AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #1 Skrevet 13. november 2023 Det er avdekket omfattende personvernbrudd i nav fem år tilbake i tid. Hvorfor legger ikke nav ansatte merke til dette før det går fem år Personvern må jo være en viktig del av opplæringen i nav tenker jeg. Kanskje noen som jobber i nav her kan svare på det? Får dere ikke opplæring i personvern? https://www.nrk.no/norge/omfattende-personvernbrudd-i-nav-1.16611483 Anonymkode: fc696...7a3
Druid Skrevet 13. november 2023 #2 Skrevet 13. november 2023 Normalt sett liker jeg ikke å forsvare denne typen situasjoner, men her er det helt klart at det er to markante utfordringer, og man har brutt personvernet for å få gjennomført oppgaven man er satt til. Så de har ikke hatt et egnet system for å jobbe med persondataene, slik at man har lagd ett eller annet dårlig adhoc system, og behandlingsgrunnlaget er ikke dokumentert godt nok. Det er litt "Not good , not terrible". Og jeg vil si dette primært er et ledelses problem. NAV er tungt på etterskudd på IT utviklingen sin. 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #3 Skrevet 13. november 2023 Jeg hørte på podcasten om nav som gikk på nrk for noen år siden. Der kom det fram at den nav ansatte var svært bevisst på taushetsplikten. Jeg tenker bare at det bør ringe noen bjeller når 20000 ansatte i nav har tilgang til personsensitiv informasjon til lister av arbeidssøkere. Den enkelte nav ansatte har vel også et ansvar her til å bruke hodet? Denne saken er verre en cv personvern saken da den også innbærer at 20000 ansatte kan ha fått innsyn i diagnose, fysisk pg psykisk helse, negative beskrivelser om arbeidssøkere m.m. Anonymkode: fc696...7a3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #4 Skrevet 14. november 2023 Jobber i NAV og har benyttet dette programmet som det nå er oppdaget feil på. Utfordringen er jo at enkeltbrukere ikke vet hvilke andre ansatte som har tilgang til det man legger inn der. De aller fleste programmene vi benytter er sterkt regulerte slik at vi kun har tilgang til personer vi skal ha tilgang til, for eksempel de som er sykmeldte i den kommunen man jobber, men man kommer ikke inn på andre personer. Når vi har benyttet dette rekrutteringsverktøyet så har det vært mulig å legge inn kommentarer på kandidater vi melder inn til forskjellige jobber. Disse notatene har kun vært synlige for NAV-ansatte, ikke arbeidsgiverne. Vi har jo trodd at disse notatfeltene er like låst som alle andre opplysninger i de systemene vi bruker. Vi har ikke hatt mulighet til å vite at NAV-ansatte på andre kontor også har hatt tilgang, dersom de hadde forsøkt å gå inn på disse personene. Det er for øvrig veldig lite utbredt at man legger inn notater der, så jeg kan ikke skjønne at det er så mange som er rammet av dette. Typiske notat har vært "har små barn, kan ikke jobbe kveld og helg", eller "fysiske utfordringer, kan ikke løfte tungt". Men, det er selvsagt helt feil at dette har vært tilgjengelig, jeg forsvarer ikke det på noe som helst måte, men skjønner ikke helt hvordan vi som ansatte skulle ha oppdaget det. Anonymkode: a7662...570 4 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Skrevet 14. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jobber i NAV og har benyttet dette programmet som det nå er oppdaget feil på. Utfordringen er jo at enkeltbrukere ikke vet hvilke andre ansatte som har tilgang til det man legger inn der. De aller fleste programmene vi benytter er sterkt regulerte slik at vi kun har tilgang til personer vi skal ha tilgang til, for eksempel de som er sykmeldte i den kommunen man jobber, men man kommer ikke inn på andre personer. Når vi har benyttet dette rekrutteringsverktøyet så har det vært mulig å legge inn kommentarer på kandidater vi melder inn til forskjellige jobber. Disse notatene har kun vært synlige for NAV-ansatte, ikke arbeidsgiverne. Vi har jo trodd at disse notatfeltene er like låst som alle andre opplysninger i de systemene vi bruker. Vi har ikke hatt mulighet til å vite at NAV-ansatte på andre kontor også har hatt tilgang, dersom de hadde forsøkt å gå inn på disse personene. Det er for øvrig veldig lite utbredt at man legger inn notater der, så jeg kan ikke skjønne at det er så mange som er rammet av dette. Typiske notat har vært "har små barn, kan ikke jobbe kveld og helg", eller "fysiske utfordringer, kan ikke løfte tungt". Men, det er selvsagt helt feil at dette har vært tilgjengelig, jeg forsvarer ikke det på noe som helst måte, men skjønner ikke helt hvordan vi som ansatte skulle ha oppdaget det. Anonymkode: a7662...570 Kan jeg spørre hvilket program det er snakk om? Jeg jobbet i Nav inntil ganske nylig, men har ikke oppdaget dette selv Anonymkode: 5013b...fd3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #6 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kan jeg spørre hvilket program det er snakk om? Jeg jobbet i Nav inntil ganske nylig, men har ikke oppdaget dette selv Anonymkode: 5013b...fd3 Rekrutteringsbistand. Anonymkode: a7662...570
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #7 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jobber i NAV og har benyttet dette programmet som det nå er oppdaget feil på. Utfordringen er jo at enkeltbrukere ikke vet hvilke andre ansatte som har tilgang til det man legger inn der. De aller fleste programmene vi benytter er sterkt regulerte slik at vi kun har tilgang til personer vi skal ha tilgang til, for eksempel de som er sykmeldte i den kommunen man jobber, men man kommer ikke inn på andre personer. Når vi har benyttet dette rekrutteringsverktøyet så har det vært mulig å legge inn kommentarer på kandidater vi melder inn til forskjellige jobber. Disse notatene har kun vært synlige for NAV-ansatte, ikke arbeidsgiverne. Vi har jo trodd at disse notatfeltene er like låst som alle andre opplysninger i de systemene vi bruker. Vi har ikke hatt mulighet til å vite at NAV-ansatte på andre kontor også har hatt tilgang, dersom de hadde forsøkt å gå inn på disse personene. Det er for øvrig veldig lite utbredt at man legger inn notater der, så jeg kan ikke skjønne at det er så mange som er rammet av dette. Typiske notat har vært "har små barn, kan ikke jobbe kveld og helg", eller "fysiske utfordringer, kan ikke løfte tungt". Men, det er selvsagt helt feil at dette har vært tilgjengelig, jeg forsvarer ikke det på noe som helst måte, men skjønner ikke helt hvordan vi som ansatte skulle ha oppdaget det. Anonymkode: a7662...570 Men kan dere i ettertid finne ut hvem som har vært inne i listene? Blir det loggført? Anonymkode: fc696...7a3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #8 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men kan dere i ettertid finne ut hvem som har vært inne i listene? Blir det loggført? Anonymkode: fc696...7a3 Jeg antar det, på lik linje som alle andre systemer vi er inne på blir logget. Vi fikk nettopp beskjed på mitt kontor at vi ikke hadde noen avvik på dette, altså at det ikke har vært ført noen lister med taushetsbelagte opplysninger, eller at noen har vært inne på personer de ikke skulle være inne på, så da antar jeg jo at dette er logget. Anonymkode: a7662...570
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #9 Skrevet 15. november 2023 Dette er jo et system som lokalkontorene bruker. Det å si at 20 000 har hatt tilgang er jo greit, men det er da ikke i nærheten av så mange som bruker disse systemene. Jeg har kanskje tilgang, men har aldri vært inne i det. Anonymkode: 53dcc...388 1
Gjest Hoia Skrevet 15. november 2023 #10 Skrevet 15. november 2023 Jeg er veldig streng på dette ved jobbing i NAV, eller andre steder med veldig sensitiv informasjon. Det ligger blant snnet utvidede legeerklæringer og div. inne på sidene til folk. Jeg unngår alle navn som jeg selv hadde tenkt at det hadde vært ubehagelig for meg at vedkommende hadde visste noe om meg. Typisk snudd situasjonen. Ikke fordi de er i nær tilknytning til meg, men fordi det å vite noe om folk, bekjente, gamle kjente osv. er ubehagelig når det er så sensitivt. Jeg har en klar regel på det, ber andre ta saken.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #11 Skrevet 18. november 2023 NAV er jo bare skandale etter skandale. Spesielt den saken med trygdemottakere som fikk fengsel, når det selvfølgelig var NAV som hadde brutt reglene - og ikke de som faktisk hadde mottatt trygd. Det skjer nok en god del søppel der i gården som folk flest aldri får høre om... Anonymkode: 95053...ded 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #12 Skrevet 18. november 2023 NAV er en skandale pga det jobber folk i ledelse som ikke kan eller gidder jobben sin. I et SÅ LITE land burde slike systemer fungere nesten 100% uten feil. Tenk så mange som får livet sitt ødelagt av NAV som må plukkes opp av andre instanser i samfunnet, noen havner også i fengsel og helt utenfor. Kunne vært reddet økonomisk før dette. Dårlig økonomi/ingen økonomi skaper dårlig mental helse. Anonymkode: f6646...27b
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #13 Skrevet 30. november 2023 Viser seg at saken er verre enn antatt. Datatilsynet varsler gigantbot på 20 millioner kroner til nav for brudd på personvernet. Nav brukere er fritt vilt på nav. De har dårlig rettssikkerhet. Anonymkode: fc696...7a3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #14 Skrevet 30. november 2023 Og ingen nav ansatte trenger å ta ansvar for de feil de gjør. Anonymkode: fc696...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #15 Skrevet 30. november 2023 Jeg hadde praksisplass i nav en gang og da sa lederen at det var viktig med taushetsplikten fordi de hadde opplevd at nav ansatte hadde tipset om kjendiser. Anonymkode: fc696...7a3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #16 Skrevet 30. november 2023 Jeg tror at Nav er så svært at enkeltansatte, selv på ledernivå, tenker at systemet selvfølgelig er kvalitetssikret på alle bauger og kanter og ikke kan være feil, om de skulle komme til å stusse over noe. Anonymkode: 55821...195 2
Gjest Hoia Skrevet 4. desember 2023 #17 Skrevet 4. desember 2023 Min erfaring er at Nav-ansatte tar personvern veldig alvorlig. Jeg har opplevd flere ganger at kollegaer viker ved navn en kjenner til. Det er nesten verre med bekjente, fordi en tenker at en ikke vil vite slike greier om bekjente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå