Gå til innhold

La kjæresten flytte inn så han kan hjelpe sin ex??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Føler jeg er satt i et litt vanskelig dilemma her…

Har vært sammen med en mann i 3,5 år nå, vi drømmer om å bo sammen men vil vente til barna hans er ferdig på skolen. (Yngste 1. kl på vgs nå). Det er flere grunner til at vi vil vente, men delvis fordi vi på sikt vil bo mer der jeg bor (sentralt) enn der han bor (familievennlig og i nærheten av skole) og fordi jeg ikke vet om jeg hadde taklet å bo med barna. En ting er når de er «store» og det er midlertidig, men ikke i den alderen de er nå. Har et godt forhold til barna altså. 

Han har hatt et ganske anstrengt forhold til exen, bruddet var stygt og de har hatt endel kamper. (De var skilt lenge før vi møttes.). Siste årene har forholdet vært ok. Hun skal nå gå fra sin nye mann, og det er ganske mye drama/trusler inne i bildet. De må også selge en leilighet i et vanskelig marked, mulig med tap. Og hun har ganske lav inntekt og ikke så mye EK, så usikkert hvor mye lån hun kan få nå. Det er nå lansert en «ide» det kjæresten min flytter inn til meg, og exen hans flytter inn i hans leilighet med barna…. Hun vil ikke ha mulighet til å betale noe leie før den hun bor i er solgt (som kan ta tid) og da vil heller ikke kjæresten min ha mulighet til å betale meg… Exen hans pusher veldig på ideen, hun vil/må ut så for som mulig. Barna nekter å bo der mer, så er bare hos far. Kjæresten min er enig i at det ikke er noe drømmescenario at exen hans flytter tilbake inn i det som var deres felles hjem, men som nå er hans. 
Samtidig argumentert han med at vi har jo en drøm om å flytte sammen, og det vil skape veldig stabilitet for barna. Barna liker ideen, exen liker ideen og kjæresten liker ideen. 
Mens jeg føler meg som «taperen». Ja, vi blir endelig samboere, men i min leilighet som jeg må betale alt for, jeg må ominnrede så han skal få plass og det skjer ikke fordi vi vil, men fordi det gavner hans ex…. Selv om det er plass til oss to her (85kvm), så er det my space og jeg har brukt mye tid på å skape mitt hjem for meg her. Exen hans har skapt mye kluss for oss, hun skal ha alt på sin måte, om ikke er det utrivelig for alle, så hun får det stort sett som hun vil…

Er jeg en sikkelig drittsekk om jeg ikke går med på det??

Anonymkode: ccfe6...4be

• Liker 3
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tillegg vil jo veldig mye av samværet da foregå sammen i deres gamle hjem. Og gud vet hva hun vil prøve på da…

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde nektet det! Altså det er ikke hans ansvar å la exen ha et sted å bo! Da får hun få hjelp på nav og få et sted å leie billig. Det spørs om hun i det hele tatt gidder å betale å bo der, hvis de får solgt leiligheten (når hun allerede har laget så mye kluss for dere allerede). Bare si nei ☺️

• Liker 41
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg hadde aldri gått med på det, ikke noe jeg hadde giddet å diskutere.

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenk deg GODT om hva du begir deg ut på... altså GODT om. 

Du er klar over at i dette tilfellet er det du som fyller lommeboka til exen hans? Du kan da ikke være så blind? 

Men siden det besten virker som at du er inne for å godta dette, så må jeg nesten si at det er fortjent også..

Anonymkode: a2639...861

• Liker 11
  • Nyttig 11
Skrevet

Ingen som hadde gått med på noe sånt, det er det man har foreldre. 

Anonymkode: 718b7...d5d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenk deg GODT om hva du begir deg ut på... altså GODT om. 

Du er klar over at i dette tilfellet er det du som fyller lommeboka til exen hans? Du kan da ikke være så blind? 

Men siden det besten virker som at du er inne for å godta dette, så må jeg nesten si at det er fortjent også..

Glemte også å si at exen hans virker ikke å ha noen problemer med å vlabde seg inn i andres liv. Ehh haloo? Bare ta over noens hjem??? Og i grunn er det DU som finansierer henne. Klarer hun å gjennomføre dette, så skal hun faen meg ha en medalje for det også!!! En gullmedalje med deg og kjøresten graveft inn på en bavianrompe...

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen som hadde gått med på noe sånt, det er det man har foreldre. 

Anonymkode: 718b7...d5d

Tror moren bor i en liten to-roms. Hun er enke. Så er nok ikke så mye hjelp å få der. Alternativt må hun jo leie et sted der hun ikke har plass til barna. Så da blir de boende hos far, og da renner hun inn døra hele tiden for være med/hjelpe/levere noe til ungene. Ser jo hvordan det er nå, så nå rømmer jo kjæresten hit hele tiden. 
Kjæresten min synes heller ikke situasjonen er ideel, men ønsker at barna skal ha en trygg og stabil bosituasjonen 

Skrevet

Det er jo ikke han som hjelper sin eks.

Det er du som skal sponse hun med bolig.

Det hadde jeg aldri gått med på.

Det hadde ikke kjæresten din eller eksen hans gjort heller.

Sponset deg eller din eks.

Dette er rett og slett ikke noe å lure på. 

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet

Du må ikke finne på å gå med på dette. Dette er ikke ditt problem eller ansvar.

Anonymkode: e22bf...1b0

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjæresten min synes heller ikke situasjonen er ideel, men ønsker at barna skal ha en trygg og stabil bosituasjonen 

De er voksne nok til å takle ugunstige boforhold en periode.

Kanskje de får sett ordentlig hva som skjer om du ikke sikrer deg egen egnet bolig så tidlig som mulig.

• Liker 5
Skrevet

Nei, dette går ikke, ts!

Hvem sin idé var dette - hennes eller din kjærestes?

Det du beskrev i hovedinnlegget er oppskriften på katastrofe - og det er du som vil tape på det.

Hvis noe slike skulle blitt gjennomført, så måtte forholdet mellom din kjæreste og barnas mor ha vært godt. Det er det ikke, ergo vet du bare der at dette vil gå galt.

Hvis dette skulle fungere, så måtte din kjæreste og barnas mor hatt en avtale (utformet av advokat!) rundt alt det økonomiske og praktiske, at den dagen hun får solgt huset, så sier hun seg enig i å betale skyldig husleie til din kjæreste innen f.eks. maks én uke (men... det forutsetter selvfølgelig at hun forteller ham at huset er solgt, noe jeg tviler på, og da må han stadig sjekke dette selv..). Ev. kan de avtale at han ikke betaler bidrag til henne den tiden (om de har privat avtale), eller om leie utgjør mer enn bidrag, at det bidraget han da ikke betaler henne skal ses opp mot hva hun skylder ham når hun flytter ut. Som leder til det at hun må undertegne på at hun f.eks. innen maks tre måneder etter hun har solgt huset skal ha flyttet ut av hans hus. Om hun nekter, så er det dessverre vanskelig å få henne ut derfra, for namsmannen vil helst ikke flytte ut personer som har barn. Så sannsynligheten er stor for at hun rett og slett ikke kommer til å flytte (frivillig) ut av huset, i hvert fall ikke innen noen rimelig tid.

For disse barna tenker jeg det beste hadde vært om mor fant seg et lite sted å bo inntil videre, så kunne barna få stabiliteten hos far, inntil mor har ryddet opp i eget rot. Så kan hun heller ha samvær på dagtid med barna etter avtalte regler. En slik ordning burde da virke motiverende på henne til å rydde opp så raskt som mulig. En slik ordning bør også gjøres skriftlig! Ved en slik ordning så kan heller din kjæreste si at han ikke vil kreve bidrag fra barnas mor (dvs. han tar tapet selv i denne situasjonen). Ev. at de lager en skriftlig avtale om at hun betaler bidrag etterskuddsvis når huset er solgt (men mest trolig vil hun da gråte fordi hun får mindre egenkapital om hun må betale det hun skylder ham, ergo er det beste at han selv regner de pengene som tapt).

Som bringer meg over til det du skriver over her... Nemlig at han ikke greier å sette grenser for barnas mor. Han sier at han ønsker at barna skal ha en trygg og stabil bosituasjon. Vel, det sikres de best hvis han selv bor i eget hus og har barna der inntil mor finner et større bosted. Det er viktig at de også da lager en skriftlig avtale om samvær hun skal ha, og at det skal skje andre steder enn i hans hus.

Du er sammen med en mann som nok helt sikkert vil det beste. Men han er også en mann som ikke er i stand til å sette grenser, og som virker konfliktsky så det holder. Og dermed lar han seg styre av sin eks. Og da vil det bli problemer uansett hvilken ordning de går for. Og du blir dratt rett inn i det, du taper penger på det.

Dette kan du ikke gå med på, ts!

Hadde jeg vært i samme situasjon og forholdet mellom barnas mor var platonisk og de samarbeidet bra, da hadde jeg vært villig til å strekke meg svært langt. Men med en så trøblete eks av ham + at han er konfliktsky og ikke greier å sette grenser - absolutt ikke.

Anonymkode: 9e8f5...74c

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet

Det her må du ikke finne på å gå med på. Og det burde virkelig ikke kjæresten din heller.

For hun kan jo ende opp med å bli boende der i flere år, uten å betale noe. For hun vil jo alltid finne unnskyldninger for å ikke flytte.

Anonymkode: 9502d...570

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Vanskelig situasjon. Dersom du går med på dette så bør (les må) dere skrive en kontrakt. Få hjelp av en advokat til dette.

Anonymkode: 3502a...191

• Liker 2
Skrevet

Helt utelukket. Barna kan bo hos faren, hun får finne seg en hybel så lenge. Barna er store nok til å klare seg selv noen dager, slik at man innimellom kan overnatte hos deg. 

Anonymkode: c5c03...dd1

• Liker 14
Skrevet

Her er en tredje løsning: Hun fortsetter å bo i sin bolig, kjæresten din og barna i hans bolig. Annenhver helg kan hun ha samvær i kjæresten din sin bolig sammen med barna, og da overnatter kjæresten din hos deg..

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror moren bor i en liten to-roms. Hun er enke. Så er nok ikke så mye hjelp å få der. Alternativt må hun jo leie et sted der hun ikke har plass til barna. Så da blir de boende hos far, og da renner hun inn døra hele tiden for være med/hjelpe/levere noe til ungene. Ser jo hvordan det er nå, så nå rømmer jo kjæresten hit hele tiden. 

Enke? Du skrev hun skulle gå fra mannen sin.. 👒

Anonymkode: aa20c...9d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Moren hennes som er enke, da

Anonymkode: 5ed6e...713

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Moren hennes som er enke, da

Anonymkode: 5ed6e...713

All den trollingen 🍏

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mora til ex kona. Les innlegget da.

Anonymkode: 24a05...0fd

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...