AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #1 Skrevet 14. november 2023 Noen her som har erfaring med spiseforstyrrelser? Jeg er ei jente som sliter veldig ned selvbilde og spesielt vekt. Noen dager spiser jeg litt, andre dager ingenting. Føler ekstremt skam når jeg spiser. Det har ikke blitt SÅ ille enda, men jeg er redd for at det blir det. Hva kan jeg gjøre for å unngå det her? Hvordan kan jeg endre tankesettet mitt? takk for svar Anonymkode: 875b4...ec0
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #2 Skrevet 14. november 2023 Ta kontakt med fastlegen din og snakk om hvordan du har det. Anonymkode: a6b27...a4e
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #3 Skrevet 14. november 2023 Søk hjelp! I din situasjon er du ikke i stand til selv å vurdere hvor langt det er godt eller hvor syk du er. Ja, jeg har erfaring. 40 år med spiseforstyrrelser. Unner ingen det livet og håper at dagens behandling gjør deg frisk og sunn. Lykke til. Anonymkode: 06daa...2dd
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #4 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Noen her som har erfaring med spiseforstyrrelser? Jeg er ei jente som sliter veldig ned selvbilde og spesielt vekt. Noen dager spiser jeg litt, andre dager ingenting. Føler ekstremt skam når jeg spiser. Det har ikke blitt SÅ ille enda, men jeg er redd for at det blir det. Hva kan jeg gjøre for å unngå det her? Hvordan kan jeg endre tankesettet mitt? takk for svar Anonymkode: 875b4...ec0 Jeg tenker at det ikke er spisingen som er hovedproblemet ditt . Men synet på deg selv. Spiseproblemer kommer som en følge av hva du føler inni deg. Men du må jo jobbe litt med begge deler. Kartlegge deg selv, på hva du føler, hvorfor du føler og når du føler kjipe ting om deg selv. Kan hjelpe deg ut av et negativt selvbilde. Her bør du jo få litt hjelp. Og dps er full. Men du kan begynne hos kommunepsykolog. Også henviser de deg videre, om de mener du trenger det. Du er i det minste åpen for deg selv om at du har et problem. Og det er en bedre start på et bedre liv, enn du aner. Å føle skam rundt det å spise, er jo en litt irrasjonell tanke. Så her kan du jobbe kognitivt med deg selv Anonymkode: fe05b...82a
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å føle skam rundt det å spise, er jo en litt irrasjonell tanke. Så her kan du jobbe kognitivt med deg selv Det er dessverre ikke så enkelt. Dette er en sykdom som man sjeldent klarer å finne ut av selv. Nettopp fordi bildet av en selv og ens situasjon ikke stemmer med virkeligheten. TS må søke hjelp og tråden bør stenges. Anonymkode: 06daa...2dd 1
c_buk Skrevet 14. november 2023 #6 Skrevet 14. november 2023 Fint at du spør om tips her, men oppsøk for all del helsehjelp/fastlege.
Matas Skrevet 14. november 2023 #7 Skrevet 14. november 2023 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. Med vennlig hilsen, Matas, moderator. 2 1
Fremhevede innlegg