid på. 

Prøve da, før du uttaler deg. Jeg får helt forskjellige kaker av en grunndeig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er jo ikke julekaker? Det er bare mørdeigskjeks med variasjoner. Ingen av disse småkakene ville gitt meg julestemning - det er jo som å bake Danish Butter Cookies fra butikken.

Da har du bare andre tradisjoner enn meg, for dette er julekaker for meg. 

Skrevet
Hoppetaujenta skrev (2 timer siden):

Er det en grunndeig de har jobbet seg ut fra, med veldig lite smaksforskjell, egentlig? 
Jeg vurderer nemlig å kjøpe en slik boks, men må høre litt med folk som kan noe om dette. :) 

Første steg for å finne ut hva kakene inneholder er vel å lese innholdsdeklarasjonen? 

Fant med en gang da jeg googlet: https://oda.com/no/products/63600-berthas-syv-slag-julekaker/

De er garantert mer varierte enn de "syv slagene" fra den foreslåtte mørdeigen fra Matprat i hvert fall. Men det er jo ultraprosessert mat med masse industrielle tilsetningsstoffer selvsagt.

• Liker 1
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (2 timer siden):

De kakene du har på boksen er krumkaker, serinakaker, sirupsnipper, vaniljekranser, brune pinner, berlinerkrans og den siste er jeg usikker på :Pså jeg googlet.. den siste er karamellkaker:
Syv Slag Julekaker - Oda

De har ganske ulik oppskrift om man sjekker selv om alle inneholder som en annen sa både egg, sukker, hvetemel osv.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...