Gå til innhold

Jeg har problemer med matinntaket, og alle skal putte i meg alt mulig dritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med veldig mye stress i perioder, og da får jeg en klump I halsen som gjør det vanskelig å svelge mat. I disse periodene går jeg ned i vekt, og har da en bmi på rundt 19. 

Når jeg kommer meg ut av disse periodene, så går vekten naturlig opp igjen til rundt 21-22 i bmi. Jeg har da fokus på sunne råvarer med mye proteiner, sunne karbohydrater, fett og vitaminer. For kroppen trenger ordentlig mat.  

Men når jeg er stresset, litt langt nede og dette vises på kroppen, så skal alle "tvinge i meg usunn mat". Og det er så utrolig stressende å avslå gang på gang. 

Et vanlig senario: 

-" er du sulten, vil du ha noe til kaffen? " 

-"neitakk, jeg klarer meg, bare en kaffe takk"

-"jeg kjøpte et kakestykke/bolle/sjokolade/u name it til deg også likevel jeg, selv om du ikke vil ha, kanskje du vil ha likevel"

-"takk, men jeg skal spise middag om litt, og da vil jeg ikke ødelegge apetitten med kake//"

-"skal du ikke røre kaken i det hele tatt, men jeg kjøpte den jo til deg, du er jo så tynn og har bare godt av den kaken". 

En ting er når dette skjer av og til, men det skjer HELE tiden. På jobb, på kafebesøk med venner/familie, under lunsj med kolleger, arrangementer med skolebarn o.l. 

Jeg har ikke lyst til å legge ut i det vie og det breie om min tilstand. For det første har ikke folk noe med det, for det andre så føler jeg meg så sykeliggjort, og det takler jeg veldig dårlig. 

Gebtlig søker jeg ikke så mye råd. Jeg vet jo at jeg bare må si klart og tydelig i fra at neitakk. Men jeg er oppdratt med at man ikke skal være uhøflig, spise maten man får spandert/invitert til osv. Så i ryggmargen så ligger ubehaget av å være svært uhøflig. 

Jo kanskje jeg trenger litt råd i hvordan  jeg kan takle slike situasjoner? 

Anonymkode: 72810...b40

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har et helseproblem og må oppsøke lege. 
Denne klumpen i halsen , er det noe du føler eller er det faktisk  fysisk en stor klump som sperrer for maten ? 
Uansett, du må til lege og få sjekket hvorfor du har mye stress i perioder og hvorfor du ikke takler det. 
For meg høres det ut som her er flere ting som ligger bak , og da er kanskje en psykisk vurdering ang stresset noe som bør på bordet 

Anonymkode: 5a421...f25

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har et helseproblem og må oppsøke lege. 
Denne klumpen i halsen , er det noe du føler eller er det faktisk  fysisk en stor klump som sperrer for maten ? 
Uansett, du må til lege og få sjekket hvorfor du har mye stress i perioder og hvorfor du ikke takler det. 
For meg høres det ut som her er flere ting som ligger bak , og da er kanskje en psykisk vurdering ang stresset noe som bør på bordet 

Ja jeg har oppsøkt lege og går i behandling, men det er ikke poenget. Poenget er hvordan jeg kan takle å avvise slike "gode gjerninger" fra andre, som sikkert i teorien vil meg godt, men som ikke gjør situasjonen lettere i det hele tatt. 

Og dette poengterer egentlig bare hvordan følelsen av å bli sykeliggjort når man forteller om hvorfor. Gode velmente råd om å få hjelp osv. Jeg gjør alt riktig mtp det. Men ting tar tid og er ikke gjort i en helomvending. 

• Liker 3
Skrevet

Din helsesituasjon skal jeg være forsiktig med å uttale meg om.

Men jeg skriver under om at det du opplever der er forferdelig irriterende. Jeg tror det er andre folks måte å rettferdiggjøre sitt eget inntak av usunne kalorier. Vil ikke kalle det mat.

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja jeg har oppsøkt lege og går i behandling, men det er ikke poenget. Poenget er hvordan jeg kan takle å avvise slike "gode gjerninger" fra andre, som sikkert i teorien vil meg godt, men som ikke gjør situasjonen lettere i det hele tatt. 

Og dette poengterer egentlig bare hvordan følelsen av å bli sykeliggjort når man forteller om hvorfor. Gode velmente råd om å få hjelp osv. Jeg gjør alt riktig mtp det. Men ting tar tid og er ikke gjort i en helomvending. 

Men hva sier behandleren din da om hvordan du skal takle kommentarer og innblanding ? 

Skrevet

"Du er jo så tynn"

"Jo takk, jeg holder meg slik pga lavt kakeinntak hahaha"

Du må jo bare fortsette å si nei. Og slutte bry deg om hva folk mener om det.

19 er sunn bmi.

Anonymkode: 3b42e...9b7

• Liker 3
Skrevet

Først og fremst så er det nok (litt malplassert, dog) omsorg de prøver å vise for deg. Servering av mat har jo den sosiokulturelle funksjonen. Når man ikke har de rette ordene overfor folk som sliter så er det lettere å tilby et kakestykke. 

Kanskje du bør si det som det er? Ikke "legge ut i det vide og det breie", men bare enkelt "jeg er presset og stresset for tiden, og har ikke den beste matlysten (men kaken ser god ut)". Eller at du oppsøker sosiale situasjoner med andre hvor god og sunn mat blir servert som dere alle kan ha glede av. Kanskje kaken de tvinger på deg ikke frister, men kanskje de kan tilby noe næringsrikt som dere alle kan ha glede av?

Anonymkode: 8c538...6a2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje det kan hjelpe med en næringsfull smoothie i periodene du sliter med å få i deg mat? Avokado, kokosmelk, kål, litt banan? 

Kommentarene er nok lite å få gjort noe med dessverre, uten å ta en alvorsprat med de det gjelder.

Anonymkode: fe441...738

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som du angriper problemet fra litt feil sted. I stedet for å fokusere på de psykiske årsakene som gjør at du får en klump i halsen som gjør at du ikke klarer å spise når du blir stresset og hvorfor du er så hysterisk for usunn mat, så vinkler du problemet over på de rundt deg som blir bekymret for deg og prøver å få deg til å spise. Jeg tror det bedre å fokusere på å jobbe med deg selv samtidig ville du nok tjene på å være mer åpen med de rundt deg om hva du sliter med og at du går i behandling, slik at de kan få mer forståelse for din situasjon og være trygge på at du får hjelp og at de ikke må «hjelpe deg» med å spise, og at det faktisk er med på å stresse deg enda mer. Når de vet det, tror jeg de vil slutte med å mase på deg om å spise også. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Du har en spiseforstyrrelse. Søk hjelp.

Anonymkode: 3c258...825

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sliter med veldig mye stress i perioder, og da får jeg en klump I halsen som gjør det vanskelig å svelge mat. I disse periodene går jeg ned i vekt, og har da en bmi på rundt 19. 

Når jeg kommer meg ut av disse periodene, så går vekten naturlig opp igjen til rundt 21-22 i bmi. Jeg har da fokus på sunne råvarer med mye proteiner, sunne karbohydrater, fett og vitaminer. For kroppen trenger ordentlig mat.  

Men når jeg er stresset, litt langt nede og dette vises på kroppen, så skal alle "tvinge i meg usunn mat". Og det er så utrolig stressende å avslå gang på gang. 

Et vanlig senario: 

-"jeg kjøpte et kakestykke/bolle/sjokolade/u name it til deg også likevel jeg, selv om du ikke vil ha, kanskje du vil ha likevel"

-"takk, men jeg skal spise middag om litt, og da vil jeg ikke ødelegge apetitten med kake//"

-"skal du ikke røre kaken i det hele tatt, men jeg kjøpte den jo til deg, du er jo så tynn og har bare godt av den kaken". 

En ting er når dette skjer av og til, men det skjer HELE tiden. På jobb, på kafebesøk med venner/familie, under lunsj med kolleger, arrangementer med skolebarn o.l. 

Jeg har ikke lyst til å legge ut i det vie og det breie om min tilstand. For det første har ikke folk noe med det, for det andre så føler jeg meg så sykeliggjort, og det takler jeg veldig dårlig. 

Gebtlig søker jeg ikke så mye råd. Jeg vet jo at jeg bare må si klart og tydelig i fra at neitakk. Men jeg er oppdratt med at man ikke skal være uhøflig, spise maten man får spandert/invitert til osv. Så i ryggmargen så ligger ubehaget av å være svært uhøflig. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et vanlig senario: 

Gebtlig søker jeg ikke så mye råd. Jeg vet jo at jeg bare må si klart og tydelig i fra at neitakk. 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg er oppdratt med at man ikke skal være uhøflig, spise maten man får spandert/invitert til osv. Så i ryggmargen så ligger ubehaget av å være svært uhøflig. 

Det er ikke uhøflig å takke nei til noe man uoppfordret blir tilbudt. 

At noen har kjøpt en bolle til deg, uten at du på noen måte har gitt indikasjoner på du ønsket en bolle, er ikke ditt problem. La dem merke hvor dumt det er, så lærer de forhåpentlig til neste gang. 

Jeg kan av ymse grunner ikke spise 95% av det jeg blir tilbudt. Så jeg må si nei takk, og det gjør jeg. Uten mer forklaring eller unnskyldninger, fordi det gidder jeg ikke. Det er ikke et problem som oppstod i går, forstås, så jeg har sagt nei 14 000 ganger før. Jeg gidder simpelthen ikke bruke mer energi på det enn allerhøyst nødvendig. At en random person kanskje tenker jeg er litt uhøflig, det kan jeg leve med. Som straff kan de la være å tilby meg noe neste gang. (Takk!!). Hvis jeg blir invitert til noe, gjør jeg alltid oppmerksom på det og fraber meg servering. Velger folk å ignorere det, må de bare føle seg dumme. 

Anonymkode: 1dc86...ba8

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Å bli påprakket mat når man ikke vil ha er UTROLIG slitsomt. 

Jeg har det sånn med mormor, skal hele tiden gi meg mat selv om jeg sier nei takk. Mamma og… 

la meg være i fred, jeg er et voksent menneske og klarer forsyne meg selv! Ta neiet mitt for det det er- et nei! 

Jeg fordtår veldig godt at du reagerer og at du er lei. Du er ikke alene!!!

Anonymkode: 6f859...34f

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (6 timer siden):

Det høres ut som du angriper problemet fra litt feil sted. I stedet for å fokusere på de psykiske årsakene som gjør at du får en klump i halsen som gjør at du ikke klarer å spise når du blir stresset og hvorfor du er så hysterisk for usunn mat, så vinkler du problemet over på de rundt deg som blir bekymret for deg og prøver å få deg til å spise. Jeg tror det bedre å fokusere på å jobbe med deg selv samtidig ville du nok tjene på å være mer åpen med de rundt deg om hva du sliter med og at du går i behandling, slik at de kan få mer forståelse for din situasjon og være trygge på at du får hjelp og at de ikke må «hjelpe deg» med å spise, og at det faktisk er med på å stresse deg enda mer. Når de vet det, tror jeg de vil slutte med å mase på deg om å spise også. 

Støtter denne. 

Anonymkode: f8e6c...7f8

Skrevet

Jeg kjenner igjen det med klump i halsen, vanskelig å svelge. Jeg hadde det i lange perioder når jeg var stresset og påkjenningene totalt var for store. Fikk da ikke i meg mat. I dag er jeg ufør av diverse grunner. Har ikke svelgeproblemer nå. Håper du får hjelp med den psykiske helsen. God bedring.

Anonymkode: 82b5b...8bc

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror folk gjør et forsøk på å vise omsorg, men det føles ikke som omsorg for deg, men mer mas, og press. Kanskje litt invaderende også?

Jeg har ikke så lyst til å si så mye om spiseforstyrrelser eller annet du (mulig) feiler. Ser du går til lege, og er i behandling og det er bra 💚

Jeg tror bare du må fortsette å si nei takk. Jeg hadde nok ikke gått inn i hva det er de vil gi deg, fordi om en sier noe om at en ikke vil ha kake, sukker, «den og den typen mat» osv så vil ofte folk komme med enda mer om at «litt kake gjør ikke noe». Litt kake er ikke krise, men kollegaer og familie er ikke de som skal bestemme hva du skal spise. Jeg har stått i det selv at folk vil gi meg mat. Jeg er i tillegg allergiker, og orker ikke bli syk for «bare litt kake gjør jo ikke noe». Jeg har fortsatt å si nei. Jeg har også følt det har vært lurt å ha med meg egen mat på ulike felleskap. Da ser folk at jeg spiser, det er bare litt annen mat. Ikke helt lik situasjon da. 

Folk vil nok bare hjelpe, tross alt, men forstår det er krevende. 

• Liker 1
Skrevet

Det er frekt å presse på folk mat, når de har takket nei. Jeg har cøliaki og melkeproteinallergi. Jeg må takke nei til mat hele tiden. De fleste vet at jeg har disse allergiene også, men folk har null peiling. "Du kan spise denne. Det er bare litt smør og krem i den. Det er ikke melk." 🙄 

Folk ønsker å rettferdiggjøre sitt dårlige kosthold. Det blir på en måte mer "sunt" om alle spiser det. Det er tradisjon at usunn mat skal være med i alle sosiale lag. 

Anonymkode: b84eb...38e

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er slitsomt med folk som skal presse på meg mat jeg ikke har lyst på, og jeg har ikke engang en diagnose. Det er vel bare å si "nei takk", og prøve å tenke at det er deres eget problem når maten de lesser på til deg blir liggende igjen og går til spille. Selv om det er litt vondt å se på for oss som er oppdratt til å ikke kaste mat.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Et vanlig senario: 

Kjære deg, tenker at du skal jobbe litt med å føle at du har eierskap til deg selv, din kropp, dine grenser. Glem å være høflig og lær deg til å sette de grensene DU synes er viktig for DEG. Jeg vet at det kan være vanskelig, man blir flinkere ettersom årene går. Men ingen har noe med hva du spiser eller ikke spiser ❤️ Folk er generelt alt for "flinke" til å legge seg oppi andres liv. De får bare bli snurt, så lærer de ihvertfall til neste gang å ikke bry seg. Masse lykke til! Ser jo også at det er flere på siden her tom. så skal forklare deg både det ene og det andre når du helt tydelig ikke ba om det en gang :D

Skrevet (endret)
Grüner skrev (17 timer siden):

"Hysterisk for usunn mat" faktisk. Du gjør jo akkurat det samme som hun ber om hjelp til å sette grenser for, legger deg oppi livet hennes uten at hun ber om det. Hun har jo tom. sagt at hun går til behandling. Ingen har noe med hvorfor hun spiser/ikke spiser som hun gjør, det er en privatsak og hun skylder ingen noen som helst forklaring. Om hun ønsker å fortelle så ja, men ingen skal presses til å dele private ting bare fordi andre ikke klarer å la være å bry seg. Mulig intensjonen din er god, men du angriper kanskje også problemet fra litt feil sted? ;)

Endret av Pia1976
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...