AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #1 Skrevet 13. november 2023 Hvorfor blir mange skremt vekk når de får vite at en date aldri har vært i et forhold før? Jeg mener.....et sted må man jo begynne. Om det så er 25 eller eldre. Det var en første gang for alle. Så hvorfor synes DU dette er tabu? Anonymkode: b5fdc...29f 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #2 Skrevet 13. november 2023 Jeg har ikke tidligere blitt skremt av det, men jeg blir det etter dette forholdet. Dama har null peiling på hva et forhold betyr. Hun tror det er snakk om to venner som bor i lag, men har fullstendig ulike interesser og null interesse for hverandres liv. Helst skal man ikke kunne gjøre en eneste felles aktivitet i lag, fordi det blir for "ofrende". Nei, aldri mer et forhold med noen som ikke vet hva et forhold innebærer. Anonymkode: 1031b...cef 3 5
Gjest Refreng Skrevet 13. november 2023 #3 Skrevet 13. november 2023 Det kan jo bli veldig kulturkræsj. Det å føle at man ligger langt foran partner på ene eller andre måten kan også føles feil. Man kan nesten føle at den andre er for naiv på områder der man har for mye makt over vedkommende
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #4 Skrevet 14. november 2023 Refreng skrev (5 timer siden): Det kan jo bli veldig kulturkræsj. Det å føle at man ligger langt foran partner på ene eller andre måten kan også føles feil. Man kan nesten føle at den andre er for naiv på områder der man har for mye makt over vedkommende Så hva foreslår du? Som sagt: alle må begynn ett sted. Man kan ikke forvente at uerfarne skal forbli single bare fordi det vil gjøre noen ukomfortabel. Uerfarne folk fortjener også å oppleve kjærlighet. Synes ikke du? TS Anonymkode: b5fdc...29f 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Skrevet 14. november 2023 Fordi vi lærer så mye om oss selv ved å være i et forhold. Noen er heldige og treffer blink i ung alder, men de fleste av oss aner ikke hva vi egentlig trenger/bør gi i et forhold før vi har erfart å være i et. Vi gjør feil og partner gjør feil, noe som hjelper oss med å forstå hva slags oppførsel og hvilke kvaliteter som er viktige og hvilke som er uønskede i fremtidige forhold. Jo eldre vi blir, jo særere og mer rigide risikerer vi å bli når vi bor alene i lang tid. Vi trenger ikke ta hensyn til en partner i hverdagen, og det kan bli en gedigen omveltning, selv for den snilleste mann eller kvinne, når vi plutselig må ta hensyn til et annet menneske hele tiden. Når partner er helt uten erfaring er det større sjanse for at vi på nytt konfronteres med 'nybegynnerproblemene' som vi selv for lengst er ferdig med. Jo eldre vi blir, jo høyere forventninger har vi til modenhetsnivå, kommunikasjon og samarbeidsevne, så toleransen for opplagte (for oss) og unødvendige feilsteg er lav. Det kan så klart gå helt fint, men jeg mener man gjør rett i å tenke seg om både en og to ganger først. Anonymkode: 01017...c00 13 2
Fjellmannover190 Skrevet 14. november 2023 #6 Skrevet 14. november 2023 (endret) Jeg har møtt på damer i 30 og tidlig 40 årene som ikke har hatt langvarige forhold, og flaggene begynner å lyse rødt raskt. Det er stort sett flere grunner til at de ikke har vært i et langvarig forhold, og jeg har gitt det en sjanse. Så på grunn av erfaring er jeg skeptisk til om endringsviljen og motivasjonen til og faktisk gi det et forhold krever er til stedet Endret 14. november 2023 av Fjellmannover190 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Skrevet 14. november 2023 Fjellmannover190 skrev (43 minutter siden): Jeg har møtt på damer i 30 og tidlig 40 årene som ikke har hatt langvarige forhold, og flaggene begynner å lyse rødt raskt. Det er stort sett flere grunner til at de ikke har vært i et langvarig forhold, og jeg har gitt det en sjanse. Så på grunn av erfaring er jeg skeptisk til om endringsviljen og motivasjonen til og faktisk gi det et forhold krever er til stedet Burde dette nevnes i en Tinder-bio eller skal jeg nevne det på en date? At jeg er uerfaren mener jeg TS Anonymkode: b5fdc...29f
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #8 Skrevet 14. november 2023 Ikke gjør en big deal ut av det, er enda mer "obsobs" om noen aldri har hatt kjæreste (da tenker man; hvorfor? og "dette blir mye arbeid og diskusjoner") og npr man itillegg gjør en stor sak ut av det? Ditt første forhold kommer aldri til å vare uansett, og de fleste vet jo dette, og da gidder de ikke å bare være øvelse for deg. Anonymkode: 49044...61f
