AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #1 Skrevet 14. november 2023 Hei. jeg er en dame på 33 år som har slitt med angst, emetofobi osv i lang tid. For to uker siden fikk vi omgangsyke i hus (jeg ble ikke smittet), men det sendte meg inn i en voldsom angstspiral og jeg har ikke spist et ordentlig måltid på nesten to uker. Jeg tør ikke spise, rett og slett. Jeg er i tillegg redd for kroppen min (altså vondter, måtte på do osv). Jeg er ikke hypokondor, for jeg kjenner ikke symptomer og blir redd for ting som kreft, als osv. Jeg vil i utgangspunktet ikke ha en kropp, og vil egentlig bare eksistere i hjernen. Vil slippe å forholde meg til kroppen. En slags "spalting", kan det kanskje kalles som? (Vanskelig å forklare..) Uansett. Nå er det snart to uker siden jeg har spist et ordentlig måltid, jeg småspiser litt kjeks og drikker juice (nok til å holde meg gående, men begynner bli ganske redusert naturligvis) blant annet. Har gått ned en del i vekt, men legen er ikke bekymret siden jeg fremdeles er i normalvektigspekteret. Søndag spiste jeg to kakestykker som jeg angrer veldig på, for jeg ble kjempedårlig og fikk panikkangst etterpå. I går spiste jeg litt lefse med sukker på. I dag våknet jeg og måtte på do, hadde helt gul og diareete avføring. Jeg er selvfølgelig nå redd for smitte av omgangsyken, men forstår egentlig at dette ikke er det, men rett og slett mangelfull opptak av næringstoffer. Er det de kakestykkene jeg spiste søndag som kom ut i dag tidlig? Sammen med lefsen? Problemet er at jeg er så redd, så nå tør jeg ikke spise igjen… Og når jeg ikke spiser, blir jeg dårlig i magen tydeligvis. Og når jeg blir dårlig i magen, blir jeg så redd at jeg ikke tør spise… Hvordan skal jeg komme meg ut av denne spiralen? Er det noen andre som kjenner seg igjen? Jeg føler meg så alene og skamfull for dette Ps: jeg får oppfølging av lege en gang i uken, er henvist til dps og psykomotorisk fysio. Går til psykolog privat (enn så lenge). Anonymkode: fca1b...028
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #2 Skrevet 14. november 2023 ikke lett dette for deg nei. Men et råd jeg har til deg er å spise faktisk mat med fiber som gjør at tarmen får det den trenger for stabil avføring. så spis heller det så unngår du avføring. søk på fibermat på google Anonymkode: 2a09c...ea2
Capazitet Skrevet 14. november 2023 #3 Skrevet 14. november 2023 Tror du trenger en time til lege og fortelle om spiseskrekken og angsten din, så kan han ta det videre i forhold til både psyken og ernæring. Dette kommer til å ordne seg. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #4 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ikke lett dette for deg nei. Men et råd jeg har til deg er å spise faktisk mat med fiber som gjør at tarmen får det den trenger for stabil avføring. så spis heller det så unngår du avføring. søk på fibermat på google Anonymkode: 2a09c...ea2 Takk. Jeg vet, problemet er bare at jeg klarer ikke spise noe særlig, det er ingenting som frister all mat vokser i munnen. Skal se om jeg finner noe med fiber jeg får i meg… Det er så vanskelig å ha det sånn, og nå som jeg hadde dårlig mage føler jeg at jeg rykker tilbake til start, på et vis. Angsten jeg har jobbet med å senke kommer fullt tilbake. Å spise mat jeg må tygge mye for eksempel er problematisk. Men skal prøve… Anonymkode: fca1b...028
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Skrevet 14. november 2023 Capazitet skrev (Akkurat nå): Tror du trenger en time til lege og fortelle om spiseskrekken og angsten din, så kan han ta det videre i forhold til både psyken og ernæring. Dette kommer til å ordne seg. Legen er som sagt klar over dette og jeg har fått henvisning, men man får dessverre ikke hjelp til på dagen. Problemet nå er at jeg ikke får i meg (nok/bra) næring. Anonymkode: fca1b...028
