AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #1 Del Skrevet 13. november 2023 Først, er kleptomani en egen diagnose eller er det et symptom på noe annet. Feks en slags personlighetsforstyrrelse? Og på hvilken måte behandles kleptomani. Hvilken type terapi, evt medisiner blir egentlig brukt? Blir man som regel frisk om man får hjelp eller er det noen som aldri blir kvitt det? Leste nylig et sted at det var stor økning i nasking i matbutikker og i mens det før kanskje var mest ungdom og snakk om småting som sjokolader og andre små dyre ting, så nasker flere godt voksne nå og det er alt fra melk og brød til store kjøttpakker. De vår skam,øse inn i butikken og bare putter det i jakken eller bagen. I noen av tilfellene er det var kanskje snakk om en diagnose inni bildet, men antagelig ikke de fleste. Det er jo en kjent sak at folk ofte er noen store egoister og kun tenker på seg selv. Syns det er skremmende at folk gir såpass faen og har så dårlig moral. At vanlige tilsynelatende oppegående folk kan oppføre seg så tarvelig. For å ikke snakke om politiet som henlegger de fleste sakene. Rene Kardemommeby. Men nå vaser jeg meg vekk. For det jeg egentlig lurte på var hvordan man kurerer kleptomani og om det i det hele tatt er mulig. Det må jo være et av de største tabu sykdommene som finnes så de fleste forteller det vel ikke til behandleren sin en gang. Med mindre det får så alvorlige konsekvenser at det fører til store livskriser. Anonymkode: f6bfe...011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #2 Del Skrevet 14. november 2023 Kleptomani er ikke det samme som å stjele mat fordi man er fattig. kleptomani er en psykisk lidelse som bærer preg av tvangshandlinger, som at man ikke klarer la være. Noen stjeler for spenning, det er ikke nødvendigvis kleptomani. Noen stjeler fordi de ikke har råd til å betale, det er heller ikke kleptomani. Kleptomani er en lidelse og en byrde for den som lider av det. Kleptomani behandles med kognitiv atferdsterapi. Kleptomani kan komme sammen med andre psykiske lidelser, men ikke nødvendigvis. kleptomani er en sykdom, og handler ikke om manglende impulskontroll på et friskt nivå. Man kan ikke "skjerpe" seg ut av sykdommen, på samme måte man ikke kan skjerpe seg ut av angst eller shizofreni. Anonymkode: b8744...032 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #3 Del Skrevet 14. november 2023 (endret) Jeg hadde ikke sammenlignet det med angst eller schizofreni da det er mye mer alvorligere psykiske sykdommer. Det er vel i samme grad lidelse som det at jeg spiser potetgull selv om jeg er feit, eller folk som satser huset i spill selv om de vet at da må kone og barn ut om de taper. Men er det umulig å si nei? Klarer man ikke sette på bremsen og tenke over konsekvensene? Det tror jeg ikke, man klarer om man vil. Når jeg kjøper potetgull er det fordi jeg gir faen, jeg er litt deppa og trenger en belønning. Men jeg kan la være. Anonymkode: 03f40...30f Ryddet for avsporing. Perelandra, mod. Endret 14. november 2023 av Perelandra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #4 Del Skrevet 14. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde ikke sammenlignet det med angst eller schizofreni da det er mye mer alvorligere psykiske sykdommer. Det er vel i samme grad lidelse som det at jeg spiser potetgull selv om jeg er feit, eller folk som satser huset i spill selv om de vet at da må kone og barn ut om de taper. Men er det umulig å si nei? Klarer man ikke sette på bremsen og tenke over konsekvensene? Det tror jeg ikke, man klarer om man vil. Når jeg kjøper potetgull er det fordi jeg gir faen, jeg er litt deppa og trenger en belønning. Men jeg kan la være. Anonymkode: 03f40...30f Ryddet for avsporing. Perelandra, mod. Spiseforstyrrelser er en av de mest alvorlige og dødelige psykiske lidelsene vi har. Spilleavhengighet er også veldig alvorlig. Anonymkode: d6c54...877 Endret 14. november 2023 av Perelandra 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Del Skrevet 14. november 2023 Skal jeg snakke av egen erfaring så hadde jeg en mindre periode i 12-13 års alder hvor jeg nasket litt i butikker. Det var veldig små ting og kanskje maks 5 ganger. Og så hadde jeg en periode i begynnelsen av 20-årene hvor jeg slet med endel psykiske problem blandet med alkoholproblem. Og da begynte jeg å stjele større og dyrere ting igjen i butikker. Inntil jeg ble tatt, ble anmeldt, og fikk en bot. Siden da har jeg aldri mer stjelt. Det er 20 år siden. Er jeg da en kleptoman med en psykisk diagnose? Anonymkode: bfbb0...ddb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #6 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal jeg snakke av egen erfaring så hadde jeg en mindre periode i 12-13 års alder hvor jeg nasket litt i butikker. Det var veldig små ting og kanskje maks 5 ganger. Og så hadde jeg en periode i begynnelsen av 20-årene hvor jeg slet med endel psykiske problem blandet med alkoholproblem. Og da begynte jeg å stjele større og dyrere ting igjen i butikker. Inntil jeg ble tatt, ble anmeldt, og fikk en bot. Siden da har jeg aldri mer stjelt. Det er 20 år siden. Er jeg da en kleptoman med en psykisk diagnose? Anonymkode: bfbb0...ddb Det må du får utredning av hos spesialisthelsetjenesten, ikke på Kvinneguiden. Anonymkode: b8744...032 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Del Skrevet 14. november 2023 Skjønner godt at du spør. Min erfaring er at dette med kleptomani er komplisert og usikkert. Her er hva Wikipedia skriver: According to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders fourth edition (DSM IV-TR), a frequent and widely used guide for the diagnosis of mental disorders, the following symptoms and characteristics are the diagnostic criteria for kleptomania: repeated inability to defend against urges to steal things that are not essential for private use or for their economic value; escalating sense of pressure immediately prior to performing the theft; satisfaction, fulfillment or relief at the point of performing the theft; the theft is not executed to convey antagonism or revenge, and is not in reaction to a delusion or a fantasy; and the thieving is not better accounted for by behavior disorder, a manic episode, or antisocial personality disorder. https://en.wikipedia.org/wiki/Kleptomania#Diagnosis Det står også: Skeptics have decried kleptomania as an invalid psychiatric concept exploited in legal defenses of wealthy female shoplifters. During the twentieth century, kleptomania was strongly linked with the increased prevalence of department stores, and "department store kleptomaniacs" were a widely held social stereotype that had political implications.[24] Anonymkode: 95451...57b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 14. november 2023 #8 Del Skrevet 14. november 2023 Tråden er ryddet for beskrivelse av selvskadingsmetoder. Vi anbefaler dere som sliter med dette å ta kontakt med Mental helse på 116 123 eller benytte nettsiden deres Sidetmedord.no. Tråden er også ryddet for avsporinger. Diskusjon om Bjørnar Moxnes tas i tråd under Aktuelle saker og politikk. Mvh Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 14. november 2023 #9 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde ikke sammenlignet det med angst eller schizofreni da det er mye mer alvorligere psykiske sykdommer. Det er vel i samme grad lidelse som det at jeg spiser potetgull selv om jeg er feit, eller folk som satser huset i spill selv om de vet at da må kone og barn ut om de taper. Men er det umulig å si nei? Klarer man ikke sette på bremsen og tenke over konsekvensene? Det tror jeg ikke, man klarer om man vil. Når jeg kjøper potetgull er det fordi jeg gir faen, jeg er litt deppa og trenger en belønning. Men jeg kan la være. Anonymkode: 03f40...30f Ryddet for avsporing. Perelandra, mod. Synes din beskrivelse og rangering av lidelsene er underlig. Om du spiser potetgull fordi du er deppa så er ikke det en sykdom, spiseforstyrrelser kan være en dødelig sykdom derimot. Angst kan være veldig alvorlig eller mindre alvorlig, kleptomani og spilleavhengighet er en sykdom på lik linje som angst vill jeg si. Schizofreni er en veldig alvorlig sykdom. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #10 Del Skrevet 14. november 2023 Jeg synes det er litt rart at de ikke vet mer om bakgrunnen til kleptomani. "Selve årsaken til kleptomani er ikke helt forstått. Noen teorier foreslår at underliggende forandringer i hjernen kan være årsaken til kleptomani, men her må det mer forskning til. Kleptomani kan kanskje være forbundet med ubalanse vedrørende noen av hjernens signalstoffer og hjernens belønningssystem. Noen teorier legger mer vekt på dårlige oppvekstforhold som barn. Det som er sikkert er at kleptomani er en psykisk lidelse, og den hører til blant de impulsive lidelsene." Anonymkode: 64fda...9d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #11 Del Skrevet 14. november 2023 Det skilles vel mellom faktisk kleptomani og mer kleptomane tendenser, sistnevnte kan også bære preg av tvang, selvskading eller risikosøkende adferd men henger da sammen med andre utfordringer som for eksempel angstlidelse, personlighetsforstyrrelse, ADHD med flere. Stjeling, ulike varianter av spiseproblematikk, rusmisbruk og spilling kan være sykdom i seg selv eller symptom på sykdom. Anonymkode: f48f9...2cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 14. november 2023 #12 Del Skrevet 14. november 2023 Ryddet for kommentar til moderering. Har du spørsmål eller kommentarer til moderering, tas det på Private forumhenvendelser. Mvh Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #13 Del Skrevet 14. november 2023 Vi skal iallfall skille på de som lider av kleptomani og de som stjeler fordi maten er blitt dyr. Grunnen for at flere stjeler nå er jo fordi man blir fattigere og maten blir dyrere. Anonymkode: 3b85a...9cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå