AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #1 Skrevet 13. november 2023 Hva regnes som en voldtekt? Når jeg var sammen med exen, han fingret meg i underlivet når jeg skulle prøve og sove. Det hendte også at han presset meg til og ta av klærne mot min vilje selc om jeg ikke ønsket, han spurte heller aldri om sex var noe jeg ville, regnes dette som voldtekt? Jeg har også vansker med og komme over det, kansje spessielr om natten. Jeg sa aldri direkte nei heller mn det hendte han prøvde og presse seg inn i mot min vilje. Det er liksom ikke noe som vil ut av hodet mitt, Anonymkode: 249f0...fe6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #2 Skrevet 13. november 2023 Dette kan regnes som seksuelle overgrep og eventuelt voldtekt. Vanskelig for oss på KG å si hva det er eller ikke er. ta en prat med Dixi, fastlegen, psykolog, etc. ❤️ Anonymkode: ebd34...553
Trolltunge Skrevet 13. november 2023 #3 Skrevet 13. november 2023 Dette er iallefall ikke ok mentalitet og handlinger av ham. Skummelt med menn som liksom ikke bryr seg om kvinnen har lyst eller ikke. Om det gir utslag i at det blir ubehag eller voldtekter har han da voldtektshode, når han driver på slik. Godt han er en eks. Hold deg langt unna han der.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #4 Skrevet 13. november 2023 Hvis det ikke foreligger samtykke er det voldtekt. Har man sex med en sovende partner skal det være en avtale på forhånd hvorvidt det er greit eller ikke. Men var det aldri en samtale om at du ikke vil under x forutsetninger? Følte du at du ikke kunne avvise? Det høres ut som overgrep det du beskriver. Virket det som om han selv forstod at du ikke ville? Brydde han seg i det hele tatt? Anonymkode: 9d311...395
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #5 Skrevet 13. november 2023 Det var aldri noe spørsmål, om drt var noe jeg ønsket. Anonymkode: 249f0...fe6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #6 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var aldri noe spørsmål, om drt var noe jeg ønsket. Anonymkode: 249f0...fe6 Folk bruker ikke spørre om lov til tilnærmelser i parforhold da..Er du ok med at jeg kysser deg nå? Kan jeg holde deg i hånden? Kan jeg stryke deg på armen? Ingen som hadde orket sånt mas.. Anonymkode: 33b00...a3b 2
Even Tuell Skrevet 13. november 2023 #7 Skrevet 13. november 2023 Man trenger ikke nødvendigvis si ordet "Nei" eller kjempe i mot for at det skal være et seksuelt overgrep. Det er mange måter å indikere at man ikke ønsker handlingene, at man ønsker å stoppe, osv. Det kan være at man trekker seg unna, viser med kroppsspråk eller oppførsel at dette ikke er noe man ønsker.Om det i tillegg eller et form med press, enten fysisk eller psykisk, senkes også terskelen hvor for "tydelig" et nei må være for at det regnes som et overgrep. Om beskrivelsen stemmer, vil jeg helt klart tolke dette som et seksuelt overgrep ja. Kan du gå videre med det? Selvsagt kan du det, men saken vil mest sannsynlig bli henlagt med en gang. Det er ikke mulig å bevise noe og det vil uansett bli ord mot ord. Når det er sagt, så høres det ut som du trenger hjelp til å bearbeide det som har skjedd. Tror det kan være lurt å ta kontakt med noen du kan snakke med. Et google-søk avslører nok en hel drøss med muligheter. Ellers er fastlegen et godt utgangspunkt ... om ikke annet for å få en henvisning videre. 1
Even Tuell Skrevet 13. november 2023 #8 Skrevet 13. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Folk bruker ikke spørre om lov til tilnærmelser i parforhold da..Er du ok med at jeg kysser deg nå? Kan jeg holde deg i hånden? Kan jeg stryke deg på armen? Ingen som hadde orket sånt mas.. Anonymkode: 33b00...a3b Et samtykke behøver ikke være ordet "ja". I et parforhold lærer man seg hva som er innafor og hva som er utenfor. Man snakker om hva man liker og gjør "avtaler" om hva som er greit. Samtykke vil også være gitt om man "besvarer" en seksuell tilnærming med postive tegn; det kan være lyder, at man følger bevegelser, at man presser seg inntil, at man gjør noe aktivt med handlingene (versus mot). Samtykke er ikke vanskelig. Får du en positiv reaksjon på det du gjør, så er det greit. Får du en negativ respons, så slutter du. Ganske så enkelt. 1
feliek54 Skrevet 13. november 2023 #9 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva regnes som en voldtekt? Når jeg var sammen med exen, han fingret meg i underlivet når jeg skulle prøve og sove. Det hendte også at han presset meg til og ta av klærne mot min vilje selc om jeg ikke ønsket, han spurte heller aldri om sex var noe jeg ville, regnes dette som voldtekt? Jeg har også vansker med og komme over det, kansje spessielr om natten. Jeg sa aldri direkte nei heller mn det hendte han prøvde og presse seg inn i mot min vilje. Det er liksom ikke noe som vil ut av hodet mitt, Anonymkode: 249f0...fe6 Alt som begge ikke vil er vel voldtekt. men begge må ikke nyte om det ene vil at den andre skal ha nytelse
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #10 Skrevet 14. november 2023 God klem til deg TS, og takk for at du tar opp ett så viktig og vanskelig tema! Jeg har selv vært i en situasjon hvor jeg endte opp med å tvile på meg selv, og har slitt med mye skam og skyldfølelse etter en seksuell opplevelse og påfølgende oppmerksomhet. Jeg var på jobbreise, og etter middag og litt sosialt skulle opp på hotellrommet og legge meg. Mens jeg venter på heisen kommer en gammel bekjent av meg, som også tilfeldigvis var på hotellet, bort til heisen. Vi prater litt om løst og fast mens vi venter, vel inne i heisen tar han plutselig hånden oppunder kjolen min og stikker fingrene inn i meg. Jeg blir helt satt ut og stiv av skrekk. Da heisdørene åpner seg kysser han meg og begynner og fører meg inn på rommet sitt. Hele tiden hvisker han meg i øret mitt at han alltid har syns jeg var så pen, og at han vet hvordan han skal gjøre det godt for meg. Etter å ha tømt seg inni meg velter han seg over på siden og sier takk for at jeg ville bli med og at han så at jeg hadde likt det han gjorde. Jeg har lagt stiv av skrekk under hele akten, nå reiser jeg meg med gråten i halsen og går til mitt eget rom. Tankene kverner, hva i alle dager hva det som nettopp hadde skjedd, jeg var helt paralysert, helt ut av- meg- selv- opplevelse. Hvorfor hadde jeg jeg ikke skreket NEI, hvorfor slo og sparket jeg ikke han bort fra meg? Akkurat dette har jeg slitt mye med i etterkant. Dagen etterpå sender fyren en melding til meg der han takker for i går, og at vi hadde hatt det akkurat så deilig som han trodde vi skulle fått det. Jeg ble helt kvalm, jeg hadde grått og hatt det vondt både psykisk og fysisk etter jeg kom tilbake til mitt egen hotellrom. Jeg fikk panikk fordi jeg har kjæreste som jeg er uendelig glad i, og følte en enorm skam og anger fordi jeg per. Definisjon hadde vært utro. Skammen og angeren brant i meg. I ukene som kommer sender ham meg flere meldinger der han forteller hvor godt han syns det var, og han lurer på hvor tid jeg skal på jobbreise igjen. Kanskje vi kunne hooke up igjen siden vi hadde det så godt sist. Jeg prøver å svare så godt og nøytralt jeg kan. Skriver om igjen og om igjen at jeg har en kjæreste som jeg er glad i, og som jeg vil fortsette å være sammen med, og at han må slutte å kontakte meg. Etter noen måneder med meldinger, snapper og dmer prøver jeg å blokkere fyren, men da blir tonen aggressiv og anklagende. "Han hadde aldri trodd at jeg var slik, og han skulle fortelle kjæresten min hva jeg hadde gjort med ham vist det var slik jeg skulle være." Jeg har ikke noe annet valg enn å unblokke ham igjen. Nervene mine var helt frynsete, og den dårlige samvittigheten min ovenfor kjæresten min spiste meg opp. Så plutselig halvannet år senere treffer denne fyren igjen på toget, da er jeg nesten 8 måneder på vei med mitt og kjæresten min sitt første barn. Igjen så snakker han om hvor godt vi hadde sammen sist vi var sammen, at han er glad for at jeg ville bli med ham på rommet, og at det må vi jammen gjøre igjen snart. Før han går av toget peker han på magen min og spør leende det er kjærlighetsbarnet vårt jeg bærer på. Jeg er kvalm og holder på å svime av, alle de ekle følelsene strømmer på igjen. Han for det alltid til å høres ut som at jeg som tok initiativet til å med på rommet å ha sex, og at det var jeg som flørter med han og maser på ham om kontakt hele tiden. Og slik var det IKKE! Etter fødselen går jeg på en psykisk smell, og får time hos psykolog og vi snakket blant annet om sexen, meldingene og skammen min i forbindelse med denne fyren. Etter å ha jobbet meg igjennom hendelsen har jeg forstått at jeg er blitt utsatt ett seksuelt overgrep, med påfølgende psykisk vold og manipulasjon over lang tid. Så mye skyld og anger er ikke bra for noen å bære på alene, aller minst en nybakt mor. Så da jeg etter noen måneder med terapi endelig følte meg sterk nok, tok jeg mot til meg og snakket med kjæresten min om hendelsen. Jeg viser kjæresten min det jeg har tatt vare på av snapper fyren har sendt meg, både seksuelle, dagligdagse og truende meldinger. Han blir først sint, såret og skuffet, og vil først reise fra meg og barnet. Men på FVK får vi hjelp, og kjæresten min skjønner etter hvert det som jeg og terapeutene mine også har innsett, nemlig at jeg har vært utsatt for et overgrep og påfølgende psykisk vold, og at jeg ikke har vært utro. Det var så utrolig godt å bli trodd, at noen sier at det jeg har vært utsatt for ikke er greit, at jeg ikke er gal. Jeg ville jo aldri ha noen som helt omgang med han andre fyren i utgangspunktet, men han presset seg likevel inn i livet (og underlivet) mitt og ble værende der som en uønsket inntrenger i årevis. Jeg jobber fortsatt med skammen min. Hvorfor sa jeg ikke bare nei? Man begynner å tvile på seg selv: kanskje jeg burde vært enda tydeligere på at jeg ikke ville ha verken sexen eller oppmerksomheten i etterkant, kanskje jeg er for følsom, kanskje det er meg det er noe gale med osv. Men det går bedre nå som jeg vet hva jeg har vært utsatt for. Nå er inntrengeren blokkert over alt, han har mistet sin makt over meg. Alt jeg ser nå er en sørgelig skikkelse som må true og manipulere andre for å få oppmerksomhet. Jeg tror ikke våre historier er enestående, jeg tror det er mange som går rundt med slike opplevelser og følelser. Det beste vi kan gjøre er øke forståelsene om denne type vold og overgrep, slik at vi kan ta vare på ofrene og gi dem den støtten og forståelsen de trenger for å komme seg videre i livet. Beklager, dette innlegget ble nok litt lengre enn den korte støtte erklæringen til TS som jeg egentlig hadde tenkt å skrive, men det føltes bare så godt å få det ut. Takk for at du orket lese det❤️ Anonymkode: eac8d...513 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #11 Skrevet 14. november 2023 Bevisbyrden er i alle fall enorm på hva som er voldtekt. Siden 80 % av alle anmeldelser på voldtekt blir henlagt, og kun 1 % blir dømt, så er det kanskje slik at veldig lite er voldtekt? Man er i grunn rettsløs. ..og det er vel de færreste som anmelder slike forhold som du sier her. Jeg er personlig trist i dag fordi vi fikk tilbakemelding fra politi om at saken som min datter hadde anmeldt var henlagt. Der var det flere anmeldelser fra flere jenter, han er dømt tidligere, og har kommet med trusler mot familie (Han skal voldta søster og torturere far om hun anmelder) som er tatt opp på telefonen. Politiet har til og med funnet et opptak av at han har filmet dem, og opplysninger om slekten til hun som en gang fikk han dømt der han tydeligvis har lagt planer om hevn. Henlagt! Jeg fatter det ikke... Det er noen veldig farlige fyrer løs der ute... Anonymkode: bf684...5e6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #12 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Folk bruker ikke spørre om lov til tilnærmelser i parforhold da..Er du ok med at jeg kysser deg nå? Kan jeg holde deg i hånden? Kan jeg stryke deg på armen? Ingen som hadde orket sånt mas.. Anonymkode: 33b00...a3b Kan jeg pule deg mens du sover? Er det ok at jeg fingrer deg sel om du ikke har lyst? Anonymkode: 4b4a9...e5e
katties Skrevet 14. november 2023 #13 Skrevet 14. november 2023 (endret) Det finnes ulike uttrykk her som defineres ulikt. Voldtekt er seksuelle handlinger med bruk av tvang, makt, vold eller trusler. Det høres ikke ut som det er dét som har skjedd, men du sier han prøvde å presse seg inn uten din vilje, så det er MULIG det da var tvang. Overgrep er seksuelle handlinger med en som ikke gir eller ikke kan gi samtykke. Dette er det du har opplevd i søvne er, og også hvis du har vist med kroppsspråk at du ikke vil ha sex, men eksem likevel har hatt sex med deg. Noen mennesker begår overgrep fordi de synes det er greit, mens andre ikke er klare over st de begår overgrep. Det kan være pga dårlige utviklede sosiale evner, mentale avvik, eller at de en eller annen gang har fått beskjed om at det er greit å ikke ha samtykke, og at partneren fortsatt vil ha sex. I alle fall er det lurt å ikke skaffe seg ny kjæreste før man lærer seg å sette grenser, for da utsetter man seg selv, og potensielt også andre for ugreie situasjoner. I de fleste forhold er det ikke nødvendig å alltid kommunisere at man har lyst på sex muntlig, men man gir likevel samtykke ved at man selv deltar aktivt. Er den andre parten ikke aktivt deltakende så er det ALLTID best å spørre om de faktisk synes det er greit. Om man ikke er aktiv og ikke blir spurt, så tyder dette på manglende grenseforståelse hos den som utfører de seksuelle handlingene, men man MÅ lære å si ifra også. Endret 14. november 2023 av katties
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #14 Skrevet 14. november 2023 This again 🙄 Gjør alle en tjeneste. Ikke gå inn i et seksuelt forhold om du ikke klarer å sette tydelige grenser for deg selv eller og å være krystallklar overfor din partner at du ikke er interessert i uinvitert tafsing. Anonymkode: 69931...19e
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #15 Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 16.17): This again 🙄 Gjør alle en tjeneste. Ikke gå inn i et seksuelt forhold om du ikke klarer å sette tydelige grenser for deg selv eller og å være krystallklar overfor din partner at du ikke er interessert i uinvitert tafsing. Anonymkode: 69931...19e Helt enig. Har nettopp gått på en smell med dette selv. Anonymkode: 26cbb...fc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå