AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #1 Skrevet 13. november 2023 Folk har det så travelt. Når skal folk slutte å ha det så travelt? Noen jobber døgnet rundt, bruker hele ettermiddager og kvelder til å kjøre unger på aktiviteter, har store prosjekter hjemme i helgene.... Har store hus, mange biler, hytte, alt krever tid og penger. Og de må jobbe døgnet rundt for å betale for alt dette Hvor ble det av livet? Anonymkode: 09094...269 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #2 Skrevet 13. november 2023 Tanken har slått meg også. Problemet er at alt du eier, stjeler tiden din. Om de så er en sykkel, bil, hytte tjjaa.. ALT du eier. Jeg er ikke etnisk norsk. Men jeg ser dette dessverre er en greie hos nordmenn. Det er alt for stor fokus på det msterielle, at folk har mistet sin "moralske kompass" om jeg kan si det slik. Eller det blir litt feil å si.. Men jeg skal prøve å forklare. Her har vi mange bekjente og naboer med 2 biler i alle hus, de fleste eier hytte og de er alltid på hugget etter noe mer. Noen har også en båt.. veldig fint det. Også greit om man virkelig ønsker seg det. Men det stjeler all tiden deres. Vi er en fsmilie på 4, tjener bra både jeg og mannen, eier hus og har kun en bil. Vi KUNNE hatt to biler, kanskje også en hytte om vi virkelig stod på litt ekstra, men vi ser ingen glede i det. Vi setter mye mer pris på å være sammen med venner eller familie. Eller finne på ting med barna. Jeg synnes det er helt merkelig å ha bodd her i 6 år og har ikke tatt en kopp kaffe med noen av naboene. Veit så vidt hva de heter. Vi har ofte besøk av noen i familien, fyrer opp grillen, barna leker rundt, vi voksne prater og koser oss. Vi ser at naboene gjør det også en gang iblant, men myyyye sjeldnere. Der er timeplanen fylt opp med ting som må gjøres.. I mitt hjemmeland og kultur setter folk mye mer pris på menneskelig kontakt. Naboer kan gjerne ta seg en kopp kaffe sammen flere ganger i uka.. de kjenner hverandre godt, hjelper hverandre når det er behov, deler ting mye mer osv osv.. F.eks hvis jeg får to flasker vin eller konjak i gave fra jobben, så har vi ingen problem med å gi en flaske til naboen. Verktøy lånes på kryss og tvers. Treng du en stige? Naboen har.. spør han.. har plenklipperen til naboen svikta? Værsågod, lån min... om noen plutselig skulle oppleve at bilen ikke startet, værsågod.. lån min. Jeg trenger ikke den akkurat nå. slike ting har mye større betydning for meg enn at jeg eier to biler. Dette er nærnest utenkelig her i Norge. Folk er mer opptatt av sitt og seg selv. Jeg sier ikke at det er feil for alle, men i mine øye så gir det en mye rikere liv og glede av å ha den menneskelige kontakten. Anonymkode: 7dbce...06c 3 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #3 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tanken har slått meg også. Problemet er at alt du eier, stjeler tiden din. Om de så er en sykkel, bil, hytte tjjaa.. ALT du eier. Jeg er ikke etnisk norsk. Men jeg ser dette dessverre er en greie hos nordmenn. Det er alt for stor fokus på det msterielle, at folk har mistet sin "moralske kompass" om jeg kan si det slik. Eller det blir litt feil å si.. Men jeg skal prøve å forklare. Her har vi mange bekjente og naboer med 2 biler i alle hus, de fleste eier hytte og de er alltid på hugget etter noe mer. Noen har også en båt.. veldig fint det. Også greit om man virkelig ønsker seg det. Men det stjeler all tiden deres. Vi er en fsmilie på 4, tjener bra både jeg og mannen, eier hus og har kun en bil. Vi KUNNE hatt to biler, kanskje også en hytte om vi virkelig stod på litt ekstra, men vi ser ingen glede i det. Vi setter mye mer pris på å være sammen med venner eller familie. Eller finne på ting med barna. Jeg synnes det er helt merkelig å ha bodd her i 6 år og har ikke tatt en kopp kaffe med noen av naboene. Veit så vidt hva de heter. Vi har ofte besøk av noen i familien, fyrer opp grillen, barna leker rundt, vi voksne prater og koser oss. Vi ser at naboene gjør det også en gang iblant, men myyyye sjeldnere. Der er timeplanen fylt opp med ting som må gjøres.. I mitt hjemmeland og kultur setter folk mye mer pris på menneskelig kontakt. Naboer kan gjerne ta seg en kopp kaffe sammen flere ganger i uka.. de kjenner hverandre godt, hjelper hverandre når det er behov, deler ting mye mer osv osv.. F.eks hvis jeg får to flasker vin eller konjak i gave fra jobben, så har vi ingen problem med å gi en flaske til naboen. Verktøy lånes på kryss og tvers. Treng du en stige? Naboen har.. spør han.. har plenklipperen til naboen svikta? Værsågod, lån min... om noen plutselig skulle oppleve at bilen ikke startet, værsågod.. lån min. Jeg trenger ikke den akkurat nå. slike ting har mye større betydning for meg enn at jeg eier to biler. Dette er nærnest utenkelig her i Norge. Folk er mer opptatt av sitt og seg selv. Jeg sier ikke at det er feil for alle, men i mine øye så gir det en mye rikere liv og glede av å ha den menneskelige kontakten. Anonymkode: 7dbce...06c Jeg er enig i mye du sier. Alt man «burde gjøre» tar opp så mye tid, at det blir lite tid til det man ønsker å gjøre. Men er uenig i dette med naboene. Vet ikke om du kanskje bor i en stor by? Eller om det vi bare har vært heldig med området vi bor i? Her har vi det hvertfall sånn du beskriver. Er blitt godt kjent med naboene, låner ting av hverandre, hjelper hverandre, skravler og drikker kaffe. Klipper hverandres gress når vi er bortreist, måker snø for hverandre, deler på trampolinen, osv. Har vi hatt familieselskap her går vi bort med resten av kaka til naboen etterpå. Tilsvarende forhold har vi også til de andre foreldrene på skolen. Blitt godt kjent med de fleste andre foreldrene, setter pris på å kunne skravle sammen, finner på aktiviteter sammen og hjelper hverandre mer enn gjerne med kjøring, henting, barnepass osv. Nå sporet jeg kanskje litt av temaet.. Utenom dette sosiale er jeg altså enig med deg, og med TS. At summen av alt som er så fint og flott hver for seg blir så massivt overskyggende, at sjarmen blir borte. Livet er blitt et hamsterhjul av aktiviteter og plikter, og jeg kjenner et stort behov for å bremse opp og faktisk nyte denne begrensede tiden vi har.. Anonymkode: 7f43e...2e2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #4 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er enig i mye du sier. Alt man «burde gjøre» tar opp så mye tid, at det blir lite tid til det man ønsker å gjøre. Men er uenig i dette med naboene. Vet ikke om du kanskje bor i en stor by? Eller om det vi bare har vært heldig med området vi bor i? Her har vi det hvertfall sånn du beskriver. Er blitt godt kjent med naboene, låner ting av hverandre, hjelper hverandre, skravler og drikker kaffe. Klipper hverandres gress når vi er bortreist, måker snø for hverandre, deler på trampolinen, osv. Har vi hatt familieselskap her går vi bort med resten av kaka til naboen etterpå. Tilsvarende forhold har vi også til de andre foreldrene på skolen. Blitt godt kjent med de fleste andre foreldrene, setter pris på å kunne skravle sammen, finner på aktiviteter sammen og hjelper hverandre mer enn gjerne med kjøring, henting, barnepass osv. Nå sporet jeg kanskje litt av temaet.. Utenom dette sosiale er jeg altså enig med deg, og med TS. At summen av alt som er så fint og flott hver for seg blir så massivt overskyggende, at sjarmen blir borte. Livet er blitt et hamsterhjul av aktiviteter og plikter, og jeg kjenner et stort behov for å bremse opp og faktisk nyte denne begrensede tiden vi har.. Anonymkode: 7f43e...2e2 Bor i en større by ja... godt mulig dette er slik hos oss. I andre nabolag har folk kanskje bedre kontakt. Det er jo selvsagt forskjell på folk også. Noen av foreldrene har vi god kontakt med, mens andre ikke så mye. Men alt i alt så er det veldig stor forskjell på mitt hjemmeland og Norge angående hva folk setter pris på. Anonymkode: 7dbce...06c
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Folk har det så travelt. Når skal folk slutte å ha det så travelt? Noen jobber døgnet rundt, bruker hele ettermiddager og kvelder til å kjøre unger på aktiviteter, har store prosjekter hjemme i helgene.... Har store hus, mange biler, hytte, alt krever tid og penger. Og de må jobbe døgnet rundt for å betale for alt dette Hvor ble det av livet? Anonymkode: 09094...269 Noen liker å ha det travelt. Noen elsker jobben sin, der de bruker hodet, hjertet eller kroppen til noe som gir dem glede eller tilfredsstillelse. Noen lever sitt beste liv i årene med barn, få være med dem gjennom læring, moro og utfordringer. Alt er i perioder. Kanskje man har 25 år som barn og ungdom og ung voksen i skole/studier og singelliv. Så er det 25 år med barn og familie. Nye 25 år med å oppdage nye interesser, utvikle seg videre i arbeidslivet, kose seg med venner og familie. Eller man lever ikke fullt så standard livsløp, kanskje man er ensom i tjueåra, tar utdanning i trettiåra og får barn når man er førti. Travle perioder kan føles slitsomme når de er der, men så kan man bli eldre og savne de fulle dagene med barn som trenger en. Anonymkode: 0ca89...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #6 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tanken har slått meg også. Problemet er at alt du eier, stjeler tiden din. Om de så er en sykkel, bil, hytte tjjaa.. ALT du eier. Jeg er ikke etnisk norsk. Men jeg ser dette dessverre er en greie hos nordmenn. Det er alt for stor fokus på det msterielle, at folk har mistet sin "moralske kompass" om jeg kan si det slik. Eller det blir litt feil å si.. Men jeg skal prøve å forklare. Her har vi mange bekjente og naboer med 2 biler i alle hus, de fleste eier hytte og de er alltid på hugget etter noe mer. Noen har også en båt.. veldig fint det. Også greit om man virkelig ønsker seg det. Men det stjeler all tiden deres. Vi er en fsmilie på 4, tjener bra både jeg og mannen, eier hus og har kun en bil. Vi KUNNE hatt to biler, kanskje også en hytte om vi virkelig stod på litt ekstra, men vi ser ingen glede i det. Vi setter mye mer pris på å være sammen med venner eller familie. Eller finne på ting med barna. Jeg synnes det er helt merkelig å ha bodd her i 6 år og har ikke tatt en kopp kaffe med noen av naboene. Veit så vidt hva de heter. Vi har ofte besøk av noen i familien, fyrer opp grillen, barna leker rundt, vi voksne prater og koser oss. Vi ser at naboene gjør det også en gang iblant, men myyyye sjeldnere. Der er timeplanen fylt opp med ting som må gjøres.. I mitt hjemmeland og kultur setter folk mye mer pris på menneskelig kontakt. Naboer kan gjerne ta seg en kopp kaffe sammen flere ganger i uka.. de kjenner hverandre godt, hjelper hverandre når det er behov, deler ting mye mer osv osv.. F.eks hvis jeg får to flasker vin eller konjak i gave fra jobben, så har vi ingen problem med å gi en flaske til naboen. Verktøy lånes på kryss og tvers. Treng du en stige? Naboen har.. spør han.. har plenklipperen til naboen svikta? Værsågod, lån min... om noen plutselig skulle oppleve at bilen ikke startet, værsågod.. lån min. Jeg trenger ikke den akkurat nå. slike ting har mye større betydning for meg enn at jeg eier to biler. Dette er nærnest utenkelig her i Norge. Folk er mer opptatt av sitt og seg selv. Jeg sier ikke at det er feil for alle, men i mine øye så gir det en mye rikere liv og glede av å ha den menneskelige kontakten. Anonymkode: 7dbce...06c Hvor bor du da, i hva slags strøk? Jeg bor i leilighet, har verken hytte, bil eller båt. Har ikke hage og grill heller De fleste jeg omgås, er som meg, single eller i parforhold, bor nøkternt, har fulltidsjobb, noen har bil, men helt vanlige litt eldre biler. En eier en andel av hytte sammen med søsken. Vi bruker penger på reiser, kulturopplevelser, være med venner. Jeg tror heller ikke det er så mange som VIRKELIG setter materielle goder foran de nære relasjonene. Anonymkode: 0ca89...2f3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Skrevet 14. november 2023 Jeg kjenner én person som "jobber døgnet rundt". Han er grunder, har sin egen bedrift som han har bygget opp fra grunnen til å bli en skikkelig knallsuksess. Han har ikke barn, og jobben er hans store lidenskap og han elsker det. Ellers kjenner jeg ikke én eneste person som "jobber døgnet rundt" og jobber seg ihjel for å ha råd til hus og hytte og bil. Jeg lurer veldig på hvor i alle dager det er du bor, og hvem du omgås. Jeg bor i en av de dyreste byene i landet, og her er det ikke slik. Og ja, folk er travle? Men det de fleste med barn er travle med, er å gjøre ting med ungene, la ungene være med på ting, osv. Ikke med å jobbe seg ihjel. Anonymkode: b9403...822
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #8 Skrevet 14. november 2023 Omvendt her. Jeg eeelsker å dra meg om morgenen, lage god frokost, scrolle litt på nyhetene. Deretter etterhvert ut(når det passer meg) for en tur eller innom treningsstudioet. Et par timer etterpå, liten handlings. Så hjem å surre rundt mens jeg lager middag. Så relax en stund. Etter det enten bandøving, sjakklubben, bordtennis eller besøk familie/venner. Etter det hjem. Gaming, serie eller surring i leil. Avsluttes med youtube eller seie i senga. Så zzzzzz. Eller en reise et sted 2-4 dager. Anonymkode: 2aced...f5c
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #9 Skrevet 14. november 2023 49 minutter siden, AnonymBruker said: Omvendt her. Jeg eeelsker å dra meg om morgenen, lage god frokost, scrolle litt på nyhetene. Deretter etterhvert ut(når det passer meg) for en tur eller innom treningsstudioet. Et par timer etterpå, liten handlings. Så hjem å surre rundt mens jeg lager middag. Så relax en stund. Etter det enten bandøving, sjakklubben, bordtennis eller besøk familie/venner. Etter det hjem. Gaming, serie eller surring i leil. Avsluttes med youtube eller seie i senga. Så zzzzzz. Eller en reise et sted 2-4 dager. Anonymkode: 2aced...f5c Trygda? Anonymkode: a0805...6a6
Gjest Middelmådig Skrevet 14. november 2023 #10 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Folk har det så travelt. Når skal folk slutte å ha det så travelt? Noen jobber døgnet rundt, bruker hele ettermiddager og kvelder til å kjøre unger på aktiviteter, har store prosjekter hjemme i helgene.... Har store hus, mange biler, hytte, alt krever tid og penger. Og de må jobbe døgnet rundt for å betale for alt dette Hvor ble det av livet? Anonymkode: 09094...269 For meg ER det livet. Å bli med ungen min på trening og se henne mestre mer og mer og dele den gleden og av og til frustrasjoner med henne. Se at ho vokser opp, ringe min mor og fortelle om det… bygge et tilbygg på verandaen sammen med min mann for at vi skal ha et sted å hygge oss selv når det regner… plante litt i Hagen sammen for å få det kjekt ute… jeg ser verdi i det, og jeg vil leve på den måten med de menneskene jeg har valgt rundt meg. Hva naboer angår, hvorfor skulle jeg ha noe særlig kontakt med dem? De er mennesker som tilfeldigvis har kjøpt hus ved siden av meg og som kanskje flytter ut. Noen av mine naboer er direkte uspiselige og noen har jeg ingenting til felles med. Ser med gru på å måtte tilbringe tid med dem. Noen er greie og noen har vi litt hyggelig kontakt med over gjerdet.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #11 Skrevet 14. november 2023 Vi har det ikke så travelt selv om vi gjør mye. Aktivitetene, hvorvidt det er jobb, hobby eller hyttetur med venner, er livet. Mulig det er materialistisk å ha hytte, men det er også et sted å pleie relasjoner med familie og venner. Hva mener ts vi skal gjøre i stedet for å jobbe og delta på aktiviteter? Hva skal vi bruke tiden til? Tiden går uansett, det er det som er livet. Anonymkode: 7254a...9c0 1
Nowayback Skrevet 14. november 2023 #12 Skrevet 14. november 2023 Beklager, hadde ikke tid til å lese hele tråden.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #13 Skrevet 14. november 2023 Derfor har jeg selv valgt å ikke ha barn og ikke ha en stor enebolig eller en hytte (begge deler krever mye vedlikehold). Jeg vil ha mest mulig fritid hvor jeg kan slappe av og gjøre mine ting. Jeg trives ikke med en travel livsstil. Anonymkode: c9a14...7e7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #14 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 22.42): Folk har det så travelt. Når skal folk slutte å ha det så travelt? Noen jobber døgnet rundt, bruker hele ettermiddager og kvelder til å kjøre unger på aktiviteter, har store prosjekter hjemme i helgene.... Har store hus, mange biler, hytte, alt krever tid og penger. Og de må jobbe døgnet rundt for å betale for alt dette Hvor ble det av livet? Anonymkode: 09094...269 Jeg har det veldig travelt, døgnet har sjelden nok timer. Og jeg har ikke barn en gang! Jeg har hest og hund, jobber frivillig, bruker familiehytte, har prosjekter hjemme, steller i hagen. Har ikke så ofte tid til ut med venner eller å finne på ting spontant en kveld. Men det er jo det jeg vil med livet! Jeg elsker alt jeg gjør i min travle hverdag. Hvorfor skal jeg da slutte å ha det travelt? Anonymkode: 7e9e4...597
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #15 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 13.18): Trygda? Anonymkode: a0805...6a6 Meget:-). Anonymkode: 2aced...f5c
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #16 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 23.28): Tanken har slått meg også. Problemet er at alt du eier, stjeler tiden din. Om de så er en sykkel, bil, hytte tjjaa.. ALT du eier. Jeg er ikke etnisk norsk. Men jeg ser dette dessverre er en greie hos nordmenn. Det er alt for stor fokus på det msterielle, at folk har mistet sin "moralske kompass" om jeg kan si det slik. Eller det blir litt feil å si.. Men jeg skal prøve å forklare. Her har vi mange bekjente og naboer med 2 biler i alle hus, de fleste eier hytte og de er alltid på hugget etter noe mer. Noen har også en båt.. veldig fint det. Også greit om man virkelig ønsker seg det. Men det stjeler all tiden deres. Vi er en fsmilie på 4, tjener bra både jeg og mannen, eier hus og har kun en bil. Vi KUNNE hatt to biler, kanskje også en hytte om vi virkelig stod på litt ekstra, men vi ser ingen glede i det. Vi setter mye mer pris på å være sammen med venner eller familie. Eller finne på ting med barna. Jeg synnes det er helt merkelig å ha bodd her i 6 år og har ikke tatt en kopp kaffe med noen av naboene. Veit så vidt hva de heter. Vi har ofte besøk av noen i familien, fyrer opp grillen, barna leker rundt, vi voksne prater og koser oss. Vi ser at naboene gjør det også en gang iblant, men myyyye sjeldnere. Der er timeplanen fylt opp med ting som må gjøres.. I mitt hjemmeland og kultur setter folk mye mer pris på menneskelig kontakt. Naboer kan gjerne ta seg en kopp kaffe sammen flere ganger i uka.. de kjenner hverandre godt, hjelper hverandre når det er behov, deler ting mye mer osv osv.. F.eks hvis jeg får to flasker vin eller konjak i gave fra jobben, så har vi ingen problem med å gi en flaske til naboen. Verktøy lånes på kryss og tvers. Treng du en stige? Naboen har.. spør han.. har plenklipperen til naboen svikta? Værsågod, lån min... om noen plutselig skulle oppleve at bilen ikke startet, værsågod.. lån min. Jeg trenger ikke den akkurat nå. slike ting har mye større betydning for meg enn at jeg eier to biler. Dette er nærnest utenkelig her i Norge. Folk er mer opptatt av sitt og seg selv. Jeg sier ikke at det er feil for alle, men i mine øye så gir det en mye rikere liv og glede av å ha den menneskelige kontakten. Anonymkode: 7dbce...06c Jeg er etnisk norsk men er helt enig med deg! Kunne aldri tenkt meg å ha hytte. Da vil jeg heller bruke tiden min på å reise og få nye impulser (trenger ikke å reise så langt hver gang, men å reise til en hytte på fjellet hver helg høres dønn kjedelig ut for meg). Dette sparer oss for myyyye tid, når jeg ser hvor mye vedlikehold og stell en hytte krever. Svigerforeldrene mine kjører til hytta deres hver helg, bruker 2 timer hver vei og når de kommer frem må de klippe gresset, måke snø, varme opp hytta, vaske seg ut igjen på søndagen (ikke nødvendigvis vaske rundt hver gang men et ekstra hus krever jo grunnleggende husarbeid). Høres forferdelig stressende ut! Er også enig når det gjelder aktiviteter for barn, hvilket hamsterhjul mange lever i. Men er jo kjedelig hvis barna dine ikke får spille fotball når «alle» gjør det, de havner jo utenfor da 😕 så akkurat der føler jeg meg litt stuck, de får bare holde på så lenge de synes det er gøy. Men en aktivitet hver dag blir det ikke, kommer til å begrense det til max to aktiviteter hver (jeg har to små barn som ikke har startet på noe enda). Jeg er selv oppvokst med at vi barna var mye ute og lekte og kjente naboene våre godt, men det har forandret seg de siste 15-20 årene mange steder 😕 nå er det fritidsaktiviteter for alle pengene og vi har ikke tid til å si annet enn hei og hade til naboene😅 Anonymkode: 1dab7...8e5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #17 Skrevet 16. november 2023 Hvor det ble av livet? De lever livet! Man kan leve selv om man ikke sover lenge i helgene, hviler hjemme, mediterer eller reiser. Anonymkode: 174fd...d46 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå