Gå til innhold

Lærervikariat, uten sommerferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lærervikariat jeg søker på varer ut 30.06. Så må jeg søke ny jobb fra 1.08. Men hvis jeg fortsatt bare får vikariater som varer til 30.06, hva skal jeg leve av i juli? Trodde lærervikariat skulle vare til 31.07?

Anonymkode: 8c2f4...d8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Lærervikariat jeg søker på varer ut 30.06. Så må jeg søke ny jobb fra 1.08. Men hvis jeg fortsatt bare får vikariater som varer til 30.06, hva skal jeg leve av i juli? Trodde lærervikariat skulle vare til 31.07?

Skal du ikke ha ferie da? Man får feriepenger for ferien, ikke lønn.

Anonymkode: 87605...b31

• Liker 1
Skrevet (endret)

Undervisning stopper vel rundt 20.06 og begynner opp igjen rundt 14.08. Du får feriepenger for 5 uker i juli/august. Høres ut som en ganske grei løsning, iogmed at du får lønn nesten 2 uker etter undervisningsstopp og lønna starter igjen to uker før skolestart

Hadde kontrakten din stoppet 20.06 og startet 12.08 hadde det vært litt mer dust kontrakt

Endret av newman01
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Undervisning stopper vel rundt 20.06 og begynner opp igjen rundt 14.08. Du får feriepenger for 5 uker i juli/august. Høres ut som en ganske grei løsning, iogmed at du får lønn nesten 2 uker etter undervisningsstopp og lønna starter igjen to uker før skolestart

Hadde kontrakten din stoppet 20.06 og startet 12.08 hadde det vært litt mer dust kontrakt

Men jeg får vel ikke feriepenger for 5 uker om jeg ikke er ansatt et sted eller? Da er det vel evt opptjente feriepenger fra året før?

Skrevet

Har du vært ansatt siden 1/8 i år? Det er noen spesielle regler der, sjekk med Utdanningsforbundet (hvis du er medlem) Husker at da jeg som nyutdanna lærer fikk jobb om høsten, fikk full lønn (feriepenger) i juli året etter.

Anonymkode: 89229...ac2

Skrevet

Er ikke ansatt enda, men i prosess for en stilling med start nå i desember og it skoleåret. I annonsen står det fra til 30.06. Stusser fordi jeg trodde vikariater skulle vare til 31.07.

fra norsk lektorlag:

Som ansatt i halvårs- eller helårsvikariat i skolen skal du alltid være ansatt for hele skolehalvåret eller skoleåret. Det betyr ansettelse fra 1.8 til 31.12, og fra 1.1 til 31.07.

Dette sikrer at også midlertidig ansatte får del av undervisningsfrie perioder og ferier. I tillegg sikrer det at eventuelle påfølgende midlertidig ansettelser blir sammenhengende. Det har betydning for retten til fast stilling etter treårsregelen.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg får vel ikke feriepenger for 5 uker om jeg ikke er ansatt et sted eller? Da er det vel evt opptjente feriepenger fra året før?

Du får feriepenger fra et sted selv om du får sparken skal jeg si deg. 

Feriepenger er noe du opparbeider deg basert på fjorårets arbeidsinnsats. Normalt 12% av fjorårets feriepengegrunnlag.

Lærere har en særordning i fagforeningsavtalen, hvor man som nyutdannet og nyansatt lærer som ikke har full feriepengeopptjening får enten full lønn i juli, eller feriepenger. Om feriepengeutbetalingen er lavere enn en månedslønn får man vanlig lønn.

Veit ikke om dette gjelder folk i vikariater, det får du kanskje spørre fagforeningen din om

Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Du får feriepenger fra et sted selv om du får sparken skal jeg si deg. 

Feriepenger er noe du opparbeider deg basert på fjorårets arbeidsinnsats. Normalt 12% av fjorårets feriepengegrunnlag.

Lærere har en særordning i fagforeningsavtalen, hvor man som nyutdannet og nyansatt lærer som ikke har full feriepengeopptjening får enten full lønn i juli, eller feriepenger. Om feriepengeutbetalingen er lavere enn en månedslønn får man vanlig lønn.

Veit ikke om dette gjelder folk i vikariater, det får du kanskje spørre fagforeningen din om

Ja det er nettopp det. Jeg som ikke har arbeidet i 2023 vil da verken få feriepenger tjent opp fra året før eller lønn ettersom vikariatet bare varer til 30.06. 

skjønner at man ikke har rett på ferie om man ikke har jobbet året før, men er jo heller ikke mulig å velge å «ikke» ta ferie som lærer. Kan jo ikke jobbe som lærer i juli. Så da blir det fort å finne en sommerjobb. Er mest dumt for ansiennitetsberegnet og krav på eventuell fast ansettelse at jeg ikke får jobbet sammenhengene…

ts

Skrevet

Du må finne deg en sommerjobb. 

Neste år får du feriepenger fra årets arbeidsgiver.

Anonymkode: fd80e...968

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja det er nettopp det. Jeg som ikke har arbeidet i 2023 vil da verken få feriepenger tjent opp fra året før eller lønn ettersom vikariatet bare varer til 30.06. 

skjønner at man ikke har rett på ferie om man ikke har jobbet året før, men er jo heller ikke mulig å velge å «ikke» ta ferie som lærer. Kan jo ikke jobbe som lærer i juli. Så da blir det fort å finne en sommerjobb. Er mest dumt for ansiennitetsberegnet og krav på eventuell fast ansettelse at jeg ikke får jobbet sammenhengene…

ts

Jeg hadde en del slike vikariater i starten, er ganske slitsomt. Måtte også ha sommerjobb, problemet med sommerjobb var jo gjerne at lønnen ikke kom før i august, da fikk jeg også lønn fra neste lærer jobben. 

Anonymkode: eaa51...19d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde en del slike vikariater i starten, er ganske slitsomt. Måtte også ha sommerjobb, problemet med sommerjobb var jo gjerne at lønnen ikke kom før i august, da fikk jeg også lønn fra neste lærer jobben. 

En del slike vikariater? Det er jo kun det første året at dette er et problem, siden man da som lærer gjerne kun har jobbet halve året før. Neste sommer har man jo jobbet hele året før, slik at man har full feriepengeropptjening.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er sikkert i Bergen kommune? Ikke la de utnytte deg. Vikariat skal vare ut juli. Snakk med fagforeningen din!

Anonymkode: b48c9...d67

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De utnytter deg og det er skikkelig dårlig gjort. Kommunen skal liksom spare penger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dette er sikkert i Bergen kommune? Ikke la de utnytte deg. Vikariat skal vare ut juli. Snakk med fagforeningen din!

Kristiansand…

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kristiansand…

Fagforening.

Anonymkode: 581ee...38b

Skrevet

I vår kommune skal du ansettes tom 31.07 dersom du har et vikariat som lærer på 6 måneder eller mer. Litt usikker på om dette er lovfestet noen sted? Sjekk med fagforening. 

Anonymkode: 85871...f79

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En del slike vikariater? Det er jo kun det første året at dette er et problem, siden man da som lærer gjerne kun har jobbet halve året før. Neste sommer har man jo jobbet hele året før, slik at man har full feriepengeropptjening.

Ja, de første tre somrene var det litt styrete. Jeg fikk ikke fulle stillinger, ikke stillinger over et helt skoleår. Ene året jobbet jeg på to skoler for å fylle en stilling mest mulig. 

Med stillingen delvis basert på å være timevikar, så får man ingen timer når det er høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og andre fridager. 

Så var vrient økonomisk rundt alle ferier i starten

Skrevet

Da er det endelig godt at regjeringen, med AP i spissen, har sagt at midlertidig ansettelser og småprosent-stillinger ikke skal forekomme i det offentlige da. Full stilling er hovedregelen. 

Absurd nok er at det er kun det offentlige som får lov til å holde på slik. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 21.42):

I vår kommune skal du ansettes tom 31.07 dersom du har et vikariat som lærer på 6 måneder eller mer. Litt usikker på om dette er lovfestet noen sted? Sjekk med fagforening. 

Anonymkode: 85871...f79

Jo, det er lovfestet, siden vikariatet da per definisjon går ut skoleåret, dvs 31.07. Absolutt fagforeningsmat ts!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...