Capazitet Skrevet 14. november 2023 #6 Skrevet 14. november 2023 Hvis du blir veldig redusert er legevakten et alternativ.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Skrevet 14. november 2023 Lag deg en god gulrotsuppe med ingefær og appelsin, bruk kraft/fond for næring, hiv oppi en søtpotet. Bruk stavmikser. Lite tygging, mye næring Anonymkode: c75bd...4f9
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #8 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lag deg en god gulrotsuppe med ingefær og appelsin, bruk kraft/fond for næring, hiv oppi en søtpotet. Bruk stavmikser. Lite tygging, mye næring Anonymkode: c75bd...4f9 Takk for tipset, men jeg blir så veldig redd så jeg tør ikke spise. Å lage gulrotsuppe og sette seg ned for å spise er en veldig høy terskel. Jeg spiser mye gulrotsuppe til vanlig, så det er ikke det at jeg ikke liker det. Det er det at jeg ikke tør spise noe. Anonymkode: fca1b...028
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #9 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tipset, men jeg blir så veldig redd så jeg tør ikke spise. Å lage gulrotsuppe og sette seg ned for å spise er en veldig høy terskel. Jeg spiser mye gulrotsuppe til vanlig, så det er ikke det at jeg ikke liker det. Det er det at jeg ikke tør spise noe. Anonymkode: fca1b...028 Kan du lage deg en smoothie og hive oppi et egg og litt havregryn? Det blir jo mer for drikke å regne. Anonymkode: 7726e...a87
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #10 Skrevet 14. november 2023 Jeg prøvde meg på en brødskive med majones, agurk og salami. Får angst bare av å se på den… og så er jeg redd for å bli dårlig igjen, selv om keg tross alt VET at den løse avføringen i dag tidlig er pga feilernæring, ikke pga sykdom. Jeg blir bare så redd, og det er enklere å la være å spise men skjønner jo at dette ikke er riktig vei å gå i lengden… Dette er så vanskelig og jeg føler meg så alene og skamfull. Men jeg prøver… Anonymkode: fca1b...028
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #11 Skrevet 14. november 2023 Hei ts! Jeg kjenner meg så altfor godt igjen i det du skriver. Har fryktelig sterk emetofobi selv og har vært igjennom flere runder som du er igjennom nå. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver om å spalte hode og kropp. Jeg liker virkelig ikke p ga kroppslige funksjoner!! Har funnet ut at dette er min oppskrift for å komme på beina igjen: 1. Bli sykemeldt - helst et par uker så du har rom til å være redd. Du kan legge inn tid til å bli redd etter måltid uten å ha noe du må prestere på. 2. Spis tørr mat og små måltider. Jeg pleier å kjøpe sånne osterundstykker de har på butikken eller tørre hveteboller og spise det uten noe på. 3. Får du lyst på noe som helst? Spis det! Om det er godteri eller potetgull eller hva, spis det. 4. Gjør noe du liker. Se på favorittserier, spill dataspill, hekle, strikke, male, tegne eller lese. Hva som helst som tar fokuset ditt vekk fra hva kroppen driver med. 5. Jeg har alltid imodium og kvalmestillende liggende. Kan gjerne ta det frem om ha det ved siden av meg. Tar det sjelden, men det er trygghet å vite at jeg har det tilgjengelig. Håper du kommer over kneika snart! I mellomtiden er det lov å være mest mulig i hodet og håpe kroppen oppfører seg pent! Anonymkode: 8edeb...4cb
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #12 Skrevet 14. november 2023 Hei ts, vil bare si du ikke er alene med emotofobi. Jeg er i en "god" periode nå. Så går greit for meg å spise. Men hadde noen dager etter melding fra bhg om "nå går det omgangssyke på huset" at jeg slet med å få i meg mat. Det var kun pga en tekst. De som ikke har denne fobien klarer ikke helt å skjønne det opplever jeg. Det er mer forståelse for flyskrekk, tannlegeskrekk og sprøyteskrekk. Personlig synes jeg min fobi er værre. En sprøyte tar du der og da, stikk, ferdig. Emotofobi er "hele tiden" og hvertfall i sesong for min del. Anonymkode: 6e542...9ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå