Gå til innhold

Til dere som har tre barn eller fler, hvilke regler har dere på fritidsaktiviteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere regler på sånn?

vi har tre barn, og vi var satt grensen på 1 aktivitet hver. De kan velge og vrake i absolutt hva de vil, men kun 1 om gangen… dette på grunn av økonomi, men også at det skal gå opp i kalenderen da jeg er alene med de 50% av tiden på grunn av jobben til far.

dette synes nå 8 åringen er litt urettferdig da det er flere i klassen hans som har både to og tre aktiviteter, og jeg prøver å forklare til beste evne at når han har flere søsken og alle skal ha en aktivitet hver, så er det mye å holde styr på og en HAUG med dugnader, samtidig som at det koster en del med alle disse aktivitetene, for ikke å snakke om utstyr som hører med.. og uten å si noe til dem om akkurat dette, så vil jeg at de skal ha 1 aktivitet å forholde seg til så det ikke blir for mye med lekser, skole, venner og fritidsaktiviteter. Jeg er redd for at når de går på ørten forskjellige aktiviteter og føler de MÅ være med på alt, at det bidrar til fomo resten av livet.

Har dere regler på sånn, eller får barna være med på absolutt alt de vil? Hvor går grensen her hos andre familier med 3+ barn i alder 6-10 år?

Anonymkode: 89915...e28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi forsøkte den samme regelen, men den ble etterhvert vanskelig å holde. 
etterhvert som de ble større ble det noe enklere ettersom de i større grad kunne komme seg frem og tilbake på trening selv.

Ett av barna droppet også ut av fritidsaktiviteter fordi hun heller ville være med venner. Mange i det kullet gjorte det slik. 

et annet poeng er at de, etterhvert som de ble større, fikk fler og fler treninger innenfor én idrett, og det ble naturlig at de måtte velge. 

kun ett av barna driver nå med to ting, det er korps og en fysisk idrett. Det er ekstremt vanskelig for ham å kombinere, fordi når man Både spiller i hovedkorpset og konkurrerer individuelt på høyt nivå, så krever det ekstremt mye fritid. Enn så lenge presterer han høyt på begge arenaer, men jeg vet ikke hvor lenge dette holder.

da barna var rundt 6-10 år alder var det få treninger hver uke, og idretter lot seg kombinere. Det var et helvete logistisk sett, økonomisk gikk det fint. Vi lot det stå til fordi man gjennom idrett og fritidsaktiviteter tilegner seg sosiale ferdigheter, føler mestring, knyttet vennskap osv. i tillegg er jeg av den oppfatningen at man må prøve ulike idretter og aktiviteter før man finner det man virkelig brenner for. Å meste ikke idretter er også en fordel, tenker jeg.

Anonymkode: 9747a...1b4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har fem barn, eldste er nå 15, så selvsagt mye logistikk. Første regel hos oss har vært at de selv må passe tiden og komme seg til og fra aktivitetene, mens en av oss oftest er med på kamper etc. Dette alene begrenser hva de kan (og vil) være med på. Vi har ikke satt noen begrensninger så fremt de er interessert og følger opp sine aktiviteter. 

Hos oss har det mest godt i ulike idretter samt kulturskole.

Videre må de akseptere arvet utstyr.

Vi deltar på dugnader så godt vi kan, trener også et håndballag. Synes det er stor forståelse for at vi har begrenset kapasitet til å stille fysisk på dugnader, kompenserer med mer kakebaking.

Anonymkode: f9edd...714

Skrevet

Vi har fire barn. Alle spiller et instrument. 

De får bestemme selv om de vil være med på en annen aktivitet, men den må de ta ansvar for selv. Transport til-fra, klær/utstyr og så videre må pakkes og klargjøres av dem alene. For oss er det tidsklemma som gjør det slik. Begge guttene går på fotball, og heldigvis er fotballbanen synlig fra stuevinduet så det går fint. 

Anonymkode: 2603f...274

Skrevet

Vi har et ganske stramt regime på samkjøring. Dvs at om de går på en aktivitet med en venn og vi kjører annenhver gang, teller det som 1/2 aktivitet. 

Maks 1 aktivitet totalt per barn så lenge de må kjøres. 

Når de er store nok til å gå selv, kan de ha en til. 

Anonymkode: 8b37f...479

Skrevet

4 barn

Vi har ikke faste regler. Vi har valgt fire barn - det må ikke gå utover de.

1 barn har tre aktiviteter, til sammen to kjøringe per uke. 

1 barn har 1 aktivitet, til sammen to kjøringer per uke pluss regelmessige kamper, både ukedag og helg. 

Forrige skoleår hadde 3 en til samme aktivitet men den er avsluttet nå. Da hadde vi ingen ettermiddag ledig.

Anonymkode: fcf74...b57

• Liker 6
Skrevet

Vi har en aktivitet pr barn, og det kan ikke være aktiviteter som legger beslag på alle helger. 
Tenker barn også har godt av å lære at verden dreier seg ikke kun om meg og forstå at de andre må også få lov. 
To av barna kunne gjerne tenkt seg å gå på alt som er slik er ikke livet. 
Vi betaler 16.000 i halvåret for aktivitetene til barna, det handler også om penger. 

• Liker 1
Skrevet

To eldre er nære i alder. Tok dem på karate fordi det var nær hjemme og begge var sammen samtidig. Nå er de 12 og 13 år, har fotball og går på trening alene. De spiller piano og gitar også. 

Du er nå i en sånn periode der kanskje karate er ok. Det vil gå over.

Tredjemann vokser til. 

Skrevet

Er det sesongidretter som ikke overlapper hverandre til enhver tid kan vel barna få være med på flere? Nå husker jeg ikke helt  når sesongen for f. eks. fotball og håndball starter og slutter, men mener jeg gikk på håndball på vinteren og fotball på sommeren da jeg var så liten som 8 år? Er for øvrig hundre prosent enig i at en aktivitet om gangen er nok, barn i dag har mer enn nok med det synes jeg da🥰

Anonymkode: 99f9d...8fe

Skrevet

Maks to ting samtidig. Samkjører mye og etter hvert klarer de seg mer selv. Ene barnet mitt synes to er alt for lite. 

Anonymkode: 28022...986

Skrevet

Vi har satt grensen til 1 aktivitet pr barn. En ting er logistikk og økonomi. En annen ting er at de skal ha tid til skole, lekser, venner og familie i tillegg til. Jeg mener barn har godt av at ikke alt er organisert hele tiden. 

Anonymkode: 5ce8d...72d

• Liker 3
Skrevet

Har fire barn. Har ikke noen regler annet enn at når man velger en aktivitet skal man fullføre semesteret/sesongen før man slutter. Har nemlig en som går "all in" i alt mulig, men er lei etter en mnd😁 

Nå går de i 5. Klasse og opp, og har landet på én aktivitet hver. Speider, håndball, boksing og fotball. Vi bor i gangavstand så de går til og fra trening selv. Vi ser det meste av kamper og turneringer, men har ikke dårlig samvittighet hvis jeg skipper en kamp i ny og ne.

Ellers tenker jeg det er helt ok å sette regler både for antall aktiviteter og pris. 

Anonymkode: 3cd0f...ec1

• Liker 2
Skrevet

En aktivitet hver for våre 4. Det er mange ting som spiller inn. Både tid og organisering (jeg er bare en), og at jeg absolutt tror de har godt av å ha uorganisert fritid, de må ha tid til skolearbeid og venner og familie. De skal også selv ta ansvar når de er gamle nok, for å både komme seg til og fra, passe på utstyr og tid osv. 

Det eneste jeg har sagt er at trening (som i treningssenter) kan de ha uavhengig av aktivitet. Det er utelukkende fordi jeg trener selv og elsker det, og gjerne har med de eldste. 

Anonymkode: ba7a3...a48

• Liker 3
Skrevet

1 aktivitet på de hver. De har alle valgt fotball. Nå bor bare de to yngste hjemme, attpåklatt på 8 og kan da se at vi kan ha mulighet for to aktiviteter på han. 
orker rett og slett ikke på å føle på tidsklemma pga barna skal gå på to-tre aktiviteter hver, de er de ikke verdt:) 

Skrevet

Vi har satt regelen til maks 2 ganger i uka fast. Ga mer mening å gjøre det sånn, da det er vesentlig mer tid og penger enkelte aktiviteter. Er mamma til en fotballjente og en dansejente, og ingen tvil om hva som krever mest. 

Anonymkode: fd897...984

Skrevet

Jeg ser absolutt greien. Vi har 3 barn på 10, 13 og 14 år. Mannen jobber 4-4-rotasjon. 

De har faktisk 3 og 4 aktiviteter hver, og ja det er travelt. Vi er raus på kjøring når mannen er hjemme og så spør vi litt om skyss når jeg er alene. Ellers går ettermiddager og helger til aktiviteter. Vi har valgt å engasjere oss fullt ut i aktivitetene deres og tenker at dette bare er for en periode. 

Anonymkode: 93bd4...c4d

• Liker 2
Skrevet

Tre barn på 6, 10 og 12. Her har alle tre aktiviteter hver, men de to eldste kommer seg stort sett på sine selv.

Med unntak av teater som de to eldste går på er alle aktivitetene under to kilometer fra hjemmet vårt.

Anonymkode: e7748...90b

Skrevet

Huff, synes så synd på barna som ikke får leve et liv fordi foreldrene har valgt å få ørten unger 💔

Anonymkode: f8416...9a6

• Liker 2
Skrevet

Vi har ikke en regel på antall aktiviteter, men aktivitetene må være i sykkelavstand. Da kan de dra selv. Sjeldent alle ungene er hjemme på samme tid i hverdagen. 

Anonymkode: 11ba1...54f

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Huff, synes så synd på barna som ikke får leve et liv fordi foreldrene har valgt å få ørten unger 💔

Anonymkode: f8416...9a6

Lever de ikke et liv fordi de lærer at alt sirkler ikke rundt meg og jeg må også ta hensyn til andre? Tror flere barn skulle lært det jeg og jeg tror også at barn med litt fritid er lykkelige ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...