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #9 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ditt første forhold kommer aldri til å vare uansett, og de fleste vet jo dette, og da gidder de ikke å bare være øvelse for deg. Anonymkode: 49044...61f Det nytter ikke å prøve å skremme eller såre meg. Jeg begir meg utpå dating TS Anonymkode: b5fdc...29f 2 1
Fjellmannover190 Skrevet 14. november 2023 #10 Skrevet 14. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Burde dette nevnes i en Tinder-bio eller skal jeg nevne det på en date? At jeg er uerfaren mener jeg TS Anonymkode: b5fdc...29f Trenger ikke ha det med i en bio, men får du ett forhold så må det nok fram. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, eller hva grunnen til at du ikke har vært I et forhold. Men les deg litt opp på hva det faktisk kreves, og jobb med deg selv! Endringsvilje er nok halve jobben, det har det ikke vært hos de jeg har møtt 2
Gjest Refreng Skrevet 14. november 2023 #11 Skrevet 14. november 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Så hva foreslår du? Som sagt: alle må begynn ett sted. Man kan ikke forvente at uerfarne skal forbli single bare fordi det vil gjøre noen ukomfortabel. Uerfarne folk fortjener også å oppleve kjærlighet. Synes ikke du? TS Anonymkode: b5fdc...29f Anbefaler at du dater mange uten å dra opp personlig historie. Å fortelle om tidligere erfaringer er noe du kan gjøre om du har datet noen 10 ganger og dere virker like hverandre. Jeg forstår at du ønsker å fortelle om det sånn at du kan føle mindre press, men det presset forsvinner ikke. Du legger presset over på den du dater istedet. De kan begynne føle seg stresset med at de må være forsiktig rundt deg, at du er ekstra sårbar osv. Det er ikke et bra utgangsunkt for å bli kjent. Da begynner du som et offer i deres øyne som de må være forsiktig med og som de ikke kan være seg selv rundt. Det blir raskt slitsomt og en plikt, heller enn givende Jeg ville datet mange og vært forberedt på at du skal lære mye og vil møte mange du ikke får kjemi med og det er greit. Da kan du "dumme deg ut" så mange ganger du vil og vite at du sannsynligvis aldri vil se den du datet igjen så det blir ikke kleint
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #12 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Burde dette nevnes i en Tinder-bio eller skal jeg nevne det på en date? At jeg er uerfaren mener jeg TS Anonymkode: b5fdc...29f Trenger du nevne det i det hele tatt, da? De fleste snakker ikke om tidligere forhold på date uansett. Anonymkode: d3a28...0a3 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #13 Skrevet 14. november 2023 Jeg tror du bare må begynne uten å tenke for mye på det. Hva kan du gjøre med det? Date. Et lite råd allikevel: Det eneste jeg ville vært litt bekymret for er om du ikke er spesielt interessert i kjæreste og forhold. Det er forskjell på folk der. Derfor tror jeg du bør kompensere med "savner en kjæreste" eller noe sånt. Du kan tenke det sier seg selv når man er på Tinder, men dette er psykologi. Anonymkode: 92157...a06
c_buk Skrevet 14. november 2023 #14 Skrevet 14. november 2023 Jeg hadde blitt skremt bort fra én uten forholdserfaring. Hadde jeg vært 20 så hadde jeg kunnet bli med på læringskurve, men jeg har ikke lyst til å gå inn i et forhold nå med noe uten erfaring. Det betyr ikke at jeg ikke unner dere kjærlighet, men jeg bedriver ikke veldedighet i mitt eget kjærlighetsliv. 2 2
Agatha Skrevet 14. november 2023 #15 Skrevet 14. november 2023 Men, altså er det virkelig sånn at folk som ikke har vært i forhold før må læres opp? Har de ikke verdier og forventninger og kan de ikke å "oppføre" seg sammen med en partner? Jeg føler at de menneskene jeg har vært sammen med har vært forskjellige og brakt helt forskjellige ting inn i forholdet. Det gjelder også min nåværende partner som aldri hadde vært i et forhold før(vi møttes i starten av 30 årene og har vært sammen nå i flere år). 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #16 Skrevet 14. november 2023 Fjellmannover190 skrev (50 minutter siden): Trenger ikke ha det med i en bio, men får du ett forhold så må det nok fram. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, eller hva grunnen til at du ikke har vært I et forhold. Men les deg litt opp på hva det faktisk kreves, og jobb med deg selv! Endringsvilje er nok halve jobben, det har det ikke vært hos de jeg har møtt Hvorfor skal man brette ut om tidligere forhold i et annet forhold? Jeg, som så mange andre har hatt flere forhold bak meg, men jeg ønsker ikke å diskutere dem i et potensielt nytt forhold egentlig. Det er fortid, og fokus er for meg det nye forholdet, akkurat slik jeg forventer at det skal være for h*n. Men selvsagt må det være endringsvilje i forhold, og til å ønske å finne noen kompromisser. Men de defineres ikke nøvendigvis av tidligere erfaring eller ikke, men av viljen til å nettopp satse på noe med deg. Samt bakenforliggende personlighet og flere andre faktorer. Anonymkode: a027a...6ef
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #17 Skrevet 14. november 2023 Refreng skrev (56 minutter siden): Anbefaler at du dater mange uten å dra opp personlig historie. Å fortelle om tidligere erfaringer er noe du kan gjøre om du har datet noen 10 ganger og dere virker like hverandre. Jeg forstår at du ønsker å fortelle om det sånn at du kan føle mindre press, men det presset forsvinner ikke. Du legger presset over på den du dater istedet. De kan begynne føle seg stresset med at de må være forsiktig rundt deg, at du er ekstra sårbar osv. Det er ikke et bra utgangsunkt for å bli kjent. Da begynner du som et offer i deres øyne som de må være forsiktig med og som de ikke kan være seg selv rundt. Det blir raskt slitsomt og en plikt, heller enn givende Jeg ville datet mange og vært forberedt på at du skal lære mye og vil møte mange du ikke får kjemi med og det er greit. Da kan du "dumme deg ut" så mange ganger du vil og vite at du sannsynligvis aldri vil se den du datet igjen så det blir ikke kleint Huff. Å dra opp tidligere erfaringer er ikke noe jeg ønsker på hverken date 1. eller 10. og det gjelder både mine og hennes erfaringer. Unntaket er hvis hun skulle ha barn og man har en eks man må samarbeide med i forhold til barnet. Utover det er det virkelig ingen grunn til å skulle måtte grave i fortiden. Anonymkode: a027a...6ef
Fjellmannover190 Skrevet 14. november 2023 #18 Skrevet 14. november 2023 46 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor skal man brette ut om tidligere forhold i et annet forhold? Jeg, som så mange andre har hatt flere forhold bak meg, men jeg ønsker ikke å diskutere dem i et potensielt nytt forhold egentlig. Det er fortid, og fokus er for meg det nye forholdet, akkurat slik jeg forventer at det skal være for h*n. Anonymkode: a027a...6ef Det er ulike grader av utbretting, men om TS er bekymret for dette, og det eventuelt blir en issue, så er noe som er tatt opp lettere å forstå, og samtidig så kan man som partner også være behjelpelig med å gjøre dette bedre. Et forhold handler til syvende og sist, om å skape noe som er bedre sammen en man har hver for seg. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #19 Skrevet 14. november 2023 Fjellmannover190 skrev (27 minutter siden): Det er ulike grader av utbretting, men om TS er bekymret for dette, og det eventuelt blir en issue, så er noe som er tatt opp lettere å forstå, og samtidig så kan man som partner også være behjelpelig med å gjøre dette bedre. Et forhold handler til syvende og sist, om å skape noe som er bedre sammen en man har hver for seg. Skjønner, og det kan jeg være enig i dersom det skulle bli et issue. Men jeg vil nok råde TS til å prøve å ikke tenke så mye på det, selv om jeg skjønner det kan være vanskeligere gjort enn sagt hvis dette faktisk er et sårt punkt. Likevel tror jeg det er et bedre utgangspunkt at man klarer å skape noe helt nytt uten å bli nødt til å se tilbake på tidligere erfaringer (eller mangel på sådan). Anonymkode: a027a...6ef
EvigSingel Skrevet 14. november 2023 #20 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har ikke tidligere blitt skremt av det, men jeg blir det etter dette forholdet. Dama har null peiling på hva et forhold betyr. Hun tror det er snakk om to venner som bor i lag, men har fullstendig ulike interesser og null interesse for hverandres liv. Helst skal man ikke kunne gjøre en eneste felles aktivitet i lag, fordi det blir for "ofrende". Nei, aldri mer et forhold med noen som ikke vet hva et forhold innebærer. Anonymkode: 1031b...cef Men det har vel strengt tatt ikke noe med at hun er uerfaren, men at dere har forskjellige oppfatninger for hvordan et forhold skal være? Du som har vært i forhold før burde vel strengt tatt være dyktigere på å velge hvem du bruker tiden din på, og ikke minst kartlegge nettopp hva slags forhold den andre er ute etter før du involverer deg med noen? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå